AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #1 Skrevet 28. februar 2024 Under covid så var det mulighet om å få noe forskudd på dagpenger siden det ble så lang saksbehandlingstid pga. covid. Ser at denne ordningen ble avsluttet i 2021 pga. at "nå er vanlig saksbehandlingstid på dagpenger tilbake til under 4 uker og derfor er det ikke behov mer". Men nå er saksbehandlingstiden på dagpenger 5+ uker. Da burde jo mulighet for forskudd på dagpenger ble gjeninnført når man må gå så lenge uten inntekt. Dette er helt uholdbart å vente så lenge på svar, det er tøft nok å være arbeidsledig. Nå er det snart 7 uker siden jeg sendte inn søknaden og den er fortsatt ikke ferdigbehandlet. Fikk et brev i forrige uke om at jeg måtte sende inn flere opplysninger, jeg fikset det kjapt og fikk sendt inn dokumentasjonen for en uke siden, det stod i brevet jo raskere jeg sendte inn, jo fortere kunne de gjøre ferdig søknaden, men neida, de trenger visst en uke +++ for å ferdigbehandle.. Så nå blir det nok ikke noe før helga heller.. Og nei, det er ikke aktuelt å søke om sosialhjelp. Da må jeg vel selge bilen først som er verdt 200 000+, noe som er helt idiotisk bare pga. lang saksbehandlingstid. Anonymkode: e1eed...768 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #2 Skrevet 28. februar 2024 Ja saksbehandlingstiden er dessverre veldig lang. Den er nå 7 uker. Det står jo beskrevet hva dokumentasjon som trengs når du sender inn søknaden. Hvis du ikke sender inn all nødvendig dokumentasjon kan det ta lenger tid. I praksis kan det ta 6 uker og 4 dager før det blir din tur i køen og en saksbehandler ser på saken din. Får du brev om behov for flere opplysninger, står det en frist for innsending, så kan du plusse på 5 virkedager= dagen du kan forvente svar. Ordningen med forskudd på dagpenger krever ganske mye ressurser. Hvis du feks får avslag på dagpenger må du jo betale tilbake hele beløpet. Mange betaler fortsatt ned på forskudd de fikk under covid, nå i 2024. Når det gjelder sosialhjelp; du må slutte å tro alt du leser i kommentarfeltet på Facebook eller hører fra en bekjent. Nei, det stemmer ikke at du må selge bil (eller hus, eller at barnevernet henter ungene dine), fordi du er arbeidsledig og er i midlertidig pengenød. Hvis det nå hadde vært reelt at du hadde fått beskjed om å selge bil for å få utbetalt et par tusen, så kunne du faktisk bare takket nei. Men det er ikke tilfelle og det er veldig synd at folk som trenger hjelp blir fortalt usannheter som dette. I tilfeller der NAV krever salg av feks bil/bolig er det snakk om personer som har søkt sosialhjelp over lengre tid og som ikke klarer å disponere midlene sine. Som feks sitter med høye lån til bolig og bil, men jevnlig søker sosialhjelp til å kjøpe mat. Det er snakk om å stille krav til at folk tar tak i egen situasjon hvis de har fått varig redusert inntekt. Sosialhjelp er ment å være en midlertidig ordning og er det siste sikkerhetsnettet vi har. Anonymkode: 29bb4...042 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #3 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja saksbehandlingstiden er dessverre veldig lang. Den er nå 7 uker. Det står jo beskrevet hva dokumentasjon som trengs når du sender inn søknaden. Hvis du ikke sender inn all nødvendig dokumentasjon kan det ta lenger tid. I praksis kan det ta 6 uker og 4 dager før det blir din tur i køen og en saksbehandler ser på saken din. Får du brev om behov for flere opplysninger, står det en frist for innsending, så kan du plusse på 5 virkedager= dagen du kan forvente svar. Ordningen med forskudd på dagpenger krever ganske mye ressurser. Hvis du feks får avslag på dagpenger må du jo betale tilbake hele beløpet. Mange betaler fortsatt ned på forskudd de fikk under covid, nå i 2024. Når det gjelder sosialhjelp; du må slutte å tro alt du leser i kommentarfeltet på Facebook eller hører fra en bekjent. Nei, det stemmer ikke at du må selge bil (eller hus, eller at barnevernet henter ungene dine), fordi du er arbeidsledig og er i midlertidig pengenød. Hvis det nå hadde vært reelt at du hadde fått beskjed om å selge bil for å få utbetalt et par tusen, så kunne du faktisk bare takket nei. Men det er ikke tilfelle og det er veldig synd at folk som trenger hjelp blir fortalt usannheter som dette. I tilfeller der NAV krever salg av feks bil/bolig er det snakk om personer som har søkt sosialhjelp over lengre tid og som ikke klarer å disponere midlene sine. Som feks sitter med høye lån til bolig og bil, men jevnlig søker sosialhjelp til å kjøpe mat. Det er snakk om å stille krav til at folk tar tak i egen situasjon hvis de har fått varig redusert inntekt. Sosialhjelp er ment å være en midlertidig ordning og er det siste sikkerhetsnettet vi har. Anonymkode: 29bb4...042 Tusen takk for svar. Ang. dokumentasjon, så hadde jeg sendt inn det jeg trodde var godt nok, men det var det visstnok ikke. Jeg mener de fint kunne ha godtatt dokumentasjonen jeg sendte inn, da det blir veldig firkantet, men nå har jeg fikset det sånn at det skal bli rett. Ser nå at det er endret behandlingstid fra 5 til 7 uker ja. Takk for presisering ang. sosialhjelp. Jeg får bare bite det i meg og vente til neste uke når fristen har gått og tenkte på kreative måter å få inn penger på. Har vel noe jeg kan selge. Anonymkode: e1eed...768 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #4 Skrevet 28. februar 2024 Forskudd på dagpenger var ett lån, som mange fikk problemer betale tilbake. Når fikk du siste lønning? Og hvor tidlig sendte du søknad om dagpenger etter du fikk vite du ble stående uten jobb? Men å ha en bil til 200k uten å ha en buffer for å ha i kortere perioder uten inntekt er jo galskap. Anonymkode: b9ef5...fba 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #5 Skrevet 28. februar 2024 Vanlige folk har vel 3mnd oppsigelsestid? Det er vel godt under 7 uker? Så hva er problemet? Anonymkode: a1083...32e 1
Jif Skrevet 28. februar 2024 #6 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vanlige folk har vel 3mnd oppsigelsestid? Det er vel godt under 7 uker? Så hva er problemet? Anonymkode: a1083...32e Problemet er når en jobb går konkurs eller en blir permittert, så får en ikke jobb og lønn i 3 måneder fremover. Kanskje slår jobben seg konkurs dagen før de skulle utbetale lønn. 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #7 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forskudd på dagpenger var ett lån, som mange fikk problemer betale tilbake. Når fikk du siste lønning? Og hvor tidlig sendte du søknad om dagpenger etter du fikk vite du ble stående uten jobb? Men å ha en bil til 200k uten å ha en buffer for å ha i kortere perioder uten inntekt er jo galskap. Anonymkode: b9ef5...fba Sendte søknad 2. uka i januar, hadde jobb frem til 31.12. Jeg måtte samle sammen litt dokumentasjon før jeg kunne søke. Kjøpte bilen for 3,5 år siden og den er nedbetalt. Har svært lite utgifter på bilen, så det er ikke bilen som er problemet her. Har full tank nå og forsikring er selvsagt betalt, og bruker ikke bilen så mye. Hvorfor skal du begynne å henge deg opp i en bil jeg kjøpte for flere år siden når jeg hadde sikker jobb? Buffer hadde jeg men det har har krympet sakte men sikkert de siste månedene pga. at alt har blitt så dyrt. Har også vært uheldig og vært arbeidsledige en periode i 2021 også, så rekker aldri å komme skikkelig ovenpå. AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanlige folk har vel 3mnd oppsigelsestid? Det er vel godt under 7 uker? Så hva er problemet? Anonymkode: a1083...32e Er du helt fjern? De fleste som går på dagpenger har ikke fått 3 mnd med forberede seg på, det er ofte folk som mister jobben i løpet av kort tid. Jeg hadde midlertidig stilling som gikk til 31.12 som jeg ikke fikk forlenget. Jeg kunne ikke ha søkt noe særlig før. Jeg fikk ikke bekreftet fra sjefen før rett juleferien at jeg ikke fikk fortsette likevel. Det var en prosess så pågikk der jeg hadde søkt på et vikariat som var lyst ut, men der jeg ble innstilt som nr. 2. Denne prosessen dro ut, og som sagt, fikk kun vite det kort tid før jeg sluttet i stillingen. Å vente en mnd var ikke noe problem, men hadde aldri trodd det skulle gå så lang tid som nå. Og det er stressende å ikke vite, og tenk om man av en eller annen grunn får avslag? Anonymkode: e1eed...768 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #8 Skrevet 29. februar 2024 Er enig i at NAV gjør det ekstremt vanskelig å klare seg økonomisk når behandlingstiden er så lang på dagpenger Jeg sendte inn alt 12/02, fikk beskjed at jeg får svar innen 3/4. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden? Har masse regninger som må betales i mars. Fikk lønn fra jobb i februar men har kun 5000 kr å klare meg på fram til jeg får dagpenger. Lever billig men mat etc er dyrt. Og jeg må nesten har månedskort siden jeg skal på jobbintervjuer og sånn. Dette er en forferdelig stressende situasjon, jeg mister masse hår pga jeg er så stresset for økonomien Anonymkode: 32037...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #9 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er enig i at NAV gjør det ekstremt vanskelig å klare seg økonomisk når behandlingstiden er så lang på dagpenger Jeg sendte inn alt 12/02, fikk beskjed at jeg får svar innen 3/4. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden? Har masse regninger som må betales i mars. Fikk lønn fra jobb i februar men har kun 5000 kr å klare meg på fram til jeg får dagpenger. Lever billig men mat etc er dyrt. Og jeg må nesten har månedskort siden jeg skal på jobbintervjuer og sånn. Dette er en forferdelig stressende situasjon, jeg mister masse hår pga jeg er så stresset for økonomien Anonymkode: 32037...8b9 Det er jo pga lite ressurser at det tar lang tid. Nav får stadig mindre penger, men ikke mindre å gjøre. Så da blir det sånn. Skyld på politikerne. Svaret om sosialhjelp som AB skrev som nr to tråden var et veldig godt svar og det gjelder jo deg også. Søk om sosialstønad og få med i søknaden at det haster. Anonymkode: 3a139...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #10 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er enig i at NAV gjør det ekstremt vanskelig å klare seg økonomisk når behandlingstiden er så lang på dagpenger Jeg sendte inn alt 12/02, fikk beskjed at jeg får svar innen 3/4. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden? Har masse regninger som må betales i mars. Fikk lønn fra jobb i februar men har kun 5000 kr å klare meg på fram til jeg får dagpenger. Lever billig men mat etc er dyrt. Og jeg må nesten har månedskort siden jeg skal på jobbintervjuer og sånn. Dette er en forferdelig stressende situasjon, jeg mister masse hår pga jeg er så stresset for økonomien Anonymkode: 32037...8b9 Så leit ❤️ Jeg vet akkurat hvordan det er. Så kjedelig å måtte vente til etter påske attpåtil. Det gjør jo bare at påska blir ekstra lang Håper det ordner seg for deg og at du finner en god løsning. Anonymkode: e1eed...768
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #11 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 14.46): Under covid så var det mulighet om å få noe forskudd på dagpenger siden det ble så lang saksbehandlingstid pga. covid. Ser at denne ordningen ble avsluttet i 2021 pga. at "nå er vanlig saksbehandlingstid på dagpenger tilbake til under 4 uker og derfor er det ikke behov mer". Men nå er saksbehandlingstiden på dagpenger 5+ uker. Da burde jo mulighet for forskudd på dagpenger ble gjeninnført når man må gå så lenge uten inntekt. Dette er helt uholdbart å vente så lenge på svar, det er tøft nok å være arbeidsledig. Nå er det snart 7 uker siden jeg sendte inn søknaden og den er fortsatt ikke ferdigbehandlet. Fikk et brev i forrige uke om at jeg måtte sende inn flere opplysninger, jeg fikset det kjapt og fikk sendt inn dokumentasjonen for en uke siden, det stod i brevet jo raskere jeg sendte inn, jo fortere kunne de gjøre ferdig søknaden, men neida, de trenger visst en uke +++ for å ferdigbehandle.. Så nå blir det nok ikke noe før helga heller.. Og nei, det er ikke aktuelt å søke om sosialhjelp. Da må jeg vel selge bilen først som er verdt 200 000+, noe som er helt idiotisk bare pga. lang saksbehandlingstid. Anonymkode: e1eed...768 du trenger ikke selge bilen for å få forskudd på dagpengene i form av sosialstønad. Da jeg jobbet i trygdeetaten var det fast praksis at sosialkontoret utbetalte forskudd på trygd, som så ble trukket fra trygden når den ble utbetalt. Nå er jo etatene omorganisert og slått sammen til NAV, men dette behovet har jo ikke forsvunnet, så det vil jeg regne med at de har en smidig praksis på. Det er jo bare å spørre. Altså - du søker ikke sosialstønad, men du ber dem forskuttere ytelsen du har søkt på. Anonymkode: 96363...7d0 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #12 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo pga lite ressurser at det tar lang tid. Nav får stadig mindre penger, men ikke mindre å gjøre. Så da blir det sånn. Skyld på politikerne. Svaret om sosialhjelp som AB skrev som nr to tråden var et veldig godt svar og det gjelder jo deg også. Søk om sosialstønad og få med i søknaden at det haster. Anonymkode: 3a139...ab0 Jeg søkte om sosialhjelp men NAV sa blankt nei De sa jeg må bruke opp lønna mi først + ta ut det lille jeg har i aksjefond, som bare er 3000 kr. Og deretter kan jeg søke på nytt. De mente også at jeg bare kan utsette regningene mine i flere mnd til søknaden min om dagpenger er behandlet. Spørs hva banken sier til det, der jeg har boliglån. Og alt det andre, strøm/forsikring etc. Forsikringsselskapet sier vel opp forsikringen om jeg ikke betaler? Anonymkode: 32037...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #13 Skrevet 29. februar 2024 On 2/28/2024 at 6:41 PM, AnonymBruker said: Sendte søknad 2. uka i januar, hadde jobb frem til 31.12. Jeg måtte samle sammen litt dokumentasjon før jeg kunne søke. Kjøpte bilen for 3,5 år siden og den er nedbetalt. Har svært lite utgifter på bilen, så det er ikke bilen som er problemet her. Har full tank nå og forsikring er selvsagt betalt, og bruker ikke bilen så mye. Hvorfor skal du begynne å henge deg opp i en bil jeg kjøpte for flere år siden når jeg hadde sikker jobb? Buffer hadde jeg men det har har krympet sakte men sikkert de siste månedene pga. at alt har blitt så dyrt. Har også vært uheldig og vært arbeidsledige en periode i 2021 også, så rekker aldri å komme skikkelig ovenpå. Er du helt fjern? De fleste som går på dagpenger har ikke fått 3 mnd med forberede seg på, det er ofte folk som mister jobben i løpet av kort tid. Jeg hadde midlertidig stilling som gikk til 31.12 som jeg ikke fikk forlenget. Jeg kunne ikke ha søkt noe særlig før. Jeg fikk ikke bekreftet fra sjefen før rett juleferien at jeg ikke fikk fortsette likevel. Det var en prosess så pågikk der jeg hadde søkt på et vikariat som var lyst ut, men der jeg ble innstilt som nr. 2. Denne prosessen dro ut, og som sagt, fikk kun vite det kort tid før jeg sluttet i stillingen. Å vente en mnd var ikke noe problem, men hadde aldri trodd det skulle gå så lang tid som nå. Og det er stressende å ikke vite, og tenk om man av en eller annen grunn får avslag? Anonymkode: e1eed...768 Jepp ekstremt fjern. 1 mister man jobben på dagen har man gjort noe utrolig dumt og antagelig ulovlig. 2 går bedriften konkurs har man lønnsgarantifondet. 3 går bedriften konkurs bistår fagforening. Anonymkode: a1083...32e
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #14 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jepp ekstremt fjern. 1 mister man jobben på dagen har man gjort noe utrolig dumt og antagelig ulovlig. 2 går bedriften konkurs har man lønnsgarantifondet. 3 går bedriften konkurs bistår fagforening. Anonymkode: a1083...32e Permittering er ikke det samme som å miste jobben da. Det er ikke oppsigelse. Og det kan komme brått på jo, det gjorde det for meg og. Har jobbet administrativt i byggebransjen. Føles det godt å være litt ekstra nedlatende mot folk i en sårbar situasjon? Anonymkode: 32037...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #15 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg søkte om sosialhjelp men NAV sa blankt nei De sa jeg må bruke opp lønna mi først + ta ut det lille jeg har i aksjefond, som bare er 3000 kr. Og deretter kan jeg søke på nytt. De mente også at jeg bare kan utsette regningene mine i flere mnd til søknaden min om dagpenger er behandlet. Spørs hva banken sier til det, der jeg har boliglån. Og alt det andre, strøm/forsikring etc. Forsikringsselskapet sier vel opp forsikringen om jeg ikke betaler? Anonymkode: 32037...8b9 Selvfølgelig må du bruke opp det du har av egne midler før du får sosialhjelp. Sosialhjelp skal være absolutt SISTE løsning. Forstår at det er kjipt å tømme sparekonto/fond, som du sikkert har planlagt å bruke på andre ting, men det må settes en grense et sted for hva staten skal gi av støtte. Vi er utrolig heldige som har alle de godene vi har. Har du penger på konto er regelverket slik at dette må brukes først, det skal være tilnærmet tomt for penger på konto for å få sosialstønad. Jeg tror ikke på at NAV har sagt du skal utsette regningene dine/ikke betale. Du har vel blitt rådet til å ta kontakt med de du skylder penger, forklare situasjonen din og høre hvilke muligheter de kan tilby deg. Det er noe helt annet og det er faktisk et godt råd, men det krever at du bretter opp ermene og er proaktiv. Hvis du vanligvis har betalt regningene dine i tide, så er det sannsynlig at bank, forsikringsselskap osv vil være behjelpelig med å feks utsette forfallsdato /dele opp regningen. Anonymkode: 29bb4...042 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #16 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg søkte om sosialhjelp men NAV sa blankt nei De sa jeg må bruke opp lønna mi først + ta ut det lille jeg har i aksjefond, som bare er 3000 kr. Og deretter kan jeg søke på nytt. De mente også at jeg bare kan utsette regningene mine i flere mnd til søknaden min om dagpenger er behandlet. Spørs hva banken sier til det, der jeg har boliglån. Og alt det andre, strøm/forsikring etc. Forsikringsselskapet sier vel opp forsikringen om jeg ikke betaler? Anonymkode: 32037...8b9 Det er helt normalt at man må bruke opp det man har på kontoen, og at man må prøve utsette regninger... Forsikringen blir selvsagt ikke sagt opp om du ber om utsettelse på en faktura... Det er stor forskjell på å utsette regninger og på å la være betale de... Anonymkode: b9ef5...fba
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #17 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er helt normalt at man må bruke opp det man har på kontoen, og at man må prøve utsette regninger... Forsikringen blir selvsagt ikke sagt opp om du ber om utsettelse på en faktura... Det er stor forskjell på å utsette regninger og på å la være betale de... Anonymkode: b9ef5...fba Jeg har hørt at forsikringsfirmaer er ekstremt strenge, tror du de går med på det? Anonymkode: 32037...8b9
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #18 Skrevet 29. februar 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Permittering er ikke det samme som å miste jobben da. Det er ikke oppsigelse. Og det kan komme brått på jo, det gjorde det for meg og. Har jobbet administrativt i byggebransjen. Føles det godt å være litt ekstra nedlatende mot folk i en sårbar situasjon? Anonymkode: 32037...8b9 Permittering er minimum 14 dagers varsel pluss lønnsplikt. Uansett ts sier arbeidsledig ikke permitert. Anonymkode: a1083...32e
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #19 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 17.19): Vanlige folk har vel 3mnd oppsigelsestid? Det er vel godt under 7 uker? Så hva er problemet? Anonymkode: a1083...32e Man kan ikke føre om arbeidsledighetstrygd før man faktisk er arbeidsledig Dette er en av grunnene til at man bør ha en buffer på minst 3 netto månedslønninger til enhver tid. Anonymkode: db9b8...370 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #20 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jepp ekstremt fjern. 1 mister man jobben på dagen har man gjort noe utrolig dumt og antagelig ulovlig. 2 går bedriften konkurs har man lønnsgarantifondet. 3 går bedriften konkurs bistår fagforening. Anonymkode: a1083...32e Herregud? Hvorfor spyr du opp sånn galle og virker så skråsikker på at det er bare er de to grunnene som kan gjelde? Nei, jeg har ikke gjort noe dumt eller ulovlig og bedriften har ikke gått konkurs eller noe. Hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå at det finnes andre grunner? Jeg hadde et vikariat frem til 31.12, jeg fikk ikke forlenget fordi de i følge sjefen måtte lyse ut nytt vikariat og jeg måtte gå igjennom søknadsprosessen selv om jeg igjennom en søknadsprosess i sommer. Jeg spurte om jeg ikke kunne fått forlenget mitt vikariat, men fikk beskjed om at vikariatet måtte lyses ut. De hadde forandret søknadsteksten litt til å inkludere noen nye oppgaver. Pga. dette så konkurrerte jeg på lik linje med andre søkere, og det er kvalifikasjonsprinsippet som gjelder. Jeg var godt kvalifisert siden jeg jobbet med mange av de arbeidsoppgavene, men likevel ble en ekstern innstilt før meg som scoret bedre på de nye oppgavene. Prosessen var ikke ferdig før i midten av desember, mye pga. at vi har en sjef som bruker lang tid på å gjennomføre. Det er sikkert vanskelig for deg å tro, men det er faktisk det som skjedde. Anonymkode: e1eed...768
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå