AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #1 Skrevet 28. februar 2024 Har et barn på 18 mnd som er ekstremt musikkinteressert. Helt fra hen var 4 mnd har musikk gjort noe helt spesielt med barnet, det danses, synges og alt kan bli et instrument. Vi danser mye sammen og hører på alle mulige forskjellige sjangre. I barnehagen finnes det en gitar og barnet er så fascinert. Prøver å spille og fryder seg over tonene som kommer. Jeg har så lyst til å legge til rette for denne interessen, men vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an. Vi har trommer, xylofon, rytmeegg og tamburin. Er det vits i å kjøpe f.eks en gitar? Finnes det eget for sånne små? Jeg og far er begge totalt tonedøve 😂 Anonymkode: cc719...783 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #2 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har et barn på 18 mnd som er ekstremt musikkinteressert. Helt fra hen var 4 mnd har musikk gjort noe helt spesielt med barnet, det danses, synges og alt kan bli et instrument. Vi danser mye sammen og hører på alle mulige forskjellige sjangre. I barnehagen finnes det en gitar og barnet er så fascinert. Prøver å spille og fryder seg over tonene som kommer. Jeg har så lyst til å legge til rette for denne interessen, men vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an. Vi har trommer, xylofon, rytmeegg og tamburin. Er det vits i å kjøpe f.eks en gitar? Finnes det eget for sånne små? Jeg og far er begge totalt tonedøve 😂 Anonymkode: cc719...783 Omtrent alle barn på 18 mnd elsker musikk. Anonymkode: d856d...600 11 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #3 Skrevet 28. februar 2024 Gitar kan muligens skape problemer for så små barn på grunn av fingerstyrken som må til for at spillet skal klinge rent, men spiller man tangentinstrumenter, må man bare treffe tangenten for å skape en tone; det finnes mange lekepianoer med små tangenter beregnet for barnefingre, men barn kan også ha glede av et vanlig piano, som 1-åringen på videoen nedenfor: 7-årig jente på gitar; vet ikke når hun startet å spille, men hun har nok spilt en stund: Anonymkode: d586c...5fb 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #4 Skrevet 28. februar 2024 Babysang/småbarnsang eller familiekor i kirka eller kulturskolen. Gitar er for tidlig. Et enkelt elektrisk keyboard er bedre og morsomt å utforske. Anonymkode: d7d77...ed6 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #5 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gitar kan muligens skape problemer for så små barn på grunn av fingerstyrken som må til for at spillet skal klinge rent, men spiller man tangentinstrumenter, må man bare treffe tangenten for å skape en tone; det finnes mange lekepianoer med små tangenter beregnet for barnefingre, men barn kan også ha glede av et vanlig piano, som 1-åringen på videoen nedenfor: 7-årig jente på gitar; vet ikke når hun startet å spille, men hun har nok spilt en stund: Anonymkode: d586c...5fb Og her er en 5-åring på piano; Mozart begynte å spille da han var 3, så barn lærer utrolig fort i den alderen: Anonymkode: d586c...5fb 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #6 Skrevet 28. februar 2024 Kulturskolen har gjerne tilbud om babysang, og musikklekegrupper for de små. Når barnet er 4-5 år kan det starte på noen instrumenter. Barnekor er og kjempefint. Det å kjøpe instrumenter for å ha hjemme er det ikke noe poeng i uten undervisning, barnet kan ikke lære seg å spille hverken gitar eller keyboard på egen hånd. Men ja det kan sitte og trykke litt og slik få lyd. Anonymkode: 9c3e4...ed0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #7 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Omtrent alle barn på 18 mnd elsker musikk. Anonymkode: d856d...600 Nå skrev jeg vel ingenting i HI om at andre barn ikke er interessert? Bare at vi ønsker å bygge oppunder interessen til vårt barn. For ordens skyld kan jeg nevne at tilbakemelding fra bhg også er at barnet er spesielt musikkinteressert og at de også der legger til rette for at barnet får delta i f.eks grupper som skal gjøre noe musikkrelatert. Ikke bare jeg som innbiller meg at barnet har en spesiell interesse for dette. AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Gitar kan muligens skape problemer for så små barn på grunn av fingerstyrken som må til for at spillet skal klinge rent, men spiller man tangentinstrumenter, må man bare treffe tangenten for å skape en tone; det finnes mange lekepianoer med små tangenter beregnet for barnefingre, men barn kan også ha glede av et vanlig piano, som 1-åringen på videoen nedenfor: 7-årig jente på gitar; vet ikke når hun startet å spille, men hun har nok spilt en stund: Anonymkode: d586c...5fb Takk for nyttig innlegg! Da venter vi med gitaren og sjekker ut noe med tangenter AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kulturskolen har gjerne tilbud om babysang, og musikklekegrupper for de små. Når barnet er 4-5 år kan det starte på noen instrumenter. Barnekor er og kjempefint. Det å kjøpe instrumenter for å ha hjemme er det ikke noe poeng i uten undervisning, barnet kan ikke lære seg å spille hverken gitar eller keyboard på egen hånd. Men ja det kan sitte og trykke litt og slik få lyd. Anonymkode: 9c3e4...ed0 Takk, det har du jo selvfølgelig helt rett i! Vi har gått på babysang i kirken siden hen var bare et par mnd, det passer naturligvis ikke nå mtp tidspunkt. Skal sjekke hva kulturskolen har ts Anonymkode: cc719...783 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #8 Skrevet 28. februar 2024 Bare peis på med alle instrumenter. Nei, en 18 mnd barn kan ikke "lære" noe, men det kan utforske gitar så vel som piano og alle andre instrumenter. Min har krabbet oppå gitaren siden hun var baby, ligger og spiller på strengene, eller hun kan spille mens jeg tar grepene. Tromme er jo flott for barn. Ukulele er billig og gøy. Kazoo, maracas, sangkort, blokkfløyte, klokkespill, melodica. Barnet mitt på samme aldee koser seg med alt mulig. Jeg spiller mye for henne også. Anonymkode: da26c...712 2
