Gå til innhold

Eltilsynet var her i går. En del som må fikses. Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi hadde et varslet tilsyn av eltilsynet i går. Fikk en rapport med en del ting som må utbedres,  blandt annet noen ujorda stikkontakter og anfre feil. Var 2 A4 sider med feil

Jeg er «dum» når det kommer til ting som dette.

hva gjør jeg nå? Kan jeg sende tilstandsrapporten til et elektrofirma og spørre om pris? Eller må jeg kontakte er firma, så må de komme på en befaring, og så gi meg en pris? 
Sparekontoen er ikke stor etter lang tid med høy rente , har noe men ikke potensielt hva det koster å fikse alt dette. Pleier elektro firmaer å tilby delbetaling? At man kan betale en sum i måneden eller dele opp regningen? 

Jeg har et ekstra spørsmål. Er eltilsyn noe nytt som har startet opp? Vi har bare eid huset 1,5 år. Ingen av disse feilene beskrevet av elektrikeren i dag er nevnt i tilstandsrapporten til huset tatt av takstmann. Ingen alvorlige TG feil da. Burde ikke ting som «hjemmelaga stikkontakter» som ble montert av tidligere eier (ikke oss) blitt nevnt i en takstrapport?  Det har jo ikke bare vært et problem siden vi kjøpte huset , men før den tid også 

Endret av Cyndaquil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har 5 års klagetid på bolig. Hvis tidligere eiere har gjort noe feil eller ulovlig, så burde de være ansvarlige.

Anonymkode: 5b18c...af5

• Nyttig 1
Skrevet

Hva skrev selger i egenerklæringen?

Anonymkode: a0ca3...fbb

Skrevet
2 hours ago, Cyndaquil said:

Vi hadde et varslet tilsyn av eltilsynet i går. Fikk en rapport med en del ting som må utbedres,  blandt annet noen ujorda stikkontakter og anfre feil. Var 2 A4 sider med feil

hva gjør jeg nå? Kan jeg sende tilstandsrapporten til et elektrofirma og spørre om pris? Eller må jeg kontakte er firma, så må de komme på en befaring, og så gi meg en pris? 
Sparekontoen er ikke stor etter lang tid med høy rente , har noe men ikke potensielt hva det koster å fikse alt dette. Pleier elektro firmaer å tilby delbetaling? At man kan betale en sum i måneden eller dele opp regningen? 

Jeg har et ekstra spørsmål. Er eltilsyn noe nytt som har startet opp? Vi har bare eid huset 1,5 år. Ingen av disse feilene beskrevet av elektrikeren i dag er nevnt i tilstandsrapporten til huset tatt av takstmann. Ingen alvorlige TG feil da. Burde ikke ting som «hjemmelaga stikkontakter» som ble montert av tidligere eier (ikke oss) blitt nevnt i en takstrapport?  Det har jo ikke bare vært et problem siden vi kjøpte huset , men før den tid også 

Det lokale eltilsynet kommer/har som mål å gjennomføre tilsyn hvert 20 år om jeg husker rett. Deres oppgave er utelukkende å avdekke avvik så det er ikke nødvendig å ha elektriker til å gjennomføre nye tester. Kontakt firma for prisoverslag.

Anonymkode: 01efd...638

Skrevet

Du kan helt fint sende rapporten og spørre om pris. 
Det er ikke alle som gir fastpriser, men de bør kunne gi en indikasjon på priser. 
Du kan også legge ut på mittanbud. 

Offentlig el-tilsyn er på ingen måte noe nytt, de har i alle fall holdt på med kontroller siden midten av 90tallet. Jeg er for ung til å vite noe om tidligere kontroller enn det... 
Det utføres som stikkprøver. Jeg har bodd i borettslag i snart ti år, 3 leiligheter har hatt kontroll i løpet av de årene. 

Angående takst, er det spesifisert at takstmannen er fagkyndig innenfor el? 
Så lenge takstmann ikke er utdannet innenfor elektro, så baserer de taksten på dokumentasjon, samsvarserklæringer og egenerklæringer, og eventuelt åpenbare feil. 
Det er vanligvis spesifisert nettopp at takstmann ikke er fagkyndig innenfor el, og ikke kan utføre fullstendig el-kontroll. 

Anonymkode: e1ca8...37a

• Liker 1
Skrevet

Tilsyn har vært i "alle år", men det kan gå opp til 20 år mellom hver gang og mange tilsynsavdelinger kan ha en del backlog. Mange har derfor aldri hørt om tilsyn, men de kommer som regel før eller siden. 

Det lureste du gjør er å kontakte en elektriker, få oversendt listen og så får du en pris på utbedring. Arket du fikk må stemples av elektroinstallatør og returneres tilsynet innen en viss tid. 

En del ting kan se større ut på listen enn de er, en erfaren elektriker finner ofte en kjapp løsning som gjør at man kan kvittere ut problemet. Om elektriker mener at dette burde vært i orden før dere tok over så er det sikkert en sak for kjøpsforsikringen, men det er ikke alltid man får noe gjennom der. 

Anonymkode: c5c90...e49

• Nyttig 1
Skrevet
Cyndaquil skrev (9 timer siden):

Forrige eier burde, ha lagt litt mer jobb i å avdekke slike feil på det elektriske. Men da hadde de jo måttet betale for sin egen dumskap med å sette opp stikk som de ikke har noen samsvarserklæring på. Hadde det enda kommet et pålegg, om at det skal være en form for taksering av det elektriske på lik linje med takstmann som bare er overfladisk, og setter en verdi ut fra det, og så er det elektriske helt ræva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...