Habiba Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #21 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men da hadde du hatt håndfaste faktura å vise til. Jeg tenker at både reise og tapt arbeidsinntekt er dokumenterbare utgifter/tap. Jeg hadde satt det opp i regnestykket når arven skal fordeles sammen med øvrige utgifter, og bedt om evnt kommentarer innen bestemt dato Hører du ingenting, har organisasjonen godtatt det. Anonymkode: 39a7f...4de Takk for nyttig svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #22 Del Skrevet 28. februar 2024 1 hour ago, Habiba said: Han bodde på en annen kant av landet enn meg. Jeg har kjørt dit, ca 55 mil hver vei, ryddet og vasket leiligheten for å klargjøre den for salg. Innbo hadde ingen verdi så det meste ble kjørt til søppelfyllingen. Tok bare med meg noen få ting tilbake. Brukte tre dager på å rydde/vaske og hadde fire turer til fyllingen som kostet 200 hver gang. Tok meg fri fra jobben i to dager i forbindelse med helg. Hadde dere tatt dere betalt for den jobben jeg har gjort? Altså trukket fra en sum før arven skal fordeles? Eventuelt hvor mye? Det vesentlige er vel om dette ble avtalt mellom dere arvinger i forkant. Man kan ikke bare begynne på eget initiativ og så kreve penger for det etterpå. Anonymkode: 6ef24...8b4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #23 Del Skrevet 28. februar 2024 Du skriver jo at du arvet alt innbo, og da er det ditt ansvar å sortere, rydde og kaste det. Organisasjonen har ikke noe med det innboet å gjøre. Hvis du selv har vasket ned leiligheten til visning og salg, så kan du skrive en regning for det og be organisasjonen om at det trekkes i oppgjøret. Her ville det vært enklere om du heller hadde leid et rengjøringsbyrå til det og fått regning derfra. Reiseutgifter og tapt arbeidsfortjeneste kan jeg ikke se at du kan kreve når du er arving. Dette er jo en jobb du hovedsaklig har gjort for deg selv. Anonymkode: cbae9...42e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Habiba Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #24 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skriver jo at du arvet alt innbo, og da er det ditt ansvar å sortere, rydde og kaste det. Organisasjonen har ikke noe med det innboet å gjøre. Hvis du selv har vasket ned leiligheten til visning og salg, så kan du skrive en regning for det og be organisasjonen om at det trekkes i oppgjøret. Her ville det vært enklere om du heller hadde leid et rengjøringsbyrå til det og fått regning derfra. Reiseutgifter og tapt arbeidsfortjeneste kan jeg ikke se at du kan kreve når du er arving. Dette er jo en jobb du hovedsaklig har gjort for deg selv. Anonymkode: cbae9...42e Ja, arvet alt innbo så jeg ser den. Leiligheten må selges siden denne organisasjonen skal ha penger så på en måte har jeg jo ikke gjort dette bare for meg selv men også for de. Hadde jeg arvet den alene hadde jeg ikke måtte klargjøre for salg, da hadde jeg beholdt leiligheten. Jeg har vasket men det må en skikkelig flyttevask til før leiligheten selges og det skal ikke jeg gjøre. Uansett så ringte Tingretten meg i ettermiddag , etter jeg la inn spørsmålet mitt her, vedrørende boet og de sa at det var helt fint å sende en slags regning på tidsbruk og andre utgifter jeg har har hatt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #25 Del Skrevet 28. februar 2024 Du arvet innbo, den veldedige organisasjonen skal da ikke være med på å betale for rydding og fjerning av det. Så ville du ikke ha drn utgiften kunne fu sakt ifra deg arven, men det taper du mer på. Anonymkode: 4c8b5...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #26 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dersom det er du som arvet alt innbo, er det jo egen arv du har ryddet/kastet. Det skal ikke den andre arvingen være med å dekke. Utgifter til selve salget dekkes av boet. Nedvasking av bolig før salg bør også dekkes av boet hvis du har en kvittering. Anonymkode: 82b4d...8a6 Dette. Jeg er usikker på hva du mener Tingretten har svart på her eller hvor godt de har satt seg inn i saken før du snakket med de, men du kan på ingen måte kreve dekning av utgifter du har hatt i forbindelse av rydding av innbo du har arvet alene. Ergo blir kjøring og opphold samt rydding og turer på søppelfyllingen din egen kostnad, da dette henger sammen med innboet kun du arvet. Det du dog kan trekke fra utgiftene til er vask av boligen som skal selges, men du kan selvsagt ikke trekke fra mer enn et vaskebyrå ville ha tatt for flyttevasken -Da kan summen bestrides. Det høres ut som om du skal leie et vaskebyrå til selve vasken, så konklusjonen her blir nok at du får nøye deg med din del av arven. Anonymkode: 0ee00...eec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #27 Del Skrevet 29. februar 2024 Jeg tenker det er helt innafor å få noe kompensasjon for å tømt boligen. Selv om man arver innbo, er det jo veldig mye jobb å rydde i alt som er der, og det vil som regel bare være en liten del som faktisk har noe verdi og som man kan beholde eller selge. Dersom TS ikke hadde arvet innboet alene, måtte den andre arvingen hjulpet til med å tømme. Nå slipper den det. Det er derfor det blir innafor, og jeg ser jo at Tingretten er enig. Anonymkode: 9b094...7ac 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #28 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette. Jeg er usikker på hva du mener Tingretten har svart på her eller hvor godt de har satt seg inn i saken før du snakket med de, men du kan på ingen måte kreve dekning av utgifter du har hatt i forbindelse av rydding av innbo du har arvet alene. Ergo blir kjøring og opphold samt rydding og turer på søppelfyllingen din egen kostnad, da dette henger sammen med innboet kun du arvet. Det du dog kan trekke fra utgiftene til er vask av boligen som skal selges, men du kan selvsagt ikke trekke fra mer enn et vaskebyrå ville ha tatt for flyttevasken -Da kan summen bestrides. Det høres ut som om du skal leie et vaskebyrå til selve vasken, så konklusjonen her blir nok at du får nøye deg med din del av arven. Anonymkode: 0ee00...eec Leiligheten må klargjøres for salg, uansett hvem som arver innbo, så må det fjernes, det er ikke en arving sin plikt å klargjøre leiligheten for salg, det er boet som skal betale dette. Fordi dette må gjøres før leiligheten selges og resten av arven fordeles. Anonymkode: 1e024...e4d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #29 Del Skrevet 29. februar 2024 Man kan uansett ikke sende regning for noe som ikke er avtalt, kan jo hende den andre parten kunne fått det til billigere. Blir litt som den tråden med hun som måkte snø uoppfordret hos folk og forlangte betaling for det. Anonymkode: 6ef24...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #30 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tenker det er helt innafor å få noe kompensasjon for å tømt boligen. Selv om man arver innbo, er det jo veldig mye jobb å rydde i alt som er der, og det vil som regel bare være en liten del som faktisk har noe verdi og som man kan beholde eller selge. Dersom TS ikke hadde arvet innboet alene, måtte den andre arvingen hjulpet til med å tømme. Nå slipper den det. Det er derfor det blir innafor, og jeg ser jo at Tingretten er enig. Anonymkode: 9b094...7ac Men hvorfor mener du at noen skal dekke rydding av noe som en annen har arvet? TS arvet innboet ene og alene, har kanskje du lyst til å betale litt for det også , siden du synes det er greit at andre som ikke er arving må gjøre det. Hvis ikke TS hadde arvet alene måtte de andre vært med på å tømme er helt uvesentlig siden TS faktisk arvet det alene. Anonymkode: 4c8b5...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #31 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg tenker det er helt innafor å få noe kompensasjon for å tømt boligen. Selv om man arver innbo, er det jo veldig mye jobb å rydde i alt som er der, og det vil som regel bare være en liten del som faktisk har noe verdi og som man kan beholde eller selge. Dersom TS ikke hadde arvet innboet alene, måtte den andre arvingen hjulpet til med å tømme. Nå slipper den det. Det er derfor det blir innafor, og jeg ser jo at Tingretten er enig. Anonymkode: 9b094...7ac AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Leiligheten må klargjøres for salg, uansett hvem som arver innbo, så må det fjernes, det er ikke en arving sin plikt å klargjøre leiligheten for salg, det er boet som skal betale dette. Fordi dette må gjøres før leiligheten selges og resten av arven fordeles. Anonymkode: 1e024...e4d Jeg tenker dette blir et vurderingsspørsmål og noe som bør avtales med den andre arvingen i forkant. Det er et poeng at boligen må klargjøres før salg, men det blir jo en skjønnsmessig vurdering hva som ligger i dette når boligen er fylt med eiendeler som tilhører TS. For å sette det på spissen så er det også et skjønnsmessig spørsmål hva som ville ha blitt konklusjonen dersom TS ikke hadde ryddet boligen for eiendelene hun arvet. Kunne den andre arvingen da ha fakturert TS for fjerning av hennes eiendeler? Det beste for TS her er enten å gå i dialog med den andre arvingen, eller å nøye seg med sin del av arven. Anonymkode: 0ee00...eec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #32 Del Skrevet 29. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Men hvorfor mener du at noen skal dekke rydding av noe som en annen har arvet? TS arvet innboet ene og alene, har kanskje du lyst til å betale litt for det også , siden du synes det er greit at andre som ikke er arving må gjøre det. Hvis ikke TS hadde arvet alene måtte de andre vært med på å tømme er helt uvesentlig siden TS faktisk arvet det alene. Anonymkode: 4c8b5...5b8 Det er ikke uvesentlig, all den tid boligen ble arvet av flere og boligen uansett må ryddes. Som du ser av svar over her fra TS, er tingretten enig, Anonymkode: 9b094...7ac 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #33 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er ikke uvesentlig, all den tid boligen ble arvet av flere og boligen uansett må ryddes. Som du ser av svar over her fra TS, er tingretten enig, Anonymkode: 9b094...7ac hvis organisasjonen arvet boligen, og ts arvet innboet, så er det ganske åpenbart at det er ts som må fjerne innboet, mens organisasjonen må ta rengjøring og klargjøring for salg. Men ts kan ikke sette igang på egen hånd, og sende regning for jobben. Anonymkode: 27776...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #34 Del Skrevet 29. februar 2024 29 minutter siden, AnonymBruker said: hvis organisasjonen arvet boligen, og ts arvet innboet, så er det ganske åpenbart at det er ts som må fjerne innboet, mens organisasjonen må ta rengjøring og klargjøring for salg. Men ts kan ikke sette igang på egen hånd, og sende regning for jobben. Anonymkode: 27776...e3a TS arvet innboet, og TS og organisasjonen arvet sammen boligen. Som du ser av innlegg lenger tilbake, tingretten har bedt vedkommende sende en slags regning på tidsbruk og andre utgifter vedkommende har hatt. Anonymkode: 9b094...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #35 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS arvet innboet, og TS og organisasjonen arvet sammen boligen. Som du ser av innlegg lenger tilbake, tingretten har bedt vedkommende sende en slags regning på tidsbruk og andre utgifter vedkommende har hatt. Anonymkode: 9b094...7ac siden ts arvet innboet alene, så er det ganske åpenbart at det er ts som har ansvar for å fjerne det, og kan selvfølgelig ikke ta seg betalt for det. Anonymkode: 27776...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #36 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du kan legge inn alle utgiftene du har hatt som et krav i boet. Du kontakter de som tar imot krav dvs bobestyrer, advokat eller tingretten på stedet. Da vil du høyst sannsynlig få igjen penger før arven så deles. Det er vanlig å sende inn krav ved proklama annonsert eller bare gjøre det når kravet har oppstått. Anonymkode: 8136b...390 hun skriver jo at det er privat skifte. Anonymkode: 27776...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #37 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker det er helt innafor å få noe kompensasjon for å tømt boligen. Selv om man arver innbo, er det jo veldig mye jobb å rydde i alt som er der, og det vil som regel bare være en liten del som faktisk har noe verdi og som man kan beholde eller selge. Dersom TS ikke hadde arvet innboet alene, måtte den andre arvingen hjulpet til med å tømme. Nå slipper den det. Det er derfor det blir innafor, og jeg ser jo at Tingretten er enig. Anonymkode: 9b094...7ac dette er ren synsing fullstendig frikoblet fra reglene slik de faktisk er. Anonymkode: 27776...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #38 Del Skrevet 29. februar 2024 Alle utgifter du har hatt med dette, håper jefdu har kvitteringer på. Da det skal betales tilbake fra boet Anonymkode: 06e99...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #39 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle utgifter du har hatt med dette, håper jefdu har kvitteringer på. Da det skal betales tilbake fra boet Anonymkode: 06e99...8d1 ren synsing Anonymkode: 27776...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 29. februar 2024 #40 Del Skrevet 29. februar 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: dette er ren synsing fullstendig frikoblet fra reglene slik de faktisk er. Anonymkode: 27776...e3a Det er det faktisk ikke, tingretten er jo enig 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå