AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #1 Skrevet 28. februar 2024 Hei! Jeg og samboer ønsker å starte opp et vaskefirma med ekstra servicetjenester og online booking etc. Er det noe som er viktig å tenke på? Noen som har vært i samme båt som har noen tips og triks. Har hørt man må søke om å bli godkjent og få HMS kort. Vi ser for oss å skaffe AS, ha fastpris på tjenester og stå for alt utstyr selv. Vi er foreløpig begge i 100% fast stilling. Men vi endrer ike det før vi vet at dette kan gå bra. hva er deres erfaring, eventuelt om dere har noen ønsker for hvordan å skille seg ut blandt mengden? Anonymkode: e90ec...992 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 Ønsker du å gå over til å vaske 100%? tegn for guds skyld uføreforsikring om du ikke har det. Og om nåværende jobb ikke er på trynet; aldri si opp hele☺️ Anonymkode: bb5a1...6fd 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 Har tenkt på det samme selv, dvs. deltid, men tror jeg drøyer det litt. Dette var noe av det jeg tenkte på: - Viktig med forsikring, både for dere selv mtp. sykdom/uførhet. dessuten også skadeforsikring hvis dere skulle være så uheldig å ødelegge noe hos kunden. - Viktig å avtale nøye med kundene hva som skal gjøres når, hvor og hvordan, og hold dere til det. Knallhardt. - Ekstra betaling for ekstra tjenester - Er det personer/dyr hjemme når dere vasker? Jeg ville prøvd å unngå det, dvs. dyr får man kanskje ikke gjort noe med, men ingen barn etc. - Viktig å prøve å planlegge hvor man jobber når, slik at ikke halve dagen går med til kjøring fra den ene siden av byen til den andre. - Er det mulig å parkere i umiddelbar nærhet av kunden? Slik at dere ikke må bære utstyr veldig langt eller ender opp med parkeringsbot. Fremstå profesjonell, snakk og skriv tydelig og korrekt i kontakt med kunden. Vær velstelt og ha hele og rene klær ved kundemøter. Angående det med å VITE at det kan gå bra, det kommer neppe til å skje på lenge, for kunder kan jo si dere opp når de selv vil, selv om dere har har god pågang en periode. Uforutsigbarheten er en del av "fornøyelsen" ved å drive for seg selv. Anonymkode: 01390...c78
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 - Taushetsplikt - hadde forventet av seriøse vaskefirmaer at det ALDRI SNAKKES OM ting som man har sett i mitt hjem, ala sexleketøy etc. - enkel booking/avbestilling - chat/rask e-post besvarelse ved spørsmål - konkurranse dyktig pris Anonymkode: eb699...2d7
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 Skatt, moms, arbeidsgiveravgift, skattetrekskonto, regnskap, bokføringslov, fakturering, factoring, nettbaserte løsninger, bookingsystem.... Alt som man må ha kontroll på. Som man som mindre må sette ut, til priser nesten høyere enn hva man får inn. Anonymkode: e3668...397
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #6 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skatt, moms, arbeidsgiveravgift, skattetrekskonto, regnskap, bokføringslov, fakturering, factoring, nettbaserte løsninger, bookingsystem.... Alt som man må ha kontroll på. Som man som mindre må sette ut, til priser nesten høyere enn hva man får inn. Anonymkode: e3668...397 Det er mange som gjør alt det der selv Har drevet eget firma selv, det eneste jeg brukte eksterne folk til var regnskap og oppretting av nettsiden, men mange gjør jo det også, og hvis de er to som kan dele på det, er det ikke så mye jobb. Det kan kanskje virke litt overveldende i begynnelsen, men det blir fort rutine. Anonymkode: 01390...c78
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #7 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mange som gjør alt det der selv Har drevet eget firma selv, det eneste jeg brukte eksterne folk til var regnskap og oppretting av nettsiden, men mange gjør jo det også, og hvis de er to som kan dele på det, er det ikke så mye jobb. Det kan kanskje virke litt overveldende i begynnelsen, men det blir fort rutine. Anonymkode: 01390...c78 Jeg er revisor, så fikser også selv. Basert på alt tullet jeg har sett er det dyrere å gjøre selv, enn å sette ut. Skatteetaten har skrudd opp tilsyn med små virksomheter. Men så kan man selvfølgelig være dyktig, gjøre alt rett. Eller man bruker mye tid og irritasjon, og trår feil likevel. Hjalp mannen da han startet for seg selv. Fordi han glemte en beskjed jeg hadde gitt ble baksmellen 110 000 kroner det året. Greit om du har pengene på konto, ikke så greit om ikke. Anonymkode: e3668...397
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #8 Skrevet 29. februar 2024 Se an behovet, trengs det i ditt område eller vil du bli overflødig? Hvilke type renhold skal dere ha? Ha kontrakter med kunder. Denne type standard kontrakt får du kjøpt på mett med alt innhold du trenger. Da jeg drev renholdsfirma så skilte jeg meg ut ved å være ung, norsk kvinne. Jeg møtte opp personlig hos kunder og fortalte hva mulighetene var for renholdet de ba om. Anonymkode: 40aae...737
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #9 Skrevet 29. februar 2024 Nøkkel forsikring Anonymkode: b10bb...3ae 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #10 Skrevet 29. februar 2024 Og, vaskefirma er noe av det vanskeligste man kan drive med pga svartarbeid innen dette. Jeg husker jeg kjempet om en stor kunde og ga et stramt prisforslag. Jeg la meg så lavt jeg kunne og likevel kom det noen som lå så langt under at jeg ikke forstår det er mulig. Det var snakk om 144t over 1 år, la meg på 84 000. La vekk 55% av summen til skatt og moms, deretter 10% til utstyr. Hadde da 288 timesbetalt inkl kjøring. Noen ga pris på 38 000 per år, inkl skatt og moms. I dagens priser ville jeg lagt meg på ca 680,- i timen inkl moms. Men så er det noen som vasker svart for 200 - 250,- i timen. Folk har ikke så god råd til vaskehjelp lengre. Dagens priser og kvm pris på husvask, jeg ville lagt meg på hvert fall 80,- kvadratmeteren + moms. De fleste tar da flyttevask selv eller får under halv pris svart. Anonymkode: 40aae...737
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå