Gå til innhold

Hvordan takle kunder når man jobber i butikk?

Anbefalte innlegg

Gjest LuminousTree
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 20.24):

Først vil jeg si at butikkjobb ikke er et lavstatusyrke. Jeg har jobbet slik selv i mange år og det blir hva du gjør det til.

Du var inne på noe i ditt eget innlegg som jeg er ganske sikker på er fasiten. Du overtenker hvordan kundene ser på deg og lar deg påvirke. Det du påvirkes av er tankene dine og ikke kundene.

Mennesker av alle typer vil du møte i alle jobber uansett om du er butikkmedarbeider eller lege. Kundene er opptatt med sitt, feil skjer og det er ingenting å gjøre med det.

Jeg råder deg heller til å jobbe litt med deg selv. Vær stolt av yrket ditt, deg selv og ikke ta ting personlig. Ha litt glimt i øyet, beklag der det må beklages og le litt av deg selv og situasjoner. Vær den beste deg så kan de andre gjøre som de vil.

Følger du disse rådene vil, du, kollegaene dine og til og med kundene få en mye bedre opplevelse. Før du vet ordet av det er du favoritten blant kundene 🙂

Dette er ikke kritikk, men vennlige råd som kommer av mange års erfaring. 

Anonymkode: a8af5...213

Tusen takk for gode råd 😊

Gjest LuminousTree
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 20.25):

Kill them with kindness. Funka fint for meg de 5-6 årene jeg var i yrket. Jeg var positiv og overstrømmende glad uansett hva som skjedde. «Åh, har jeg gjort en feil. Så bra at du så det! Se her så skal jeg ordne det. Flott! Tusen takk og ha en fiiiin dag!». «Oi, var den gått i stykker. Jeg skal ta den her jeg også skal jeg hente en ny til deg.» var kunden mutt og sur, så fortsatte jeg min heihei vil du ha en pose vil du ha kvitteringen og hadebrada med et smil. Har selvsagt møtt håpløse kunder jeg også, glemmer aldri dama som ville jeg skulle føre over de 50 ørene posen kosta tilbake på kontoen hennes, posen hun hadde svart et tydelig JA på at hun ville ha. Jeg måtte jo skjønne at hun ikke ville ha en pose, til den prisen. 

Anonymkode: bae08...1d7

Skulle ønske jeg klarte det! 😃 Man kan trene på å være positiv i alle situasjoner, men det har nok mye med personlighet å gjøre. Er helt sikker på at du gjorde kundenes dag bedre med godt humør! 😊

Gjest LuminousTree
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 20.20):

Å tenke positivt og se det beste i alle fungerer sikkert for noen, men jeg kjenner ingen som fungerer sånn.

Ventilere til en kollega innerst på lageret er mitt beste tips. Le av det sammen etter de er gått. Alle som jobber i butikk trenger å slippe ut litt damp innimellom. Det teller ikke engang som spredning av negativitet, det var på sikt det som gav meg mest glede og fellesskapsfølelse da jeg jobbet i butikk. 

Anonymkode: 53dbf...e4b

Enig i dette 👍 takk for godt råd 😊

Gjest LuminousTree
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 2.46):

Har jobbet i butikk og cafeer i mange år. Og kan gi deg noen tips som gjør hverdagen din litt bedre.

Nr1: ikke ta noe personlig.

Alle er forskjellige og har forskjellige hverdager. De kan ha kranglet med noen hjemme før de dro, alt har gått dårlig den dagen eller livet er helt på tverke.

Nr2: absolutt alle liker å bli sett. I matbutikker er dette ikke helt lett, men med øving går det lettere. Prøv å se folk på vei inn i butikken . Men prøv å se alle som kommer i kassa iallefall.  

Jeg har ikke for vane å være vanskelig kunde selv. Men faktisk en dag, så var jeg veldig hormonell, fått alt for mange spm jeg måtte svare på den dagen. Så får jeg et spm om jeg ville ha pose. Og jeg ble faktisk litt sinna, men jeg viste det ikke, men jeg svarte litt surt nei takk. Inni meg tenkte jeg, må jeg virkelig svare på det også. Sånn bare for å sette det i perspektiv,  jeg reagerte ikke negativt på personen eller spm i bunn og grunn. Men jeg over reagerte pga en skikkelig dritt dag. Så derfor ikke ta det personlig. 

