Gå til innhold

Frekt å spørre om kollega kan strikke en genser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega som elsker å strikke. Er det frekt å spørre hvor mye hun skal ha fir å strikke en genser til meg?

Anonymkode: 1e2c1...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei spør fint om hun strikker på bestilling og hva hun tar for det :) 

Anonymkode: 53eec...6be

• Liker 29
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke frekt i det hele tatt. 

Jeg strikker litt på bestilling og blir stadig overrasket over at folk tror jeg gjør jobben nesten gratis. Når jeg sier at jeg tar ca 2000 kr i tillegg til garnpris (som gjerne kan være 1000 kr) så ser mange på meg som om at jeg har falt ned fra månen. Mange mener det er alt for dyrt. Når jeg sier at en genser kan ta 60 timer å strikke og spør om de mener 33 kr timen er urimelig så moderer de seg gjerne litt. Sorry for avsporing her, men altså spør gjerne, men vær klar over at det kan koste deg :)

Anonymkode: fdb56...c17

• Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg ikke er frekt. Jeg har spurt tidligere kollega om å strikke nisser til meg og tilføyde samtidig at jeg i så fall ville betale skikkelig for jobben. Da hun var ferdig oppunder jul syntes jeg prisen hun oppga måtte være i laveste laget, men hun sto på sitt. Da kjøpte jeg vin og akevitt i tillegg (hun var glad i det)

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke frekt i det hele tatt. 

Jeg strikker litt på bestilling og blir stadig overrasket over at folk tror jeg gjør jobben nesten gratis. Når jeg sier at jeg tar ca 2000 kr i tillegg til garnpris (som gjerne kan være 1000 kr) så ser mange på meg som om at jeg har falt ned fra månen. Mange mener det er alt for dyrt. Når jeg sier at en genser kan ta 60 timer å strikke og spør om de mener 33 kr timen er urimelig så moderer de seg gjerne litt. Sorry for avsporing her, men altså spør gjerne, men vær klar over at det kan koste deg :)

Anonymkode: fdb56...c17

Jeg prøvde å spørre en kollega og sa at jeg ville betale for garn og arbeid(for en barnegenser). Hun sa hun ville gjøre det, men nektet å la meg betale for jobben, da følte hun det ble så stort press. Uansett ble hun glad for å ha et arbeid som ikke var så stort, som var lett å ta med seg, der hun slapp å bruke penger på garn 😅 

Men jeg vet det tar tid!(og tid er penger)

Anonymkode: 90cf4...271

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, frekt hvis man forventer å få det gratis så når du spørr på den måten er det helt innafor. 

Anonymkode: 2acd7...e76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei bare å spørre det (hilsen strikker) ☺️ men du må tilby deg å betale for både garn og jobben med en gang 

Anonymkode: bae8f...d2b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke forventer at det skal gjøres gratis, så synes jeg det er helt greit :) 

Når det gjelder hvilken pris, så er det varierende. 
Jeg kjenner flere som elsker strikke, og som mer enn gjerne strikker for venner og kolleger, og kun tar betalt for garnet.
De har rett å slett strikket så mye allerede at deres eget skap, og nærmeste familie sine skap er fulle, og de er bare glad for å ha en "unnskyldning" for å strikke mer. 
Mamma strikker kun strømper og luer, men de aller fleste har sagt stopp til henne nå, for de har fått så mye sokker og har ikke behov for flere. Så hun blir kjempeglad om hun får flere å strikke for :fnise: 
En tidligere kollega pleide nesten alltid spørre om å få strikke for noen dersom sjansen bød seg, som f.eks da jeg klaget over hull i en genser: "jeg kan strikke ny til deg!!" 

Anonymkode: caed2...5f6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge man ikke forventer at det skal gjøres gratis, så synes jeg det er helt greit :) 

Når det gjelder hvilken pris, så er det varierende. 
Jeg kjenner flere som elsker strikke, og som mer enn gjerne strikker for venner og kolleger, og kun tar betalt for garnet.
De har rett å slett strikket så mye allerede at deres eget skap, og nærmeste familie sine skap er fulle, og de er bare glad for å ha en "unnskyldning" for å strikke mer. 
Mamma strikker kun strømper og luer, men de aller fleste har sagt stopp til henne nå, for de har fått så mye sokker og har ikke behov for flere. Så hun blir kjempeglad om hun får flere å strikke for :fnise: 
En tidligere kollega pleide nesten alltid spørre om å få strikke for noen dersom sjansen bød seg, som f.eks da jeg klaget over hull i en genser: "jeg kan strikke ny til deg!!" 

Bare en liten avsporing. Jeg hadde opptelling av raggsokkene mine tidligere i vinter. Fant 20 par. Jeg nekter å ta i mot flere nå. Heldigvis har jeg barn som vokser, så familiemedlemmet strikker til barnet nå.

Anonymkode: 9624d...879

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn med å spørre om hun vil strikke deg en genser - det er nokså frekt.

Innled heller med å spørre om hun tar oppdrag/strikker på bestilling? 

Da gir du henne muligheten til å si ja eller nei, uten at det blir så personlig :) kjipt å føle på presset, om en ikke ønsker å strikke for andre og må finne på en god unnskyldning for å avvise en kollega.

Regn med å betale for arbeidet, selv om noen bare er glade for å ha noen å strikke til. Rundt 2000 kr for en voksen genser tror jeg er ganske vanlig nå? Sånn i tillegg til garn og oppskrift.

Anonymkode: b0dd1...b5f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har en kollega som elsker å strikke. Er det frekt å spørre hvor mye hun skal ha fir å strikke en genser til meg?

Ikke frekt, men utidig.. 

Hilsen strikker

Anonymkode: 4b6c4...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ville først spurt om hun strikker for andre. 

Jeg strikker av og til til venner, men jeg strikker bare tykke gensere da. Jeg liker ikke å strikke på tynne pinner, og gjør jeg det så er det noe jeg selv gjerne vil ha. 

Anonymkode: 4cf6a...04a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke frekt å spørre om så lenge du samtidig sier at du selvsagt betaler for jobben og garnet. 

Null stress så lenge du aksepterer å få et nei. Det klarer folk å si dersom de ikke ønsker å strikke til noen andre. 

Anonymkode: 64422...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ikke frekt, men utidig.. 

Hilsen strikker

Hvorfor utidig?

Anonymkode: 38cc0...3d3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om hun strikker på bestilling og hvor mye hun eventuelt tar for det. Mange blir derimot overrasket over at hjemmestrikk ofte er dyrere enn å kjøpe tilsvarende i butikk. 

Anonymkode: 4bd65...a6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker masse, men ikke på bestilling for andre. Gjorde det en gang for en kollega, og hun sa at hun skulle betale for det. Det endte opp med at jeg fikk et kubbelys. Hun mente at hun hadde gjort meg en tjeneste ved å gi meg oppdraget siden jeg synes det var så gøy å strikke...🙄 

Anonymkode: 5e253...577

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan fint spørre, men ikke anta at uten videre at de vil gjøre det og bli overrasket om de sier nei. Og hvis man ikke er veldig nære er det vanlig å tilby seg å betale noe for jobben. 

Selv strikker jeg aldri på bestilling, og sier nei hvis noen spør. Strikker gjerne gaver, og strikker ting barna mine «bestiller», men vil ikke sette meg i den situasjonen at jeg skal miste strikkelysten fordi jeg lager noe jeg ikke har valgt selv. Husker en venninne spurte meg en gang om å strikke til henne, hvor hun nesten fikk det til å høres ut som hun hjalp meg fordi jeg uansett måtte ha noe å strikke på. Jeg tror mange ikke-strikkere ikke forstår at det å velge prosjekt og garn og farger og sånt selv, er en viktig del av motivasjonen for å strikke.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å spørre om hun strikker på bestilling og få svar på det, FØR du spør om hun kan strikke til deg. Jeg strikker masse, men liker ikke å strikke på bestilling. Ting blir gjerne ikke helt sånn folk hadde trodd og sett for seg, de skal ha et billigere garn for å spare penger og det endrer utseende ect. Og som andre sier, du bør i så fall betale. Og vil hun ikke ha noe er minimumet å likevel gi en gave med f.eg god vin, digg morgenlevering e.l.

Anonymkode: 10bb9...ec0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bare en liten avsporing. Jeg hadde opptelling av raggsokkene mine tidligere i vinter. Fant 20 par. Jeg nekter å ta i mot flere nå. Heldigvis har jeg barn som vokser, så familiemedlemmet strikker til barnet nå.

Anonymkode: 9624d...879

Jeg sliter ut 5-6 par hvert år 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg strikker masse, men ikke på bestilling for andre. Gjorde det en gang for en kollega, og hun sa at hun skulle betale for det. Det endte opp med at jeg fikk et kubbelys. Hun mente at hun hadde gjort meg en tjeneste ved å gi meg oppdraget siden jeg synes det var så gøy å strikke...🙄 

Anonymkode: 5e253...577

👆 dette er grunnen til at det er utidig. Folk som ikke strikker tror de gjør oss en tjeneste ved å be om å bli strikket til 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...