Gå til innhold

Barn sår pga bleien ikke skiftet i tide i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det skjedd igjen. Barnet kommer hjem helt rød i rumpa fordi de ikke har skiftet på henne i tide. De forklarte at hun hadde bæsjet da de var ute og at det derfor ikke ble oppdaget i tide… Skjønner jo at det kan skje, men syns det er så kjipt. Barnet hadde så vondt at hen gråt hver gang hen måtte tisse i kveld.. vanskelig å sovne også fordi det var så sårt.

Andre som har erfaring? Dere som jobber i bhg, har dere måter å unngå dette på når dere er ute? 

Anonymkode: 078e4...708

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg jobber så er det skift før legging. Når de våkner sjekker vi bleie og evnt skifter, før lek. Og har og da evnt sjekk etter ca 1 times lek ute 

Anonymkode: 7a94b...642

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Der jeg jobber så er det skift før legging. Når de våkner sjekker vi bleie og evnt skifter, før lek. Og har og da evnt sjekk etter ca 1 times lek ute 

Takk for svar. Funker rutinene deres sånn at barna ikke blir såre? I vår bhg fremstilles det alltid som om det var helt umulig å unngå..

• Hjerte 1
Skrevet

Høres ut som bæsjebleien var på lenge. De har dårlige rutiner.

Har selv opplevd sår rumpe og bæsjebleie ved henting et par ganger. Har da sagt i fra og det ble bedring. Helt horribelt om de ikke gidder skifte eller sjekke. Og de fleste gangene lukter man det rimelig kjapt! Forstår de ikke lukter det ute, men synes det høres ut som ungen din har gått lengre med den enn kun 1 times tid med utelek.

Anonymkode: 29db4...30c

Skrevet

Vi tar som regel en lukterunde etter en time ute,  især på de som blir lett såre. Enkelte barn/bleier/dresser er litt "ekle" siden de holder godt på lukten, altså den siver liksom ikke ut som hos andre. Men det lærer man seg. 

Jeg ville skrevet en skriftlig klage til ped.leder eller styrer :) det skjer innimellom, men det bør ikke skje på samme barnet hvert år!

Anonymkode: abaa8...a23

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har det skjedd igjen. Barnet kommer hjem helt rød i rumpa fordi de ikke har skiftet på henne i tide. De forklarte at hun hadde bæsjet da de var ute og at det derfor ikke ble oppdaget i tide… Skjønner jo at det kan skje, men syns det er så kjipt. Barnet hadde så vondt at hen gråt hver gang hen måtte tisse i kveld.. vanskelig å sovne også fordi det var så sårt.

Andre som har erfaring? Dere som jobber i bhg, har dere måter å unngå dette på når dere er ute? 

Uff, skjønner at det er frustrerende! Samtidig, ja, er ikke lett å finne ut at noen har bæsjet nå - de fleste får rundt i heldress av noe slag, og ikke alltid lett å lukte seg til og finne ut at noen kanskje kan ha bæsja. Noen barn sier ifra, andre har et veldig tydelig kroppsspråk. 

Vi skifter bleiene på rutine to ganger om dagen og ved bæsj, og vi sjekker alltid før vi går ut. Samtidig blir vi kjent med barna og hvem som oppfører seg hvordan mtp bæsj. Men så er det noen som oppfører seg som vanlig og man merker ikke lukta for vi kler av.. 

Tenker at dersom det hadde vært tilfellet i bhg vår, så ville jeg nok tatt ei ekstra runde i utetiden og sjekket, særlig når man har barn på avdelingen med sensitiv hud..

Anonymkode: 4a017...91d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Høres ut som bæsjebleien var på lenge. De har dårlige rutiner.

Har selv opplevd sår rumpe og bæsjebleie ved henting et par ganger. Har da sagt i fra og det ble bedring. Helt horribelt om de ikke gidder skifte eller sjekke. Og de fleste gangene lukter man det rimelig kjapt! Forstår de ikke lukter det ute, men synes det høres ut som ungen din har gått lengre med den enn kun 1 times tid med utelek.

Anonymkode: 29db4...30c

De var ute står detvog da kam det skje at man ikke oppdager set med engang 

Anonymkode: 7420e...628

Skrevet

Dette kan barnehagen oppdage før de går inn. Be de sjekke jenta di hyppigere, også bruker du i en periode krem/salve hver morgen for å skape en liten barriere på huden (f.eks Bepanthen).

Vi sjekker jevnlig, også ute. På de aller fleste er det nok å stikke nesa nedi nakken og vifte litt på dressen i ryggen - da kjenner man det kjapt. På de vi vet kan servere luktfrie bleier så kler vi kjapt av og sjekker fra sida. Selvfølgelig kan glipper skje, men hvis barn stadig blir såre må man se på rutinene sine. 

• Nyttig 1
Skrevet

Trenger ikke mer enn 10 min bæsj i bleie før det gir utslett eller blir rødt. Ene barnet ble veldig lett rød her, noen ganger oppdaget de det ikke når de var ute. Det er jo vanskelig for dem, om de må gå og lukte på barna hvert 5 min, og man skal lukte på alle. 

Sjekk om barnet ditt har fast bæsjemønster. Feks alltid bæsj etter lunsj. Da kan de lettere følge med rundt tiden, spesielt. 

Anonymkode: b87fb...32c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Trenger ikke mer enn 10 min bæsj i bleie før det gir utslett eller blir rødt. Ene barnet ble veldig lett rød her, noen ganger oppdaget de det ikke når de var ute. Det er jo vanskelig for dem, om de må gå og lukte på barna hvert 5 min, og man skal lukte på alle. 

Sjekk om barnet ditt har fast bæsjemønster. Feks alltid bæsj etter lunsj. Da kan de lettere følge med rundt tiden, spesielt. 

Anonymkode: b87fb...32c

Å lukte på max tre barn hver bør ikke være så vanskelig. 

Anonymkode: f39b2...228

Skrevet

Utrolig kjipt.  Nå som ulykken har skjedd og barnet er sårt er det beste du kan bruke en barrieresalve, hør på apoteket hva de anbefaler.  Det funker slik at det legger seg beskyttende hinne, slik at det ikke gjør vondt å tisse og sånn.

Anonymkode: 4b4e4...6bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Funker rutinene deres sånn at barna ikke blir såre? I vår bhg fremstilles det alltid som om det var helt umulig å unngå..

Sånne ting kan skje selv med faste bleieskift, særlig hvis barna er ute og en ikke kjenner lukta, hvis  en er dårlig bemannet, hvis barnet bæsjer mens det sover, hvis det er veldig sur avføring slik at en blir rød nesten umiddelbart osv. Men faste bleieskift og sjekker vil minske sjansen for at det skjer. Men hvis barnet ditt ofte har blitt sår fordi ingen har oppdaget bæsjen ute, kan du be dem spesifikt om å sjekke bleien til ditt barn i utetiden.,

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tre barn hver? Håper du tuller! I utetiden er pauser , møter osv så det blir ikke bare tre barn hver

Anonymkode: 7420e...628

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 0.47):

Så gøy at folk tror vi har max 3 barn hver<3 laaangt fra realiteten

Anonymkode: fe23a...515

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 22.09):

Hehe..

Anonymkode: 09ee6...23b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 22.20):

Ja. Er veldig sjeldent vi har. 

Har vært tilfelle men da er det varn som da sliter med eksem og psoriasis og da er vi enda mere på å sjekke bleie. Og prøver å få bleie slutt så tidlig som mulig

Der jeg jobber prøver vi at barna ska være bleiefri før de er 3 år

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig kjipt, og vi ønsker så klart virkelig å unngå det. Vi har rutinemessige bleieskift etter lunsj og kl. 15, samt rutinemessige bleieskjekker før vi går ut (da først og fremst for at barn ikke skal gå ut med våt bleie, da det kan bli kaldt når været er kaldt). 

Det skjer likevel en gang i blant at vi oppdager bæsj for sent. Jeg har selv hentet mitt eget barn med en bæsjebleie som har vært løs, men er helt tørket inn flere ganger. Da har det luktet så godt som ingenting og vært lite bæsj, så det er ikke så rart de ikke merket det under f.eks. regntøy. Og ungen blir fryktelig sår. De begynte å sjekke barnet ekstra med å ikke bare lukte, men også ta av tøy og kikke ned i bleien pga. dette, og vi sendte ungen i genser i stedet for body og todelte mellomlag for å gjøre det lettere å få sjekket. 

Anonymkode: b0b4b...7a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så gøy at folk tror vi har max 3 barn hver<3 laaangt fra realiteten

Anonymkode: fe23a...515

Det syns jeg IKKE er gøy! Foreldre og de som sitter på makten burde absolutt vite hvordan det egentlig fungerer, kanskje det da hadde blitt en skikkelig endring. 

Anonymkode: 32ff7...cf6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 0.47):

Så du tenker at de ikke har noe å annet å gjøre? Trøste barn? Løse konflikter? Oppmuntre til aktivitet? Trygge barn? Leke med barn? Sørge for sikkerhet? Tørke neser? Osv osv. De skal la alt annet ligge, for hvert 5 min, skal de sjekke bleier 😂🙈. Og tre barn, du tror da virkelig ikke det?

Anonymkode: 909c3...af6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mem utetiden er da ikke så lang hvertfall ikke nå for tiden. Hvordan blir ungen din sår og rød på så kort tid? 

Anonymkode: cb6b0...f84

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...