Gjest Guggge Skrevet 27. februar 2024 #1 Skrevet 27. februar 2024 Jeg jobber nattevakter, har gjort dette i 14 år og trives veldig godt med det. Men det er et problem jeg har i perioder, at jeg våkner en time eller to etter jeg har lagt meg på mårran med full blære, selv om jeg ikke har drukket på mange timer og har tisset rett før jeg legger meg. Kan våkne flere ganger med full blære iløpet av dagen. Dette er som sagt bare i perioder, og er ikke en konstant plage. Er det noen likesinnede som har lignende erfaringer og evt har noe tips?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #2 Skrevet 27. februar 2024 Når slutter du å drikke før du legger deg da? Anonymkode: 8a1de...24c
Gjest Guggge Skrevet 27. februar 2024 #3 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når slutter du å drikke før du legger deg da? Anonymkode: 8a1de...24c Kl 5, legger meg kl 08:30 ca. - TS
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #4 Skrevet 27. februar 2024 Hva drikker du på nattvakt da? Og er blæren full, eller bare føles den full? Anonymkode: 1bb2c...838
Gjest Guggge Skrevet 27. februar 2024 #5 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva drikker du på nattvakt da? Og er blæren full, eller bare føles den full? Anonymkode: 1bb2c...838 Drikker vann bare. Den er veldig full, sprengfull liksom.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #6 Skrevet 27. februar 2024 Guggge skrev (2 minutter siden): Drikker vann bare. Den er veldig full, sprengfull liksom. Spesielt når det skjer flere ganger i løpet av tiden du skal sove og du heller ikke har drukket noe på flere timer. Det finnes jo diagnoser med symptomer lik som dine, der symptomene kan komme og gå. Så jeg ville tatt en tur til legen. Det er litt merkelig om det er nattvakter i seg selv som er grunnen til dette. Anonymkode: 1bb2c...838 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #7 Skrevet 27. februar 2024 Hva har du drukket tidligere på døgnet da? Anonymkode: 8f1cc...b9a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #8 Skrevet 28. februar 2024 Jeg tenker overaktiv blære. Anonymkode: eec72...976
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #9 Skrevet 28. februar 2024 Guggge skrev (9 timer siden): Kl 5, legger meg kl 08:30 ca. - TS Du drikker for tett opp til at du skal legge deg, har du prøvd å slutte drikke tidligere på natten? Anonymkode: 3d536...656 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #10 Skrevet 28. februar 2024 Nå jobber jeg ikke nattevakter og sover ikke på dagen, men opplever noe av det samme når jeg legger meg for kvelden. Jeg bruker litt tid på å sovne, og noen ganger bruker jeg veldig lang tid. De periodene hvor jeg sliter med søvn så får jeg følelsen av at jeg må tisse hele tiden, og jeg sovner hvert fall ikke når jeg føler at jeg må på do, så jeg går på do. Tisser faktisk. Så legger jeg meg, og er jeg fortsatt i en sånn "lys våken, men veldig trøtt" fase så kommer følelsen snikende innen kort tid, og jeg må gå igjen. Og igjen.. Ellers tisser jeg før leggetid, og må ikke på do med mindre jeg blir vekket av barn eller vekkerklokke. Hos meg tror jeg det er psykisk når jeg ligger der og vrir meg uten å få sove. Noen ganger gir jeg opp og setter meg i sofaen med TV-en til langt på natt, og da føler jeg ikke at jeg må på do. Anonymkode: 6a5f0...231 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #11 Skrevet 28. februar 2024 Høres ut som du samler vann i kroppen gjennom nattevakta. Prøv å drikke mindre, og gjerne sette deg med beina høyt en halvtime før du skal sove, kanskje du får tisset ut litt før du legger deg. Anonymkode: b501b...744 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #12 Skrevet 29. februar 2024 Guggge skrev (På 27.2.2024 den 23.27): Jeg jobber nattevakter, har gjort dette i 14 år og trives veldig godt med det. Men det er et problem jeg har i perioder, at jeg våkner en time eller to etter jeg har lagt meg på mårran med full blære, selv om jeg ikke har drukket på mange timer og har tisset rett før jeg legger meg. Kan våkne flere ganger med full blære iløpet av dagen. Dette er som sagt bare i perioder, og er ikke en konstant plage. Er det noen likesinnede som har lignende erfaringer og evt har noe tips? Hormoner klusser ofte når man jobber natt🙂 Man produserer ofte mer stresshormoner (kortisol) og da må man tisse mer. Merk deg forøvrig hvor du er i syklusen når dette skjer. Hos meg er det verst 1 uke før mens. Anonymkode: 25d8a...5e6 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #13 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg bruker litt tid på å sovne, og noen ganger bruker jeg veldig lang tid. De periodene hvor jeg sliter med søvn så får jeg følelsen av at jeg må tisse hele tiden, og jeg sovner hvert fall ikke når jeg føler at jeg må på do, så jeg går på do. Tisser faktisk. Så legger jeg meg, og er jeg fortsatt i en sånn "lys våken, men veldig trøtt" fase så kommer følelsen snikende innen kort tid, og jeg må gå igjen. Og igjen.. Ja det er samme mekanismen som skjer. Man produserer stresshormoner- kortisol av å ligge lys våken og vri seg uten å få sove. Og da tisser man mer. Ofte rikelig og lys urin i tillegg. Ikke sparsommelig og konsentrert som man ville trodd etter å ha tisset ørten ganger🙃 Anonymkode: 25d8a...5e6 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #14 Skrevet 29. februar 2024 Kroppen produserer jo ADH om natten for at man da skal tisse mindre/ikke tisse. Om dagen gir kroppen beskjed om å gi slipp på vannet og nyrene produserer mer urin. Er nok ikke mer komplisert enn det. Anonymkode: 6d5a8...ed3 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #15 Skrevet 29. februar 2024 Om jeg har forstått riktig er det hormoner som styrer vannlating på natt. Barn tisser på seg helt frem til dette er på plass. Kanskje hormonproduksjon ikke fungerer like godt på dagtid? Nattevaktjobbing påvirker i hvert fall mange andre prosesser i kroppen. Anonymkode: f84f5...236 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #16 Skrevet 29. februar 2024 Liten sjekk hos lege skader ikke. Jobber kun natt selv og slutter å drikke 4-5 timer før jeg legger meg (unntatt de varmeste sommerdagene da jeg har fysisk jobb). Og da unngår jeg å våkne med full blære. Når jeg har fri kan jeg drikke ting tettere på leggetid uten problemer. Anonymkode: 37b17...e40
ShiLi Skrevet 29. februar 2024 #17 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kroppen produserer jo ADH om natten for at man da skal tisse mindre/ikke tisse. Om dagen gir kroppen beskjed om å gi slipp på vannet og nyrene produserer mer urin. Er nok ikke mer komplisert enn det. Anonymkode: 6d5a8...ed3 Signerer denne. Hadde akkurat samme problemet da jeg var nattevakt. Skikkelig plagsomt men det feilte meg ingenting 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #18 Skrevet 1. mars 2024 Blæra mi vil tisse klokka 8, 10, 12 osv uansett hva jeg har drukket eller tisset tidligere. Kunne ha stilt klokka etter den. 😅 Anonymkode: 803c2...3cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå