Laizz Skrevet 28. februar 2024 #1 Skrevet 28. februar 2024 Hei. Jeg er på vei inn i 2. trimester og har de siste 2 ukene slitt ekstremt med høy puls. Bare jeg reiser meg går den opp til 110 - 120 og hvilepuls ligger på 75 - 85. Dette er verst på morgenen selv om pulsen er sånn gjennom hele døgnet, men på morgenen er det som om jeg mister kraft og bare må sette meg ned å få pulsen ned før jeg kan fortsette med det jeg gjør, som forøvrig kan være noe så lite som å pusse tennene. Dette er fryktelig ubehagelig. Vet man kan få økt puls av å være gravid, men dette er litt i overkant. Fastlegen tar dette på alvor og hadde EKG i dag som ikke viste noe galt med hjerteslagene, men viste for høy puls. I morgen skal jeg måle 24t blodtrykk som også måler pulsen og deretter henvises til 24t EKG. Er det noen som har hatt slike problemer med pulsen? Ble det gjort noe i forbindelse med det? Vi fikk beskjed forrige uke at babyen i magen også har litt for høy puls, kan mine puls problemer forårsake høyere puls hos barnet?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #2 Skrevet 28. februar 2024 Syns ikke dette høres ut som så høy puls? Man får vel lett 10 slag i økt hvilepuls i alle fall. Bra du skal sjekke det, men jeg tror altså at dette ikke er noe unormalt. Jeg vet ikke hva min puls er (gravid i 15. uke nå), men merker godt at den er høyere enn normalt, og er rimelig andpusten når jeg går i bakker nå. Jeg får også høyere puls når jeg er sliten og merker godt at dagsformen har mye å si. Anonymkode: 38b76...a32
Laizz Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Syns ikke dette høres ut som så høy puls? Man får vel lett 10 slag i økt hvilepuls i alle fall. Bra du skal sjekke det, men jeg tror altså at dette ikke er noe unormalt. Jeg vet ikke hva min puls er (gravid i 15. uke nå), men merker godt at den er høyere enn normalt, og er rimelig andpusten når jeg går i bakker nå. Jeg får også høyere puls når jeg er sliten og merker godt at dagsformen har mye å si. Anonymkode: 38b76...a32 Tusen takk for svar Legen var bekymret pga pulsen fordi den vanligvis er på 60 - 63 i hvile så det var litt høy økning når jeg "bare" er i uke 13. Det som var mest bekymringsverdig er at den blir opp i 120 bare jeg reiser meg opp å går 2 skritt + det som skjer på morgenen at jeg mister all kraft å må sette meg ned flere ganger. Det føles som om beina er stinn i melkesyre og rett før de bare gir etter. Håper det er pga. graviditeten og helt ufarlig samt ikke går utover babyen selv om den hadde litt høy puls også.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #4 Skrevet 28. februar 2024 Du har ikke jernmangelanemi vel? Anonymkode: 413ff...c0f
enhjørningfis Skrevet 28. februar 2024 #5 Skrevet 28. februar 2024 Laizz skrev (2 timer siden): Hei. Jeg er på vei inn i 2. trimester og har de siste 2 ukene slitt ekstremt med høy puls. Bare jeg reiser meg går den opp til 110 - 120 og hvilepuls ligger på 75 - 85. Dette er verst på morgenen selv om pulsen er sånn gjennom hele døgnet, men på morgenen er det som om jeg mister kraft og bare må sette meg ned å få pulsen ned før jeg kan fortsette med det jeg gjør, som forøvrig kan være noe så lite som å pusse tennene. Dette er fryktelig ubehagelig. Vet man kan få økt puls av å være gravid, men dette er litt i overkant. Fastlegen tar dette på alvor og hadde EKG i dag som ikke viste noe galt med hjerteslagene, men viste for høy puls. I morgen skal jeg måle 24t blodtrykk som også måler pulsen og deretter henvises til 24t EKG. Er det noen som har hatt slike problemer med pulsen? Ble det gjort noe i forbindelse med det? Vi fikk beskjed forrige uke at babyen i magen også har litt for høy puls, kan mine puls problemer forårsake høyere puls hos barnet? Be legen din sjekke stoffskiftet ditt 😊 Jeg har slitt med det, og det er enormt utmattende og ikke bra for kroppen og hjertet!
