AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #1 Skrevet 28. februar 2024 Jeg har hatt problemer med helsa i flere år nå, og har dermed dratt til legen med samme problem hver gang. Hver gang henviser han meg videre, og «spesialisten» jeg blir henvist til da avfeier probemet som om det ikke er noe problem. Er det andre som opplever dette? Jeg får ikke den behandlingen jeg har rett til, og vurderer nå sterkt å oppsøke privat lege, selv om jeg ikke har råd til det. Anonymkode: 020c1...c23 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #2 Skrevet 28. februar 2024 Jeg gikk i årevis til offentlige leger uten å få den hjelpen jeg behøvde eller fortjente. Jeg dro aldri til privat lege før etter 30 år. Da fant de til slutt ut av det. Men å gå syk så lenge å ikke bli hørt eller tatt på alvor satte dype spor. Jeg anbefaler å dra til privat lege, før du blir hjernevasket til å ikke ta symptomer på sykdom på alvor. Akkurat som befolkningen så er heller ikke leger perfekte og feilfrie. Anonymkode: 57fcc...bae 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #3 Skrevet 28. februar 2024 Du har fritt sykehusvalg og kan velge hvor du blir henvist. Anonymkode: f0b5d...22a 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #4 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du har fritt sykehusvalg og kan velge hvor du blir henvist. Anonymkode: f0b5d...22a Njaa… når en bor i nord som jeg gjør så er det vanskeligere. Har 2 sykehus tilgjengelig og der mener de at de har gjort sitt for å hjelpe, går fortsatt med kroniske plager. Anonymkode: 020c1...c23 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #5 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg gikk i årevis til offentlige leger uten å få den hjelpen jeg behøvde eller fortjente. Jeg dro aldri til privat lege før etter 30 år. Da fant de til slutt ut av det. Men å gå syk så lenge å ikke bli hørt eller tatt på alvor satte dype spor. Jeg anbefaler å dra til privat lege, før du blir hjernevasket til å ikke ta symptomer på sykdom på alvor. Akkurat som befolkningen så er heller ikke leger perfekte og feilfrie. Anonymkode: 57fcc...bae Takk for svar! Jeg har vurdert dette lenge da plagene mine har vart årevis nå. Det offentlige gir meg ingen svar eller behandling. Anonymkode: 020c1...c23 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #6 Skrevet 28. februar 2024 Ja, den ene fastlegen har vært galere enn den forrige. En førte ikke journal og hadde ingen sekretærer. Den neste lot meg bestemme selv hva slags medisiner jeg skulle ha og hvor mye, samt hva slags henvisning jeg trengte. Neste etter det mente at jeg burde få barn da jeg ble utbrent "fordi da kunne jeg få fri et helt år". Jeg er derfor livredd leger, men våger meg en tur på Volvat i ny og ne, og har også blitt operert der. Har fått det jeg føler er faglig forsvarlig behandling der. Anonymkode: 404cb...4f9 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #7 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Neste etter det mente at jeg burde få barn da jeg ble utbrent "fordi da kunne jeg få fri et helt år". 😳 Anonymkode: 51bbe...177 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #8 Skrevet 28. februar 2024 min fastlege gjorde en fei for mange år siden og mente at smertene mine var psykisk, jeg fikk en MR via helseforsikringen på jobb og det ble funn - så klart.. ganske store funn.. etter det når jeg føler fastlegen ikke tar meg seriøst minner jeg lett om den ganen og vips så løser det seg.. merkelige greier.. har heldigvis hatt samme fastlege i over 30 år nå men hører mange som føler som det TS at det er vanskelig å bli tatt alvorlig og at man som regel får hjelp om man går privat og slik skal det jo ikke være. Anonymkode: 55c6b...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #9 Skrevet 28. februar 2024 Varierer fra situasjon til situasjon. Som en helhet, nja. En spesialist for en medfødt kronisk sykdom: Veldig godt ivaretatt. Psykologen hos DPS (1 av 5 vell å merke): Veldig godt ivaretatt. Fastlegen: Han kan gå å ta seg en bolle. Andre spesialister: Får ikke kommet meg dit en gang på grunn av en udugelig fastlege. Men de gangene jeg har blitt sendt dit av legevakten; godt ivaretatt. Legevakten: Veldig godt ivaretatt de 3 gangene jeg havnet der på grunn av udugelig fastlege som overser og bagatelliserer alvorlige ting. Alle de gangene så følte jeg at jeg gikk bak ryggen og rundt fastlegen uten hans tillatelse. Men med god grunn. Å bytte fastlege er ikke så enkelt i min by. Dessuten så er dette et fastlegeproblem og ikke nødvendigvis én spesifikk lege-problem. Fastlegen kan litt om alt og ingenting om mye, og det er det som er problemet. De er til for å skrive ut sykemelding, bekrefte at du er forkjølet og å si "ta en paracet og se det an". Ja og å sende henvisning videre når de ikke er for stolte for å henvise til ekte leger med reell kompetanse. Anonymkode: 77f36...4b1 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #10 Skrevet 28. februar 2024 Jeg har ikke erfaring med å bli tatt seriøst av fastlegen men har stort sett blitt tatt seriøst av andre behandlere, spesialister og slikt. Jeg har bytta fastlege flere ganger fordi jeg ikke opplever at de jeg har hatt har vært til hjelp rett og slett. Jeg renner ikke akkurat ned dørene til fastlegen heller så det er på ingen måte slik at jeg drar dit uten grunn. En av fastlegene jeg bytta ut bytta jeg ut fordi han nekta å henvise meg til gastroskopi når jeg mente jeg burde utredes for cøliaki. Jeg har både søsken og en forelder med cøliaki og hadde blodprøver som backa teorien min men fastlegen var uenig. Når jeg etterhvert fikk krangla meg til gastroskopi viste denne at jeg som jeg trodde har cøliaki. Anonymkode: cfb5a...1f3 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #11 Skrevet 28. februar 2024 Levd med kompleks dissosiativ lidelse i 30 år. Dette er ansett som svært alvorlig psykisk sykdom, på linje med schisofreni. Har fått hjelp, men ikke spesielt retta mot dissosiativ lidelse. Er rasende. Har tapt mange år til en psykdom som det faktisk finnes hjelp for. Anonymkode: 41f9d...055 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #12 Skrevet 28. februar 2024 Både og. Min fastlege er fantastisk, og henviser meg videre. Men så stopper det der da henvisningen blir avvist…dette har medført at jeg bruker en god del penger på privat helsehjelp, da jeg har flere vanskelige tilstander som påvirker hverandre. Skal til utlandet for privat utredning. Hvis operasjon, vil jeg da få det dekket, og refundert de 50 000kr det koster for utredningen. Som ufør og alene er dette vanskelig å få til, da jeg trenger assistanse til en slik reise. Må spare et par år til…🙄 Anonymkode: 58122...312 1 2 1
Amy Skrevet 28. februar 2024 #13 Skrevet 28. februar 2024 Får ikke noe hjelp her heller. Dessverre. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #14 Skrevet 28. februar 2024 Null hjelp. Henvisninger blir avvisst. Etter operasjoner som har ødelagt lymfebaner er d ingen som tør å ordne opp. Ber oss prøve privat. Dvs de vet d går an å gjøre noe med. Men de hverken klarer orker eller gidder i d offentlige. Anonymkode: 2f7a5...074
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #15 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du har fritt sykehusvalg og kan velge hvor du blir henvist. Anonymkode: f0b5d...22a Nei, det er slutt på fritt sykehusvalg. Anonymkode: 04eed...8be 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #16 Skrevet 28. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, det er slutt på fritt sykehusvalg. Anonymkode: 04eed...8be Ø-hjelp er ikke fritt valg, ettersom det gjerne haster og det kan stå om liv. Men til vanlig er det fritt sykehus valg, jo. For henvisninger og undersøkelser som ikke er hastesaker. Anonymkode: a6bb4...926
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #17 Skrevet 28. februar 2024 Ja, har opplevd å bli sendt hjem fra legevakta med en 6-åring som hadde brukket armen. Fikk beskjed om at vi «burde ha ringt først for da kunne vi ha spart oss turen». Ikke tok de røntgen og ikke fikk de undersøkt barnet fordi det gjorde så vondt. 🤦♀️ Anonymkode: 49605...49e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #18 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er slutt på fritt sykehusvalg. Anonymkode: 04eed...8be Helt feil. Det er slutt på fritt behandlingsvalg, ikke fritt sykehusvalg. Godt eksempel på at folk som klager på ting har nada innsikt. Anonymkode: 3cd8e...01b 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #19 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg gikk i årevis til offentlige leger uten å få den hjelpen jeg behøvde eller fortjente. Jeg dro aldri til privat lege før etter 30 år. Da fant de til slutt ut av det. Men å gå syk så lenge å ikke bli hørt eller tatt på alvor satte dype spor. Jeg anbefaler å dra til privat lege, før du blir hjernevasket til å ikke ta symptomer på sykdom på alvor. Akkurat som befolkningen så er heller ikke leger perfekte og feilfrie. Anonymkode: 57fcc...bae Veldig sant det du sier at det setter dype spor. Er så langt ned psykisk nå at jeg ikke får meg til å oppsøke hjelp igjenn selv om symptomene bare blir verre. Anonymkode: 020c1...c23
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #20 Skrevet 29. februar 2024 Men om man sliter i årevis, og blir henvist hit og dit, og man VURDERER privat lege, selv om det er dyrt... da begynner man vel å spare penger? I stede for å gå å hangle i mnd uten å ta seg til noe, så får man hvertfall spare litt da. Det er jo noe som heter ansvar for egen helse også. Kutt ned på noe og spar i noen mnd så har hverfall de mnd vært produktive. Helsen er viktig og man må prioritere den. Anonymkode: 3139e...9d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå