Andrine& Skrevet 28. februar 2024 #1 Skrevet 28. februar 2024 Vil jeg få beskjed om at det har skjedd? De har tatt fra meg arv så det at far dør er ikke mitt anliggende. Men jeg har et ønske om å bli informert om at det skjer og jeg ønsker å vite hva som blir testamentert bort til hvem. Jeg er fars eneste barn, han er gift på nytt og har gitt alt han eier til henne, de er barnløse. Er det sånn at man blir kontaktet av tingretten? Eller vil han dø uten at jeg blir informert og involvert? 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #2 Skrevet 28. februar 2024 Du har jo fortsatt rett på pliktdelsarv. Hvordan du blir kontakta veit jeg ikke Anonymkode: 31a0a...927 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #3 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har jo fortsatt rett på pliktdelsarv. Hvordan du blir kontakta veit jeg ikke Anonymkode: 31a0a...927 Nei det har man ikke rett på om det ikke er noe å arve. Her virker det som om far har gitt bort alt mens han lever, og det har han rett til å gjøre. Anonymkode: 22a31...e24 1
Andrine& Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #4 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei det har man ikke rett på om det ikke er noe å arve. Her virker det som om far har gitt bort alt mens han lever, og det har han rett til å gjøre. Anonymkode: 22a31...e24 Riktig, det er ikke noe igjen da han har gitt bort alt han eier. Men det sies at det kan være at den gaven er ugyldig hvis alt er gitt bort med den hensikt å ta vekk muligheten til å få pliktdelsarv. Har den som har gitt bort alt feks fortsatt å betale kommunale avgifter ol så kan det strides om det faktisk var en gave som ble gitt bort. Jeg lurer mest på om jeg får vite om dødsfallet, eller kontaktes kun de som skal arve? 2
CAPS LOCK Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 Andrine& skrev (23 timer siden): Jeg lurer mest på om jeg får vite om dødsfallet, eller kontaktes kun de som skal arve? Arveloven § 90 pålegger tingretten å "så snart som mulig varsle dem som etter loven kan ha krav på arv, med mindre de må antas å ha kunnskap om dødsfallet." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-2#KAPITTEL_3-2 Lovteksten er således uklar på om du som barn av avdøde, har rett på å bli varslet om dødsfallet straks det skjer, men hvis det blir skrevet ut en skifteattest til arvingene, så pålegger arveloven § 118 tingretten å "underrette samtlige kjente arvinger om innholdet i skifteattesten." Dermed får du greie på dødsfallet da. De aller fleste arveoppgjør gjøres opp av arvingene selv. I de tilfellene hvor tingretten har ansvaret for oppgjøret, så vil arvingene bli informert om dette enten av tingretten selv eller av den advokaten tingretten oppnevner til å forestå arveoppgjøret. 2
Andrine& Skrevet 3. mars 2024 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2024 CAPS LOCK skrev (På 29.2.2024 den 20.14): Arveloven § 90 pålegger tingretten å "så snart som mulig varsle dem som etter loven kan ha krav på arv, med mindre de må antas å ha kunnskap om dødsfallet." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-2#KAPITTEL_3-2 Lovteksten er således uklar på om du som barn av avdøde, har rett på å bli varslet om dødsfallet straks det skjer, men hvis det blir skrevet ut en skifteattest til arvingene, så pålegger arveloven § 118 tingretten å "underrette samtlige kjente arvinger om innholdet i skifteattesten." Dermed får du greie på dødsfallet da. De aller fleste arveoppgjør gjøres opp av arvingene selv. I de tilfellene hvor tingretten har ansvaret for oppgjøret, så vil arvingene bli informert om dette enten av tingretten selv eller av den advokaten tingretten oppnevner til å forestå arveoppgjøret. Takk! Jeg tolker det slik at jeg ikke får beskjed. Jeg må ringe tingretten tror jeg. Slik jeg skjønner situasjonen er det jo ingen arvinger og da vil det jo heller ikke bli noe oppgjør hverken privat eller offentlig
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #7 Skrevet 3. mars 2024 Andrine& skrev (2 timer siden): Takk! Jeg tolker det slik at jeg ikke får beskjed. Jeg må ringe tingretten tror jeg. Slik jeg skjønner situasjonen er det jo ingen arvinger og da vil det jo heller ikke bli noe oppgjør hverken privat eller offentlig Barn er alltid arvinger, selv om det formelt sett ikke er noe å arve. Tingretten har ikke oversikt over boets verdi. Anonymkode: 65ab3...b98 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #8 Skrevet 3. mars 2024 Andrine& skrev (3 timer siden): Takk! Jeg tolker det slik at jeg ikke får beskjed. Jeg må ringe tingretten tror jeg. Slik jeg skjønner situasjonen er det jo ingen arvinger og da vil det jo heller ikke bli noe oppgjør hverken privat eller offentlig jeg tolker det tvert imot slik at du får beskjed. Tingretten vet ikke at det ikke er noe i boet. Du er livsarving etter loven selv om det viser seg at det ikke er verdier i boet. Anonymkode: 787f3...819 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #9 Skrevet 3. mars 2024 Andrine& skrev (På 28.2.2024 den 20.51): Riktig, det er ikke noe igjen da han har gitt bort alt han eier. Men det sies at det kan være at den gaven er ugyldig hvis alt er gitt bort med den hensikt å ta vekk muligheten til å få pliktdelsarv. Har den som har gitt bort alt feks fortsatt å betale kommunale avgifter ol så kan det strides om det faktisk var en gave som ble gitt bort. Jeg lurer mest på om jeg får vite om dødsfallet, eller kontaktes kun de som skal arve? det er riktig at du kan angripe gaver han har gitt som i realiteten var det vi kaller dødsdisposisjoner, dvs at de ikke hadde realitet for giveren mens han levde. Anonymkode: 787f3...819 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #10 Skrevet 3. mars 2024 Min mor døde i fjor, og jeg fikk aldri noe beskjed fra tingretten. Jeg tok kontakt selv. Anonymkode: 63590...20a 1 1
Andrine& Skrevet 3. mars 2024 Forfatter #11 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min mor døde i fjor, og jeg fikk aldri noe beskjed fra tingretten. Jeg tok kontakt selv. Anonymkode: 63590...20a Må begynne å følge med på dødsannonser for å få info da.. For et sykt opplegg at barna ikke får beskjed 😵💫 1
GammelKaktus Skrevet 3. mars 2024 #12 Skrevet 3. mars 2024 Andrine& skrev (10 minutter siden): Må begynne å følge med på dødsannonser for å få info da.. For et sykt opplegg at barna ikke får beskjed 😵💫 Du kan sjekke om han fortsatt står oppført som din forelder på helsenorge. Når de dør blir de strøket ut, fort går det og. Når min far døde så var han strøket ut før jeg fikk skifteattesten i posten og det tok bare 4 dager fra dødsdato. Nå gikk ting litt ekspressfart siden det ikke var noe kompliserte forhold og det var bare meg og jeg sto jo oppført overalt men dødsmeldingen til folkeregisteret går fort uansett.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #13 Skrevet 3. mars 2024 Det jobbes med at dere skal få varsling på altinn når noen dør. Det er et prøveprosjekt enda. Men har som mål at det skal være oppe og går i løpet av 2025 i hele Norge. Så det jobbes med dette at det skal bli lettere. Anonymkode: 8c691...e3a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå