Gå til innhold

Jeg spiser godteri hver dag, hvor mye tilsatt sukker spiser du om dagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver i alle sunnhetsråd! Tar en god neve godteri hver dag og er lykkelig og glad! 

Anonymkode: d5aed...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser alt for mye godteri hver dag 😅prøver å begrense det litt i ukedagene men det går ikke så bra😆

Anonymkode: 36f7d...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har en god løsning som fungerer for deg, ts! Så da er det bare å fortsette med det 👍

Anonymkode: 9e704...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye snop/godteri spiser dere, dere som spiser litt hver dag? Jeg er fryktelig glad i alt av søtt, men jeg blir som en gribb i nærheten av det. Har liksom nødt å fullføre godteposen eller sjokoladeplata, klarer ikke og bare ta litt og si meg fornøyd med det. Har jeg noe godt i skapet så tenker jeg på det hele tiden og bare må spise det. Slitsomt. Av den grunn er det kun en gang i uka med godt, men har cravings HVER dag😅

Anonymkode: 99258...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ingenting. Noen ganger spiser vi en liten dessert etter middag. Da lager jeg litt krem og har frukt til. Blir vel en liten teskje sukker fordelt på tre. 
Skal jeg skeie helt ut så spiser jeg en saftis som vi fryser selv. 😆 Vet ikke hvor mye sukker det blir, men ikke mye. Også har jeg ofte en dæsj honning i grøten. Litt god sjokolade er innafor på lørdag, men ofte har jeg ikke lyst på. Kan til og med bake kake og ikke orke å spise av den. (Guttungen får lørdagsgodt og brus hvis han vil ha).

Har spist masse godteri og ferdigmat i mitt liv, helt håpløst å drive og nekte seg ting og gå med søtsug hele tiden. Så full forståelse herfra for dere som sliter med det. Jeg ble ikke kvitt det før jeg la om alt. 
Men hvis man har et godt forhold til kropp og mat og ikke opplever det som slitsomt, så er det vel bare fint å kose seg litt iblant 😊

Anonymkode: b6aa0...867

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nesten ingenting. Noen ganger spiser vi en liten dessert etter middag. Da lager jeg litt krem og har frukt til. Blir vel en liten teskje sukker fordelt på tre. 
Skal jeg skeie helt ut så spiser jeg en saftis som vi fryser selv. 😆 Vet ikke hvor mye sukker det blir, men ikke mye. Også har jeg ofte en dæsj honning i grøten. Litt god sjokolade er innafor på lørdag, men ofte har jeg ikke lyst på. Kan til og med bake kake og ikke orke å spise av den. (Guttungen får lørdagsgodt og brus hvis han vil ha).

Har spist masse godteri og ferdigmat i mitt liv, helt håpløst å drive og nekte seg ting og gå med søtsug hele tiden. Så full forståelse herfra for dere som sliter med det. Jeg ble ikke kvitt det før jeg la om alt. 
Men hvis man har et godt forhold til kropp og mat og ikke opplever det som slitsomt, så er det vel bare fint å kose seg litt iblant 😊

Hei! 

Når du sier at du ble kvitt det da du "la om", hva sikter du til da? Endret kosthold, eller at du endret tankene rundt det? 

TS

Anonymkode: 75a5a...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvor mye snop/godteri spiser dere, dere som spiser litt hver dag? Jeg er fryktelig glad i alt av søtt, men jeg blir som en gribb i nærheten av det. Har liksom nødt å fullføre godteposen eller sjokoladeplata, klarer ikke og bare ta litt og si meg fornøyd med det. Har jeg noe godt i skapet så tenker jeg på det hele tiden og bare må spise det. Slitsomt. Av den grunn er det kun en gang i uka med godt, men har cravings HVER dag😅

Anonymkode: 99258...974

Jeg spiser f.eks en liten sjokolade. Ca. 300 kcal til sammen, ikke alt av det er fra sukker, så selv om det utgjør mer enn 10% av totalt næringsinntak så er det innafor for meg. 

Det kan også være et kakestykke, en bolle, + to snopebiter. En kopp kakao, og to kjeks. 

Jeg kjente det som deg før. Prøvde å begrense meg, og hadde hele tiden den "tankengangen" at jeg skulle ikke spise hver dag, og hele tiden "nei, nei, nei!". Men da jeg begynte å si til meg selv at jeg kunne spise det hver dag, hver eneste forbanna dag, så begynte jeg å få mindre cravings. Den snopen/sjokoladen/kaken jeg spiser har jeg ikke skam rundt, jeg nyter den til det fulle. Av og til har jeg til og med erfart at "dette var egentlig ikke så godt" og gått og funnet noe annet (ekstra knekkebrød med makrell, en gulrot, ost, whatever). 

Og nå har jeg faktisk ikke cravings hver dag lenger. Jeg følte meg så fanget av maten tidligere. Som et "sluk" for snopet. Jeg leste en bok om intuitiv spising, og ble anbefalt der å ha en "frislipp" periode, der jeg hadde store mengder av alt jeg ønsket meg i skapet. Det fungerte faktisk. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har en lur strategi, ts. Heller litt hver dag en sånn ulvehunger etter søtt. Jeg har også alltid spist litt snop hver dag. Er slank og sunn ellers:) 

Anonymkode: 6fe14...539

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! 

Når du sier at du ble kvitt det da du "la om", hva sikter du til da? Endret kosthold, eller at du endret tankene rundt det? 

TS

Kosthold ja. Eller livsstil egentlig ☺️ Lang nattefaste og færre måltider med så god næring som mulig funker for meg. Helt magisk hvordan søtsuget bare forsvant.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 20.22):

Jeg spiser godteri/sjokolade hver dag. 

Og er likevel innenfor kostrådet om at tilsatt sukker ikke skal være mer enn 10% av daglig energibehov. 

Jeg har landet på at dette faktisk fungerer best for meg. Jeg har en veldig "sweet tooth", jeg elsker søte ting, og særlig siste måltid på kvelden ønsker jeg å gi meg litt sukker. Jeg har forsøkt å slutte, hatt sukkerstopp osv. men det endte alltid med at jeg havnet på en smell der jeg inntok ALTFOR mye og på en måte som ikke var så hyggelig (heiv det i meg, i skam!). Så tenkte jeg at hvis jeg vet at jeg hver dag kan spise LITT så går det bra. Og det fungerte overraskende bra på meg. 

I tillegg spiser jeg nesten null tilsatt sukker ellers i kosten (i noen middagsoppskrifter er det litt raffinert sukker f.eks, men veldig lett å ha oversikt siden jeg lager maten selv). Jeg ser for meg at andre kanskje får i seg mer enn de tror fra yogurt, ketchup, o.l., kjøpebrød, diverse pålegg, frokostblandinger, dressinger, sauser og energidrikk. 

Så hva tenker du, har jeg landet på en ok løsning, eller er dette ikke bra?
Og hvor mye tilsatt sukker får du i deg om dagen tror du? 

Jeg tilsetter aldri sukker i godteriet. 

Anonymkode: fa75e...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kosthold ja. Eller livsstil egentlig ☺️ Lang nattefaste og færre måltider med så god næring som mulig funker for meg. Helt magisk hvordan søtsuget bare forsvant.

Aha, interessant, takk for svar! Kanskje jeg tester det ut 🤔

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg tilsetter aldri sukker i godteriet. 

Anonymkode: fa75e...633

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på ingenting, men er nok litt i noe av maten jeg spiser. I musli f.eks, eller i sauser osv. Spiser litt sukker i helgene 

Anonymkode: 68fa5...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser av og til syltetøy på brødskiva til frokost. Vi har ofte dessert. I dag var det frosne rips med vaniljesaus. Vi kjøper sjeldent annet godteri enn sjokolade, og denne kommer fram når vi er ute på tur. 

Jeg tar gjerne et kakestykke, men baker sjeldent selv. Det blir ofte vafler på søndags ettermiddag.

Anonymkode: b1c80...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...