Gå til innhold

Hvordan takle kunder når man jobber i butikk?

Anbefalte innlegg

Gjest LuminousTree
Skrevet

Jeg jobber i en dagligvarebutikk, og møter naturlig nok mange forskjellige mennesker i løpet av en arbeidsdag. Selv om mange er hyggelige og kan gjøre arbeidsdagen god, møter vi også på det motsatte. Kunder som behandler oss som luft, snakker om oss og forbi oss - uten å snakke til oss. Som om vi var en ting eller tjener. Og så er det de som ikke er redde for å kritisere, både bak ryggen vår og åpenlyst.

Jeg er klar over at jobben min blir sett på som et lavstatusyrke, og at mange stempler oss som mennesker med lav(ere) intelligens. Men vi er jo nettopp det - mennesker. Ikke roboter uten følelser.

Dessverre lar jeg meg påvirke. Som f.eks. da jeg ble stresset pga. måten kunden oppførte seg på, og gjorde en feil i kassa som førte til at summen på kassalappen ble alt for høy. Dette ble heldigvis oppdaget av kunden selv i ettertid, men det gjorde jo kundens innstilling til meg enda verre, og jeg bekreftet der og da "myten" om at vi i kassa er unitelligente 😳 Jeg kan så klart ikke la kundens oppførsel påvirke meg, det er ingen feilmargin når man behandler folks penger. Så jeg ønsker råd fra dere som har eller har hatt utfordrende arbeidsdager i møte med mennesker, hvordan takler man de menneskene som anser seg selv som "høyerestående", eller er nedlatende? Og hvordan kan man unngå å la det gå inn på seg?

Skrevet

Tenk: «hva ville Pippi gjort?». Jeg har i fantasien hengt opp ganske mange kunder i en kunstinstallasjon i gangen utenfor butikken. Begynner å bli nokså fullt der, så jeg må snart finne på noe annet

Anonymkode: 9e493...e84

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Først vil jeg si at butikkjobb ikke er et lavstatusyrke. Jeg har jobbet slik selv i mange år og det blir hva du gjør det til.

Du var inne på noe i ditt eget innlegg som jeg er ganske sikker på er fasiten. Du overtenker hvordan kundene ser på deg og lar deg påvirke. Det du påvirkes av er tankene dine og ikke kundene.

Mennesker av alle typer vil du møte i alle jobber uansett om du er butikkmedarbeider eller lege. Kundene er opptatt med sitt, feil skjer og det er ingenting å gjøre med det.

Jeg råder deg heller til å jobbe litt med deg selv. Vær stolt av yrket ditt, deg selv og ikke ta ting personlig. Ha litt glimt i øyet, beklag der det må beklages og le litt av deg selv og situasjoner. Vær den beste deg så kan de andre gjøre som de vil.

Følger du disse rådene vil, du, kollegaene dine og til og med kundene få en mye bedre opplevelse. Før du vet ordet av det er du favoritten blant kundene 🙂

Dette er ikke kritikk, men vennlige råd som kommer av mange års erfaring. 

Anonymkode: a8af5...213

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Kill them with kindness. Funka fint for meg de 5-6 årene jeg var i yrket. Jeg var positiv og overstrømmende glad uansett hva som skjedde. «Åh, har jeg gjort en feil. Så bra at du så det! Se her så skal jeg ordne det. Flott! Tusen takk og ha en fiiiin dag!». «Oi, var den gått i stykker. Jeg skal ta den her jeg også skal jeg hente en ny til deg.» var kunden mutt og sur, så fortsatte jeg min heihei vil du ha en pose vil du ha kvitteringen og hadebrada med et smil. Har selvsagt møtt håpløse kunder jeg også, glemmer aldri dama som ville jeg skulle føre over de 50 ørene posen kosta tilbake på kontoen hennes, posen hun hadde svart et tydelig JA på at hun ville ha. Jeg måtte jo skjønne at hun ikke ville ha en pose, til den prisen. 

Anonymkode: bae08...1d7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
LuminousTree skrev (34 minutter siden):

Jeg jobber i en dagligvarebutikk, og møter naturlig nok mange forskjellige mennesker i løpet av en arbeidsdag. Selv om mange er hyggelige og kan gjøre arbeidsdagen god, møter vi også på det motsatte. Kunder som behandler oss som luft, snakker om oss og forbi oss - uten å snakke til oss. Som om vi var en ting eller tjener. Og så er det de som ikke er redde for å kritisere, både bak ryggen vår og åpenlyst.

Jeg er klar over at jobben min blir sett på som et lavstatusyrke, og at mange stempler oss som mennesker med lav(ere) intelligens. Men vi er jo nettopp det - mennesker. Ikke roboter uten følelser.

Dessverre lar jeg meg påvirke. Som f.eks. da jeg ble stresset pga. måten kunden oppførte seg på, og gjorde en feil i kassa som førte til at summen på kassalappen ble alt for høy. Dette ble heldigvis oppdaget av kunden selv i ettertid, men det gjorde jo kundens innstilling til meg enda verre, og jeg bekreftet der og da "myten" om at vi i kassa er unitelligente 😳 Jeg kan så klart ikke la kundens oppførsel påvirke meg, det er ingen feilmargin når man behandler folks penger. Så jeg ønsker råd fra dere som har eller har hatt utfordrende arbeidsdager i møte med mennesker, hvordan takler man de menneskene som anser seg selv som "høyerestående", eller er nedlatende? Og hvordan kan man unngå å la det gå inn på seg?

Butikkansatte var en del av de som holdt hele faens samfunnet i gang under pandemien, så nei - legg fra deg den der at dere er et lavstatusyrke. Jeg lurer litt på om du driver å overfører eget mindreverdighetsklompleks på dine kunder. Når det er sagt - noen kunder er rasshøl, du kommer ikke unna det. Jeg jobber i en helt annen sektor, og rasshøl finnes her også. Bare å ignorere og være vennlig, ikke ta deg nær av det. Stå på du :) 

Anonymkode: 35335...228

• Liker 2
Skrevet

Det er noen som ødelegger hele det skjønner jeg. Men prøv heller å tenke på hyggelige kunder som gir dere ros for jobben dere har gjort. Det er lov å gjøre feil. Si beklage og rett feilen. Du gjør jobben din og tar ansvaret. Hvis den kunden forsatt er misfornøyd så kan du ikke gjøre noe mer. Du må ikke alltid stå og ta imot dritt. Du kommer til å oppleve noe liggende MANGE ganger til. Ikke ta deg nær av ting. Det er never ending story i serviceyrke.

Skrevet

Å tenke positivt og se det beste i alle fungerer sikkert for noen, men jeg kjenner ingen som fungerer sånn.

Ventilere til en kollega innerst på lageret er mitt beste tips. Le av det sammen etter de er gått. Alle som jobber i butikk trenger å slippe ut litt damp innimellom. Det teller ikke engang som spredning av negativitet, det var på sikt det som gav meg mest glede og fellesskapsfølelse da jeg jobbet i butikk. 

Anonymkode: 53dbf...e4b

Skrevet

Jeg byttet butikk, fra dagligvare til butikk med utstyr for særinteresse. Det var en helt ny verden! Nesten alle kundene er blid, ingen anklager meg for å stå bak økte priser, mye kjekkere arbeidsmiljø (ingen uengasjerte folk som kun er der fordi de må ha en jobb), og mye mindre press. Gleder meg til å gå på jobb! 

• Liker 1
Skrevet
On 2/28/2024 at 8:20 PM, AnonymBruker said:

Tenk: «hva ville Pippi gjort?». 

Løftet en prikkete hest? Kalt kunden negerkonge? 😅

Anonymkode: 26bfd...c17

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 2/28/2024 at 8:25 PM, AnonymBruker said:

Kill them with kindness. Funka fint for meg de 5-6 årene jeg var i yrket. Jeg var positiv og overstrømmende glad uansett hva som skjedde. «Åh, har jeg gjort en feil. Så bra at du så det! Se her så skal jeg ordne det. Flott! Tusen takk og ha en fiiiin dag!». «Oi, var den gått i stykker. Jeg skal ta den her jeg også skal jeg hente en ny til deg.» var kunden mutt og sur, så fortsatte jeg min heihei vil du ha en pose vil du ha kvitteringen og hadebrada med et smil. 

Anonymkode: bae08...1d7

Er det deg, Kiwi-Camilla? 

Anonymkode: 26bfd...c17

• Liker 1
Skrevet
On 2/28/2024 at 8:14 PM, LuminousTree said:

Derfor alkohol er oppfunnet. Man kommer hjem. Bånsker ei flaske og griner seg i søvn(gjelder de fleste yrker)

Anonymkode: 1c227...1c2

• Liker 2
Skrevet

Ta en dag der du setter en strek for hver kunde du har, fordelt på to kategorier: ikke hyggelig og hyggelig/nøytral. Du vil se at det er langt flere av de siste. Tenk på at de andre nok har personlige problemer og øv deg på å fokusere på det positive og ignorere de som er urimelige.

Anonymkode: 0abac...18b

• Liker 2
Skrevet

Folk som ser ned på andre har dårleg oppdragelse i dagens Norge, muligens har dei også opplevd omsorgssvikt, evt dårlige gener, eg syns heller synd på slike. Ikkje la det ødelegge ditt humør, du har ein viktig jobb😊

Anonymkode: b28cb...968

Skrevet
Ins0mniac skrev (7 minutter siden):

Jeg byttet butikk, fra dagligvare til butikk med utstyr for særinteresse. Det var en helt ny verden! Nesten alle kundene er blid, ingen anklager meg for å stå bak økte priser, mye kjekkere arbeidsmiljø (ingen uengasjerte folk som kun er der fordi de må ha en jobb), og mye mindre press. Gleder meg til å gå på jobb! 

Er lønna bedre eller dårligere i din nye jobb?

Jeg har en søster som jobber i apotek, og selv om det er en faghandel hvor alle ansatte er autorisert helsepersonell (derav høyt engasjement), så er kundene generelt utrolig respektløse og frekke. Får inntrykk av at det faktisk er verre enn dagligvare.

Anonymkode: f40db...b16

• Liker 1
Skrevet

Jeg har null respekt for vanskelige mennesker så det hjelper nok. Gikk fra å jobbe innom innkjøp og import, til å åpne min egen lille butikk. Fordi jeg husker jeg trivdes i butikkjobb når jeg var yngre. 

Ellers så tar jeg på meg en blid overfladisk smilende og høflig maske. Smilet er klistret på uansett hva som kommer ut munnen, også flirer jeg inni meg over hvor irriterte de blir når de ikke får reaksjon. 

Og gi deg med det lavstatusgreiene, det er ikke noe lavstatusjobb. 

Det er en like god jobb som alt annet. 

Anonymkode: 30e63...5c8

Annonse
Skrevet
LuminousTree skrev (På 28.2.2024 den 20.14):

Kunder som behandler oss som luft, snakker om oss og forbi oss - uten å snakke til oss. Som om vi var en ting eller tjener.

det er IKKE forbeholdt butikkansatte. 

Hilsen ei som rådgiver HNWI 🧐

Anonymkode: be0aa...612

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 21.04):

Er lønna bedre eller dårligere i din nye jobb?

Jeg har en søster som jobber i apotek, og selv om det er en faghandel hvor alle ansatte er autorisert helsepersonell (derav høyt engasjement), så er kundene generelt utrolig respektløse og frekke. Får inntrykk av at det faktisk er verre enn dagligvare.

Anonymkode: f40db...b16

Tariff, så samme grunnlønn. Mindre UB-vakter, så mindre tillegg da. 

"Min" butikk selger en slags hobbyutstyr, og vi som jobber der har god kompetanse på feltet, så føler kundene verdsetter det 😊

Det er vel en faktor at folk vil handle hos oss, ingen må. Apoteket har vel flest kunder som må dit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
LuminousTree skrev (På 28.2.2024 den 20.14):

Har jobbet i butikk og cafeer i mange år. Og kan gi deg noen tips som gjør hverdagen din litt bedre.

Nr1: ikke ta noe personlig.

Alle er forskjellige og har forskjellige hverdager. De kan ha kranglet med noen hjemme før de dro, alt har gått dårlig den dagen eller livet er helt på tverke.

Nr2: absolutt alle liker å bli sett. I matbutikker er dette ikke helt lett, men med øving går det lettere. Prøv å se folk på vei inn i butikken . Men prøv å se alle som kommer i kassa iallefall.  

Jeg har ikke for vane å være vanskelig kunde selv. Men faktisk en dag, så var jeg veldig hormonell, fått alt for mange spm jeg måtte svare på den dagen. Så får jeg et spm om jeg ville ha pose. Og jeg ble faktisk litt sinna, men jeg viste det ikke, men jeg svarte litt surt nei takk. Inni meg tenkte jeg, må jeg virkelig svare på det også. Sånn bare for å sette det i perspektiv,  jeg reagerte ikke negativt på personen eller spm i bunn og grunn. Men jeg over reagerte pga en skikkelig dritt dag. Så derfor ikke ta det personlig. 

Nr3: prøv å snu humøret til den som virker litt sur eller lei. Begynn gjerne med en lei.  

Etterhvert lærer du hvem som trenger det eller ikke. Sånn sett i min butikk jobb så hadde jeg mye kommunikasjon med kundene og fikk da litt bedre muligheter til å snu et humør. Men mye er gjort med et smil, hei og av og til en klapp på skulderen. Siste gjelder ofte eldre mennersker. Da de ofte er ensomme. 

Uansett det blir litt gøyere å få noen i godt humør.

Nr 4: skill på jobb og privatliv. 

Da er det lettere å sette på seg et smil når du går inn døra på jobb,  selv om du har kranglet med kjærsten om morgen eller andre kjipe ting. På den måten så styrker du også egen psyke. Og etterhvert går det helt av seg selv når du går inn døra.  

Nr 5: unskyld deg om du har gjort en feil, ei det, og si feks oi, dette ble feil, drt beklager jeg, men det fikser vi lett som en plett men lett tone. 

Nr 6: uansett hvor usaklig de er, så ta det altid med godt humør. Da blir det ikke lett å holde på  å være irritert.  Og situasjonen snur

Nr 7: hold avstand på folk som virker ustabile, men behold roen. Ikke la de komme for nær deg om de kan være utrygge. Det er for din egen sikkerhet.  Det som kan hindre et evnt angrep er å vise at du blir redd.  Marker grensen din på disse.  Men hold på humøret generelt ovenfor dem. Dette krever også mye trening.

Feks en alkoholiker klikker fordi øldisken er stengt.  Da sier du med godt humør at feks: åja beklager men vi har jo ikke lov å selge alkohol etter kl åtte, og vi får ikke slått det inn i kassa heller, så beklager at jeg ikke kan hjelpe deg,  det skjønner jeg er leit. Men vi er åpne i morgen da. Personen er mest sannsynlig ikke sint på deg, men systemet. Men lar det  gå utover deg. 

Nr 8:  studer de faste kundene dine.  Da blir du kjent med varierte persnligheter. Og det blir etterhvert lettere å håndtere om det blir noe. 

Jobben blir også litt gøyere, og du får en god selvutvikling,  ved å lære deg mer om disse punktene 

De fleste har bedre forståelse om de blir møtt med godt humør og får forklaringer. Feks er dere tom for  et produkt og du har sett etter det for dem. Og du vet at bilen som skulle ha levert ar kjørt av veien, så kan du si: Det skulle vi fått i dag, men bilen er visst utsatt for ulykke, så da kommer det senere. Om du ikke vet, sier du bare at dere desverre er tomme og ikke vet årsaken til det, men at du skal finne ut av det så dere får inn nytt .  Bedre enn å si nei det har vi ikke. Det brukes helst bare om dere ikke fører produktet. 

Jeg liker godt å jobbe i butikk,  selv etter et par skumle hendelser, der en ville slå meg ned og en viftet med kniv under nesa mi. Begge var ruset og ustabile,  men med det jeg hadde opparbeidet meg, kom jeg uskadd ut av begge situasjoner. 

Denne uka fikk jeg to rett etterhverandre, der den ene var helt på bærtur psykisk, men ikke noe slemt da. Men ble en merkelig samtale og så rett over på ei som var  helt inne i konspirasjoner , og livredd pga følse av å bli overvåket av bla russere. Så noe psykisk der også. Følte nok litt på at det da ble litt mye å håndtere på en gang, suden jeg ikke kjente noen av de, og da ikke helt visste hvordan jeg skulle snakke med dem. Men det gikk veldig bra.

Anonymkode: 181d0...5cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i butikk på 5 året, mens jeg studerer. Og det er en typ luksus butikk, så mange som kommer på en høy hest. Jeg får enda vondt inni meg da jeg tenker på en jul, hvor det var helt ville vesten med kunder i øst og vest, og jeg hadde en velstående mannlig kunde - som skulle handle noe med rabatt. Kassa streika og registrerte ikke rabatten, og jeg oppfattet heller ikke hva han sa var feil med prisen. Aldri følt meg så liten og «dum», som da han begynte å rope ut i en full butikk at jeg ikke klarte "enkel prosentregning" i hodet. Jeg jobbet på dette tidspunktet tre jobber ved siden av fulltids studiet jeg går, og bare det å stå i butikk i juletider er krevende.

Men det er nok også den eneste hendelsen som virkelig sitter. Alle andre kunder som oppfører seg som om de aldri har lært folkeskikk, tenker jeg bare lever ett trist liv, når det du velger å bruke dagen på - er å være ekkel mot totalt ukjente mennesker i en butikk du selv har valgt å komme inn i. Jeg får betalt for å være hyggelig og imøtekommende,  og problemene de skyver over på deg som individ handler ofte om noe dypere enn nettopp deg. 

Heldigvis, som du også nevner, så gjør de gode kundeopplevelsene opp for de "få" ufordragelige menneskene❤️

Anonymkode: 49b37...b6b

• Hjerte 1
Gjest LuminousTree
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 20.20):

Tenk: «hva ville Pippi gjort?». Jeg har i fantasien hengt opp ganske mange kunder i en kunstinstallasjon i gangen utenfor butikken. Begynner å bli nokså fullt der, så jeg må snart finne på noe annet

Haha god idé 😄 takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...