AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #1 Skrevet 28. februar 2024 Jeg er egentlig veldig "tøff" når det kommer til medisinske undersøkelser og behandling. Har tidligere vært gjennom spinalpunksjon, gastroskopi, coloskopi, blodprøver, mr, ct, you name it. Aldri noe problem. Men jeg har alltid sagt at det er en undersøkelse jeg er usikker på om jeg hadde klart å gjennomføre, og det er benmargsprøve. Og gjett hvem som snart må ta benmargsprøve... Er det noen som har tatt det? Noen som har klart å mase seg til noe litt mer potent enn den "beroligende" medisinen de tilbyr? Anonymkode: 20864...10d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #2 Skrevet 28. februar 2024 Jeg har ikke tatt det selv, men var med da min samboer måtte ta en slik prøve. De tok den fra brystet. Det var fort gjort, men forsto ( og så ) at det var skikkelig ubehagelig . Han holdt på å svime av. Anonymkode: e9c55...026
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #3 Skrevet 28. februar 2024 Benmargsbiopsi syns jeg var helt uproblematisk, ikke vondt i det hele tatt. Har du klart deg gjennom gastroskopi, coloskopi og spinalpunkjson tror jeg du vil oppleve det som helt kurant. Aversjonen sitter i hodet ditt, uten at det grunn til det objektivt sett! Anonymkode: a246a...52a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #4 Skrevet 28. februar 2024 Jeg over her: tok det fra hofta, har ikke prøvd i brystet. Anonymkode: a246a...52a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #5 Skrevet 28. februar 2024 Ja, og synes ikke det var så vondt. Jeg fikk bedøvelse, så første del av stkket kjentes ikke. Ingen bedøvelse i ryggmargen, men vanlig jevn pusting fjerner i stor grad den type smerter. Likevel, helt klart ubehagelig. Anonymkode: 95347...ad2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #6 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Benmargsbiopsi syns jeg var helt uproblematisk, ikke vondt i det hele tatt. Har du klart deg gjennom gastroskopi, coloskopi og spinalpunkjson tror jeg du vil oppleve det som helt kurant. Aversjonen sitter i hodet ditt, uten at det grunn til det objektivt sett! Anonymkode: a246a...52a Takk for svar! Jeg vet at du har helt rett, det sitter i hodet! Det er nettopp typen ubehag jeg frykter. Jeg vet på en måte hvordan det kjennes ut, selv om jeg aldri har tatt det. Og det er den "sensasjonen" jeg frykter mest ubehag/smertemessig. Vet du om det er mulig å utføre i narkose? Anonymkode: 20864...10d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #7 Skrevet 28. februar 2024 Tatt det mange ganger, både i fra hofta og brystbeinet. Du får lokal bedøvelse. Det som kan være litt ubehagelig er når de tar ut beinmarg syns jeg. Ellers syns jeg det er enklere når de tar det fra brystbeinet. Anonymkode: d00b5...dcb
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #8 Skrevet 28. februar 2024 Jeg skal ta benmargsprøver snart , og jeg trodde det var ryggmargsprøve det var snakk om. Nei, det skal inn i hofta via lokalbedøvelse. Jeg kunne på Jobb etterpå sa legen Anonymkode: 702bd...eea
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #9 Skrevet 28. februar 2024 Jeg fikk en type «lett narkose» (vet ikke det medisinske navnet, men sov igjennom og det gikk fort). Da gikk det veldig greit. Var litt ør etterpå, men ellers ok. Anonymkode: 2ed6a...80e
Honey Dew Skrevet 28. februar 2024 #10 Skrevet 28. februar 2024 Jeg har hatt en og den gikk kjempefint. Trengte ikke ekstra bedøvelse og prøven var smertefri. Hadde bare litt ubehag med press ta de tok ut splinten, men det var alt.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #11 Skrevet 28. februar 2024 Jeg har tatt benmargsprøve fra hoftekammen. Tok uten beroligende, gikk fint. Du kjenner et press, et trykk og svie/sug. Det er mer mentalt skremmende enn skummelt og vondt. For meg var det psykiske verst, fordi jeg har PTSD etter overgrep. Det å ha en voksen mann på 90+ som legger hele kroppsvekten sin på hoften min, og det å ha 3 andre som holder meg nede. Det var aller verst. Men, ubehaget fra selve prosedyren tok litt over da svien/suget var på sitt verste men det varte ikke i mange minutter. Jeg hadde glatt gjort det igjen, gruet meg men gjort det. Uten beroligende neste gang også. Tviler på at du får lett narkose eller narkose. Det gis kun til barn og i helt spesielle tilfeller. Hele greia er over på 10 minutter. Du fungerer som normalt resten av dagen. De to neste dagene var jeg øm og kjente meg mørbanket ut og rynket på nesa da jeg bytter fra liggende til sittendestilling, men ellers helt fin. Det var mer den mentale delen som satt i, følelsen av at jeg skulle ha hatt større smerter i ettertid når jeg ikke hadde det. Det ekleste var bedøvelsen på hoften som satt i godt over et døgn kjentes det ut som, for det var numment og ømt på stikkstedet. Anonymkode: 64cee...907
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå