Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er mye debatt akkurat nå angående nettopp dette med ensomhet blandt menn og dagens datingkultur, og jeg forstår helt ærlig ikke kritikken som kommer mot han som uttalte seg om det. Ja, han brukte feil ord. Men det et faktisk et reelt problem nå i dag. Utseendet betyr så mye mer nå i dag, enn det gjorde for 30 år siden. Det er KNALLHARDT for unge menn å skal kommes seg på datingmarkedet om man er under gjennomsnittet i utseendet. Og det er ingen løgn at damer har det lettere enn menn når det kommer til nettopp dette. Min mor, som er snart 60, og er helt gjennomsnittlig i utseendet, fikk over 100 likes på Tinder innen 10 minutter. Mens menn, kan forvente å muligens matche med ei i måneden. Skjønnhetsstandardene er skyhøye, og ja det er de også for kvinner. Men ingen snakker om hvor hardt det oppleves for menn. Jeg har selv opplevd, og sett hvor jævlig enkelte blir behandla av unge folk, om man ikke oppfyller kravene til utseendet. Sosiale medier har uten tvil en stor skyld i dette. Blir skremt over hvordan utviklingen blir om noen år. Noe må gjøres, for om skjønnhetsidealene fortsetter å forhøyes, blir det enda mer ensomhet blandt unge. Og nei, damer skylder ingen sex eller forhold, men det er et faktum at alt for mange ender opp helt alene. Det kan være enormt frustrerende og er mye av grunnen til at enkelte ender opp som såkalte «incels». Jeg har selv erfart fra min lille Tindertid at 90% av bioene til unge damer på dating apper er av typen «ikke send meg melding om du er under 190.» eller «ikke send meg melding om du ikke tjener 1mill i året». Det er en så skummel utvikling at noe må gjøres. Og det er fantastisk st noen endelig tørr å prate om det, til tross for kritikken. Og det er ikke bare online at menn opplever at det er umulig å finne seg noen, har sett alt for mye av unge damer som gjør narr av menn som ikke ser bra ut. Har fått mange forskjellige skoler, og har alltid hatt masse jentevenner, og da har det alltid vært snakk om hvor stygt og verdiløst det er om du ikke er attraktiv. Faktumet er at mange ender opp alene, fordi de ikke er bra nok i dagens samfunn, og det er jævlig trist. 

Anonymkode: 37372...2d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var jomfru og singel til jeg var 30 år, jeg hatet ikke menn av den grunn. Menn tror gjerne at det er "lettere" for oss kvinner, men realiteten er at det eneste som er lettere for oss, er å finne noen som vil ha casual sex med oss. Å finne et langvarig og seriøst forhold, er ikke noe lettere bare fordi man er kvinne. Vi må stadig manøvrere "markedet" for å sortere ut mennene som bare lurer oss for sex, og for å finne mennene som faktisk vil ha noe seriøst med oss, og ikke bare vil ha et lett knull. 

Faktumet er at menn er det mer visuelle kjønnet av de to, noe som betyr at menn vil ha høyere krav til hvordan en kvinnelig partner må se ut. Vi kvinner er mer emosjonelle og kan utvikle tiltrekning dersom vi følelsesmessig føler en forbindelse med en mann.. 

Anonymkode: 6458e...cf7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ser det er mye debatt akkurat nå angående nettopp dette med ensomhet blandt menn og dagens datingkultur, og jeg forstår helt ærlig ikke kritikken som kommer mot han som uttalte seg om det. Ja, han brukte feil ord. Men det et faktisk et reelt problem nå i dag. Utseendet betyr så mye mer nå i dag, enn det gjorde for 30 år siden. Det er KNALLHARDT for unge menn å skal kommes seg på datingmarkedet om man er under gjennomsnittet i utseendet. Og det er ingen løgn at damer har det lettere enn menn når det kommer til nettopp dette. Min mor, som er snart 60, og er helt gjennomsnittlig i utseendet, fikk over 100 likes på Tinder innen 10 minutter. Mens menn, kan forvente å muligens matche med ei i måneden. Skjønnhetsstandardene er skyhøye, og ja det er de også for kvinner. Men ingen snakker om hvor hardt det oppleves for menn. Jeg har selv opplevd, og sett hvor jævlig enkelte blir behandla av unge folk, om man ikke oppfyller kravene til utseendet. Sosiale medier har uten tvil en stor skyld i dette. Blir skremt over hvordan utviklingen blir om noen år. Noe må gjøres, for om skjønnhetsidealene fortsetter å forhøyes, blir det enda mer ensomhet blandt unge. Og nei, damer skylder ingen sex eller forhold, men det er et faktum at alt for mange ender opp helt alene. Det kan være enormt frustrerende og er mye av grunnen til at enkelte ender opp som såkalte «incels». Jeg har selv erfart fra min lille Tindertid at 90% av bioene til unge damer på dating apper er av typen «ikke send meg melding om du er under 190.» eller «ikke send meg melding om du ikke tjener 1mill i året». Det er en så skummel utvikling at noe må gjøres. Og det er fantastisk st noen endelig tørr å prate om det, til tross for kritikken. Og det er ikke bare online at menn opplever at det er umulig å finne seg noen, har sett alt for mye av unge damer som gjør narr av menn som ikke ser bra ut. Har fått mange forskjellige skoler, og har alltid hatt masse jentevenner, og da har det alltid vært snakk om hvor stygt og verdiløst det er om du ikke er attraktiv. Faktumet er at mange ender opp alene, fordi de ikke er bra nok i dagens samfunn, og det er jævlig trist. 