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #6 Skrevet 28. februar 2024 Synes det hørtes helt normalt ut? Har alltid hatt hvilepuls på rundt 75 under mine 3 graviditeter, og husker den hoppet til 120-130 bare jeg skulle gå ut av badekaret. Har bilde av at pulsklokka viser 152 da jeg stod helt iro og så på treningen til sønnen min. På sykehuset etter fødsel hoppet hvilepulsen fra 75 og ned til 52 i løpet av en natt, og da kjentes det ut som at hjertet skulle stoppe fordi det var så uvant. Har bare fått beskjed om at det er helt normalt, og synes legen din høres litt uerfaren ut. Anonymkode: cf830...bad
Laizz Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Du har ikke jernmangelanemi vel? Anonymkode: 413ff...c0f Jeg lurer på det samme. Tok blodprøver 23 februar, men legen sjekket bare ferritin.. Min ferritin er alltid for høy grunnet en autoimmun sykdom og har ligget på over 400 i årevis. Må flere prøver til for å finne ut av det😩 Men nå som er er gravid ser det ut til at det er litt tricky fordi ting synker og øker pga hormoner. Dette står på fürst ang gravide: Hematologiske prøver B-Hb faller ca 1,5 g/100 mL B-Erytrocytter faller ca 0,40 x 1012/L B-Hematokrit faller ca 0,04 S-Jern synker, men dette kan, iallfall til en viss grad, motvirkes av jerntilførsel. Det er derfor tvil om nedsettelsen av serumjern er fysiologisk. S-Jernbindingskapasitet (TIBC) øker under svangerskapet uavhengig av jerntilførsel. Dette er en østrogeneffekt. S-Ferritin vil kunne avsløre jernmangel tidlig i forløpet av en ukomplisert graviditet. S-Folat synker ca 50%. S-Vitamin B12 synker ca 20% under svangerskapet. B-Leukocytter øker ca 4 x 109/L. B-SR er økt under graviditeten pga fibrinogenøkning. Ved verdier over 30 bør andre årsaker overveies, og en SR over 50 er oftest patologisk. SR er egentlig lite egnet som parameter på akutt fase reaksjon i svangerskapet. S-CRP øker ikke som følge av en ukomplisert graviditet og kan derfor brukes i stedet for SR.
Laizz Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #8 Skrevet 28. februar 2024 enhjørningfis skrev (56 minutter siden): Be legen din sjekke stoffskiftet ditt 😊 Jeg har slitt med det, og det er enormt utmattende og ikke bra for kroppen og hjertet! Legen tok stoffskiftet prøver i dag😊 Så får vi se hva de sier. Det er en del stoffskifte sykdom i min familie, men tok prøver i desember som var helt fine.
enhjørningfis Skrevet 28. februar 2024 #9 Skrevet 28. februar 2024 Laizz skrev (Akkurat nå): Legen tok stoffskiftet prøver i dag😊 Så får vi se hva de sier. Det er en del stoffskifte sykdom i min familie, men tok prøver i desember som var helt fine. Så bra de tok prøver på det 😊
Laizz Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #10 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Synes det hørtes helt normalt ut? Har alltid hatt hvilepuls på rundt 75 under mine 3 graviditeter, og husker den hoppet til 120-130 bare jeg skulle gå ut av badekaret. Har bilde av at pulsklokka viser 152 da jeg stod helt iro og så på treningen til sønnen min. På sykehuset etter fødsel hoppet hvilepulsen fra 75 og ned til 52 i løpet av en natt, og da kjentes det ut som at hjertet skulle stoppe fordi det var så uvant. Har bare fått beskjed om at det er helt normalt, og synes legen din høres litt uerfaren ut. Anonymkode: cf830...bad Godt å høre at det kan være normalt, håper jo det og at det ikke er noe galt. Legen min sa pulsen økte ved graviditet, men hun mente det var i meste laget det jeg opplever itillegg til at jeg på morgenen ikke klarer å stå lenge av gangen før jeg må sitte ned å roe pulsen. Hun har nok vært borti noen graviditeter, har hatt henne siden jeg begynnelsen av tenårene og er snart 33 så så uerfaren håper jeg ikke hun er😅
Laizz Skrevet 29. februar 2024 Forfatter #11 Skrevet 29. februar 2024 enhjørningfis skrev (13 timer siden): Så bra de tok prøver på det 😊 Hei på deg😊 Fikk svar på stoffskifte prøvene mine i dag og de viser for høyt. Prøvene 18 desember var helt perfekt så for meg kommer det litt som et sjokk. Så du skrev at du har slitt med det, var ditt også høyt? Hva gjorde de med det i graviditeten? Står at høyt stoffskifte ikke er bra for babyen og kjenner jeg blir bekymret. Legen skal kontakte meg senere i dag, håper jeg får noe mer svar da. En ting som i det hele virker litt beroligende er at høyt stoffskifte kan føre til høyere puls hos babyen, og den var litt høy når jeg var på UL, noe som bekymret jordmor litt. Da kan det ha en logisk forklaring.
enhjørningfis Skrevet 29. februar 2024 #12 Skrevet 29. februar 2024 Laizz skrev (4 timer siden): Hei på deg😊 Fikk svar på stoffskifte prøvene mine i dag og de viser for høyt. Prøvene 18 desember var helt perfekt så for meg kommer det litt som et sjokk. Så du skrev at du har slitt med det, var ditt også høyt? Hva gjorde de med det i graviditeten? Står at høyt stoffskifte ikke er bra for babyen og kjenner jeg blir bekymret. Legen skal kontakte meg senere i dag, håper jeg får noe mer svar da. En ting som i det hele virker litt beroligende er at høyt stoffskifte kan føre til høyere puls hos babyen, og den var litt høy når jeg var på UL, noe som bekymret jordmor litt. Da kan det ha en logisk forklaring. Hallo. Svarer sent her ser jeg, jeg fikk medisiner under svangerskapet med minstemann, og holdt på med det i mange år etter.. minstemann sitter her frisk som en fisk 8 år gammel, så dette går nok veldig bra med god oppfølging 😊 jeg fikk ul hver mnd og annen hver uke i svangerskapet, og veldig god oppfølging fra sykehuset 😊 jeg måtte slutte å amme når lillegutt var 5 mnd gammel, for da måtte de øke veldig på medisinene, men ellers alt vel ❤️ Jeg hadde en hvilepuls på 150 før jeg ble medisinert husker jeg. Å var så utslitt av ingenting.. så husk å slappe av, ta livet med ro, du blir nok sykemeldt ut svangerskapet nettopp for å ligge på sofaen å se på tv, og gjøre det du orker og ikke noe mer ❤️
Laizz Skrevet 2. mars 2024 Forfatter #13 Skrevet 2. mars 2024 enhjørningfis skrev (På 29.2.2024 den 17.51): Hallo. Svarer sent her ser jeg, jeg fikk medisiner under svangerskapet med minstemann, og holdt på med det i mange år etter.. minstemann sitter her frisk som en fisk 8 år gammel, så dette går nok veldig bra med god oppfølging 😊 jeg fikk ul hver mnd og annen hver uke i svangerskapet, og veldig god oppfølging fra sykehuset 😊 jeg måtte slutte å amme når lillegutt var 5 mnd gammel, for da måtte de øke veldig på medisinene, men ellers alt vel ❤️ Jeg hadde en hvilepuls på 150 før jeg ble medisinert husker jeg. Å var så utslitt av ingenting.. så husk å slappe av, ta livet med ro, du blir nok sykemeldt ut svangerskapet nettopp for å ligge på sofaen å se på tv, og gjøre det du orker og ikke noe mer ❤️ Oi, 150 i hvilepuls var mye😦💕 Godt å høre at du fikk god hjelp og oppfølging ❤️ Jeg måtte ta noen ekstra prøver (anti-tpo og tsi) for å sjekke om det kunne være autoimmunt (graves sykdom). Har en autoimmun sykdom fra før, og når man har én er sjansen større for at man kan få fler. Prøvene var negative, så legen tror jeg har HCG-stimulert hypertyreose/høyt stoffskifte 🤔 På nett står det at det oftest rammer de med HG og det har jeg ikke. Går på xonvea og gjort det 1,5mnd fordi jeg var veldig kvalm og kastet opp 1 - 2 ganger om dagen, det er jo langt unna HG ut i fra hvordan jeg har fått beskrevet at det er. Skal uansett ta nye blodprøver til uka, så får vi se hva som skjer videre. Mest bekymret for hvordan dette eventuelt påvirker babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå