Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. februar 2006 #1 Skrevet 2. februar 2006 Vi er sånn halvveis i boligmarkedet for tiden, og har i dag sett på en leilighet som er et dødsbo og "noe utidsmessig". I praksis betyr det at kjøkkenet ikke ser ut uansett hvordan du snur og vender på det, badet ser ok ut, men er relativt gammelt og det er usikkert hvor gammelt det elektriske er + at ingen kan si noe om når ting er gjort, om avdøde har gjort ting selv eller om det er utført av fagfolk etc. Leiligheten har potensial og ligger i et område vi kan tenke oss, men av ovennevnte grunner ønsker vi å evt ha med oss en såkalt fagmann for å se på leiligheten før vi evt vurderer seriøst å kjøpe den. Altså mange evt. Det store spørsmålet her er da: Hvem tar en i så fall med seg for å sjekke leiligheten? En snekker, rørlegger, elektriker, byggmester, takstmann, bygningsingeniør eller hva? Aller helst en som er litt av alt, men vet ikke helt hvem det i så fall skulle vært. Hvor får en tak i slik og hva tar de for slike oppdrag? Bor i Oslo.
Gjest Huseier Skrevet 2. februar 2006 #2 Skrevet 2. februar 2006 Vi brukte Opak. De anbefales på det varmeste! Det var hyggelige og greie å ha med å gjøre for oss som ikke har mye greie på hus. Prisen var 990 kr. timen, dvs. ca. 5.000 for gjennomgang av et større hus. Absolutt verdt pengene! Nå vet vi hva som bør utbedres i hvilken tak.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #3 Skrevet 2. februar 2006 Bare så du er klar over det, om du har med deg fagman, stiller du enda dårligere når det gjelder "skjulte" feil og mangler... Jeg hadde tatt med en "fingernem" kompis....
Marililja Skrevet 2. februar 2006 #4 Skrevet 2. februar 2006 Vi har hatt snekker med på visningene vi var på før vi kjøpte huset vårt. Det var til kjempegod hjelp! (Nå skal det sies at snekkeren er en kompis av oss, så han sjekket kanskje mer enn en "ukjent" ville gjort.)
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #5 Skrevet 2. februar 2006 men hvis den selges som den er, så kan de jo ikke få noe for såkalte skjulte feil og mangler, da burde de ta med en ordentlig fagmann så de ikke kjøper katta i sekken.
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #6 Skrevet 2. februar 2006 Når selger er arvinger i et dødsbo som ikke har bebodd eiendommen så vet de naturligvis mindre om eiendommen. Dermed kan man ikke forvente å få samme opplysninger som man ville fått ved kjøp av en bolig hvor selger bebor eiendommen. Selger er selvsagt pliktig til å opplyse om de feil og mangler de vet om.
Gjest Trulselinemor Skrevet 3. februar 2006 #7 Skrevet 3. februar 2006 Jeg har hørt om folk som har hatt med snekker på visning. Ei jeg kjenner kjøpte ikke huset. Snekkeren oppdaget mye råte i veggene. Når vi solgte huset, så var det et par som hadde med seg en fagperson (jeg tror det var snekker), og de la inn bud. Men tapte budrunden. Jeg ville ha anbefalt dere å ta med dere en fagperson.
Hildegard Skrevet 3. februar 2006 #8 Skrevet 3. februar 2006 Vi har hatt med svigerfar, som er tømmermann, på visninger. Kjempegreit å ha noen med som vet hva de skal se etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå