AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #1 Skrevet 28. februar 2024 Hei! Kanskje dette er et dumt spørsmål, men jeg lurer på hva jeg skal skrive under spørsmålet om nasjonalitet på jobbsøknaden? Jeg anser meg selv som norsk og har norsk statsborgerskap. Jeg kom til Norge som seksåring og er nå 25 år gammel. Jeg har absolutt ingen relasjoner til mitt opprinnelige hjemland. Jeg må si at jeg har søkt stilling hos dette selskapet flere ganger tidligere. De gangene jeg oppga mitt opprinnelige hjemland som svar, fikk jeg aldri noen tilbakemelding. Derimot, når jeg oppga norsk som nasjonalitet, ble jeg kontaktet både via e-post og mobil. Da ble det også stilt spørsmål om hvor jeg opprinnelig var fra, antagelig på grunn av navnet mitt med tanke på sikkerhetserklæringen. Jeg fikk imidlertid aldri noen tilbakemelding etter dette. Dette er en ganske anerkjent bedrift som jeg har hatt lyst til å jobbe hos i lang tid. Jeg ser nå at de lyser ut flere stillinger som jeg er kvalifisert for, og jeg har lyst til å søke på nytt. Takk på forhånd for tips og råd! Anonymkode: a80a7...e21
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #2 Skrevet 28. februar 2024 Si du er norsk. Lyv om navnet. Skriv Ole Hansen, eller noe lignende. Anonymkode: 3d2f8...089
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #3 Skrevet 28. februar 2024 Hvis du har norsk statsborgerskap så er du norsk. Anonymkode: b0e0c...f73 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #4 Skrevet 28. februar 2024 26 minutter siden, AnonymBruker said: Si du er norsk. Lyv om navnet. Skriv Ole Hansen, eller noe lignende. Anonymkode: 3d2f8...089 Du kødder... Anonymkode: a80a7...e21
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #5 Skrevet 28. februar 2024 Norsk! Du har norsk statsborgerskap. Du skal ikke krysse av for noe annet. Anonymkode: a26ee...659 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #6 Skrevet 28. februar 2024 Du er jo norsk. Du har norsk pass. Men hvis du skal ha høy sikkerhetsklarering kan det opprinnelige hjemlandet ditt ha betydning, særlig hvis det er et land som Kina, Russland, Iran eller lignende. Anonymkode: 955f2...91e 1
dol_br Skrevet 28. februar 2024 #7 Skrevet 28. februar 2024 (endret) Med mindre det er en jobb i det offentlige hvor du gagner når du huker av i søknaden på Jobbnorge.no at du har utenlandsk bakgrunn fordi de forplikter seg til å innkalle minst 1 slik søker til intervju, grunnet mangfold og bla bla, så ser jeg ikke noe andre fordeler ved å fremme dette - altså, hvis du har dobbelt statsborgerskap. Hvis ikke, så er du norsk. 😉 Endret 28. februar 2024 av dol_br 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #8 Skrevet 28. februar 2024 Med norsk statsborgerskap er ikke det noe å lure på. Synd at noe slikt har noe å si i det hele tatt. Etnisitet sier ikke noe om evnene innen en jobb. Anonymkode: afe1b...33d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå