Gå til innhold

Anmelde hundebitt påført vår hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kort oppsummert: Vår hund ble angrepet av en løs hund (rottweiler) mens vi gikk i bånd. Hunden vår ble påført bittskader, blant annet rundt nakke, samt lenger bak på kroppen. Skadene ble behandlet hos veterinær og det ene såret måtte sys.

Hundeeier nekter skyld og mener det hele er minst like mye vår egen feil. Jeg så hendelsesforløpet og hele angrepet selv da hundene var like ved føttene mine (jeg gikk jo med egen hund i bånd), mens andre eier stod et stykke unna. Jeg måtte forsøke skille hundene og ta kontroll over både egen hund og rottweileren, da eier bare stod og så på og forsøkte si «nei!» og kalle hunden inn, uten hell. Jeg fikk selv skrammer av hendelsen, men ingenting av størrelse. De nekter for at deres hund har gjort noe som heldt galt her. 

Jeg har vært i kontakt med eierne, både muntlig og skriftlig, og de nekter fremdeles noe som helst skyld. De tror ikke på min versjon, og mener det var min hun som angrep deres (dette stemmer ikke) og at deres hund bare forsvarte seg selv.

Ettersom de ikke tar noe ansvar her anser jeg dem som uskikkede og potensielt farlige hundeeiere, og jeg kommer derfor til å anmelde forholder. De nekter også å betale veterenærutgiftene mine. I siste telefonsamtale nevnte jeg blant annet at jeg synes det er helt feil at jeg skal bekoste veterenærutgifter for skader deres hund har påført min, og de fikk vridd det om til at jeg bedrev utpressing og skal altså nå anmelde meg for utpressing og falske anklager…🫡

Forstår at saken her mest sannsynlig kommer til å bli henlagt, men er det noen som har innspill eller tips til forhold som er viktige for meg å få med i anmeldelsesen?

Anonymkode: 8f31e...53a

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere hadde hunden i bånd. Det hadde ikke motparten, så de kan krangle seg blå hvis de vil, men her har du rett. Ville enkelt og greit anmeldt det til politiet og latt forsikringsselskapet ta over dialogen. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld saken, men forbered deg på at det ender i konfliktrådet. Men politiet vil ta en samtale med hundens eier, og de fleste har jo allikevel litt problemer med å lyve til ordensmakten.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (6 minutter siden):

Anmeld saken, men forbered deg på at det ender i konfliktrådet. Men politiet vil ta en samtale med hundens eier, og de fleste har jo allikevel litt problemer med å lyve til ordensmakten.

Nope hvofor skulle de hatt prolemer med å lyve til politiet? Er politiet Gud? Det virker litt sånn i politistaten Norge. Gestapo De Lux liksom. 

Anonymkode: d36a3...fc5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det finnes andre vitner til hendelsen, ville jeg forsøkt å finne disse. 

Enten legge ut på lokale sider eller lignende. Det vil styrke din sak. 

Ellers er det viktig å anmelde, ikke sikkert du får noe annet enn en henleggelse nå, men om det skulle dukke opp flere saker, noe som høres sannsynlig ut utfra det du beskriver, vil politiet finne en historikk. 

Dette er for øvrig grunnen til at min hund er trent opp til å stå bak meg, mens jeg tar konfrontasjon med enhver løs hund. De fleste hunder har mye større problemer med å konfrontere et menneske som gjør seg stor enn en hund, uten at jeg på noen som helst måte mener dette er din skyld, TS. 

Anonymkode: 6b481...129

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt uavhengig av om deres hund "bare forsvarte seg" så har de all skyld, da deres hund var løs og din var i bånd. Er de ikke villige til å betale, så ville jeg absolutt anmeldt. Ikke sikkert det fører noen vei, men da har de en tidligere anmeldelse på seg om det skulle skje igjen (og det høres jo ut som det er fare for det).

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvis det finnes andre vitner til hendelsen, ville jeg forsøkt å finne disse. 

