Gå til innhold

Hardt vann eller ei

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan finner jeg ut om vannet her jeg bor er hardt eller bløtt? Finnes det en oversikt over dette noe sted? Jeg bor ved Ålesund, om det har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du kommunalt vann kan du sikkert kontakte vann og avløps enhet i din kommune, har du eget vann brønn/borehull, må du sende inn vannprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan muligens kjøpe noe som måler hardhet i en butikk som selger akvarieutstyr. Det er få steder i Norge som har hardt vann, selv bor jeg på et av disse få stedene.

Om vannet er hardt:

-skummer såpe mindre enn vanlig

-blir det hvitt/hvitaktig kalkbelegg ved vasken/der det har dryppet vann, i vannkokeren og om du lar gryter med vann koke tørre (anbefales ikke om du skal bruke gryta igjen..)

-blir du anbefalt å bruke mer vaskemiddel enn ellers fordi mer av middelet felles ut og ikke får vasket

Blant annet. Vannet vårt smaker kjempegodt, men det har sine ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dra på appoteket. Det har dem sånn enkle teste som du tar hjemme selv.

Det er slike stiks som du bare putter ned i et glass med vann med fargeskala som du sammenligner med et ark som beskriver de forskjellige svarene.

Lurt om du gjør det, for vaskemaskin og oppvaskmaskinen kan ta skade i lengdet av for hardt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du bor i Norge så er sannsynligheten svært liten for at du har hardt vann. Generelt sett har vi i Norge bløtt (altså det motsatte av hardt) vann - noe som har sammenheng med berggrunnen vår. Sørover i Europa har de hardt vann pga kalkrike bergarter.

Vet du hva slags vannkilde drikkevannet ditt kommer fra? Om det er en overflatevannkilde er sannsynligheten enda større for at du har bløtt vann. Om du får vann fra brønn kan det være at drikkevannet ditt er hardt.

Ta en titt på kommunens hjemmesider - der finnes det svært ofte informasjon om drikkevannskilder og vannkvalitet.

:) Merrique

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut om vannet her jeg bor er hardt eller bløtt? Finnes det en oversikt over dette noe sted? Jeg bor ved Ålesund, om det har noe å si?

I hardt vann skummer sjampo og såpe dårlig.

Hvis det er Brusdalsvann du har (Ålesund eller Sula kommuner), er ikke dette særlig hardt. Her er det ikke nødvendig å tilsette avkalkingsmiddel i vaske- eller oppvaskmaskiner – hvis det er grunnen til at du spør.

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du bor i Norge så er sannsynligheten svært liten for at du har hardt vann. Generelt sett har vi i Norge bløtt (altså det motsatte av hardt) vann - noe som har sammenheng med berggrunnen vår. Sørover i Europa har de hardt vann pga kalkrike bergarter.

:)  Merrique

Det er bra du sier generelt. For jeg har bodd i bla. Tromsø og der kan jeg love det at vannet på øya er langt fra blødt. I hvertfall i det området jeg bodde. Håret var et mareritt å få til å være "normalt" slik det var når jeg var hjemme i helgene.

Det samme har jeg merket på flere ulike steder rundt i norge. Hovedsaklig i større byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva slags vannkilde drikkevannet ditt kommer fra? Om det er en overflatevannkilde er sannsynligheten enda større for at du har bløtt vann. Om du får vann fra brønn kan det være at drikkevannet ditt er hardt.

Ta en titt på kommunens hjemmesider - der finnes det svært ofte informasjon om drikkevannskilder og vannkvalitet.

:)  Merrique

Det stemmer nok det du sier, men det finnes noen steder hvor vannet er hardt. Vi får drikkevann fra en grunnvannskilde i Trøndelag; her er vannet hardt, hardere enn jeg opplevde da jeg bodde utenlands.

Så det er absolutt greit å undersøke selv om det statistisk sett er liten sjanse for hardt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: der hvor en får vann fra grunnvannskilder så kan vannet være hardt. I Nordland, Troms og Finnmark og i en del av Østlandsområdet finnes kalkrik berggrunn, og grunnvannet i slike områder kan være hardt og alkalisk.

Ellers så har vi det motsatte problemet i Norge: vannet er bløtt og surt, og kan derfor være aggressivt overfor tekniske installasjoner. Om dere har fått med dere artikler om lekkasjer i vannforsyningssystemet (som vi har et stort problem med i Norge) så skyldes det at vannet er så aggressivt at det "spiser" opp rørveggen og en får lekkasjer. Det er også derfor det som regel benyttes et alkaliseringstrinn i vannbehandlingsanlegg i Norge (mao: et trinn som tilfører vannet alkalitet (kalsium og magnesium), hever pH etc).

Ta gjerne en titt på følgende sider:

NORVAR

Mattilsynet

(siv.ing innen VAR - som sjelden får spørsmål om yrket sitt på slike forum. Merkelig nok ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle vel også ikke tilfeldigvis vite om det er noe jeg kan bruke for å motvirke effekten av hardt vann? Her jeg bor nå er vannet utrolig hardt og håret mitt blir bare en eneste stor floke.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes "mini-avherdingsanlegg" (som oftest basert på ionebytte) man kan kjøpe og installere til enkelthus, dessverre er jeg ikke veldig kjent i den delen av bransjen (vi jobber mot kommuner/større anlegg).

Eksempel:

Brødrene Dahl avherdingsanlegg

For å installere noe slik så bør du uansett kontakte en rørlegger - det kan jo godt være at flere i din kommune har samme problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Er dessverre ikke aktuellt å begynne å installere anlegg av noe slag siden jeg er utenlands og bare leier, men hele byen har ihvertfall samme problem siden det var oppslag i lokalnyhetene om det grusomt harde vannet! :) Hadde vel egentlig håpet at det fantes noe jeg kunne tilsette i vannet, f.eks. når jeg skyller håret, men det finnes kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet tror jeg at jeg må sende videre til andre som har levd med hardt vann - har dessverre ingen erfaring med det. Det finnes jo spesialsåper etc som skummer selv om vannet er hardt, kanskje det finnes en shampo eller lignende som kan fungere bedre ved hardt vann?? Ellers så tilsetter man jo salt i oppvaskmaskiner hvor det er hardt vann, men om det fungerer som hårpleie aner jeg så absolutt ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trådstarter_*
I hardt vann skummer sjampo og såpe dårlig.

Hvis det er Brusdalsvann du har (Ålesund eller Sula kommuner), er ikke dette særlig hardt. Her er det ikke nødvendig å tilsette avkalkingsmiddel i vaske- eller oppvaskmaskiner – hvis det er grunnen til at du spør.

Takker! Det var akkurat det jeg lurte på. Jeg trenger vel ikke rote med salt heller da? Eller er det kanskje det samme som avkalkingsmiddel? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Det var akkurat det jeg lurte på. Jeg trenger vel ikke rote med salt heller da? Eller er det kanskje det samme som avkalkingsmiddel?  :klø:

Du trenger ikke rote med noe som helst ekstra, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, nå ble jeg nysgjerrig. Her har vi kalkflekker i dusjen ... er det vanlig, eller er det bare om man har hardt vann? Bor i trøndelag ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...