Gå til innhold

Henvisning til sykehus - gått snart 1 mnd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

2/2-24 ble det sendt en henvisning på meg fra et sykehus til et annet (Oslo). Jeg skal få svar innen 10 virkedager.

Ringte tirsdag i vinterferien, da jeg ikke hadde hørt noe. Sekretær skulle ta det videre.

Ringte på nytt på tirsdag (2 DG siden), sekretær skulle ta det med seksjonsleder.

Nå har det snart gått 1 mnd - ikke hørt noe. Det gjelder en operasjon som keg gjerne vil få utført da jeg har mye plager og smerter.

Hva gjør jeg i denne situasjonen? Skal jeg sitte å vente på svar? Evt når ringe og purre igjen?

Anonymkode: 19c96...d0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ringer du igjen, og så lager du en avtale for tilbakemelding.

Du sier for eksempel at nå har jeg ringt (dato) og (dato) uten at det har ført frem. Når kan jeg forvente svar? Hvis hun sier "et par dager" så sier du fint, da ringer jeg igjen på ...dag. 

Så ringer du igjen den dagen du skal forvente svar. Så fortsetter du slik. Da vet hun at hun vil ha deg på tråden igjen om få dager, så blir mer interessert i å få løst oppgaven... Repeat. Be om å få snakke med ansvarlig som kan løse det, etterhvert. Ring annenhver dag om nødvendig.

Så fortsetter du slik til oppgaven er løst. Pleier å være effektivt.

Anonymkode: ac68c...238

Skrevet

Jeg ville ikke gitt meg. Jeg har opplevd akkurat det samme, og da jeg endelig fikk et slags "svar" på stillheten, var det at det var så lang kø at man måtte vente et år på å komme inn på ventelisten, og derfor ingen vits i å få noe tilbakemelding😔 Jeg hadde et begynnende åpent sår som resultat at behandlingsbehovet, og også smerter. Opplyste om at jeg ikke kunne vente i årevis på operasjon. Fikk først beskjed om at dette gjaldt alle, men jeg presset på til jeg til slutt i alle fall fikk en time til utredning hos en privat tilbyder. Da fikk jeg i det minste mulighet til å velge en løsning hvor jeg kunne betale selv for å redde helsa.

Anonymkode: 3f5d9...72c

Skrevet

Vet ikke hvilke rutiner de har i Oslo-området, men her et sted i Midt så får alle et brev når  henvisningen er mottatt og den er vurdert, der står det også noe om frist for helsehjelp. 

Vet du at de har mottatt henvisningen? De har bekreftet at den er mottatt og at du har rett til helsehjelp? Du kan også be om journalinnsyn.

Anonymkode: f57a8...725

Skrevet

Vet du at henvisningen er sendt? Det er jo første bud å finne ut av. At du har lyst på operasjon betyr hverken at du kvalifiserer eller at det er noe som skjer snarlig. 

Anonymkode: df53c...76a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts.

Ja, henvisningen er sendt, og de bekrefter at de mottok den 2/2-24.

Jeg får bare fortsette å «mase».

Normalt sett har jeg opplevd at det har gått fort fra henvisning har vært sendt til jeg får svar.

Skrevet

Fortsett å mase. De har hatt over 3 uker på å vurdere henvisningen

Anonymkode: 0d308...920

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei

2/2-24 ble det sendt en henvisning på meg fra et sykehus til et annet (Oslo). Jeg skal få svar innen 10 virkedager.

Ringte tirsdag i vinterferien, da jeg ikke hadde hørt noe. Sekretær skulle ta det videre.

Ringte på nytt på tirsdag (2 DG siden), sekretær skulle ta det med seksjonsleder.

Nå har det snart gått 1 mnd - ikke hørt noe. Det gjelder en operasjon som keg gjerne vil få utført da jeg har mye plager og smerter.

Hva gjør jeg i denne situasjonen? Skal jeg sitte å vente på svar? Evt når ringe og purre igjen?

Logg på www.helsenorge.no i pasientjournal der finner du informasjon.

Anonymkode: 41a1b...08a

Skrevet

TS her

Det står skrevet i journalen 2/2-24 at henvisningen sendes.
I mappen "Henvisninger" så ligger henvisningen og den har fortsatt status "Til vurdering".

Kjenner jeg blir matt...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her

Det står skrevet i journalen 2/2-24 at henvisningen sendes.
I mappen "Henvisninger" så ligger henvisningen og den har fortsatt status "Til vurdering".

Kjenner jeg blir matt...

Ta kontakt med Pasientombudet - det som gjøres her er lovbrudd fra sykehusets side. De er pålagt å svare innen 10 virkedager fra mottatt henvisning.

Anonymkode: 50f63...672

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ta kontakt med Pasientombudet - det som gjøres her er lovbrudd fra sykehusets side. De er pålagt å svare innen 10 virkedager fra mottatt henvisning.

Anonymkode: 50f63...672

Ts her! 
Takk for tips. Kontakter dem imorgen 👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ts her! 
Takk for tips. Kontakter dem imorgen 👍🏻

Vil du oppdatere med om du får noe ut av det? 

Jeg jobber på sykehus og vi gjør lovbrudd hver dag pga. 10-dagersregelen og alle andre regler det er umulig å innfri i praksis. Så jeg lurer på hva som skjer hvis noen orker å klage? 

Anonymkode: 963f4...0ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...