AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #1 Del Skrevet 28. februar 2024 Har en valp som nærmer seg behov for første klipp. Det bekymrer meg mye mtp å skamklippe henne og at hun er veldig vanskelig å håndtere så redd det blir vanskelig å få klipt hele hunden. Med maskin. Men så kom jeg til å tenke på værhårene. De vil jo også bli klipt? Men hun er langhåret i ansiktet akkurat som med kroppen så det må vel bare gjøres da? Klippelengde blir 1,2 cm. Ville helst hatt det litt lenger, men det er den lengste lengden maskinen har. Anonymkode: 27a6d...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #2 Del Skrevet 28. februar 2024 Skal du klippe selv? Har du erfaring med å klippe? Jeg vil virkelig ikke anbefale en nybegynner å klippe en urolig valp. Det kan bli en veldig dårlig opplevelse for begge og ødelegge helt for fremtidig pelsstell og klipping. Det er utrolig viktig at man trener på håndtering og pelsstell helt fra begynnelsen av. Har du ikke gjort det må du begynne asap ellers ender du opp med en hund som må bedøves hver gang den må klippes og stelles. Anonymkode: 4350c...643 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #3 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Skal du klippe selv? Har du erfaring med å klippe? Jeg vil virkelig ikke anbefale en nybegynner å klippe en urolig valp. Det kan bli en veldig dårlig opplevelse for begge og ødelegge helt for fremtidig pelsstell og klipping. Det er utrolig viktig at man trener på håndtering og pelsstell helt fra begynnelsen av. Har du ikke gjort det må du begynne asap ellers ender du opp med en hund som må bedøves hver gang den må klippes og stelles. Anonymkode: 4350c...643 Jeg har trent med å bruke maskinen når den er av, men er vanskelig å få henne til å stå i ro. Har generelt sett ikke hatt en hund som er så vanskelig på håndtering. Det er også første hund som må klippes. Anonymkode: 27a6d...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 28. februar 2024 #4 Del Skrevet 28. februar 2024 Ikke klipp værhårene! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #5 Del Skrevet 28. februar 2024 Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Ikke klipp værhårene! Det går jo ikke akkurat å klippe imellom de. Hun har masse pels der. Værhårene vises ikke fordi hun har en slags bart. Så hva skal jeg gjøre da? Anonymkode: 27a6d...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 28. februar 2024 #6 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går jo ikke akkurat å klippe imellom de. Hun har masse pels der. Værhårene vises ikke fordi hun har en slags bart. Så hva skal jeg gjøre da? Anonymkode: 27a6d...3c4 Saks, ikke maskin 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #7 Del Skrevet 28. februar 2024 Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Saks, ikke maskin Er jo fortsatt helt umulig å klippe vekk bare pelsen og la alle værhårene bli der. Anonymkode: 27a6d...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #8 Del Skrevet 28. februar 2024 Tror du bør få klippet den hos noen som kan det, og ikke bare har øvd med avslått maskin. Anonymkode: 32af6...b45 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 28. februar 2024 #9 Del Skrevet 28. februar 2024 Ikke klipp eller rør værhårene. Akkurat som med katter så bruker hunder værhårene for å orientere seg. Værhårene har en viktig funksjon, derfor skal de ikke røres. Kanskje du burde klippe hunden hos en veterinær isteden? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #10 Del Skrevet 28. februar 2024 Cookapoo 🙄 Anonymkode: 3fd97...4c1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 28. februar 2024 #11 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er jo fortsatt helt umulig å klippe vekk bare pelsen og la alle værhårene bli der. Anonymkode: 27a6d...3c4 Please for hunden sin del gå til noen som kan det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #12 Del Skrevet 28. februar 2024 Har hatt puddel og værhårene ble klippet. Klippet hos frisør... Jeg ville ikke klippet en urolig valp selv. Dere kommer til å bli uvenner og så blir det enda vanskeligere neste gang Anonymkode: 3eab5...775 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #13 Del Skrevet 28. februar 2024 Gå til hundefrisør!!! Har du en Musti spa i nærheten? Søk opp hundefrisør i nærheten Anonymkode: 46a3e...054 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 28. februar 2024 #14 Del Skrevet 28. februar 2024 Du ødelegger hunden om du klipper værhårene. Værhårene er der av en grunn. Lurer på når enkelte mennesker skal slutte å plage dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #15 Del Skrevet 28. februar 2024 Hunder som klippes pleier vel å beholde "barten" mener jeg. Det gjorde iallfall min avdøde airedaleterrier ❣️ Anonymkode: 65e28...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 28. februar 2024 #16 Del Skrevet 28. februar 2024 Her var det mye folk som ikke kan pelsraser, selv om du riktignok har en blanding med en pelsrase. Ja man klipper værhårene. Hvordan klipper har du? Om hunden er usikker i klippesituasjon ville jeg vurdert en hundefrisør så den får en god opplevelse første klipp(antar den er tilvendt klipping hos oppdretter). Viktig ting for valpen å lære. Om du velger å gjøre det selv så husk å vaske, føne og børste flokefri først. Vær tålmodig og ta heller ekstra pauser om dere trenger det. Må ikke klippe ferdig på en dag heller. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 28. februar 2024 #17 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hunder som klippes pleier vel å beholde "barten" mener jeg. Det gjorde iallfall min avdøde airedaleterrier ❣️ Anonymkode: 65e28...4b6 Forskjell på rasene. Terrier beholder ofte barten, pudler klippes kort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #18 Del Skrevet 28. februar 2024 Jeg ville anbefalt dere å bestille en tilvenningstime hos hundefrisør, og gjenta ca hver 6 uke i starten. Da kan de i starten bare vaske, tørke og klippe lett over der det trengs mest (øyne, bak og bart). Hvis dere etterhvert vil klippe selv må dere trene mye på det, og gjøre alt gradvis. Valpen må bli vant til å stå rolig og akseptere håndtering oppå et bord. Korte økter i starten og masse ros! Man sparer MYE på å klippe selv, og er ikke spesielt vanskelig når hunden er rolig og vant til det. Anonymkode: 404c6...5f7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #19 Del Skrevet 29. februar 2024 Arx skrev (11 timer siden): Her var det mye folk som ikke kan pelsraser, selv om du riktignok har en blanding med en pelsrase. Ja man klipper værhårene. Hvordan klipper har du? Om hunden er usikker i klippesituasjon ville jeg vurdert en hundefrisør så den får en god opplevelse første klipp(antar den er tilvendt klipping hos oppdretter). Viktig ting for valpen å lære. Om du velger å gjøre det selv så husk å vaske, føne og børste flokefri først. Vær tålmodig og ta heller ekstra pauser om dere trenger det. Må ikke klippe ferdig på en dag heller. Jeg har en klippemaskin som ikke skal lage lyd og den har fire størrelser på millimeter. Husker ikke merke i farten. Jeg har dessverre oppdaget at oppdretter nok har trent lite til ingenting på håndtering for hun er ganske vilter av seg. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg ville anbefalt dere å bestille en tilvenningstime hos hundefrisør, og gjenta ca hver 6 uke i starten. Da kan de i starten bare vaske, tørke og klippe lett over der det trengs mest (øyne, bak og bart). Hvis dere etterhvert vil klippe selv må dere trene mye på det, og gjøre alt gradvis. Valpen må bli vant til å stå rolig og akseptere håndtering oppå et bord. Korte økter i starten og masse ros! Man sparer MYE på å klippe selv, og er ikke spesielt vanskelig når hunden er rolig og vant til det. Anonymkode: 404c6...5f7 Ja, jeg har tenkt på om jeg skulle gå for hundefrisør feks det første året for å venne henne til det og for å lære. Har alt vært i kontakt med ei og en klipp koster 1300. Men mulig kort tilvenning koster mindre også kan vi gjøre det oftere? (De sure og gretne svarene overser jeg. Jeg spør for å lære og for å finne ut hva jeg skal gjøre. Da er det idiotisk å svare slik noen gjør). Anonymkode: 27a6d...3c4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #20 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har en klippemaskin som ikke skal lage lyd og den har fire størrelser på millimeter. Husker ikke merke i farten. Jeg har dessverre oppdaget at oppdretter nok har trent lite til ingenting på håndtering for hun er ganske vilter av seg. Ja, jeg har tenkt på om jeg skulle gå for hundefrisør feks det første året for å venne henne til det og for å lære. Har alt vært i kontakt med ei og en klipp koster 1300. Men mulig kort tilvenning koster mindre også kan vi gjøre det oftere? (De sure og gretne svarene overser jeg. Jeg spør for å lære og for å finne ut hva jeg skal gjøre. Da er det idiotisk å svare slik noen gjør). Anonymkode: 27a6d...3c4 Ikke sikkert at oppdretter har gjort noe galt, blanding av cocker og puddel er kjent for å være viltre. Det er blandet inn en jakthund som på ingen måte er avlet for å stå på stellebord. Men jeg vil absolutt anbefale deg å bestille en tilvenningstime. Å klippe hunden vil ta mye lenger tid enn du ser for deg, og både du og hunden vil bli utslitt. Det blir en ond sirkel, hvor neste klipp blir enda vanskeligere. Jeg klippet noen ganger min egen hund, og selv om han var godt vant til klipping, tok det mye lenger tid enn hos frisøren. Ville ikke risikert det på en unghund. Anonymkode: 3eab5...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå