AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #1 Del Skrevet 28. februar 2024 Hei! Jeg skal kjøpe min første leilighet alene, og lurer på hvordan jeg går frem for å få finansieringsbevis.. Jeg har spart opp en del selv, har stabil økonomi. Jeg kommer til å få forskudd på arv for å komme opp i totalsummen boligen koster, men usikker på hvor mye det blir snakk om (min slektning har romslig økonomi, så det kommer mer an på boligens pris enn noe annet). Hva gjør jeg nå? Tar kontakt med ulike banker for å få "best" mulig finansieringsbevis? Hvordan får jeg forskuddet på arv regnet med? Må de prate med min mor, få noen form for bevis derifra? Har aldri gjort det før, og vil gjerne vite litt om prosessen.. Anonymkode: 5f2cb...fe5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 28. februar 2024 #2 Del Skrevet 28. februar 2024 I din situasjon hadde jeg sett meg ut noen spesifikke leiligheter og så kontaktet en eller flere rådgivere og forhørt meg om muligheter. Men ellers kan du bare søke finansieringsbevis (da får du grei oversikt over hvor mye banken er villig til å låne ut til deg) og så koble på slektningen som skal gi deg forskudd på arv når du finner en relevant bolig. Vil tro det vil gå helt greit å få på plass finanseringen sammen med en bankrådgiver da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #3 Del Skrevet 28. februar 2024 c_buk skrev (5 minutter siden): I din situasjon hadde jeg sett meg ut noen spesifikke leiligheter og så kontaktet en eller flere rådgivere og forhørt meg om muligheter. Men ellers kan du bare søke finansieringsbevis (da får du grei oversikt over hvor mye banken er villig til å låne ut til deg) og så koble på slektningen som skal gi deg forskudd på arv når du finner en relevant bolig. Vil tro det vil gå helt greit å få på plass finanseringen sammen med en bankrådgiver da. Så du mener at jeg søker finansieringsbevis (og får bevis på f.eks 4 millioner), at jeg da bare kan ringe rådgiver etterpå når jeg vil by på en bolig og si at jeg får 1 million fra en slektning, og at det da er null problem? Uten noen form for bevis på deres finansiering e.l? Burde man ta kontakt med ulike banker? Anonymkode: 5f2cb...fe5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 28. februar 2024 #4 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du mener at jeg søker finansieringsbevis (og får bevis på f.eks 4 millioner), at jeg da bare kan ringe rådgiver etterpå når jeg vil by på en bolig og si at jeg får 1 million fra en slektning, og at det da er null problem? Uten noen form for bevis på deres finansiering e.l? Burde man ta kontakt med ulike banker? Anonymkode: 5f2cb...fe5 Ikke nødvendigvis så enkelt nei, men da kan banken selv opplyse deg om hva de ønsker/krever for at det skal gå i boks. Du trenger egentlig bare å melde i fra om at du har mer egenkapital enn først forespeilet, så må banken gjøre en vurdering basert på belåningsgrad, risiko osv. I utgangspunktet er det jo mindre risiko for banken å låne ut 3 millioner til deg om du har 2 millioner i egenkapital (bolig verdt 5 millioner) enn om de låner ut 3 millioner og du har 1 millioner i egenkapital (bolig verdt 4 millioner). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 28. februar 2024 #5 Del Skrevet 28. februar 2024 Tviler på at du får finansieringsbevis uten å ha fått arven først. Da kan jo hvem som helst lure til seg lån på feil grunnlag. Når du gir bud så blir banken kontaktet av megler for å bekrefte at du har midlene til budet du gir. Er nok lurest i din situasjon å snakke med en rådgiver. Ellerså er det bare å bruke alle bankene, plotte inn tall og sende søknad elektronisk. Se på fordeler fra fagforeninger, og hvis du er under 34 osv. Vi hadde rådgiver, som ville ha beskjed når vi skulle by og link til prospekt, og vi kunne også sende henne mld når vi hadde fått mer egenkapital og trengte å oppdatere finansieringsbeviset. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #6 Del Skrevet 28. februar 2024 Millinea skrev (Akkurat nå): Tviler på at du får finansieringsbevis uten å ha fått arven først. Da kan jo hvem som helst lure til seg lån på feil grunnlag. Når du gir bud så blir banken kontaktet av megler for å bekrefte at du har midlene til budet du gir. Er nok lurest i din situasjon å snakke med en rådgiver. Ellerså er det bare å bruke alle bankene, plotte inn tall og sende søknad elektronisk. Se på fordeler fra fagforeninger, og hvis du er under 34 osv. Vi hadde rådgiver, som ville ha beskjed når vi skulle by og link til prospekt, og vi kunne også sende henne mld når vi hadde fått mer egenkapital og trengte å oppdatere finansieringsbeviset. Det er litt vanskelig, for det avhenger egentlig av boligens pris. Min mor har ca 30 millioner kroner, og jeg er enearving. Dvs kan jeg få 200 000 hvis det er det jeg mangler, eller 2 millioner kroner, hvis det er slik. Men hun likviderer ikke 2 millioner kroner fra f.eks investeringer med mindre det er det som trengs.. Hun har ikke behov for pengene og det er uviktig for henne hvor mye jeg "får", hun synes bare det er fint at pengene får et formål, og at hun kan hjelpe meg. Får ta en telefon til banken og høre hvordan de ønsker det, for finansieringen er egentlig ikke et problem. Anonymkode: 5f2cb...fe5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 28. februar 2024 #7 Del Skrevet 28. februar 2024 Generelt er det lurt å kontakte rådgiver i de situasjonene hvor man avviker litt fra normalen. Jeg har god erfaring med at bankene er mer fleksible enn forventet når man presenterer spesifikke løsninger. Gjelder bare å finne en rådgiver som ser situasjonen. Vi har i 3 ulike tilfeller fått lån basert på vår spesifikke situasjon, men hvor vi ikke fikk lån basert på de normale digitale søkemetodene til bankene. Feller for alle 3 tilfellene er at risikoen var lav, forespørslene gjaldt spesifikke bolig og vi hadde en klar og dokumentert plan for hvordan vi skulle gå frem i prosessen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #8 Del Skrevet 28. februar 2024 Min mor måtte dokumentere hvor mye jeg ville få i gave ved boligkjøp. Anonymkode: 9bc75...548 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #9 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er litt vanskelig, for det avhenger egentlig av boligens pris. Min mor har ca 30 millioner kroner, og jeg er enearving. Dvs kan jeg få 200 000 hvis det er det jeg mangler, eller 2 millioner kroner, hvis det er slik. Men hun likviderer ikke 2 millioner kroner fra f.eks investeringer med mindre det er det som trengs.. Hun har ikke behov for pengene og det er uviktig for henne hvor mye jeg "får", hun synes bare det er fint at pengene får et formål, og at hun kan hjelpe meg. Får ta en telefon til banken og høre hvordan de ønsker det, for finansieringen er egentlig ikke et problem. Anonymkode: 5f2cb...fe5 Da høres det ut som om hun passer bedre til å være kausjonist? Finansieringsbevis er i praksis et dokument som sier hvor mye banken vil la deg kjøpe for, inklusive egenkapital, lån og forventet verdi av evt bolig du selger. Anonymkode: 202d5...a72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #10 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da høres det ut som om hun passer bedre til å være kausjonist? Finansieringsbevis er i praksis et dokument som sier hvor mye banken vil la deg kjøpe for, inklusive egenkapital, lån og forventet verdi av evt bolig du selger. Anonymkode: 202d5...a72 Nei, det høres ut som pengene skal realiseres og brukes til borligkjøp. Jeg vil tro du må snakke direkte med en bank om hvilken dokumentasjon de trenger fra din mor. Boliglån kan alltids flyttes, eller du kan skaffe lån fra annen bank når du har signert kontrakt, om så er. Anonymkode: 0f081...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #11 Del Skrevet 28. februar 2024 Finansieringsbevis ved huskjøp er det flere og flere banker som går bort i fra. Skaff deg en finansrådgiver. Anonymkode: 75b5d...109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #12 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det høres ut som pengene skal realiseres og brukes til borligkjøp. Jeg vil tro du må snakke direkte med en bank om hvilken dokumentasjon de trenger fra din mor. Boliglån kan alltids flyttes, eller du kan skaffe lån fra annen bank når du har signert kontrakt, om så er. Anonymkode: 0f081...752 Fra en tidligere post: »Min mor har ca 30 millioner kroner, og jeg er enearving. Dvs kan jeg få 200 000 hvis det er det jeg mangler, eller 2 millioner kroner, hvis det er slik. Men hun likviderer ikke 2 millioner kroner fra f.eks investeringer med mindre det er det som trengs.» Hvis moren sitter på såpass store verdier som barnet uansett skal få ved ett eller annet tidspunkt men unødig vil likvidere dem så høres det rimelig ut at hun opptrer som kausjonist, jo. Anonymkode: 202d5...a72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #13 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis moren sitter på såpass store verdier som barnet uansett skal få ved ett eller annet tidspunkt men unødig vil likvidere dem så høres det rimelig ut at hun opptrer som kausjonist, jo. Anonymkode: 202d5...a72 Men TS vil få mindre lån med mor som kausjonist enn hvis TS for gave/forskudd på arv fra mor. Her er det betjeningsevnen som kommer inn i vurderingen. Hvis TS har betjeningsevne for et lån på 2 mill, og mor skal kausjonere for manglende EK, så kan kjøpesum være maks 2 mill. Hvis mor stiller med penger, kan TS kjøpe så dyrt hun vil (og mor "tillater") så lenge lånet ikke er mer enn 85% av kjøpesum. For enkelhets skyld, har jeg ikke tatt med TS' egne midler i beregningen. Hvis jeg var mor, ville jeg heller ikke likvidert finansplasseringer før jeg vet hvor mye TS trenger, og det kommer jo an på hvor dyr bolig og hvor mye TS kan låne ut fra betjeningsevne. Anonymkode: d3cd8...dc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #14 Del Skrevet 28. februar 2024 Hvis du og din mor bruker samme bank, så ville jeg bedt om et møte med en finansrådgiver der, og ta gjerne med din mor. Da vil dere avklare hvor mye du kan låne og at beløpet din mor skal skyte inn avhenger av hvor mye boligen vil koste. Når du da skal by på leilighet henviser du bare til denne finansrådgiveren , som vil gå god for at økonomien er i orden. Anonymkode: d8aa9...c62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 28. februar 2024 #15 Del Skrevet 28. februar 2024 Her kunne mor bare ha gitt deg 5 mill så slipper du lån. Det blir jo dine penger uansett 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #16 Del Skrevet 29. februar 2024 Når du har EK på konto får du finanansieringsbevis. Lovnader om gull og grønne skoger gir deg ikke noe. Anonymkode: 7c16b...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå