Gå til innhold

Jeg må klippe min cookapoo snart. Hva med værhår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke sikkert at oppdretter har gjort noe galt, blanding av cocker og puddel er kjent for å være viltre. Det er blandet inn en jakthund som på ingen måte er avlet for å stå på stellebord.

Men jeg vil absolutt anbefale deg å bestille en tilvenningstime. Å klippe hunden vil ta mye lenger tid enn du ser for deg, og både du og hunden vil bli utslitt. Det blir en ond sirkel, hvor neste klipp blir enda vanskeligere.

Jeg klippet noen ganger min egen hund, og selv om han var godt vant til klipping, tok det mye lenger tid enn hos frisøren. Ville ikke risikert det på en unghund.

Anonymkode: 3eab5...775

Okei. Ifølge oppdretter er mor veldig rolig og lett å ha med å gjøre. Hun er også den blandingen. Min hun er riktignok mest puddel. Far er renraset puddel og mor er 50/50. Ellers på valpekurs og i møte med andre hunder er hun den mest rolige av alle. Men håndtering har hun hatet fra dag en. Jeg øver nesten hver kveld. 

Ja skjønner at jeg blir nødt til å investere noen tusen på dette og at jeg ikke blir å klare det på egenhånd i starten. 

Men pleier veterinær også å ha hundefrisør? Jeg har bare funnet en privat her i hele byen. Hadde vært fint å sjekke om det var noe billigere et sted. 

Anonymkode: 27a6d...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okei. Ifølge oppdretter er mor veldig rolig og lett å ha med å gjøre. Hun er også den blandingen. Min hun er riktignok mest puddel. Far er renraset puddel og mor er 50/50. Ellers på valpekurs og i møte med andre hunder er hun den mest rolige av alle. Men håndtering har hun hatet fra dag en. Jeg øver nesten hver kveld. 

Ja skjønner at jeg blir nødt til å investere noen tusen på dette og at jeg ikke blir å klare det på egenhånd i starten. 

Men pleier veterinær også å ha hundefrisør? Jeg har bare funnet en privat her i hele byen. Hadde vært fint å sjekke om det var noe billigere et sted. 

Altså mor til min tispe er 50/50 og far er 100% puddel. Begge har bestått helsetest osv. Så mi er 75% puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det har ikke så mye å si hvor mye hun er av hver, genene til cocker og puddel er til stede, og da er det helt vilkårlig hvilke som blir dominante. Det er mange tråder om viltre cockapoo her inne, så jeg vil tro det er ganske vanlig. Forsåvidt hender det at folk som kjøper renrasede hunder opplever at hunden ikke oppfører seg rasetypisk også, man har ingen garantier..

Det er kjempefint at du trener masse på dette og får til en god stemning rundt pelsstell. Husk at hunden din bare er en baby enda, det er ikke uvanlig at de er urolige med ting som krever at de står i ro. Sannsynligvis endrer mye seg når hun blir ferdig med barndommen og ungdomsopprøret.

Det er faktisk ikke så dyrt med hundefrisør når man tenker på totalprisen av å eie hund. Du må klippe litt oftere til å begynne med, fordi de skal ha kortere økter, men etterhvert vil du sannsynligvis klare deg med 4 ganger i året. For min del betalte jeg gladelig 5000 i året for å slippe å gjøre det selv. Det var slitsomt, det ble dårlig stemning og det ble hår OVER ALT!

1300 kr høres ut som en riktig pris. Jeg kjørte ganske langt for å bruke en frisør som var flink, det er ikke umulig at du må lete litt utenfor byen. Ellers tror jeg de fleste Musti-butikker har hundefrisører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det har ikke så mye å si hvor mye hun er av hver, genene til cocker og puddel er til stede, og da er det helt vilkårlig hvilke som blir dominante. Det er mange tråder om viltre cockapoo her inne, så jeg vil tro det er ganske vanlig. Forsåvidt hender det at folk som kjøper renrasede hunder opplever at hunden ikke oppfører seg rasetypisk også, man har ingen garantier..

Det er kjempefint at du trener masse på dette og får til en god stemning rundt pelsstell. Husk at hunden din bare er en baby enda, det er ikke uvanlig at de er urolige med ting som krever at de står i ro. Sannsynligvis endrer mye seg når hun blir ferdig med barndommen og ungdomsopprøret.

Det er faktisk ikke så dyrt med hundefrisør når man tenker på totalprisen av å eie hund. Du må klippe litt oftere til å begynne med, fordi de skal ha kortere økter, men etterhvert vil du sannsynligvis klare deg med 4 ganger i året. For min del betalte jeg gladelig 5000 i året for å slippe å gjøre det selv. Det var slitsomt, det ble dårlig stemning og det ble hår OVER ALT!

1300 kr høres ut som en riktig pris. Jeg kjørte ganske langt for å bruke en frisør som var flink, det er ikke umulig at du må lete litt utenfor byen. Ellers tror jeg de fleste Musti-butikker har hundefrisører?

Jeg har ikke bil eller lappen, så må nesten finne i byen. Har en Musti her, men når jeg googler hundefrisør Bodø kommer ikke Musti opp. Men jeg skal jo til byen nå snart. Kanskje jeg kan høre med de om de har en frisør de anbefaler? 

Min mor er/var for øvrig frisør og kan håndtere saks og maskin, men hun kan jo ikke hund i tillegg. Jeg tror derfor jeg lander på å først øve hos hundefrisør og deretter få mamma til å lære meg opp og videre få assistanse av barn til å holde henne rolig med pølsebiter om 1-2 år. 

Hvis jeg kan spare pengene så vil jeg gjerne det. :)

Men bra å få litt info og støtte her så jeg kunne bestemme meg for hva jeg skal gjøre. For jeg har grublet på dette i sikkert tre uker nå når hun begynner å bli klar for å klippes. 

Har for øvrig klippet henne under labber og rundt øyne. Hun er 4 mnd. Så det har det alt vært behov for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke klippe værhårene! 

Husker at når vi hadde blandingshund som vi klippet at vi leste noe om at værhårene er en sans... mener jeg det var...
Man skal absolutt ikke klippe de. Husker jeg tolket det som at det blir litt som om man skulle fjernet deler av hørsel/syn/førlighet, om du skjønner. Altså, det er en viktig sans og å klippe de skader sansen deres. Ergo veldig viktig å IKKE klippe værhårene!

Anonymkode: 49ff9...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke bil eller lappen, så må nesten finne i byen. Har en Musti her, men når jeg googler hundefrisør Bodø kommer ikke Musti opp. Men jeg skal jo til byen nå snart. Kanskje jeg kan høre med de om de har en frisør de anbefaler? 

Min mor er/var for øvrig frisør og kan håndtere saks og maskin, men hun kan jo ikke hund i tillegg. Jeg tror derfor jeg lander på å først øve hos hundefrisør og deretter få mamma til å lære meg opp og videre få assistanse av barn til å holde henne rolig med pølsebiter om 1-2 år. 

Hvis jeg kan spare pengene så vil jeg gjerne det. :)

Men bra å få litt info og støtte her så jeg kunne bestemme meg for hva jeg skal gjøre. For jeg har grublet på dette i sikkert tre uker nå når hun begynner å bli klar for å klippes. 

Har for øvrig klippet henne under labber og rundt øyne. Hun er 4 mnd. Så det har det alt vært behov for. 

Hvis du skal klippe selv, så ville jeg absolutt investert i trimmebord med galge. Det vil spare deg for mye frustrasjon. Du har en liten, lett hund og trenger ikke proffutgaven, så du kan sannsynligvis finne noe til under 2000 kr. Mitt største problem under klipping var at hunden satt seg ned, og jeg ble utrolig sliten av å forsøke å holde han oppe samtidig som jeg klippet. Vi har jo tross alt bare to armer...

Og ikke hør på de som sier at du absolutt ikke må klippe værhår, du kommer ikke utenom. Du kan ikke klippe mellom dem, det vil ta en hel dag. Dessuten har de værhår flere steder enn på snuta...

Cockapoo skal uansett ha litt lengde på barten, så værhårene vil være der inne. På pudler klippes snuten helt kort, uten at de lider av det. En liten funfackt, værhårene på min hund vokste raskere enn peisen, så den hadde ganske raskt synlige værhår etter en klipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare klipp i vei, det ser nok jævlig ut først, men du får erfaring 😊

Anonymkode: dd77f...c18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Bare klipp i vei, det ser nok jævlig ut først, men du får erfaring 😊

Jeg har klippa bikkje i snart 20 år, det ser fortsatt tidvis ganske grusomt ut. Mangler evner og tålmodighet, men bikkja blir flokefri og luftig.

Anonymkode: 763d1...ba3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å barbere. Du har fått deg en blandingshund som kan ende opp med svært krevende pels. Tren mye på å barbere i fjes, rundt kjønnsorganer, ører og poter. 

Anbefaler deg å bade hunden grundig før klipp for å spare maskinen ☺️ gå til innkjøp av noen gode sakser til pelsstell og en god matte hunden står stabilt og godt på.  Lykke til. 

Anonymkode: d1322...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værhårdebatten er blåst ute av proporsjoner!

Det er ikke en katt det er snakk om her, og bikjer bruker ikke værhårene til annet enn nær-orientering, slik som å kjenne hvor sidene på matskålen er. Det greier de helt fint med korte værhår også.

Har hatt et par pudler og også hjulpet andre folk med klipp av hunder, og hadde jeg skulle ha brukt flere timer på å klippe rundt alle værhårene, så ville hundene etter hvert ha fått skrekk for pelsklipp. Hunder liker verken å få en vibererende klippemaskin på snuten, bli holdt fast i snuten, bli stirret på på snuten eller ha skarpe ting nært øynene, så å gå fort over med ei maskin er absolutt det mest skånsomme å gjøre. 

Husk forresten å holde munnen godt lukket når du klipper snuten, for det er fort gjort at de lurer ut en tungespiss. Det kan også være lurt å lure en finger innom leppene der du klipper, for de kan snurpe leppene såpass at det blir værende igjen lange hår, særlig i munnvikene. 

Del gjerne opp klippingen til å begynne med slik at valpen blir trygg på deg og maskinen. Lykke til!

Anonymkode: 1f39d...149

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (13 timer siden):

Du ødelegger hunden om du klipper værhårene. Værhårene er der av en grunn. 

Lurer på når enkelte mennesker skal slutte å plage dyr.

Du ødelegger virkelig ikke hunden ved å klippe bort værhårene.  Hvis du googler vil du se at det er forskjell på funksjon og "nytteverdi" når det kommer til værhårene på hund og katt.  

Har man en hund med mye pels i snute partiet som bare vokser og vokser (puddler, doodler,  vannhunder etc) så må de barberes i snutepartiet, rundt øynene osv. Og det er umulig å gjøre det uten at man tar værhårene.  Og det gjør altså heller ikke vondt å klippe de av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å klippe værhårene, har en sånn liten hårete tass selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså mor til min tispe er 50/50 og far er 100% puddel. Begge har bestått helsetest osv. Så mi er 75% puddel.

Ikke helt slik genetikk fungerer men ser hva du prøver å si.

Anonymkode: d7087...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke helt slik genetikk fungerer men ser hva du prøver å si.

Anonymkode: d7087...db8

Er en blanindingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klipp værhårene. Det har jeg aldri gjort på mitt dyr. 

likhet med katter, bruker hunder værhårene sine for orientering og komplementerer sansene deres for lukt og berøring.Værhårene deres er veldig følsomme og vokser fra veldig ung alder. De hjelper valper med å utforske.De ligner fingertuppene våre, som er naturlig følsomme. Værhårene til hunder kan oppdage en svak bris. Dette vil da skape små vibrasjoner som lar dem oppdage og gjenkjenne gjenstander i nærheten. Det vil til og med hjelpe ham med å bestemme størrelse og form. Dette hjelper til med å beskytte dem mot fare.

Som du kan se, er en værhårene til hunden din veldig viktige. Hva er farene ved å trimme værhårene til hunden din, da?

Ikke klipp værhårene til hunden din

Som nevnt over er det kun farer ved å trimme værhårene og ingen fordeler. 

Anonymkode: afd4c...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jo standard puddelklipp være rene dyreplageri... Har aldri opplevd noen problemer ved klipping av værhår på mine pudler. 

Anonymkode: 60354...ff0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke klipp værhårene. Det har jeg aldri gjort på mitt dyr. 

likhet med katter, bruker hunder værhårene sine for orientering og komplementerer sansene deres for lukt og berøring.Værhårene deres er veldig følsomme og vokser fra veldig ung alder. De hjelper valper med å utforske.De ligner fingertuppene våre, som er naturlig følsomme. Værhårene til hunder kan oppdage en svak bris. Dette vil da skape små vibrasjoner som lar dem oppdage og gjenkjenne gjenstander i nærheten. Det vil til og med hjelpe ham med å bestemme størrelse og form. Dette hjelper til med å beskytte dem mot fare.

Som du kan se, er en værhårene til hunden din veldig viktige. Hva er farene ved å trimme værhårene til hunden din, da?

Ikke klipp værhårene til hunden din

Som nevnt over er det kun farer ved å trimme værhårene og ingen fordeler. 

Anonymkode: afd4c...8f5

Alle klipper værhårene på hunder som må klippes, det er ikke mulig å unngå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da må jo standard puddelklipp være rene dyreplageri... Har aldri opplevd noen problemer ved klipping av værhår på mine pudler. 

Nei, jeg har en shih tzu, er ikke mulig å ikke klippe værhårene. De gjør det også hos hundefrisøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg har en shih tzu, er ikke mulig å ikke klippe værhårene. De gjør det også hos hundefrisøren.

nettopp, så jeg skjønner liksom ikke helt alle de andre kommentarene her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en klippemaskin som ikke skal lage lyd og den har fire størrelser på millimeter. Husker ikke merke i farten. 

Jeg har dessverre oppdaget at oppdretter nok har trent lite til ingenting på håndtering for hun er ganske vilter av seg. 

Ja, jeg har tenkt på om jeg skulle gå for hundefrisør feks det første året for å venne henne til det og for å lære. Har alt vært i kontakt med ei og en klipp koster 1300. Men mulig kort tilvenning koster mindre også kan vi gjøre det oftere? 

(De sure og gretne svarene overser jeg. Jeg spør for å lære og for å finne ut hva jeg skal gjøre. Da er det idiotisk å svare slik noen gjør).

For 1300 hadde jeg slått til. Vet noen av mine valpekjøpere betaler opp mot 2500, så det er ingen upris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...