Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva står i kontrakten da, ts? Om en tjenestemottaker er farlig, bør man jo tilrettelegge så man er to hos den personen. Men man kan jo ikke nekte bare fordi man ikke vil. Angående de andre aktivitetene kommer det helt an på innholdet i kontrakten (hva som står angående arbeidsoppgaver).

Anonymkode: 8a3ed...476

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en kommunal jobb så er vel ikke så lett å sparke noen? Arbeidsoppgavene er ikke nøyaktig de samme som da h*n ble ansatt fordi arbeidet forandrer seg ettersom hvilke tjenestemottakere vi har. 

Anonymkode: 87a2d...2e5

Dette tenker jeg du bør be om bistand fra HR til, siden du tydeligvis ikke vet hvordan du skal gå frem i denne saken. 
Relevante punkter her er hva som står i arbeidsavtalen, gjerne supplert med utlysningsteksten og en stillingsbeskrivelse som den ansatte har blitt gjort kjent med. Har den ansatte vektige grunner til å nekte å utføre disse oppgavene? Har stillingens innhold blitt vesentlig endret siden ansettelsen, og hvis så har dette blitt drøftet med den ansatte og tillitsvalgt? Er endringene såpass store at det har blitt gjennomført en endringsoppsigelse eller har arbeidsgiver ensidig iverksatt vesentlige endringer i stillingens innhold? 

Første punkt er jo å innkalle til drøftelsesmøter med den ansatte for å avklare hva som er utfordringene samt forsøke å finne en løsning på disse. Ta med deg HR inn i disse samtalene slik at de kan bistå og veilede deg videre.

Anonymkode: f4449...649

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kødder? Jeg hadde sparka en slik ansatt tvert. Og tro meg det er lett å gi noen sparken i Norge i forhold til hva mange tror. 

Anonymkode: 84215...5c4

Ikke i staten. Tro du meg. Eller, du ville ikke tro alt det rare denne personen har sagt og gjort - og sluppet unna med! Jeg kan selvsagt ikke skrive noe mer. Men  det er bare å sørge for en sykmelding, og så er arbeidsgiver stuck. 

Tidligere, hos en annen arbeidsgiver men også i staten, var det en kollega som truet med å voldta meg, i tillegg til at han gjorde diverse andre greier OG hadde en advarsel fra før i personalmappa. Han innrømmet hele greia. Ble han oppsagt? Nope. 

Anonymkode: 896f5...1b0

Skrevet

Haha, vi har mange slike tilfeller i kommunen jeg jobber i. Også folk med høyere utdanning (sykepleiere, vernepleiere) som bare nope, dette nekter jeg å gjøre. Noen krever å jobbe samtidig med kjæresten til og med! 

De dårlige lederne lar de ansatte slippe unna med slike teite krav, de gode lederne setter i gang prosess med å få de oppsagt (og de lykkes!) hvis ansatt ikke skjerper seg. God ledelse har ALT å si her, og en god leder tar tak i dette kjapt, før det sprer seg som en ukultur og belastning til de andre ansatte. Ikke kom med tåpelige unnskyldninger som at det er vanskelig å si vedkommende opp. Det er fullt mulig, men man må gjøre ting i riktig rekkefølge og dokumentere alt. Og det tar litt tid ja. Men man kommer styrket ut av det. 

Anonymkode: c8fd1...cde

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 18.58):

Dette er bare eksempler, den ansatte nekter generelt å gjøre enkelte av arbeidsoppgavene som ligger til driften. Den ansatte nekter fordi h*n ikke vil/ønsker/er uenig.

Anonymkode: 87a2d...2e5

I så fall er dette grunn til advarsel og etter hvert oppsigelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...