Nr3: prøv å snu humøret til den som virker litt sur eller lei. Begynn gjerne med en lei.  

Etterhvert lærer du hvem som trenger det eller ikke. Sånn sett i min butikk jobb så hadde jeg mye kommunikasjon med kundene og fikk da litt bedre muligheter til å snu et humør. Men mye er gjort med et smil, hei og av og til en klapp på skulderen. Siste gjelder ofte eldre mennersker. Da de ofte er ensomme. 

Uansett det blir litt gøyere å få noen i godt humør.

Nr 4: skill på jobb og privatliv. 

Da er det lettere å sette på seg et smil når du går inn døra på jobb,  selv om du har kranglet med kjærsten om morgen eller andre kjipe ting. På den måten så styrker du også egen psyke. Og etterhvert går det helt av seg selv når du går inn døra.  

Nr 5: unskyld deg om du har gjort en feil, ei det, og si feks oi, dette ble feil, drt beklager jeg, men det fikser vi lett som en plett men lett tone. 

Nr 6: uansett hvor usaklig de er, så ta det altid med godt humør. Da blir det ikke lett å holde på  å være irritert.  Og situasjonen snur

Nr 7: hold avstand på folk som virker ustabile, men behold roen. Ikke la de komme for nær deg om de kan være utrygge. Det er for din egen sikkerhet.  Det som kan hindre et evnt angrep er å vise at du blir redd.  Marker grensen din på disse.  Men hold på humøret generelt ovenfor dem. Dette krever også mye trening.

Feks en alkoholiker klikker fordi øldisken er stengt.  Da sier du med godt humør at feks: åja beklager men vi har jo ikke lov å selge alkohol etter kl åtte, og vi får ikke slått det inn i kassa heller, så beklager at jeg ikke kan hjelpe deg,  det skjønner jeg er leit. Men vi er åpne i morgen da. Personen er mest sannsynlig ikke sint på deg, men systemet. Men lar det  gå utover deg. 

Nr 8:  studer de faste kundene dine.  Da blir du kjent med varierte persnligheter. Og det blir etterhvert lettere å håndtere om det blir noe. 

Jobben blir også litt gøyere, og du får en god selvutvikling,  ved å lære deg mer om disse punktene 

De fleste har bedre forståelse om de blir møtt med godt humør og får forklaringer. Feks er dere tom for  et produkt og du har sett etter det for dem. Og du vet at bilen som skulle ha levert ar kjørt av veien, så kan du si: Det skulle vi fått i dag, men bilen er visst utsatt for ulykke, så da kommer det senere. Om du ikke vet, sier du bare at dere desverre er tomme og ikke vet årsaken til det, men at du skal finne ut av det så dere får inn nytt .  Bedre enn å si nei det har vi ikke. Det brukes helst bare om dere ikke fører produktet. 

Jeg liker godt å jobbe i butikk,  selv etter et par skumle hendelser, der en ville slå meg ned og en viftet med kniv under nesa mi. Begge var ruset og ustabile,  men med det jeg hadde opparbeidet meg, kom jeg uskadd ut av begge situasjoner. 

Denne uka fikk jeg to rett etterhverandre, der den ene var helt på bærtur psykisk, men ikke noe slemt da. Men ble en merkelig samtale og så rett over på ei som var  helt inne i konspirasjoner , og livredd pga følse av å bli overvåket av bla russere. Så noe psykisk der også. Følte nok litt på at det da ble litt mye å håndtere på en gang, suden jeg ikke kjente noen av de, og da ikke helt visste hvordan jeg skulle snakke med dem. Men det gikk veldig bra.

Anonymkode: 181d0...5cc

Tusen takk for du har delt dine tips, det setter jeg utrolig stor pris på!  😊

AnonymBruker
Skrevet
LuminousTree skrev (På 28.2.2024 den 20.14):

Jeg jobber i en dagligvarebutikk, og møter naturlig nok mange forskjellige mennesker i løpet av en arbeidsdag. Selv om mange er hyggelige og kan gjøre arbeidsdagen god, møter vi også på det motsatte. Kunder som behandler oss som luft, snakker om oss og forbi oss - uten å snakke til oss. Som om vi var en ting eller tjener. Og så er det de som ikke er redde for å kritisere, både bak ryggen vår og åpenlyst.

Jeg er klar over at jobben min blir sett på som et lavstatusyrke, og at mange stempler oss som mennesker med lav(ere) intelligens. Men vi er jo nettopp det - mennesker. Ikke roboter uten følelser.

Dessverre lar jeg meg påvirke. Som f.eks. da jeg ble stresset pga. måten kunden oppførte seg på, og gjorde en feil i kassa som førte til at summen på kassalappen ble alt for høy. Dette ble heldigvis oppdaget av kunden selv i ettertid, men det gjorde jo kundens innstilling til meg enda verre, og jeg bekreftet der og da "myten" om at vi i kassa er unitelligente 😳 Jeg kan så klart ikke la kundens oppførsel påvirke meg, det er ingen feilmargin når man behandler folks penger. Så jeg ønsker råd fra dere som har eller har hatt utfordrende arbeidsdager i møte med mennesker, hvordan takler man de menneskene som anser seg selv som "høyerestående", eller er nedlatende? Og hvordan kan man unngå å la det gå inn på seg?

Har du en leder du kan lære av? Jeg tror at dette handler om å greie å regulere at noen andre er sure. Det er vanskelig, feks for de som har litt mye følelser selv eller kjenner på sterke følelser. Tror du må stå sterkt i deg selv og tenke jeg gjorde så godt jeg kunne, og kunden tenker det de vil. Alt du kan gjøre er å være hjelpsom. Du "er" bedriften du jobber for og om du selv er krass og sur mot en sur kunde så lager det problemer for butikken. Spesielt når folk skriver dårlig omtaler på nett. Dere får sikkert kurs i kundebehandling? Eller har du noen som lærer dere opp? Evt finnes det nok ressurser på nett. Hvordan møte en kunde profesjonelt, feks. 

Anonymkode: 0031c...883

AnonymBruker
Skrevet

Kansje lur vane å være ekstra hyggelig når en kunde er sur. Ekstra smilende feks. Og så bare stålsett deg på at alt surhet skal preller av. Du kan ihvertfall ikke være sur selv, feks mot neste kunde. 😅😅😅 Tror det er en god øvelse i å bli hardhudet og tøff. Husk det handler ikke om deg, men at kunden har en opplevelse. 

Anonymkode: 0031c...883

Skrevet

Jeg bruker å le å se kunden i øynene når de virker sure. Mange tar seg sammen og oppdager selv hvordan de egentlig oppfører seg. Mange gjør det for å hevde seg og hakker på sjenerte gjerne nye unge kassa-jenter. Synes det bare sier sitt om dem som må rakke ned på noen som ikke kan si imot. Men går det på personangrep så kan man faktisk bare kjefte tilbake. Det gjør ivertfall flere på butikken jeg jobber. Folk som må rakke ned på andre har det ikkke bra med seg selv. Det kan du ivertfall trøsre deg med. Du er sikkert ikke så gammel?når man blir eldre lærer man ofte å gi faen om hva andre mener om seg. Jeg følte også på det da jeg var ung at jeg syntes det var ekkelt at noen såg ned på meg for at jeg satt i kassa på butikk. Nå trives jeg veldig og føler ikke det er noen som ser ned på meg. Men det er kanskje fordi jeg ikke lar meg rakke på heller

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 21.17):

Jeg har null respekt for vanskelige mennesker så det hjelper nok. Gikk fra å jobbe innom innkjøp og import, til å åpne min egen lille butikk. Fordi jeg husker jeg trivdes i butikkjobb når jeg var yngre. 

Ellers så tar jeg på meg en blid overfladisk smilende og høflig maske. Smilet er klistret på uansett hva som kommer ut munnen, også flirer jeg inni meg over hvor irriterte de blir når de ikke får reaksjon. 

Og gi deg med det lavstatusgreiene, det er ikke noe lavstatusjobb. 

Det er en like god jobb som alt annet. 

Anonymkode: 30e63...5c8

Signerer denne med glede 😃

Alle som har en jobb i Norge i dag, står det respekt av. Jobb er sexy, trygd er det minst sexy som finnes. You Go !!

Anonymkode: 427f8...a63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...