Gjest Hoia Skrevet 27. februar 2024 #1 Skrevet 27. februar 2024 (endret) Nå er det sikkert mange som tenker dette er litt rart. Men mitt inntrykk er at veldig mange i storbyene graver seg litt ned i egen sfære, og det er fader ikke rart, sånn som mange på for eksempel dette forumet ser på folk som går på ytelser. Legene/psykologene, helsepersonell kjenner jo pasientene sine, hvis de gjør en super/skikkelig jobb, så hvis de har mange ensomme sjeler (som i utgangspunktet ikke er så ensomme, men som har blitt det), så kan de koble folk via møteplasser som også øker motivasjonen for helse? Hvis ensomhet og kroppslige greier er blitt et samfunnsproblem, så burde vel det ha noe for seg? Når folk treffer hverandre så blir de ofte bedre. Legene burde samarbeidet i for eksempel over to fylker, for å koble folk som ellers sitter på sin egen varde. Eller satt i gang et apparat, med samtykke fra pasientene, slik at de kan kobles med folk med like, likeartede utfordringer i noe de finner like givende. Det kan være vanskelig å ta initiativ for folk som har gått lenge alene. For de som virkelig trenger hjelp til å bli koblet med noen. Ikke dating in the first place, men møteplasser. Jeg sier ikke at fastlegene og sykehusene skal gjøre jobben, men de sitter jo med mye info, som kunne vært nyttig for å bedre helsen på lang sikt, kobles med rette menneskene for dem. Hvis noen sosiale og velmenende It-arbeidere hadde brukt tiden på det i helsevesenet, så hadde de kanskje gjort noe velmenende og konstruktivt. Selvfølgelig med samtykke. Aktivitetene skal jo være hovedfokuset. Veldig mange forbinder Nav med krav, men via dette, så blir det kun det å bedre helsen og sosialisere etc. Typisk flere greier av det de holder på med på bibliotekene, lese-sirkler, men med masse forskjellige greier, der de også kan koble personligheter sammen, som de tror passer sammen, ikke som plikt, men bare fordi det er konstruktivt å møte nye mennesker. Gjøre gratis-treningene som Aktiv på dagtid mer avansert og mangfoldig, uten at det skremmer bort noen. Og plutselig treffer en person fra Kongsvinger en person fra Frogner, som ellers ikke ville ha truffet hverandre etc. Hva det enn måtte være, malekurs, filmkurs, matlagingskurs, fotokurs, tegneseriekurs, gå-klubb, etc. Der prisene på kursene er rimelige enn ellers, koster nesten ikke noe, sponset via staten, fordi det bedrer den psykiske folkehelsen. Jeg tenker ikke på meg, det er ikke et personlig ønske, men de som virkelig vil møte nye folk, men som har gått lenge på tverke. Selvfølgelig med samtykke fra pasientene som ønsker å møte folk fra andre steder, nye perspektiver, eller bare folk i samme by. Jeg mener ikke matching bokstavelig, møtestedene må være reelle greier for å bedre helsen, trivsel, men der det kanskje kan være en utveksling mellom helsepersonell for å få til grupper som kan trives med hverandre. Kanskje det fører til færre timer etc. også in the long run. Endret 27. februar 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #2 Skrevet 27. februar 2024 Du har alt for mye fritid, noe helsepersonell absolutt ikke har. Anonymkode: 777ed...bec 6
Gjest Hoia Skrevet 27. februar 2024 #3 Skrevet 27. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har alt for mye fritid, noe helsepersonell absolutt ikke har. Anonymkode: 777ed...bec Jeg tenkte egentlig ikke på meg, men jeg skjønner situasjonen at det kan føles vanskelig. Helsepersonell burde kanskje heller fokusere på innholdet på listene sine, enn antallet, få det inn som en oppgave i hverdagen. For eksempel skrive noen notater på et regionalt nett, interesser, hva gir deg mening, hvilke folk liker du å møte etc. Endret 27. februar 2024 av Hoia
Gjest Hoia Skrevet 27. februar 2024 #4 Skrevet 27. februar 2024 For eksempel skrive noen notater på et regionalt nett, interesser, hva gir deg mening, hvilke folk liker du å møte etc.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #5 Skrevet 27. februar 2024 Her i kommunen har frivilligsentralen både turgruppe og andre lavterskel gratistilbud, omkringliggende kommuner har tilsvarende tilbud, og helsepersonell anbefaler disse over en lav sko til pasienter de mener kan dra nytte av dem. Stort mer kan de ikke gjøre mtp taushetsplikt. Anonymkode: ab5f9...e14 2
Gjest Hoia Skrevet 27. februar 2024 #6 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her i kommunen har frivilligsentralen både turgruppe og andre lavterskel gratistilbud, omkringliggende kommuner har tilsvarende tilbud, og helsepersonell anbefaler disse over en lav sko til pasienter de mener kan dra nytte av dem. Stort mer kan de ikke gjøre mtp taushetsplikt. Anonymkode: ab5f9...e14 Men hvis noen gir samtykke for å øke sine horisonter og aktivitetsnivå da? Vel, det var bare en tanke.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #7 Skrevet 27. februar 2024 Problemet er ikke mangel på tilbud, men at disse personene ikke oppsøker disse arenaene. Her jeg bor er det MYE som tilbys. Alt fra turgrupper, hobbyer, sosiale møtetreff osv. Til og med kulturtilbud for seniorer. Møteplasser tror jeg de fleste kommuner tilbyr, selv om tilbudet er ulikt fra sted til sted. Det som er dumt, er at det reklameres for lite om det, så folk vet ikke at det eksisterer. Men det er bare å ta seg en tur på kommunene sine nettsider. Anonymkode: 3fd09...7ac 1 1
Gjest Hoia Skrevet 27. februar 2024 #8 Skrevet 27. februar 2024 Det er akkurat det, folk får med seg hva legen, helsepersonell har info om. Og det der er jo noe helsepersonell burde være opptatt av. Øke folkehelse-tilbudet, øke mobiliteten.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #9 Skrevet 27. februar 2024 Nei, å spleise folk er ikke legens oppgave. Du glemmer også at ensomhet ikke bare handler om å møte nok folk til å kunne sikre en date, men og være på et bra sted mentalt for å takle det et kjærlighetsforhold krever. Anonymkode: b54f3...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #10 Skrevet 27. februar 2024 Nei, det blir mye jobb for dem å ikke noe de er utdannet i heller. Å som en singel pasient med mentale problemer ønsker jeg ikke at noen skal bruke min sensitive og private info til å gifte kniv sosialisere meg med andre. Det blir for privat, rart og invaderende. Men! Det finns kanskje Facebook grupper og lignende for problemer av ulike slag om noen har lyst til å møte noen i lik situsjon som seg? Anonymkode: d177b...764 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #11 Skrevet 27. februar 2024 Her i kommunen finnes det ikke noe for den gjengse ensomme. Det finnes tilbud for de med demens men ikke for andre voksne. Frivillighetssentralen har en gruppe men den er også knyttet opp mot en spesifikk sykdom og utover det har de arbeidsgruppe for de som vil jobbe i hager for andre. Thats it faktisk. Men ja, legene kunne vert mere oppdatert på hva som finnes av tilbud og informert om det. Vi hadde før ett åpent, lavterskel tilbud hvor man kunne komme kun for å drikke kaffe, spise en enkel lunsj og snakke med andre. Desverre nedlagt men det var mye brukt av personer som ellers hadde lite sosialt nettverk. Anonymkode: 1a3c1...f3e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #12 Skrevet 28. februar 2024 Mange kommuner har gode tilbud. Jeg bor i en liten kommune, men selv her har vi både frivillighetssentral, turgruppe for seniorer, frisklivssentral med ulike tilbud og et aktivitetstilbud på dagtid for de som står helt eller delvis utenfor arbeidslivet. Tror hovedproblemet er at terskelen for å møte opp i ukjent terreng for mange blir for stor uansett hvor «lavterskel» tilbudene markedsfører seg som. Men alle er nødt til å ta litt ansvar og eierskap over egen helse. Anonymkode: 6d4d4...ab2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå