Gå til innhold

Kan man nekte arbeidsoppgaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør man når en ansatt nekter å gjøre oppgavene sine? Feks å yte tjenester til en bestemt tjenestemottaker? Eller kjøre store biler. Eller dra på terapiridning. Kan avdelingsleder "tvinge" den ansatte? Hva er gangen i en slik situasjon i så fall? 

Og bør man prøve å tilrettelegge for alle ønsker, selv om det medfører problemer for driften, andre ansatte og urettferdighet?

Anonymkode: 87a2d...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken grunn snakker man om ift en bestemt tjenestemottaker? Det er jo avgjørende

De andre tingene du nevner, det kommer jo an på hvor stor ulempen er for de andre, hvis de tingene er en stor del av jobben må en jo finne seg noe annet å gjøre

Strengt tatt kan du ikke nekte annet enn provosert abort eller å delta ved omskjæring av guttebarn inne helse. Alt annet må en bli enig om i et arbeidsforhold. Så ift det du nevner, så kan ikke arbeidstaker nekte, men det kan jo være gode grunner til å få slippe.  Det er vel noe dere må bli enige om sammen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan avdelingsleder "tvinge" den ansatte?

Nei men man kan pålegges å utføre oppgaver. Nekter man risikerer man å få skriftlig og muntlig advarsel eller sparken inkludert økonomisk belastning om arbeidsgiver må hente inn "vikar" eller overtid pga man bare ikke vil gjøre enkelte oppgaver.

Mulig det er egne regler innenfor helsesektoren (liv og helse) og lignende men der har jeg ikke peiling på regelverket. 

Anonymkode: 0093e...1f2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har styringsrett. Men hvis det må tilrettelegges pga helse, kan man slippe å gjøre både det ene og det andre. 
Og om man er skikkelig vanskelig, kan man også slippe unna upopulære oppgaver. Det har jeg erfart med kolleger… Lag et helvete om alt, og ledelsen skyr å sette deg til noe du ikke vil, for de er redde for søksmål og sykmeldinger og generelt oppstyr. 

Anonymkode: 896f5...1b0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye informasjon som mangler.
Hvorfor nekter den ansatte å yte tjenester til en bestemt tjenestemottaker er jo ganske så essensielt å finne ut av.
Nekter å kjøre stor bil, hvor stor er bilen, hva står i kontrakten og har den ansatte erfaring, riktig sertifikat til å kjøre en sånn bil?
Hva er terapiriding?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Arbeidsgiver har styringsrett. Men hvis det må tilrettelegges pga helse, kan man slippe å gjøre både det ene og det andre. 
Og om man er skikkelig vanskelig, kan man også slippe unna upopulære oppgaver. Det har jeg erfart med kolleger… Lag et helvete om alt, og ledelsen skyr å sette deg til noe du ikke vil, for de er redde for søksmål og sykmeldinger og generelt oppstyr. 

Anonymkode: 896f5...1b0

Du kødder? Jeg hadde sparka en slik ansatt tvert. Og tro meg det er lett å gi noen sparken i Norge i forhold til hva mange tror. 

Anonymkode: 84215...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må jo kunne arbeide i fht stillingsbeskrivelsen sin. Dersom man ikke har kompetansen som kreves, så har man krav på opplæring før man kastes ut på dypt vann.

Anonymkode: 67834...078

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at h*n ikke vil gi tjeneste brukeren?

Er det fordi h*n er redd for å kjøre store biler? Ta med personen en dag for å øve litt.

Og terapiridning, er det nødvendig at den ansatte også rir?

Anonymkode: e68c8...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min jobb tas d store hensyn til noen. Andre ingenting.

 

Det bør kunne gis fritak fra noen oppgaver. Det pleier å være ulike syn og vanligvis vil en god leder fikse dette uten at d blir krøll.

F.eks. de som er redd hest men tør kjøre stor bil. Håper du får tilrettelagt og andre også får i lik grad

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis har arbeidsgiver styringsrett, og kan derfor definere oppgaver. 

Men dersom arbeidstaker mangler kompetanse, funksjon eller opplæring, eller på noe som helst måte er av diskriminerende art kan han motsette seg oppgaven. 

Anonymkode: d31ad...610

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva gjør man når en ansatt nekter å gjøre oppgavene sine? Feks å yte tjenester til en bestemt tjenestemottaker? Eller kjøre store biler. Eller dra på terapiridning. Kan avdelingsleder "tvinge" den ansatte? Hva er gangen i en slik situasjon i så fall? 

Og bør man prøve å tilrettelegge for alle ønsker, selv om det medfører problemer for driften, andre ansatte og urettferdighet?

Anonymkode: 87a2d...2e5

Da gir man den ansatte sparken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (51 minutter siden):

Her er det mye informasjon som mangler.
Hvorfor nekter den ansatte å yte tjenester til en bestemt tjenestemottaker er jo ganske så essensielt å finne ut av.
Nekter å kjøre stor bil, hvor stor er bilen, hva står i kontrakten og har den ansatte erfaring, riktig sertifikat til å kjøre en sånn bil?
Hva er terapiriding?

Dette er bare eksempler, den ansatte nekter generelt å gjøre enkelte av arbeidsoppgavene som ligger til driften. Den ansatte nekter fordi h*n ikke vil/ønsker/er uenig.

Anonymkode: 87a2d...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av om oppgavene er innenfor stillingsbeskrivelsen til den ansatte. Hvis det er langt utenfor, kan man nekte. For øvrig skal det mye til, men det finnes unntak. 

Anonymkode: aa27f...a76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er bare eksempler, den ansatte nekter generelt å gjøre enkelte av arbeidsoppgavene som ligger til driften. Den ansatte nekter fordi h*n ikke vil/ønsker/er uenig.

Anonymkode: 87a2d...2e5

Så lenge den ansatte har tilstrekkelig opplæring og kunnskap til å gjennomføre oppgaven, og videre oppgavene ikke er diskriminerende art så kan ikke vedkommende nekte. 

Kall vedkommende inn til en samtale, og gi en muntlig advarsel dersom behov. Allier deg med HR dersom dere har det. Slikt på slås knall hardt ned på. Om én ansatt får snike seg unna kjedelige oppgaver vil det etterhvert dukke opp flere ansatte som gjør det samme. Så har du noen som står igjen som er pliktoppfyllende og flinke, de blir lei av å gjøre alle kjedelige oppgavene så blir resultatet at du mister de beste ansatte. 

Anonymkode: d31ad...610

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man i alle fall kan er å nekte jønnsjustering forde de yter under det som er forventet. Det er noen aom bare er vrange eller ikke vil fordi de mener det de blir spurt om er urimelig. Da må ma kanskje bare finne noen andre til jobben. Er det oppgaver som er en del av stillingen og arbeidstaker visste om det så har jo arbeidsgiver rett til å si opp arbeidstaker med grunnlag i at de ikke gjør jobben sin (vanlig oppsigelsestid gjelder). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Du kødder? Jeg hadde sparka en slik ansatt tvert. Og tro meg det er lett å gi noen sparken i Norge i forhold til hva mange tror. 

Anonymkode: 84215...5c4

Det kommer helt an på hvor du jobber det. Og om arbeidsoppgavene er definert i stillingsbeskrivelsen, og sto som krav til stillingen da vedkommende ble ansatt. Er det fagforeningskultur i bedriften? For bedrifter som gir faan i regler er det sikkert lett å sparke folk...

Anonymkode: fc034...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en kommunal jobb så er vel ikke så lett å sparke noen? Arbeidsoppgavene er ikke nøyaktig de samme som da h*n ble ansatt fordi arbeidet forandrer seg ettersom hvilke tjenestemottakere vi har. 

Anonymkode: 87a2d...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser dette daglig. Jobber med demens, vi er inne på avd, så er ikke på ridning eller ute å kjører da. Men ansatte som nekter å hjelpe visse brukere fordi de er menn feks, eller fordi det er slitsomt og belastende, fordi de er redd for å ikke mestre tross opplæring, fordi de er redd for å få kjeft av brukerne. Det er noe som er greit, noe er helt latterlig. 

Anonymkode: 96fd2...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør man når en ansatt nekter å gjøre oppgavene sine? Feks å yte tjenester til en bestemt tjenestemottaker? Eller kjøre store biler. Eller dra på terapiridning. Kan avdelingsleder "tvinge" den ansatte? Hva er gangen i en slik situasjon i så fall? 

Og bør man prøve å tilrettelegge for alle ønsker, selv om det medfører problemer for driften, andre ansatte og urettferdighet?

Anonymkode: 87a2d...2e5

Hvis EN ansatt ikke evner eller tør å følge opp tjenestemottakere så bør den jo få beskjed om å bytte jobb. Det blir jo latterlig. Jeg skjønner at dette handler om utrygghet, men skal man følge opp sårbare mennesker f.eks. tjenestemottakere med rop-lidelser, så kan man ikke ha så utrygge ansatte som er redd for både hest og folk og bil…

Anonymkode: aa61f...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...