AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #1 Del Skrevet 28. februar 2024 Jeg spiser godteri/sjokolade hver dag. Og er likevel innenfor kostrådet om at tilsatt sukker ikke skal være mer enn 10% av daglig energibehov. Jeg har landet på at dette faktisk fungerer best for meg. Jeg har en veldig "sweet tooth", jeg elsker søte ting, og særlig siste måltid på kvelden ønsker jeg å gi meg litt sukker. Jeg har forsøkt å slutte, hatt sukkerstopp osv. men det endte alltid med at jeg havnet på en smell der jeg inntok ALTFOR mye og på en måte som ikke var så hyggelig (heiv det i meg, i skam!). Så tenkte jeg at hvis jeg vet at jeg hver dag kan spise LITT så går det bra. Og det fungerte overraskende bra på meg. I tillegg spiser jeg nesten null tilsatt sukker ellers i kosten (i noen middagsoppskrifter er det litt raffinert sukker f.eks, men veldig lett å ha oversikt siden jeg lager maten selv). Jeg ser for meg at andre kanskje får i seg mer enn de tror fra yogurt, ketchup, o.l., kjøpebrød, diverse pålegg, frokostblandinger, dressinger, sauser og energidrikk. Så hva tenker du, har jeg landet på en ok løsning, eller er dette ikke bra? Og hvor mye tilsatt sukker får du i deg om dagen tror du? Anonymkode: 75a5a...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #2 Del Skrevet 28. februar 2024 Jeg spiser også godis hver eneste dag🙈 Men spiser ganske sunt ellers: fisk, rent kjøtt, mye frukt, grønt og belgfrukter og noe nøtter. Jeg drikker svært sjelden brus. Jeg trener og er slank. Men er bare altfor glad i alt av søtsaker. Anonymkode: 63151...320 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #3 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg spiser også godis hver eneste dag🙈 Men spiser ganske sunt ellers: fisk, rent kjøtt, mye frukt, grønt og belgfrukter og noe nøtter. Jeg drikker svært sjelden brus. Jeg trener og er slank. Men er bare altfor glad i alt av søtsaker. Anonymkode: 63151...320 Vi er i samme båt da! Føler meg egentlig sunn og frisk, men hører særlig med tanke på barn at det er mye kritikk av alt sukkeret overalt og lurte på om jeg skulle få noen kritiske/kunnskapsrike kommentarer siden jeg spiser godteri hver dag. TS Anonymkode: 75a5a...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danseskjørt Skrevet 28. februar 2024 #4 Del Skrevet 28. februar 2024 Har ikke spist godteri siden nyttår, men kan fint kose meg med en bolle eller et kakestykke til kaffen i godt lag er ikke så glad i godteri, heldigvis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #5 Del Skrevet 28. februar 2024 Måler jo ikke akkurat sukker med kjøkkenvekta før jeg spiser det. I dag har jeg spist en neve seigmenn og to kjeks. Det var sikkert sukker i wok-sausen til middag også, og i brødskivene til frokost. Hvor mange gram det blir, aner jeg ikke. Tror ikke det er vanlig å holde orden på det, annet at alle vet at man bør begrense seg. Anonymkode: 449f2...eff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #6 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Måler jo ikke akkurat sukker med kjøkkenvekta før jeg spiser det. I dag har jeg spist en neve seigmenn og to kjeks. Det var sikkert sukker i wok-sausen til middag også, og i brødskivene til frokost. Hvor mange gram det blir, aner jeg ikke. Tror ikke det er vanlig å holde orden på det, annet at alle vet at man bør begrense seg. Anonymkode: 449f2...eff Jeg tror heller ikke det. 😅 Annet enn om man spiser godteri, jeg fikk meg en oversikt siden jeg spiser hver dag og likevel ikke ønsker at det skal være helseskadelig. Men jeg tenkte vel også at det kanskje kunne vært interessant for andre å tenke litt over hvor mye de har. Jeg ville tippet, sånn raskt oppsummert at du ligger på rundt 10%. Anonymkode: 75a5a...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #7 Del Skrevet 28. februar 2024 Får ikke i meg tilsatt sukker hver dag. Det jeg oftest får i meg er fruktsukker i frukt tenker jeg. Og etter det litt brunt rørsukker jeg bruker i noe matlaging her og der. Jeg spiser veldig lite ting som er tilsatt sukker, spiser ikke brød, frokostblanding eller energidrikk, lager yoghurt selv eller bruker naturell, lager dressing/sauser og slikt selv. Jeg spiser ikke kjøtt eller UP mat så da lager jeg jo ting selv da. Anonymkode: 99d68...2db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #8 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Får ikke i meg tilsatt sukker hver dag. Det jeg oftest får i meg er fruktsukker i frukt tenker jeg. Og etter det litt brunt rørsukker jeg bruker i noe matlaging her og der. Jeg spiser veldig lite ting som er tilsatt sukker, spiser ikke brød, frokostblanding eller energidrikk, lager yoghurt selv eller bruker naturell, lager dressing/sauser og slikt selv. Jeg spiser ikke kjøtt eller UP mat så da lager jeg jo ting selv da. Anonymkode: 99d68...2db 👏 Imponerende! Er dette et bevisst valg, eller er dette maten du er mest tilfreds med å spise sånn smaksmessig også? Ingen sukkercravings? TS Anonymkode: 75a5a...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #9 Del Skrevet 29. februar 2024 Er 22, spiser godteri sånn 5/ 6 dager i uka😅 vil egentlig spise det hver dag hehe men prøver å begrense meg. Trener hver dag og spiser sunt og proteinrikt ellers , så tenker det går greit at jeg spiser litt sjokolade for eksempel noen dager i uka lov å leve også, tror aldri jeg har klart å aldri spise noe godt, man må leve også å ha det bra Anonymkode: 840a9...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #10 Del Skrevet 29. februar 2024 Hver dag her også. Flere ganger av og til. Og jeg drikker brus😅med sukker. Hver dag. Jeg skjems ikke sånn egentlig. Anonymkode: 9d287...9b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #11 Del Skrevet 29. februar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: 👏 Imponerende! Er dette et bevisst valg, eller er dette maten du er mest tilfreds med å spise sånn smaksmessig også? Ingen sukkercravings? TS Anonymkode: 75a5a...8da Jeg har aldri vært sånn som craver sukker nei. Har alltids sjokolade i skapet fordi jeg seriøst tenker at dersom jeg vil ha det en dag så tar jeg en bit. Men det er sjelden jeg får den lysten, og når den er der så holder det med en stripe (maks), da er jeg helt ferdig og vil ikke ha mer. Jeg vet det er irriterende for andre, men kroppen min har alltid vært sånn. Jeg får cravings på andre ting, akkurat nå grønne druer, og en ekstra mature engelsk cheddarost fra cathedral city. 🤪 Anonymkode: 99d68...2db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #12 Del Skrevet 29. februar 2024 30 minutter siden, AnonymBruker said: 👏 Imponerende! Er dette et bevisst valg, eller er dette maten du er mest tilfreds med å spise sånn smaksmessig også? Ingen sukkercravings? TS Anonymkode: 75a5a...8da Ja, svarte ikke helt ser jeg. Det er jo *også* et bevisst valg ang å ikke spise UP mat foreks. Eller ikke spise kjøtt. Det er ting som er bevisste valg for helsa (og planeten og dyrevelferd). Jeg trener og synes det er relevant med hva ungene og jeg putter i oss. Mye god helse i sunn og god mat! Anonymkode: 99d68...2db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #13 Del Skrevet 29. februar 2024 Jeg drikker cola med sukker hver dag og er livredd får diabetes 😱 Anonymkode: c3abf...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #14 Del Skrevet 29. februar 2024 I dag har jeg spist to is og sjokoladepålegg på mitt hjemmelagde surdeigsbrød. 37 of skjemmes ikke. Godteri hver dag her også men drikker ikke brus/energidrikk/saft og mye hjemmelaget Anonymkode: a9d78...c04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aristoteles Skrevet 29. februar 2024 #15 Del Skrevet 29. februar 2024 I utgangspunktet ingenting, men får i meg noe sukker fra frukt og alkohol. Lager mat fra bunnen, og spiser ikke frokostblandinger, ferdigsauser osv. Drikker heller ikke brus, kakao og sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #16 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg spiser godteri/sjokolade hver dag. Og er likevel innenfor kostrådet om at tilsatt sukker ikke skal være mer enn 10% av daglig energibehov. Jeg har landet på at dette faktisk fungerer best for meg. Jeg har en veldig "sweet tooth", jeg elsker søte ting, og særlig siste måltid på kvelden ønsker jeg å gi meg litt sukker. Jeg har forsøkt å slutte, hatt sukkerstopp osv. men det endte alltid med at jeg havnet på en smell der jeg inntok ALTFOR mye og på en måte som ikke var så hyggelig (heiv det i meg, i skam!). Så tenkte jeg at hvis jeg vet at jeg hver dag kan spise LITT så går det bra. Og det fungerte overraskende bra på meg. I tillegg spiser jeg nesten null tilsatt sukker ellers i kosten (i noen middagsoppskrifter er det litt raffinert sukker f.eks, men veldig lett å ha oversikt siden jeg lager maten selv). Jeg ser for meg at andre kanskje får i seg mer enn de tror fra yogurt, ketchup, o.l., kjøpebrød, diverse pålegg, frokostblandinger, dressinger, sauser og energidrikk. Så hva tenker du, har jeg landet på en ok løsning, eller er dette ikke bra? Og hvor mye tilsatt sukker får du i deg om dagen tror du? Anonymkode: 75a5a...8da Vet ikke men at det er sukker i ketchup synes jeg ikke er noe stor greie. Om jeg spiser en spiseskje av det så blir det uansett lite sukker i det store og hele. Spiser godteri en gang i uka, og spiser mat uten tilsatt sukker men spiser et kakestykke hver dag. Anonymkode: 1bbd4...d8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #17 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vet ikke men at det er sukker i ketchup synes jeg ikke er noe stor greie. Om jeg spiser en spiseskje av det så blir det uansett lite sukker i det store og hele. Spiser godteri en gang i uka, og spiser mat uten tilsatt sukker men spiser et kakestykke hver dag. Anonymkode: 1bbd4...d8b Nam! Hjemmelaget? Det snopet jeg spiser hver dag er ofte nettopp ulike kaker og bakst, det er en så deilig avslutning på dagen 🥰 Anonymkode: 75a5a...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 29. februar 2024 #18 Del Skrevet 29. februar 2024 Drikker brus uten sukker hver dag. Sjokolade spiser jeg kun på lørdager 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #19 Del Skrevet 29. februar 2024 Spiser ingenting med tilsatt sukker. Sluttet pga genetisk diabetes for tre år siden. Er kostholdsregulert. Gikk veldig greit å slutte 🙂. Men pass dere for diabetes, folkens. Jeg var ikke usunn og overvektig. Anonymkode: 56212...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #20 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nam! Hjemmelaget? Det snopet jeg spiser hver dag er ofte nettopp ulike kaker og bakst, det er en så deilig avslutning på dagen 🥰 Anonymkode: 75a5a...8da Ja hjemmebakst. Det hjelper meg hvis jeg har lyst på noe tidligere på dagen, da tenker jeg vent til ettermiddag. Synes det er uproblematisk når det kun er ett stykke. Anonymkode: 1bbd4...d8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå