Gå til innhold

Blir barn oppmuntret til å lage farsdagskort i barnehagen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg traff en gammel studievenninne som har fått barn som singel ( det har aldri vært en mann inni bildet). Hun fortalte at toåringen kom hjem fra barnehagen med et farsdagskort. 

Hva er poenget med det? Har barnehagen liten styring på barnas familieforhold? Det virker jo uproft. 

Han har jo ingen far,så han ble neppe skadet av å skrive et kort. Men far kunne også vært voldsutøver eller kriminell. Da hadde det føltes ganske ille å få med et slikt kort fra barnehagen. 

Hva tenker dere? Er det en glipp, eller er det helt vanlig at de skriver kort både til fedre og mødre som kanskje ikke finnes ( mer)

Anonymkode: 2435e...6ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at du overtenker 

Anonymkode: 79b69...e60

• Liker 10
Skrevet

De kam gi kortet til den de vil da

Anonymkode: e9962...8db

• Liker 3
Skrevet

Mine barn har aldri noensinne laget morsdags-, eller farsdagskort, verken i bhg, skole eller sfo. Uansett skjønner jeg ikke på hvorfor hun fortalte deg akkurat det (en gammel studievenninne du traff på?) og hvorfor du lurer på det? Det er mange «uproffe» ansatte i barnehagen, en toåring skriver ingen kort, men en vikar kan da fint ha sagt «denne fine tegningen kan du gi på farsdagen på søndag».I starten av november, nå er det snart mars. Og både du og din venninne syns dette var dramatisk og merkelig. Jeg tenker det er det rare.

Anonymkode: 6e26d...826

• Liker 7
Skrevet

De lager ikke far-eller morsdagskort i barnehagen her, syns egentlig det er litt trist siden de fleste barn har mor og far, og de fleste foreldre ikke er voldsutøvere eller overgrepsmenn/kvinner. Barn som ikke har mor eller far kan jo lage kort til besteforeldre eller andre omsorgspersoner.

Anonymkode: a5358...686

• Liker 2
Skrevet

De lager verken morsdagskort eller farsdagskort her. Ikke på skole/sfo heller. 

Anonymkode: a17f9...4a0

• Liker 3
Skrevet

Merkelig tidspunkt å komme hjem med faradagskort på

Anonymkode: 481cc...43c

• Liker 5
Skrevet

Alle barn har en mor og en far. At hun bevisst har valgt å få barn uten muligheten til at barnet kan bli kjent med far får stå for hennes regning, og er ikke noe de fleste ville tenkt på.

Med det sagt aner jeg som alenepappa ikke når den dagen er. Det har aldri vært noe tema, jeg har kun lest om det.

Anonymkode: 4f80a...e79

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De lager ikke far-eller morsdagskort i barnehagen her, syns egentlig det er litt trist siden de fleste barn har mor og far, og de fleste foreldre ikke er voldsutøvere eller overgrepsmenn/kvinner. Barn som ikke har mor eller far kan jo lage kort til besteforeldre eller andre omsorgspersoner.

Men altså. Er det noe mening i å gi morsdagskort til en tante eller bestemor? Eller farsdagskort til en onkel? Da kan de heller gi et valentineskort

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg traff en gammel studievenninne som har fått barn som singel ( det har aldri vært en mann inni bildet). Hun fortalte at toåringen kom hjem fra barnehagen med et farsdagskort. 

Hva er poenget med det? Har barnehagen liten styring på barnas familieforhold? Det virker jo uproft. 

Han har jo ingen far,så han ble neppe skadet av å skrive et kort. Men far kunne også vært voldsutøver eller kriminell. Da hadde det føltes ganske ille å få med et slikt kort fra barnehagen. 

Hva tenker dere? Er det en glipp, eller er det helt vanlig at de skriver kort både til fedre og mødre som kanskje ikke finnes ( mer)

Dette sluttet man med for en god del år siden nettopp av de grunnen du nevner. Jeg var et barn som var utsatt for ganske  seksuelle overgrep av far og dette med farsdagskort var veldig vanskelig for meg. Så nei du overreagerer ikke.

Anonymkode: 74eb2...db3

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei de fleste er ikke den situasjonen, men det er en del barn som faktisk er det og i disse tilfellene så kan man faktisk ta hensyn til de barna.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle barn har en mor og en far. At hun bevisst har valgt å få barn uten muligheten til at barnet kan bli kjent med far får stå for hennes regning, og er ikke noe de fleste ville tenkt på.

Med det sagt aner jeg som alenepappa ikke når den dagen er. Det har aldri vært noe tema, jeg har kun lest om det.

Jeg hadde også en far som som likte å bruke meg og min søster som hans eget sexleketøy så det er poenget ditt holder ikke helt.

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Unnskyld. Men noen har foreldre ( enten far eller mor ) som har dødd,

Jeg var det barnet, min far døde da jeg var veldig liten. 

Anonymkode: 1e188...6b1

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Så du tror barnet hadde blitt skadet om det hadde en kriminell far? 

Hvor mye skal vi beskytte ungene? Når er vi der at barna som vokser opp ikke har lært seg at dumme ting er den del av livet? 
All forskning viser at barn både tåler og har gått av å bli eksponert for negative ting i barndommen, det finnes selvsagt en grense, men dette er så langt som det går an fra det punktet. 

Skrevet

Det er helt vanlig å lage farsdags- og morsdagskort i barnehagen og på skolen eller SFO/AKS. Jeg synes jeg ser alle barna samlet rundt et bord og de ansatte går bort til den ene og sier: Nei, lille Ole, du skal ikke lage noe kort for din Pappa er en alkoholisert drittsekk som dro fra Mamma og ikke fortjener noe kort. eller Nei, Lise, du skal heller ikke lage noe kort for du har ingen Pappa siden Mamma dro til Danmark for å lage deg helt på egen hånd. Det er ikke som om barn blir skadet av å lage kort til en forelder de ikke har, barn er mest opptatt av å gjøre som de andre. Du overtenker. 

Anonymkode: 38bb7...336

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er helt vanlig å lage farsdags- og morsdagskort i barnehagen og på skolen eller SFO/AKS. Jeg synes jeg ser alle barna samlet rundt et bord og de ansatte går bort til den ene og sier: Nei, lille Ole, du skal ikke lage noe kort for din Pappa er en alkoholisert drittsekk som dro fra Mamma og ikke fortjener noe kort. eller Nei, Lise, du skal heller ikke lage noe kort for du har ingen Pappa siden Mamma dro til Danmark for å lage deg helt på egen hånd. Det er ikke som om barn blir skadet av å lage kort til en forelder de ikke har, barn er mest opptatt av å gjøre som de andre. Du overtenker. 

'Det er ikke som om barn blir skadet av å lage kort til en forelder de ikke har, barn er mest opptatt av å gjøre som de andre. Du overtenker. '

Det du skriver her er faktisk noe som barn kan føles meget sårende for barn. For meg var det sårende og vondt å skulle lage ett kort, ett farsdagskort, til en far, en pappa, som var død. At han var død, og jeg var veldig ung var vanskelig nok å håndtere. Jeg var abselutt ikke mest opptatt av hva de andre gjorde!

Anonymkode: 1e188...6b1

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du er tydeligvis ikke et barn som blir berørt av denne problematikken? Som jeg skrev tidligere i tråden så ble jeg utsatt for seksuelle overgrep av min far og dette ble tvunget til å skrive farsdagskort var veldig vanskelig for meg. Jeg var ikke mest opptatt av å gjøre som alle andre og ts overtenker ikke.

• Hjerte 2
Skrevet

Men det er vel ikke farsdag før i november, eller er dett en ny farsdag jeg ikke har fått med meg?

Anonymkode: a9ba2...7e1

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Dette sluttet man med for en god del år siden nettopp av de grunnen du nevner. Jeg var et barn som var utsatt for ganske  seksuelle overgrep av far og dette med farsdagskort var veldig vanskelig for meg. Så nei du overreagerer ikke.

Her lager de det fortsatt

Anonymkode: 7428c...0fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her lager de det fortsatt

Anonymkode: 7428c...0fb

Trist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...