AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #21 Skrevet 28. februar 2024 Aner ikke, men det blir nok en del timer hver uke. Universitetslektor. Og jeg jobber en del mindre enn dem som har mer forskningstid. Anonymkode: 20ac2...cc3
bvp Skrevet 28. februar 2024 #22 Skrevet 28. februar 2024 Lykkedykker skrev (28 minutter siden): Ja. Vi har ca 6minutter disponibelt til inspeksjon av buss før skiftet starter. Da skal vi sjekke blant annet: Slitasje på dekk, hjulbolter, skader på buss(finner vi noen skader skal det tas bilde av med en pad, og logføres), sjekke kjetting, lys, speil, førerplass, gå gjennom bussen for å se etter søppel/kaste søppel, rette opp alle stoler, alle fothvilere skal opp, sjekke belter, sjekke bagasjerom… og har sikkert glemt noe. Først da er vi klare til å kjøre. Så vi har ikke tid til at noe uforutsett skjer, det går ut over kundene. Vi har så klart de sjåførene som følger skiftene sine slavisk, og som starter akkurat på klokkeslettet med inspeksjon. Men det takler ikke jeg, hater når ting går skeis 😅 Buss-sjåfører burde egentlig tjent dobbelt så mye, med delt skift og "ugunstig" rute kan man risikere at man i praksis har 12 timers dag med betalt for 8 timer, kjører man la oss si 15-20 mil på ett 4-timers skift så er det jo ikke fritid hvis man må vente på endeholdeplassen i 4 timer før man kan starte neste skift. 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #23 Skrevet 28. februar 2024 Det varierer litt, men jeg kommer det sekundet vakta starter, og går hjem stort sett på sekundet når skiftet er over. På mandags morgen kommer jeg kanskje noen minutter før, da det ofte kan være litt kaos. Jeg gjør dette da arbeidsplassen ikke tilrettelegger oppdragene våre ut i fra arbeidstid, men så lenge de ikke endrer vaktsystemet, så blir det slik. Jeg prøver hardt å ikke jobbe gratis. Sjekker mail på fritiden innimellom. Jobber i et omsorgsyrke. Anonymkode: b0127...2e6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #24 Skrevet 28. februar 2024 Jeg jobber sikkert to timer mer enn jeg får betalt for hver uke. Som kontaktlærer strekker den betalte tiden overhodet ikke til, så jeg må bruke fritiden hvis jeg skal klare å planlegge god undervisning med tilpasninger, samt å følge opp foreldresamarbeid og vurdere elevarbeider. Anonymkode: 9fd42...0af 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #25 Skrevet 28. februar 2024 I løpet av et år blir det kanskje 10 timer. Hvorfor jeg gjør det er fordi sjefen er ganske grei med meg, opplever at han er fleksibel, at jeg får frihet og goder, så da er jeg grei tilbake. Anonymkode: 012a1...8ed 2
SPOCA Skrevet 28. februar 2024 #26 Skrevet 28. februar 2024 (endret) Altfor mye, spesielt siden jeg ikke får overtidsbetalt. Som kontaktlærer på småskoletrinnet kan jeg bruke alt fra en time til flere timer hver dag til gratisarbeid. Dette gjøres fordi det er rapporter som må skrives, det er altfor mange møter som spiser opp administrativ tid, det er planlegging som må gjøres osv. Jeg underviser i absolutt alle fag, det vil si at det ikke er faglærere som underviser, ergo må også alle fag planlegges. Selv om vi prøver å fordele mellom oss på teamet, har jeg elever med spesielle behov og som trenger mange tilpasninger. Bare denne uken har jeg hatt to barnevernssaker jeg må følge opp. Og det skal jo følges opp i tillegg til all annen oppfølging. Det er mye foreldrekontakt etter arbeidstid. Så, selv om jeg egentlig har 43-timers arbeidsuker, så er det egentlig altfor lite til å følge opp alt jeg skal. Jeg elsker jobben min som kontaktlærer, men den involverer mye som mange ikke ser og som man tar for gitt. Det er også provoserende å få høre at lærere ikke gjør en dritt, når man selv føler at man vasser i arbeid som aldri tar slutt. Ikke bare det, men jeg bruker uendelig mye av egne midler og penger til å f.eks skape godt læringsmiljø og et koselig klassemiljø. Klassebiblioteket har jeg kjøpt selv for egne penger, akkurat som juledekorasjonene i klasserommet faktisk er kjøpt selv. Folk tar det liksom bare for gitt at det koselige klasserommet til andreklassingene mine "bare er sånn", helt av seg selv.(..) Og jeg jobbet mange år i IT- og finansbransjen. Det er peanøtter sammenlignet med den hverdagen jeg har nå. Ikke misforstå, jeg elsker den varierte hverdagen og barna, men resten kunne jeg gjerne spart meg for. Endret 28. februar 2024 av SPOCA 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #27 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I forbindelse med jobben din, hvor mye jobber du gratis? Ta gjerne med yrket ditt/ jobben din også. Med gratis mener jeg selvfølgelig utover avspasering og overtid. Anonymkode: 8628d...10f Masse, har lavere grunnlønn enn mine ansatte. HMS og SCM Anonymkode: 8acbf...a45
Fru Uperfekt Skrevet 28. februar 2024 #28 Skrevet 28. februar 2024 SPOCA skrev (2 minutter siden): Altfor mye, spesielt siden jeg ikke får overtidsbetalt. Som kontaktlærer på småskoletrinnet kan jeg bruke alt fra en time til flere timer hver dag til gratisarbeid. Dette gjøres fordi det er rapporter som må skrives, det er altfor mange møter som spiser opp administrativ tid, det er planlegging som må gjøres osv. Jeg underviser i absolutt alle fag, det vil si at det ikke er faglærere som underviser, ergo må også alle fag planlegges. Selv om vi prøver å fordele mellom oss på teamet, har jeg elever med spesielle behov og som trenger mange tilpasninger. Bare denne uken har jeg hatt to barnevernssaker jeg må følge opp. Og det skal jo følges opp i tillegg til all annen oppfølging. Det er mye foreldrekontakt etter arbeidstid. Så, selv om jeg egentlig har 43-timers arbeidsuker, så er det egentlig altfor lite til å følge opp alt jeg skal. Jeg elsker jobben min som kontaktlærer, men den involverer mye som mange ikke ser og som man tar for gitt. Det er også provoserende å få høre at lærere ikke gjør en dritt, når man selv føler at man vasser i arbeid som aldri tar slutt. Og jeg jobbet mange år i IT- og finansbransjen. Det er peanøtter sammenlignet med den hverdagen jeg har nå. 2 i en klasse? Hvor mange elever har du?
SPOCA Skrevet 28. februar 2024 #29 Skrevet 28. februar 2024 (endret) Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): 2 i en klasse? Hvor mange elever har du? 23 elever. Sånt kan være helt tilfeldig, ikke alle saker er reelle, ikke alltid det f.eks er jeg som melder, men som kontaktlærer er det jeg som blir den som følger opp fra skolens side. Det kan jo være alt fra å skrive rapporter til å følge elevene til avhør til å snakke på skolen med en representant. Endret 28. februar 2024 av SPOCA 1
Fru Uperfekt Skrevet 28. februar 2024 #30 Skrevet 28. februar 2024 SPOCA skrev (1 minutt siden): 23 elever. Sånt kan være helt tilfeldig, ikke alle saker er reelle, ikke alltid det f.eks er jeg som melder, men som kontaktlærer er det jeg som blir den som følger opp fra skolens side. Det kan jo være alt fra å skrive rapporter til å følge elevene til avhør til å snakke på skolen med en representant. Joda men det er langt over snittet derfor jeg reagerte
Even Tuell Skrevet 28. februar 2024 #31 Skrevet 28. februar 2024 Ikke et sekund. Har vært pliktoppfyllende streber mange nok ganger uten å ha sett et fnugg av resultater for slitet. Alltid det samme gamle jappet om at det ikke er rom for å snakke om lønn, "kan ikke se at lønna er unormal", "kan ikke se at det er noen lønnsforskjeller" osv osv. Det er en myte at det lønner seg å jobbe hardt i Norge. Det som lønner seg er å bytte jobb ofte. Lojalitet og innsats har aldri vært like mye verdsatt som å spille jobb-ping-pong. Når man søker ny jobb spør gjerne ny arbeidsgiver om hva man tjener i dag og så legger de på en liten haug tusenlapper. Gjør det med noen års mellomrom og du har langt bedre lønnsutvikling enn de jækla klovnene som jobber bort hele fritiden sin. Og når man står der med et konkurrerende tilbud i hånda er det ofte ikke måte på hvor løst penga sitter for å få deg til å bli. Rart at man ikke var verdt mer enn en sur fis mens man jobba som faen ... men så fort man truet med å stikke snudde pipa. Nei, lojalitet og innsats blir ikke verdsatt. Derfor går jeg til tiden, tar HELE lunsjpausa, driter mens jeg er på jobb, og alle oppgavene fyller den tiden som er til rådighet. 7 1
SPOCA Skrevet 28. februar 2024 #32 Skrevet 28. februar 2024 Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Joda men det er langt over snittet derfor jeg reagerte Over snittet for hva? Å få noen slike saker i løpet av et år er ikke uvanlig for en kontaktlærer. De fleste kontaktlærere får dette. At disse falt samme uke er helt tilfeldig, men allikevel en realitet. Nå som de går i andreklasse har de fleste klasser 1-2 elever der barnevernet holder undersøkelser. Terskelen for å melde har blitt lavere, på godt og vondt. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #33 Skrevet 28. februar 2024 Jobber som produkter innen finansbransjen. Har en fri stilling, som egentlig bare arbeidsgiver kommer godt ut av. Alt annet enn helt ekstraordinær overtid er innbakt i lønnen (midt på 600' tallet). I og med at lønnen ikke står i stil oppleves det som at jeg jobber mye gratis. Utover 40-times uke har jeg normalt rundt 2-300 plusstimer i løpet av året. De kan i teorien avspasere, men jeg får sjelden tid til å ta ut mer enn rundt 100 av dem. Vi er mange på min arbeidsplass som har tilsvarende arbeidsbelastning. Med unntak av at vi har alt for mye å gjøre så har vi en veldig god arbeidsgiver, motiverende oppgaver og generelt sett greie ansattgoder. Det er vel derfor vi holder ut, selv om vi jobber langt mer enn vi får igjen for. Anonymkode: ee534...46f 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #34 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Respekt men også trist hvor dårlige forhold dere bussjåfører har slik jeg opplever det via media. Anonymkode: d9a83...b8a Enig- alt dette burde være en egen stilling å sjekke, evnt at man startet før og var ferdig tidligere selvfølgelig. Anonymkode: 519c5...42c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #35 Skrevet 28. februar 2024 Null og niks. Har fleksitid og skriver når jeg kommer og når jeg går. Sjekker ikke jobbtlf eller mail på fritiden. Avspaserer det jeg jobber ekstra (må som regel komme 07:45 i stedet for 08 så det blir et kvarter hver dag som jeg tar ut i en hel dag avspasering innimellom) Anonymkode: 58f3b...c0d
Fru Uperfekt Skrevet 28. februar 2024 #36 Skrevet 28. februar 2024 SPOCA skrev (15 minutter siden): Over snittet for hva? Å få noen slike saker i løpet av et år er ikke uvanlig for en kontaktlærer. De fleste kontaktlærere får dette. At disse falt samme uke er helt tilfeldig, men allikevel en realitet. Nå som de går i andreklasse har de fleste klasser 1-2 elever der barnevernet holder undersøkelser. Terskelen for å melde har blitt lavere, på godt og vondt. Tenker på i forhold til hvor mange % som blir meldt inn. Kanskje lavere terskel men og enkelte skoler som melder inn på totalt feilt grunnlag
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #37 Skrevet 28. februar 2024 Jobber på sykehus, og gjør egentlig ingenting gratis. Ikke mulig å gjøre noe hjemmefra, ikke lese mail engang. Jeg fører ned hver gang jeg må gå overtid, og det er heldigvis ikke ofte. Vi har betalt lunsj så det teller uansett ikke, men jeg har heller aldri mistet en hel lunsjpause. Det eneste måtte vært om jeg havner på den nattevakta der vi stiller klokka tilbake, og den har jeg heldigvis aldri hatt til nå 🙏 Anonymkode: 25a84...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #38 Skrevet 28. februar 2024 Jeg er ufør og student. Jobber frivillig (gratis) for Røde Kors minimum 7 timer i måneden. Anonymkode: dd4fa...ea1 1
Dried Mangoliano Skrevet 28. februar 2024 #39 Skrevet 28. februar 2024 Jeg vil påstå at pendlingen er gratis jobbing. Eller drar ned timelønnen, kan man også si. Jobber ikke gratis ellers, nei. Hvorfor skulle man gjort det? Får ikke noe igjen for det.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #40 Skrevet 28. februar 2024 Pedagogisk leder i barnehage. Har bare 4 timer i uka hvor jeg skal planlegge pedagogiske aktiviteter, evaluere, skrive dagsrapporter, svare på Mail, ha kontakt med eksterne (Bup, ppt, barnevern) Jeg skal skrive og forberede foreldremøter, lage ukeplaner, månedsplaner og skrive rapporter angående barn som trenger hjelp. De fire timene er ALDRI nok. Jeg liker jobben min, men lønna er ikke god nok til at jeg jobber gratis med glede.. Anonymkode: 398c3...557 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå