Gå til innhold

Tenåring som bruker skjerm om natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønn på 13 år som jeg stadig tar i å bruke skjerm om natta. Han har pc og tv på rommet. Samt mobil. Har en avtale om at mobilen skal legges ut av rommet kl 22.30 men har tatt han i å bruke tven med hodetelefoner flere netter. Leggetiden hans er 22.30, men jeg legger meg tidligere enn han fordi jeg har ny krevende jobb hvor jeg må opp tidlig. Hvordan løse situasjonen? Har prøvd å snakke med han, forklare at han trenger søvnen. Prøvd å kjefte. Men funker ikke.

Anonymkode: aa99b...92e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta fra han skjerm før du legger deg. Skru av Internett, så pc ikke er like interessant på natten. Eventuelt ta bort tv i hverdagen og gi den tilbake i helger.

Anonymkode: 0a312...39a

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Han er bare 13. Løsningen er at han ikke har skjerm og tv på selve soverommet. Har dere et annet rom han kan bruke til spilling og annen skjermbruk?

Anonymkode: 0e470...928

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette ⬆️

kjeft hjelper jo lite, det må få konsekvenser. Og som foreldre må vi noen ganger være litt trøtte, du må holde deg våken og gjøre jobben med oppdragelse.

Anonymkode: bf991...c30

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker: Han er 13, selvfølgelig vil han utnytte situasjonen, når han blir overlatt til seg selv!

Her må du være litt mer til stede. Du må godta litt mindre søvn, og legge deg etter gutten har gått til ro. Hvis det likevel ikke fungerer, må tv'n ut av rommet (evnt nett slåes av på natt). De som tror at søvnmangel bare hører småbarnstida til, tar grundig feil. Ungdommer trenger mye oppfølging, og sene kvelder er en del av det.

Anonymkode: a2cc3...a87

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta strømkabelen til tv når du legger deg, og family safety på PC (da kan du styre skjermtid fra en app på mobilen din).

Jeg er helt for frihet under ansvar, og Det er jo helt tydelig at han ikke er moden nok til å styre dette selv

Anonymkode: e73ed...b26

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Konsekvenser. Han har vist at han ikke er gammel nok til å ha tv og pc på rommet. Da må disse ut av rommet.

Anonymkode: cca00...40e

• Liker 4
Skrevet

Ta vekk kabeler til pc og tv. Problemet løst. 

At du legger deg før ungen er helt innafor, men da må han forholde seg til dine regler også eller legge seg samtidig. 

Anonymkode: f96f4...d0f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Logg deg inn på ruteren og deaktiver internett for hans enheter i tidsrommet 2230-0630. Streamingtjenester på TV, mobil uten internett og online gaming uten internett er ikke spesielt gøy 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ta vekk kabeler til pc og tv. Problemet løst. 

At du legger deg før ungen er helt innafor, men da må han forholde seg til dine regler også eller legge seg samtidig. 

Anonymkode: f96f4...d0f

Privilegium får man men kan også mistes eller begrenses i perioder.

Anonymkode: d91fa...e3a

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (4 minutter siden):

Logg deg inn på ruteren og deaktiver internett for hans enheter i tidsrommet 2230-0630. Streamingtjenester på TV, mobil uten internett og online gaming uten internett er ikke spesielt gøy 

Hvordan gjør man dette? 

Anonymkode: b341c...e5c

Skrevet

Som andre har sagt er løsningen så enkel som at han ikke kan ha skjerm eller tilgang til internett om natten. Jeg ville gitt ham en sjanse til og forklart at hvis han ikke legger vekk dette når han skal sove så tas det ut av rommet. 

• Liker 1
Skrevet

Lar de styre det selv, de lærer fort om de er trøtte på morningen

Anonymkode: 82fdf...9e8

• Liker 1
Skrevet

Husk at selv om gutten ikke har internett, kan det være nedlastet med serier eller spill som kan spilles i offline modus :) Så da sitter man våken hele natten, selv om mor tror hun har vært "lur" å tatt internetten ;)

Hilsen ei som selv gjorde dette som 11-12 åring på tidlig 2000-tallet. 

Anonymkode: b5803...c29

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lar de styre det selv, de lærer fort om de er trøtte på morningen

Det er vel ganske bevist at det er langt fra alle som er modne nok til å lære at de må legge seg tidligere for at ikke trøttheten skal gå ut over læring på skolen.

Min datter klarer fint å regulere dette selv, s derfor kan hun også ha det ansvaret - men ungdom som ikke klarer det trenger hjelp til dette. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet om en tenåring som lånte naboens nett et par dager før det ble oppdaget. Hjelper ikke alltid å stenge nettet. 

Anonymkode: 4bb3e...8b7

Skrevet

En av våre gjorde de en periode..da slo vi av nettet natterstid/sen kveld. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er vel ganske bevist at det er langt fra alle som er modne nok til å lære at de må legge seg tidligere for at ikke trøttheten skal gå ut over læring på skolen.

Min datter klarer fint å regulere dette selv, s derfor kan hun også ha det ansvaret - men ungdom som ikke klarer det trenger hjelp til dette. 

Jeg forteller hva vi gjør !

Skrevet

Hvorfor har han skjerm på rommet? Her må du fysisk hindre han i dette tullet. 

Anonymkode: e1062...652

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan gjør man dette? 

Anonymkode: b341c...e5c

Jeg logger meg inn på Deco-appen og velger "foreldrestyring". Der kan jeg gjøre ganske mye rart, som å begrense tid man bruker på ymse tjenester, sperrer for nettilgang etter gitte tidspunkter. Man kan også gi f.eks. gi mer nettid som "belønning", og man kan ha variable tider i hverdag og helg. 

Og ganske mye annet rart

20240228_085337000_iOS.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...