Enten legge ut på lokale sider eller lignende. Det vil styrke din sak. 

Ellers er det viktig å anmelde, ikke sikkert du får noe annet enn en henleggelse nå, men om det skulle dukke opp flere saker, noe som høres sannsynlig ut utfra det du beskriver, vil politiet finne en historikk. 

Dette er for øvrig grunnen til at min hund er trent opp til å stå bak meg, mens jeg tar konfrontasjon med enhver løs hund. De fleste hunder har mye større problemer med å konfrontere et menneske som gjør seg stor enn en hund, uten at jeg på noen som helst måte mener dette er din skyld, TS. 

Anonymkode: 6b481...129

Støtter denne, har selv 3 hunder av betydelig størrelse og de er lært til å ikke engasjere seg i  konfrontasjon fra løse hunder på tur, «mama fix».😁😂👍

Men som du sier, det løser kun en del av problemet, det største problemet i utgangspunktet er hundeeiere som ikke respekterer båndtvang eller som ikke har kontroll på sine løse hunder. 

Og som ved mine 3 gutter eksempelvis, der yngste på 10 mnd veier 50kg, så snakker man et enormt skadepotensial/dødlig utfall for den løse hunden dersom den biter/angriper meg som eier. Da kommer ikke mine tre til å nøle. 

Hunder er flokkdyr og om man ikke har kontroll på hunden sin, så styrer den åpenbart flokken utifra sitt skjønn. 

Rottweilere kan være fantastiske, fredelige hunder og de kan også være noen jævler å møte på om de går løs.

Har hatt Rottweilere tidligere og det er en fantastisk og lojal rase dersom man er en tydlig leder og gir dem masse kjærlighet, oppmerksomhet, oppgaver og mening.
De er avlet for å være dominante, mistenksomme mot fremmede og for å gå til angrep dersom de møter en trussel.

I feil hender….ja da er faktisk Rottweilere de verste løse hundene å møte på..samme med Mastiffer, Akitaer, Malamuter, Maller og Schaefere….

Anonymkode: be8c3...30b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere her. Din hund var i bånd, den andre ikke. Eier hadde åpenbart ikke kontroll. Ville anmeldt hvis jeg var deg. Håper det går bra med både deg og hunden din :) 

Anonymkode: 65789...f17

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% rottweiler eiers skyld og her hadde jeg anmeldt uten å blunke. Hadde de betalt og beklaget hadde det vært greit, men en rottweiler-eier som lar hunden gå løs og i tillegg ikke tar selvkritikk er livsfarlig.

Har et par rottiser i treningsmiljøet og jeg syntes selv de er nydelige hunder, men disse går alltid i bånd under trening selv når de andre går løs.

Anonymkode: e55db...3f9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld! Det er helt klart kun deres skyld. Har selv mistet min store hund sitt bånd, men heldigvis var ingen av hundene aggressive, de bare hilste. Likevel beklaget jeg så mye til eierene som hadde sin i bånd. 

Jeg ville spurt eierne hva de ser for seg hadde skjedd om begge hundene var i bånd. Da ville ingen av hundene vært nær hverandre.  Derfor er det selvsagt deres skyld. 

Hunder som biter skal aldri gå løs. Selv ville jeg brukt munnkurv også, for sikkerhet. 

Anonymkode: 148ce...d9f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i nesten en helt lik situasjon for noen år siden, staff-blanding som sleit seg fra eier for å angripe (eier sa selv at hunden er en amstaff men har ikke papirer av noe slag)  mot min senior whippet som var i bånd. Dette skjedde i båndtvangsperioden så saken var ennå tydeligere men utfallet av anmeldelsen min ble ihvertfall møte i konfliktrådet der motparten måtte betale alle vetrinærkostnadene samt skrive under på at hen hadde blitt gjort kjent med de relevante punktene i hundeloven.

I mitt tilfelle fikk ikke jeg skader, hadde jeg fått det ville jeg akkurat her krevd avliving av den andre hunden da angrepet var helt fullstendig uprovosert (ingen foranledning med hilsing, forbipassering eller kontakt av noe slag).
Angrepet skjedde på et offentlig område med mye aktivitet, både skolevei, flere barnehager og veldig mye hund og eier stilte seg uforstående til at han har et ekstra ansvar med å sikre en så stor, sterk og fyrrig hund. Eier er også en kjenning av politiet, jeg ville altså ikke hoppa rett på avliving bare pga skrammer eller uhell. 

Anonymkode: 2d453...4d0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger:) Dere har rett - det viktigste poenget er at min hund var i bånd og jeg hadde full kontroll på ham, mens deres egen hund var løs, langt unna og ikke under kontroll av eier. Det er også min hund som sitter igjen med fysiske, og dessverre potensielt også psykiske skader, etter hendelsen. 

Har en ganske stor hund selv (ridgeback), så det ble mye hund å håndtere alene - virkelig ingen enkel oppgave! Måten hunden angrep min på virker som om det var for å angripe også. Jeg er en voksen/stor mann, så jeg klarte meg. Men ofte går jeg med barnet mitt i bæremeis, eller min nå høygravide samboer går med ham. Skummelt å tenke på hvordan det kunne gått om det ikke var jeg som gikk med ham, alene. Eller om dette skjedde mot en mye mindre hund.

Det var forresten ikke eier selv som gikk med hunden (prøvde å holde første innlegg så kort og uten «unødvendige» detaljer som mulig), men hennes godt voksne mor og tenåringsdatter. Jeg har forholdt meg til de juridiske eierne, som da altså ikke var tilstede selv da hendelsen skjedde. De mener de har to vitner på at jeg (som var alene) lyver. Jeg vet ikke om de oppriktig tror jeg lyver, eller om de forsøker dekke egen rygg her.

Synes det er så skremmende at de lar noen som tydeligvis ikke har noe kontroll på hunden deres gå med den, også løs i tillegg!

Da jeg hadde kommet til parkeringsplassen og fått hunden min trygt i bilen, snakket jeg med to andre hundeeiere som fikk med seg spetakkelet (men de sto for langt unna til å se noe) og som hadde passert denne hunden rett før meg. De hadde sett på hele kroppsspråket til hunden at den virket stresset og på vakt, og følte seg derfor utrygge i passeringen av hunden. Deres egne hunder hadde reagert med å vende seg bort og bli tydelig ukomfortable, så de hadde tatt egne hunder i stramt bånd og passert så fort som mulig. Jeg har fått kontaktinfoen deres, og de ønsker gjerne å vitne dersom det skulle være aktuelt. 

Jeg har ingen fordommer mot rottweilere i seg selv altså, og ønsker absolutt ikke at den andre hunden skal bli avlivet. Mener bare at dette er en hund med såpass stort skadepotensiale at de som har ansvaret for hunden faktisk må kjenne sitt eget, store ansvar her. Det innebærer å ta det jeg forteller dem på alvor, slik at de forhåpentligvis kan unngå lignende episoder i fremtiden. Hadde de beklaget seg og tatt ansvar ville det stilt seg annerledes. 

De som gikk med hunden (bestemor og barnebarn) hadde visst også kommet hjem og grått og var redde for at hunden måtte avlives, ble jeg fortalt av eier (dette ville de ville ikke gjort om de mente deres hund var uten ansvar?). I tillegg gav de nummeret deres fra seg til meg på parkeringsplassen, så jeg antok det var for å betale veterenærregningen - igjen fordi det var så selvsagt hvem som var ansvarlige i denne situasjonen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!

Kort oppsummert: Vår hund ble angrepet av en løs hund (rottweiler) mens vi gikk i bånd. Hunden vår ble påført bittskader, blant annet rundt nakke, samt lenger bak på kroppen. Skadene ble behandlet hos veterinær og det ene såret måtte sys.

Hundeeier nekter skyld og mener det hele er minst like mye vår egen feil. Jeg så hendelsesforløpet og hele angrepet selv da hundene var like ved føttene mine (jeg gikk jo med egen hund i bånd), mens andre eier stod et stykke unna. Jeg måtte forsøke skille hundene og ta kontroll over både egen hund og rottweileren, da eier bare stod og så på og forsøkte si «nei!» og kalle hunden inn, uten hell. Jeg fikk selv skrammer av hendelsen, men ingenting av størrelse. De nekter for at deres hund har gjort noe som heldt galt her. 

Jeg har vært i kontakt med eierne, både muntlig og skriftlig, og de nekter fremdeles noe som helst skyld. De tror ikke på min versjon, og mener det var min hun som angrep deres (dette stemmer ikke) og at deres hund bare forsvarte seg selv.

Ettersom de ikke tar noe ansvar her anser jeg dem som uskikkede og potensielt farlige hundeeiere, og jeg kommer derfor til å anmelde forholder. De nekter også å betale veterenærutgiftene mine. I siste telefonsamtale nevnte jeg blant annet at jeg synes det er helt feil at jeg skal bekoste veterenærutgifter for skader deres hund har påført min, og de fikk vridd det om til at jeg bedrev utpressing og skal altså nå anmelde meg for utpressing og falske anklager…🫡

Forstår at saken her mest sannsynlig kommer til å bli henlagt, men er det noen som har innspill eller tips til forhold som er viktige for meg å få med i anmeldelsesen?

Du må dokumentere skade på egen kropp, dvs hva hunden har gjort av skade på deg. Ta også bilder av både hund og deg. 

Anonymkode: 74acd...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må dokumentere skade på egen kropp, dvs hva hunden har gjort av skade på deg. Ta også bilder av både hund og deg. 

Anonymkode: 74acd...bde

Mine «skader» er så små at det ikke egentlig var vits å nevne en gang (skrubber på begge knær, som jeg brukte for å forsøke holde den andre hunden unna) men jeg skal gjøre det for sikkerhets skyld! Hunden tok jeg bilder av med en gang det hadde skjedd (åpne sår), da han lå i narkose og ble sydd, samt etterpå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (4 timer siden):

Heh, de fleste prøver jo å vri seg unna å ha gjort noe galt. Det er jo en grunn til at de fleste overgrepssaker, også begått mot barn, blir henlagt på bevisets stilling, da det ofte blir ord mot ord. 

Anonymkode: da328...258

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en ganske stor hund selv (ridgeback)

Ville spurt meg selv hvorfor noen velger slike raser som Rottweiler og Rhodesian Ridgeback. Spesielt hannhund.
Når det er så mange andre å velge mellom.

Er man uheldig og får sin hund skadet av slike raser kan man ikke regne med at eieren tar noe ansvar,

Anonymkode: 15c21...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund mot hund er man ikke automatisk erstattningspliktig på hvis ikke eier har vært uforsvarlig, det har han jo vært her. Uten bånd har du en veldig god sak, anmeld og send krav

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville spurt meg selv hvorfor noen velger slike raser som Rottweiler og Rhodesian Ridgeback. Spesielt hannhund.

Er man uheldig og får sin hund skadet av slike raser kan man ikke regne med at eieren tar noe ansvar,

Jo de fleste med store hannhunder er normalt oppegående folk heldigvis.  Vi holder våre i bånd og beklager og tar ansvar om noe skulle skje. 

Anonymkode: 148ce...d9f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har ikke hatt problemer med hunden vår og er veldig fornøyd med rasen - godt lynne og veldig trygge og stabile hunder fra gode oppdrettere. Jeg er mitt ansvar bevisst som hundeeier. Men nei - absolutt ikke alle burde ha hunder som krever mer enn gjennomsnittet (det er jo eieren av denne andre hunden et godt eksempel på).

Nå var det heller ikke min hund som gjorde noe galt her eller jeg som var uansvarlig, men hunden som var løs uten at eier hadde kontroll. Så hvilken rase hunden min er spiller ingen rolle her.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...