AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #1 Skrevet 28. februar 2024 Jeg leser stadig vekk saker om folk som har blitt avhengig av nesespray. Senest denne saken fra tv 2: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/andre-56-har-vaert-avhengig-av-nesespray-i-50-ar/16493674/ Altså, når de nå vet at det er så mange som 700 000 nordmenn som sliter med avhengighet - hvorfor endrer de ikke sånn at man må ha en resept fra legen? Det er jo det på andre medikamenter som er vanedannende? Hvorfor ikke dette? Og i samme slengen endrer mengden i disse flaskene til at det kun er nok til 7-10 dager som jo er anbefalingen.. Er jeg helt på jordet, eller? (Nei, jeg er selv ikke avhengig, og jeg bruker det heller ikke dersom jeg er tett i nesa, nettopp fordi jeg ikke ønsker å bli avhengig.) Anonymkode: 83d6d...915
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #2 Skrevet 28. februar 2024 Det står veldig tydelig både på pakken og i pakningsvedlegget at nesespray ikke bør brukes lenger enn x antall dager. Hvis man kjøper nesespray på apotek, opplyses dette også ofte om. Det bør være nok. Å gjøre vanlig nesespray reseptbelagt vil føre til betydelig merarbeid for fastleger. Anonymkode: 6e591...5f5 12 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #3 Skrevet 28. februar 2024 Det samme kan man si om mange ting. Alkohol, tobakk, godteri osb. Alt som er helseskadelig kan ikke være på resept... Anonymkode: dc018...269 3 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #4 Skrevet 28. februar 2024 Man må faktisk kunne ta noe ansvar for egen helse. Mye man får kjøpt i butikker er farlig ved feil bruk, innen svært mange varekategorier. Anonymkode: 2c2a1...2e1 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 28. februar 2024 #5 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg leser stadig vekk saker om folk som har blitt avhengig av nesespray. Senest denne saken fra tv 2: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/andre-56-har-vaert-avhengig-av-nesespray-i-50-ar/16493674/ Altså, når de nå vet at det er så mange som 700 000 nordmenn som sliter med avhengighet - hvorfor endrer de ikke sånn at man må ha en resept fra legen? Det er jo det på andre medikamenter som er vanedannende? Hvorfor ikke dette? Og i samme slengen endrer mengden i disse flaskene til at det kun er nok til 7-10 dager som jo er anbefalingen.. Er jeg helt på jordet, eller? (Nei, jeg er selv ikke avhengig, og jeg bruker det heller ikke dersom jeg er tett i nesa, nettopp fordi jeg ikke ønsker å bli avhengig.) Anonymkode: 83d6d...915 Nei, please folk må få lov til å gjøre egne valg (ja selv dårlige valg) 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #6 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det står veldig tydelig både på pakken og i pakningsvedlegget at nesespray ikke bør brukes lenger enn x antall dager. Hvis man kjøper nesespray på apotek, opplyses dette også ofte om. Det bør være nok. Å gjøre vanlig nesespray reseptbelagt vil føre til betydelig merarbeid for fastleger. Anonymkode: 6e591...5f5 Dette. Nesespray for å lindre tett nese er ment som en del av såkalt egenomsorg ved forkjølelse og andre øvre luftveisinfeksjoner som er forventet å gå over av seg selv innen noen dager. Egenomsorg skal være lavterskel, det er hele poenget. Da belastes helsevesenet mindre. Når det er sagt: Jeg har en farmasøyt i nær familie, og hun mener at nesespray ALDRI burde blitt tillatt solgt i dagligvare og kiosker, kun i apotek med krav om veiledning fra helsepersonell. Salg av reseptfrie legemidler utenom apotek er med på å "ufarliggjøre" dem. PS. Nesespray er jo sånn sett ikke direkte farlig, da. Og avhengigheten man kan få er rent fysiologisk, ikke psykisk. Egentlig er det vel mer en rebound-effekt enn en avhengighet, men men.. Anonymkode: 61a6e...66b 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #7 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det står veldig tydelig både på pakken og i pakningsvedlegget at nesespray ikke bør brukes lenger enn x antall dager. Hvis man kjøper nesespray på apotek, opplyses dette også ofte om. Det bør være nok. Å gjøre vanlig nesespray reseptbelagt vil føre til betydelig merarbeid for fastleger. Anonymkode: 6e591...5f5 Ja, jeg ser den! AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det samme kan man si om mange ting. Alkohol, tobakk, godteri osb. Alt som er helseskadelig kan ikke være på resept... Anonymkode: dc018...269 Nei, det er veldig sant, men nesespray er jo et legemiddel. Det er ikke så lenge siden voltarol var reseptfritt, men i dag må man ha resept. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man må faktisk kunne ta noe ansvar for egen helse. Mye man får kjøpt i butikker er farlig ved feil bruk, innen svært mange varekategorier. Anonymkode: 2c2a1...2e1 Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden): Nei, please folk må få lov til å gjøre egne valg (ja selv dårlige valg) Misforstå meg rett - jeg ser argumentene deres. Grunnen til at jeg stiller spørsmålet, er fordi det tydeligvis har blitt et problem for ganske mange, samt at andre medikamenter som er vanedannende kommer under resept. Så hva er liksom forskjellen? 🤔 Jeg er overhodet ingen fanatiker som mener at alt som er farlig/helsefarlig etc skal reguleres. Jeg syns bare det er litt interessant å se hva folk tenker om problemstillingen! 😊 Anonymkode: 83d6d...915
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #8 Skrevet 28. februar 2024 Jeg skriver det i en egen også (det står også skrevet under de jeg siterte) Jeg er overhodet ingen fanatiker som mener at alt som er farlig/helsefarlig etc skal reguleres av myndighetene. Jeg syns bare det er interessant å se hva folk tenker om problemstillingen - og hvilke løsninger har man da, hvis man skal prøve å få bukt med problemet? For det er vel et problem når det meldes at 700 000 nordmenn sliter med dette? Hva med andre medikamenter som er vanedannende? Og forsåvidt ikke-vanedannende, men som fremdeles er på resept. Hva er forskjellen på dét og nesespray? Mulig dårlig formulert😅, men jeg syns det er interessant at såpass mange sliter med det, da til tross for at det står både på pakken og i pakningsvedlegget om "farene" ved langvarig bruk. (Og ja, det samme kan man si om alkohol, tobakk, godteri etc, men ingen av de delene går vel innunder som "legemidler", og er vel sånn sett da ikke helt sammenliknbart) Anonymkode: 83d6d...915
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #9 Skrevet 28. februar 2024 Tenker at når det står såpass tydelig på pakken, tenker jeg folk må ta eget ansvar. Mye i verden man kan bli avhengig av, men der må man ta ansvar selv. Og fastleger har allerede for mye å gjøre, mer på resept blir jo litt mye. Anonymkode: 44f4b...a1c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #10 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med andre medikamenter som er vanedannende? Og forsåvidt ikke-vanedannende, men som fremdeles er på resept. Hva er forskjellen på dét og nesespray? Anonymkode: 83d6d...915 Nesespray er som jeg skrev i mitt forrige innlegg ikke egentlig vanedannende, det dreier om en rebound-effekt. Og for eksempel Voltarol som du nevner ble tatt vekk fra reseptfritt marked fordi det viste seg å være farlig for dem med hjerte- og karsykdommer. Altså stort skadepotensial. Nesespray virker lokalt og vil ikke ha noen negative effekter på resten av kroppen, det er "kun" kronisk nesetetthet som blir konsekvensen hvis du overforbruker dette legemidlet. Altså lite skadepotensial. Anonymkode: 61a6e...66b 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #11 Skrevet 28. februar 2024 Jeg synes at vi må kunne anta at folk kan lese et pakningsvedlegg, evt. følge beskjed fra apoteket. Hvis man trenger nesespray over tid så finnes det andre sprayer som man ikke blir avhengig av, f.eks. Nasonex. Det vil en lege (eller apotek) kunne gi informasjon om. Anonymkode: 9f171...895 1
Mezzosoprena Skrevet 28. februar 2024 #12 Skrevet 28. februar 2024 For det første så er jo ikke denne avhengigheten farlig, noe som gjerne er en indikasjon på hva som er reseptpliktig og ikke. Du blir bare konstant tett i nesa, liksom - det er ikke helt det samme som hvis man blir avhengig av morfinpreparater. For det andre så er jeg enig med forrige taler - man må da kunne forvente at folk leser og forholder seg til pakningsvedlegget og de aller fleste gjør jo det. 700 000 mennesker er avhengige, så 4 700 000 har klart å forholde seg til normal bruk. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #13 Skrevet 28. februar 2024 Fordi vi har ikke et helsevesen som takler at man trenger legetime for å få resept på Otrivin hver gang man selv eller barna er forkjølet. Legetimer koster samfunnet al mass, vi har heller ikke råd til å finansiere dette. Det vil gå utover de som virkelig trenger helsehjelp at fastlegen ikke har time før om 20 dager, fordi han er opptatt med å attestere sykdom hos elever og skrive ut Otrivin. Anonymkode: b7f0d...ce0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #14 Skrevet 28. februar 2024 Dette med overbruk av Paracet og otrivin startet etter at det ble tillatt å selge fra butikker og kiosker. Få det tilbake på apotekene!! Anonymkode: 580f0...9ae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå