Habiba Skrevet 28. februar 2024 #1 Skrevet 28. februar 2024 Hei. Hadde en onkel som nylig har dødd og jeg er arving sammen med en veldedig organisasjon. Jeg arver litt mer enn organisasjonen når det gjelder restsum etter salg av leilighet og jeg arvet alt innbo. Vi har privat skifte. Han bodde på en annen kant av landet enn meg. Jeg har kjørt dit, ca 55 mil hver vei, ryddet og vasket leiligheten for å klargjøre den for salg. Innbo hadde ingen verdi så det meste ble kjørt til søppelfyllingen. Tok bare med meg noen få ting tilbake. Brukte tre dager på å rydde/vaske og hadde fire turer til fyllingen som kostet 200 hver gang. Tok meg fri fra jobben i to dager i forbindelse med helg. Hadde dere tatt dere betalt for den jobben jeg har gjort? Altså trukket fra en sum før arven skal fordeles? Eventuelt hvor mye?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #2 Skrevet 28. februar 2024 du kan ikke bare bestemme selv hva den andre arvingen skal arve. Det kommer an på hva testamentet sier at den andre skal arve. Anonymkode: 27776...e3a 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #3 Skrevet 28. februar 2024 Du arver flere 100 tusen og vil ha betalt 5000kr for jobben??? Anonymkode: 7409c...566 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #4 Skrevet 28. februar 2024 Med mindre det foreligger en avtale mellom arvingene eller som vilkår i testamentet om betaling for rydding så kan du ikke kreve noe her. Du kan opprette dialog og håpe de er enige men det virker jo ganske smålig også å ta fra en frivillig organisasjon penger for noe det overhode ikke er naturlig at de bidrar med. Anonymkode: 17d4e...438 5 1
Habiba Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2024 Ja, det er jeg klar over. Det foreligger et testamente hvor det står at jeg skal arve mer enn organisasjonen.
Habiba Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #6 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du arver flere 100 tusen og vil ha betalt 5000kr for jobben??? Anonymkode: 7409c...566 Nei, arver nok ikke flere hundre tusen. Huslån, utgifter til begravelse, stein, megler, løpende husleie frem til leiligheten er solgt skal dekkes av det som blir igjen etter salget. Så skal det som er igjen fordeles på oss som er arvinger .
Habiba Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med mindre det foreligger en avtale mellom arvingene eller som vilkår i testamentet om betaling for rydding så kan du ikke kreve noe her. Du kan opprette dialog og håpe de er enige men det virker jo ganske smålig også å ta fra en frivillig organisasjon penger for noe det overhode ikke er naturlig at de bidrar med. Anonymkode: 17d4e...438 Hva om jeg skulle hatt inn et firma til å rydde og vaske, skulle jeg betalt det av det av min lomme?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #8 Skrevet 28. februar 2024 Habiba skrev (1 minutt siden): Nei, arver nok ikke flere hundre tusen. Huslån, utgifter til begravelse, stein, megler, løpende husleie frem til leiligheten er solgt skal dekkes av det som blir igjen etter salget. Så skal det som er igjen fordeles på oss som er arvinger . Bare et tips hvis det ikke allerede er gjort da. Du kan søke om støtte til begravelsen fra nav hvis vedkommende ikke har formue. Anonymkode: 88f32...1e3 1
Agathe Skrevet 28. februar 2024 #9 Skrevet 28. februar 2024 Tenker det er helt greit å få dekket utgifter som tapt lønn, reise, tur på fyllinga, men ville nok ikke krevd å få betalt for selve jobben. Kondolerer med onkel, jeg vet hvor tungt det kan være å rydde i dødsbo. 2
kaleidoskop Skrevet 28. februar 2024 #10 Skrevet 28. februar 2024 Ja, det synes jeg du bør kunne ta deg betalt for. 2
Habiba Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #11 Skrevet 28. februar 2024 Agathe skrev (3 minutter siden): Tenker det er helt greit å få dekket utgifter som tapt lønn, reise, tur på fyllinga, men ville nok ikke krevd å få betalt for selve jobben. Kondolerer med onkel, jeg vet hvor tungt det kan være å rydde i dødsbo. Takk for det. Har vært tungt det her men det må gjøres. Jeg har kvitteringer på overnatting, bensin og fyllinga. Tenkte dethadde vært fint å få dekket ihvertfall. 1 2
Habiba Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #12 Skrevet 28. februar 2024 kaleidoskop skrev (3 minutter siden): Ja, det synes jeg du bør kunne ta deg betalt for. Takk for svar. Om jeg ikke tar betalt for selve jobben tenkte jeg det var greit å få dekket utgifter til bensin, overnatting og kostnadene på fyllinga. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #13 Skrevet 28. februar 2024 Hvis du kan dokumentere utgiftene dine, går de til fratrekk (så du får igjen) fra boets verdi _ før _ det deles. Det er vanlig praksis Anonymkode: 5ac30...00f 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #14 Skrevet 28. februar 2024 Du kan legge inn alle utgiftene du har hatt som et krav i boet. Du kontakter de som tar imot krav dvs bobestyrer, advokat eller tingretten på stedet. Da vil du høyst sannsynlig få igjen penger før arven så deles. Det er vanlig å sende inn krav ved proklama annonsert eller bare gjøre det når kravet har oppstått. Anonymkode: 8136b...390 1 1
Habiba Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #15 Skrevet 28. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Bare et tips hvis det ikke allerede er gjort da. Du kan søke om støtte til begravelsen fra nav hvis vedkommende ikke har formue. Anonymkode: 88f32...1e3 Takk for tipset. Jeg kan sjekke det ut men det spørs vel siden det sikkert blir litt igjen etter salget av leiligheten. Endret 28. februar 2024 av Habiba
Habiba Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #16 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du kan dokumentere utgiftene dine, går de til fratrekk (så du får igjen) fra boets verdi _ før _ det deles. Det er vanlig praksis Anonymkode: 5ac30...00f Ja, har kvitteringer på alt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #17 Skrevet 28. februar 2024 Habiba skrev (9 minutter siden): Hva om jeg skulle hatt inn et firma til å rydde og vaske, skulle jeg betalt det av det av min lomme? Men da hadde du hatt håndfaste faktura å vise til. Jeg tenker at både reise og tapt arbeidsinntekt er dokumenterbare utgifter/tap. Jeg hadde satt det opp i regnestykket når arven skal fordeles sammen med øvrige utgifter, og bedt om evnt kommentarer innen bestemt dato Hører du ingenting, har organisasjonen godtatt det. Anonymkode: 39a7f...4de 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #18 Skrevet 28. februar 2024 Habiba skrev (13 minutter siden): Hva om jeg skulle hatt inn et firma til å rydde og vaske, skulle jeg betalt det av det av min lomme? Om du hadde leid inn et firma på egenhånd uten at det var noen avtale der om det så ville du måtte betalt selv da også ja. Altså, det er naturlig at boet må dekke ting som utgifter for rydding og slikt men man kan ikke bare kjøre på uten å avtale med resten av arvingene ganske enkelt. Betaling for jobben er noe helt annet enn dekning av kostnader men begge deler må gjøres i samsvar med arvingene. Er man uenig må det løses feks via bobestyrer. Anonymkode: 17d4e...438
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #19 Skrevet 28. februar 2024 Habiba skrev (5 minutter siden): Takk for det. Har vært tungt det her men det må gjøres. Jeg har kvitteringer på overnatting, bensin og fyllinga. Tenkte dethadde vært fint å få dekket ihvertfall. Dersom det er du som arvet alt innbo, er det jo egen arv du har ryddet/kastet. Det skal ikke den andre arvingen være med å dekke. Utgifter til selve salget dekkes av boet. Nedvasking av bolig før salg bør også dekkes av boet hvis du har en kvittering. Anonymkode: 82b4d...8a6 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #20 Skrevet 28. februar 2024 Habiba skrev (29 minutter siden): Ja, det er jeg klar over. Det foreligger et testamente hvor det står at jeg skal arve mer enn organisasjonen. men det er for lite informasjon til at vi kan svare. Sier testamentet f.eks at organisasjonen skal arve øremerkede eiendeler, mens du skal arve "resten", så er det din kostnad. Anonymkode: 27776...e3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå