Gå til innhold

Gjeterhund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke gjeterhunder er mest selskapshund? Altså minst brukshunder. Vet de er brukshunder men feks. Border collie eller malianois er enda mere bruks om dere forstår.

Anonymkode: 4925c...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tippe corgi og shetland sheepdog. Jeg vet ikke, men tenkte jeg kunne hjelpe til med å løfte tråden :)

Anonymkode: f39f6...bf8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapsk vallhund er en flott brukshund, men også veldig fin selskapshund/løpekamerat 😊

Anonymkode: 79892...e7b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeterhunder er laget for å jobbe med nettopp gjeting. De er ikke laget som kosehunder. En gjeterhund som ikke blir stimulert, vil begynne å gjete på andres husdyr, barn, biler osv.

Anonymkode: 6ca06...a0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke gjeterhunder er mest selskapshund? Altså minst brukshunder. Vet de er brukshunder men feks. Border collie eller malianois er enda mere bruks om dere forstår.

Som bonde med sauer, anbefaler jeg ikke brukshund som selskapshund, spesielt ikke gjeterhunder 

Endret av Marvels
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvels skrev (1 time siden):

Som bonde med sauer, anbefaler jeg ikke brukshund som selskapshund, spesielt ikke gjeterhunder 

Da tror jeg kanskje jeg har hatt en annen definisjon enn deg. Begge foreldre til vår hund er reinsdyrgjetere, men vår har det veldig fint med oss uten å brukes på dyr. Han har lært bra å ikke bry seg om naboens sauer og kyr, og løper heller ikke etter rådyr vi møter i skogen. Han er veldig glad i å trene både fysisk og mentalt og fungerer med bare normal (?) trening helt supert som det jeg har sett på som selskapshund. Han har et helt fantastisk lynne jeg ikke har sett i andre raser før (kjenner ikke til lapske fra før), men han kunne sikkert bli rastløs om det ikke ble nok trening som tur og lydighet 

Anonymkode: 79892...e7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har lapsk vallhund vi også. Utrolig fantastisk hund som er go’gutten vår. Ingen problemer med rolige dager og dager der det er litt mer stimuli og lengre turer. Og ekstremt smart og lærevillig! 

Anonymkode: 3dcd6...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde Groendael. Det var en belgisk fårehund. Det er 4 sorter av dem. Malanois, Tervuren, Groendael. Husker ikke den siste. 
Men min var verdens beste kose hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvels skrev (1 time siden):

som belger-eier de siste 20 årene er jeg innmari enig, det er brukshunder - ikke selskapshunder, kosen kommer sist etter at man har jobbet for både eier og hund.. De trenger å få bruke seg, enten det er agility, rallylydighet, spor, eller andre områder ut over gjeting hvis ikke får man en hund som ikke er spesielt lykkelig, de kjeder seg og blir deprimerte - som igjen fører til problemadferd. Å bevisst kjøpe seg en brukshund uten å ha som mål å buke hunden er etter min mening fullstendig idioti. 

Anonymkode: 187f0...c8c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille39 skrev (3 minutter siden):

Hadde Groendael. Det var en belgisk fårehund. Det er 4 sorter av dem. Malanois, Tervuren, Groendael. Husker ikke den siste. 
Men min var verdens beste kose hund. 

laekenois.. De fire er forøvrig ganske ulike, terven og groen er ganske like, mallen er et arbeidsjern som krever sin eier mens denne kanskje er den mest ernergiske av de fire.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit å kunne ha hund til både bruk og kos. Vi hadde tervuren og den var fantastisk. Smarteste og snilleste hunden. Den var jo i tillegg vakthund. ...og den gjeter oss ungene, men den passet liksom på oss. 

Anonymkode: ea4dc...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

som belger-eier de siste 20 årene er jeg innmari enig, det er brukshunder - ikke selskapshunder, kosen kommer sist etter at man har jobbet for både eier og hund.. De trenger å få bruke seg, enten det er agility, rallylydighet, spor, eller andre områder ut over gjeting hvis ikke får man en hund som ikke er spesielt lykkelig, de kjeder seg og blir deprimerte - som igjen fører til problemadferd. Å bevisst kjøpe seg en brukshund uten å ha som mål å buke hunden er etter min mening fullstendig idioti. 

Helt enig :) det er hundrevis med raser å velge mellom, i alle størrelser og fasonger, så jeg skjønner ikke at man velger gjeterhund hvis man ikke skal bruke den til nettopp dette. De er faktisk ikke selskapshunder. 

Det er imidlertid én rase innenfor sjangeren "gjeterhund" jeg kan anbefale, og det er Berner Sennen hund. Jeg har hatt flere av disse, men må si at de egner seg dårlig til gjeting av sau, så det får den andre hunden stå for, hehe. Men den er rolig og avbalanser, passer godt sammen med barn og andre hunder, og holder vakt ved sauegjerdet. 

Velg hund ut ifra hva du selv skal bruke den til og sørg for at det er samstemmer med hva den er avlet for!!

Endret av Marvels
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir en selskapshund noen dager og skal trene lydighet og agility andre dager. Går tre timer i skogen hver dag.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke bruke hunden til brukshund hver dag. Derfor jeg tenkte på en gjeterhund med minst mulig brukshund. Siden de fleste dagene kun er en familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har finsk lapphund, det er jo en gjeterhund, men milevis fra bordercolliens gjeterinnstinkter og behov. 

Anonymkode: 67f90...ce5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

laekenois.. De fire er forøvrig ganske ulike, terven og groen er ganske like, mallen er et arbeidsjern som krever sin eier mens denne kanskje er den mest ernergiske av de fire.. 

Takk. ☺️☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeterhunder kan være supre sportsdyr og turkompiser, jeg skjønner godt hvorfor mange liker dem selv om de ikke driver med sau. Jeg har selv hatt border collie som jeg kun brukte minimalt til gjeting, hun var en super og harmonisk hund likevel. Lange turer i skogen, og var med meg på ridetur 😊

Om man ønsker en gjeter-type man ikke skal bruke til gjeting ville jeg sett på schipperke eller shetland sheepdog. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Australian Shepherd som ikke brukes til gjeting, men turkompis og familiehund. Han krever mye trim og hjernetrim, men til gjengjeld får jeg en superglad, avbalansert og herlig hund. Fantastisk av-knapp, veldig kosete og hengiven. Sosial type, uredd og sterk psykisk. 

Anonymkode: 4e11a...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har MAS, og er veldig fornøyd. Klok hund du kan snakke til, lettlært, fin familiehund og turkompis. God allrounder og liker at den er førerstyrt. Men klart, fort gjort å ødelegge en sånn type hund. Hvis du trenger en venn rundt blokka, ville jeg ikke kjøpt gjeterhund. 

Anonymkode: a871f...e7a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...