K.B. Skrevet 28. februar 2024 #10 Skrevet 28. februar 2024 Tori Amos kunne spille Beethoven når hun var to år! Jeg ville absolutt sett om barnet er utover det vanlige begavet. Tori Amos har synesthesia, Hun ser musikk i farger. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #11 Skrevet 28. februar 2024 Anbefaler musikk fra livets begynnelse. Med eldste gikk vi til hun var 4-5 år. Vet ikke om du bpr på et stort eller lite sted, men i vår by er det sånn at kulturskolen har et tilbud som heter Kulturkarusellen, som er integert i SFO. Anbefales når den tid kommer. Ellers så kan du jo undersøke om det er barnekor i nærmiljø - de fleste kirker har et barnekor. Når det gjelder instrumenter, passer det nok best med rytmeinstrumenter i den alderen, og en xylofon. Anbefaler at du kjøper en som er stemt skikkelig, og ikke slik plastikkgreier fra lekebutikk. Ukulele er et bra alternativ til gitar når de er små. Mye mindre i størrelse, og regnes vel som verdens enkleste instrument. Anonymkode: 1cc3d...818
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #13 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hen Anonymkode: a689c...296 antar du tror du gjør deg dum, men jeg synes det er på ekte dumt å late som hen er et rart ord. https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/hen/ Anonymkode: 1cc3d...818 1
PITTY Skrevet 28. februar 2024 #14 Skrevet 28. februar 2024 Xylofonen vil gi mulighet til den tonale eksperimenteringen. Piano ja, men gitar må man vente med.. 1
PITTY Skrevet 28. februar 2024 #15 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ukulele er et bra alternativ til gitar når de er små. Mye mindre i størrelse, og regnes vel som verdens enkleste instrument. Lettere enn gitar ok, men verdens letteste instrument? Ikke tull!!! 😅 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #16 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hen Anonymkode: a689c...296 Er så enig med deg Anonymkode: c2960...2f5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #17 Skrevet 28. februar 2024 PITTY skrev (36 minutter siden): Lettere enn gitar ok, men verdens letteste instrument? Ikke tull!!! 😅 ifølge Guinnes rekordbok er det det, og slik blir det markedsført 🙂 https://www.adressa.no/kultur/i/M1GKgE/laerer-bort-verdens-letteste-instrument-pa-en-halv-time litt mer seriøs info for de som er interesserte: https://www.skoleukulele.no/blogg/ukulele-en-musikalsk-reise-for-barn Anonymkode: 1cc3d...818
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #18 Skrevet 28. februar 2024 Ville fortsatt å høre på musikk, syng og danse. Sjekk ut arrangementer som går på musikk/dans/sang for små barn. Det finnes jo mye barneintrumenter/leker. Trommer, keyboard, xylofon, rytmeegg, fløyte, triangel, mikrofon. Er nok lettere å starte på aktivitet ved skolestart. Da vet dere gjerne om han er mest interessert i gitar, piano, sang eller dans. Anonymkode: f1b05...98a
PITTY Skrevet 29. februar 2024 #19 Skrevet 29. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): ifølge Guinnes rekordbok er det det, og slik blir det markedsført 🙂 https://www.adressa.no/kultur/i/M1GKgE/laerer-bort-verdens-letteste-instrument-pa-en-halv-time litt mer seriøs info for de som er interesserte: https://www.skoleukulele.no/blogg/ukulele-en-musikalsk-reise-for-barn Anonymkode: 1cc3d...818 Tror ikke Guiness fortsatt mener at ukulelen er verdens enkleste instrument når vi snakker om et barn på 18 mnd. Crazy!! 😂 Og i denne artikkelen du legger ved så sliter selv et par femåringer med motorikk og kraft i hånda. På en ukulele skal du klemme en venstre finger ned en (riktig) streng, hardt og treffsikkert nok, for deretter å gjøre et raskt anslag på den riktige strengen med høyre finger. Du kan riktignok spille en akkord å raspe over alle fire strengene med høyre finger. Likevel!! På et piano plasserer bare barnet en av sine fettede fingre hvor som helst og en klar tone kommer til uttrykk. Må ikke jobbe hos Guiness for å skjønne at dette er milevis enklere. Eller kanskje motsatt i dette tilfelle, hvis du jobber der så slutter du å skjønne det...😂 Endret 29. februar 2024 av PITTY 1
Anne Nym Medlem Skrevet 29. februar 2024 #20 Skrevet 29. februar 2024 Baby Einstein-serien fra Hape har mange fine instrumenter. feks: https://lekekassen.no/hape-learn-with-lights-piano-elektrisk-piano-med-notelaere-basert-paa-farge-og-lys-87-0627 https://lekekassen.no/hape-baby-einstein-magic-touch-xylophone-med-30-play-along-melodier-og-lyder-6145 https://lekeakademiet.no/baby-einstein-magisk-gitar-42-87-800893.html?_gl=1*suk9qw*_up*MQ..&gclid=CjwKCAiA0PuuBhBsEiwAS7fsNRvJDPqiO1mDXGQmHDwiz6VobkYXadKSlIW-7yM_iQZQreqgy2A2SxoCJWoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå