Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått finansieringsbevis og kan kjøpe en leilighet til 4 millioner,. Vi ser på prosjekter og brukt bolig i Oslo , strømmen og Jessheim,, Lillestrøm områder . Et sted med bra kollektiv . Vil du anbefale  noe som r til salgs? Hvorfor?

Anonymkode: 47a84...9c4

Skrevet

Ville ikke anbefalt   n o e n  å kjøpe sekundærbolig lengre. Det er et tapsprosjekt nå som det kommer innstramminger. Mange kommer til å selge unna nå.

Anonymkode: 89b3c...17f

• Nyttig 1
Skrevet

Har du fått finansiering for sekundærbolig i oslo, eller utenfor?

Dvs, har du nok ek til å kjøoe sekundær i oslo? Isåfall har du vel mer å gå på utenfor?

Og hva er kravene dine? Skal du leie ut? Vil du pusse opp? Tilpasset studenter, barnefamilie eller voksne uten barn?

Anonymkode: f74e7...84f

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ville ikke anbefalt   n o e n  å kjøpe sekundærbolig lengre. Det er et tapsprosjekt nå som det kommer innstramminger. Mange kommer til å selge unna nå.

Tull. Eiendom følger inflasjon. Innskuddsrente er en vits og du taper på å ha penger i banken.

Anonymkode: 9722b...62c

Skrevet (endret)
6 hours ago, AnonymBruker said:

Tull. Eiendom følger inflasjon. Innskuddsrente er en vits og du taper på å ha penger i banken.

Det har vært en god del saker i media siste året som ikke er helt enig med deg... Det er ikke spesielt god butikk å leie ut boliger lenger. Man har en god del kostnader ved utleie. Eiendomsskatt, kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold, finanskostnader. Og leieprisene stiger ikke like fort som kostnadene. 

Boliganalytiker: – Utleiere sponser leietagere – E24

Eier 400 utleieboliger – taper 30 mill. i året | Finansavisen

Utleie, Oslo | Advarer utleiere i Oslo: De kan tape titusener (nettavisen.no)

– Taper penger hver eneste dag | Finansavisen

Investorer selger unna leiligheter - lønner seg ikke å drive utleie – Dagsavisen

Endret av newman01
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Det har vært en god del saker i media siste året som ikke er helt enig med deg... Det er ikke spesielt god butikk å leie ut boliger lenger. Man har en god del kostnader ved utleie. Eiendomsskatt, kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold, finanskostnader. Og leieprisene stiger ikke like fort som kostnadene. 

Boliganalytiker: – Utleiere sponser leietagere – E24

Eier 400 utleieboliger – taper 30 mill. i året | Finansavisen

Utleie, Oslo | Advarer utleiere i Oslo: De kan tape titusener (nettavisen.no)

– Taper penger hver eneste dag | Finansavisen

Investorer selger unna leiligheter - lønner seg ikke å drive utleie – Dagsavisen

Det er vel rimelig å anta at leiepriser kommer til å bli høyere enn kostnaden ved å eie en bolig for utleie på sikt (i motsatt fall vil alle som driver med dette gå konk og utleiemarkedet forsvinne).

Det springende spørsmål er om dette vil skje ved at boligprisene går ned, leieprisene går opp, eller at utgifter til å eie bolig (rente, skatt og avgifter) går ned.

Det at proffe investorer selger seg ut kan tolkes som et tegn på at det er lurt. Det kan vel også tolkes som at de ikke har robust nok finansiering til å stå i det, og er nødt til å selge for en pris som kan vise seg å være bunnen (dvs godt tidspunkt å kjøpe på for den som har solid finansiering)

Anonymkode: e1d6d...8ae

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel rimelig å anta at leiepriser kommer til å bli høyere enn kostnaden ved å eie en bolig for utleie på sikt (i motsatt fall vil alle som driver med dette gå konk og utleiemarkedet forsvinne).

Det springende spørsmål er om dette vil skje ved at boligprisene går ned, leieprisene går opp, eller at utgifter til å eie bolig (rente, skatt og avgifter) går ned.

TS har finansieringsbevis . Om boligprisene går ned, som du sier, er det krise for en investering. TS spør vel egentlig om markedet NÅ. Så med rimelig høy rente, lave leiepriser, galopperende kommunale avgifter og et høyt eiendomsskattetrykk mange steder er det ikke økonomisk gunstig på nåværende tidspunkt. Når verdsettelse av sekundærbolig i tillegg settes til 100% er det fort gjort å havne i formuesskattsituasjon, som ikke gjør situasjonen bedre. 

Et lån på 4 mill koster idag 27'000 å betjene i måneden, hvorav rundt 8000 er avdrag, resten rentekostnader. Det er rimelig å anta at det koster 3-5000 i felleskostnader på toppen, pluss utleieforsikring. Nå er jeg ikke helt kjent med leiemarkedet, men det skal endel til for å få det regnestykket til å gå i pluss. Skatt på leieinntekter får man også. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ser poenget ditt, men det vil være avhengig av i hvilket marked du kjøper, og ikke minst hvor mye du evt må låne for å kjøpe sekundærbolig.

Uten lån skal du gjøre et svært dårlig kjøp i sentrale strøk for at det skal bli noe tapsprosjekt på en kurant bolig hvis en har en tidshorisont på 7-10 år – tror jeg.

Med lån er jeg langt på vei enig med deg, da skal en tenke seg svært nøye om før en investerer i sekundærboliger. 

Har en god sekundærbolig, ubelånt og i litt høyere prisklasse enn det ts er på jakt etter. Tatt i betraktning rentenivået jeg heller kunne fått på innskudd motregnet husleie, kommunale avgifter, skatt på leieinntekter, formuesskatt og fandens oldemor, er det ikke noe direkte plussprosjekt for øyeblikket.

Men med mitt tidsperspektiv tipper jeg det vil vise seg å være en grei plassering. Renta vil gå noe ned på innskudd og lån, og etterspørselen etter brukte boliger i sentrale strøk er der i dag og vil ikke synke. Og med det stiger prisene. Investeringen er tuftet på fremtidig prisoppgang som slår inflasjon med grei margin. 

Anonymkode: 44a08...4f2

Skrevet

Kjøpte sekundærbolig for 3 år siden for under 600´ Ny verdi 2024 er ca 1.4 mill. Lønte det seg ikke? Burde jeg latt pengene stå på konto?

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kjøpte sekundærbolig for 3 år siden for under 600´ Ny verdi 2024 er ca 1.4 mill. Lønte det seg ikke? Burde jeg latt pengene stå på konto?

Grattis med den, men du tenker vel ikke at en verdistigning på 130% i løpet av tre år – uten ytterligere investeringer i boligen –  på noen som helst måte er representativt eller relevant for denne diskusjonen?  Det er jo et ekstremt tilfelle. 😁

Anonymkode: 44a08...4f2

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis man kjøper sekundærbolig med lånte penger skal det nok godt gjøres å tjene penger i 2024 ja.

Så tror det kommer an på hvor mye man trenger å låne i forhold til verdien på inntekt man får fra boligen (ie leie)

Hvis dere må låne 4 mill for noe som koster 4 mill tror jeg det blir en cashflow minus hver måned hvis man ser bort fra prisstigningen på boligen.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor får man kjøpt noe som helst til 600k? 

Og din eventyrlige avkastning på langt over 100% på 3 år er ikke en avkastning jeg ville gamblet på over de neste tre årene. 

• Liker 1
Skrevet

Sekundærbolig er kun "fortjeneste" du ikke må ha lån eller driver med bolig i større skala enn en leilighet.. Det er sjelden man får leie ut for en sum som dekker ett boliglån, i tillegg kommer skatt på inntekter 

Sitat

Hovedregelen er at netto leieinntekt ved utleie av bolig du selv ikke bor i, er skattepliktig som alminnelig inntekt. - Skattesatsen på netto leieinntekt i 2021 er 22 prosent.Aug 12, 2021

sammen med alle faste utgifter, utgifter til vedlikehold osv osv som eier er man ansvarlig for at alt virker til enhver tid så bufferen for uforutsette utgifter må være på plass.. Man skal ha solid økonomi for å tjene penger på slikt. 

Anonymkode: 50c38...5e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...