Det virker merkelig, all den tid de fleste menn er langt under 190cm og heller ikke tjener 1100 000+ i året. Men vanlige menn får seg jo kjærester. 

De som ofte gjøre narr av, er mer menn som ikke helt har sosiale antenner. 

Selv møtte jeg mannen min over en datingapp, men usett. Jeg ble betatt av personligheten hans. 

Anonymkode: 55707...ded

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker merkelig, all den tid de fleste menn er langt under 190cm og heller ikke tjener 1100 000+ i året. Men vanlige menn får seg jo kjærester. 

De som ofte gjøre narr av, er mer menn som ikke helt har sosiale antenner. 

Selv møtte jeg mannen min over en datingapp, men usett. Jeg ble betatt av personligheten hans. 

Altså, menger med oppfordringer jeg har fått fra kvinner Til å ta livet mitt basert på hvordan jeg ser ut må være oppi flere titall. Har blitt kasta egg på, folk har laga brekkelyder på gata når jeg har prøvd å smila, blitt konstant baksnakka og latterliggjort fordi jeg ikke er attraktiv, og flertallet er av damer. Jeg forstår genuint ikke hvorfor utseendet betyr så mye. Ja man må synes noen er attraktive, men betyr virkelig det så mye? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altså, menger med oppfordringer jeg har fått fra kvinner Til å ta livet mitt basert på hvordan jeg ser ut må være oppi flere titall. Har blitt kasta egg på, folk har laga brekkelyder på gata når jeg har prøvd å smila, blitt konstant baksnakka og latterliggjort fordi jeg ikke er attraktiv, og flertallet er av damer. 

Det hender kvinner faller inn i sånne looper med å bare tiltrekke seg dritt fra menn også. Jeg tror det har å gjøre med at folk med visse psykiske problemer (og ungdom, som ofte er nådeløse) blir provosert av sårbarhet.

Skrevet

Nå er det sikkert mange som tenker dette er litt rart. Men mitt inntrykk er at veldig mange i storbyene graver seg litt ned i egen sfære, og det er fader ikke rart, sånn som mange på for eksempel dette forumet ser på folk som går på ytelser. 

Legene/psykologene, helsepersonell kjenner jo pasientene sine, hvis de gjør en super/skikkelig jobb, så hvis de har mange ensomme sjeler (som i utgangspunktet ikke er så ensomme, men som har blitt det), så kan de koble folk via møteplasser som også øker motivasjonen for helse? Hvis ensomhet og kroppslige greier er blitt et samfunnsproblem, så burde vel det ha noe for seg? Når folk treffer hverandre så blir de ofte bedre. 

Legene burde samarbeidet i for eksempel over to fylker, for å koble folk som ellers sitter på sin egen varde. Eller satt i gang et apparat, med samtykke fra pasientene, slik at de kan kobles med folk med like, likeartede utfordringer i noe de finner like givende. 

Det kan være vanskelig å ta initiativ for folk som har gått lenge alene. For de som virkelig trenger hjelp til å bli koblet med noen. Ikke dating in the first place, men møteplasser. Jeg sier ikke at fastlegene og sykehusene skal gjøre jobben, men de sitter jo med mye info, som kunne vært nyttig for å bedre helsen på lang sikt, kobles med rette menneskene for dem. Hvis noen sosiale og velmenende It-arbeidere hadde brukt tiden på det i helsevesenet, så hadde de kanskje gjort noe velmenende og konstruktivt. Selvfølgelig med samtykke. Aktivitetene skal jo være hovedfokuset. Veldig mange forbinder Nav med krav, men via dette, så blir det kun det å bedre helsen og sosialisere etc. Typisk flere greier av det de holder på med på bibliotekene, lese-sirkler, men med masse forskjellige greier, der de også kan koble personligheter sammen, som de tror passer sammen, ikke som plikt, men bare fordi det er konstruktivt å møte nye mennesker. Gjøre gratis-treningene som Aktiv på dagtid mer avansert og mangfoldig, uten at det skremmer bort noen.

Og plutselig treffer en person fra Kongsvinger en person fra Frogner, som ellers ikke ville ha truffet hverandre etc. Hva det enn måtte være, malekurs, filmkurs, matlagingskurs, fotokurs, tegneseriekurs, gå-klubb, etc. Der prisene på kursene er rimelige enn ellers, koster nesten ikke noe, sponset via staten, fordi det bedrer den psykiske folkehelsen. 

Jeg tenker ikke på meg, det er ikke et personlig ønske, men de som virkelig vil møte nye folk, men som har gått lenge på tverke. Bare at legene noterer interesser, hva vedkommende liker å gjøre, hvilke folk vedkommende liker å være sammen med, inn på regionalt nett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Altså, menger med oppfordringer jeg har fått fra kvinner Til å ta livet mitt basert på hvordan jeg ser ut må være oppi flere titall. Har blitt kasta egg på, folk har laga brekkelyder på gata når jeg har prøvd å smila, blitt konstant baksnakka og latterliggjort fordi jeg ikke er attraktiv, og flertallet er av damer. Jeg forstår genuint ikke hvorfor utseendet betyr så mye. Ja man må synes noen er attraktive, men betyr virkelig det så mye? 

Kvinne her, og har selv blitt mobbet for

- kviser

- bruk av regulering

- for stor rumpe

- for små pupper

- stygt utseende/stygg kropp

Har også blitt utsatt for

- å bli kastet våte og krittfylte svamper på

- dynking i vannfontene

- å bli kastet i eng av brennesler

- kastet inn på jentedoen og holdt fanget der

- å bli kalt "hore" hver gang jeg gikk forbi en viss huttegjeng på vgs (var jomfru)

- utsatt for gutter som vrinsket som en hest hver gang jeg gikk forbi (ogdå vgs)

- voldtekt

- overgrep

- sex-trakassering

- hersketeknikker

...and the list goes on. 

Når jeg ser på bilder av meg selv som ung, ser jeg en tynn og bleik jente som ser veldig usikker ut. Men ikke stygg. Likevel ba jeg til Gud hver kveld om at han måtte gjøre meg pen, slik at jeg slapp all den negative oppmerksomheten fra gutta. Da bønn ikke hjalp, tok jeg SKIKKELIG tak i meg selv som 20-åring. Fikset på alt jeg hadde råd til å fikse på, i tillegg til å jobbe noe vanvittig med å fremstå selvsikker. Ble endelig attraktiv nok til å bli valgt som ons en gang i blant... Og etter å ha jobbet enda mer med meg selv ble jeg endelig kjærestemateriale for noen. 

Kjenner ikke én fyr som noensinne har ytret et ønske om å forbedre seg eller jobbe med seg selv for å bli mer attraktiv. Og jeg kjenner mange single menn. Samtlige har på et eller annet tidspunkt gitt "kresne kvinner" skylden for singelstatusen deres. Noen av disse mennene hadde muligheten til å velge meg før jeg hadde min oppblomstring, men det er først nå etterpå at jeg har blitt interessant for dem. Go figure.

Anonymkode: 3379c...6bf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er vell en av de mennene som ikke får meg kjæreste, og er sosial, har hobbyer, jobb, hus, bil og masse venner

Når vi alle har mulighet til å bli kjent med folk fra hele Norge og verden, så faller man fort ut av gruppen menn som blir sett på som attraktive.

Må bare lære seg at i dag er kjæreste et pluss, og at singellivet må man lære seg å nyte. Har ikke så mye valg egentlig 

Anonymkode: 25a5d...88b

Skrevet

Det er ikke så komplisert dette, men problemet er alle de som kun reagerer på resultatet av all ensomhet og bitterhet. Folk må lære seg å forstå at det er det samfunnet vi lever i som skaper all denne bitterheten.

1. Gutter er skoletapere

2. Gutter lykkes dermed/derfor dårligere på utdanningsfeltet

3. For mange gjør det å være skoletaper noe med selvfølelsen

4. Mange gutter/menn føler derfor utenforskap

5. Utenforskap og dårlig selvtillit fører ofte til milde former for depresjon, og deretter tiltaksløshet

6. Punkt 1-5 fører til dårlig råd, lav sosial selvfølelse og sitter på gutterommet, kjellerstua eller en dårlig og leid hybel

7. Punkt 1-6 er åpenbart lite attraktivt for mange/de fleste damene

8. De mennene blir bitre og klager på at de ikke får sex/damer

Dersom man ser litt lengre enn egen nesetipp (kun punkt 8), så er dette et åpenbart samfunnsproblem, hvor du/dere som kun ser punkt 8 må være lettere tilbakestående om dere ikke skjønner helheten i dette.  Det er ellers et paradoks i det hele at mange av de damene som kun er opptatt av punkt 8, enten er, eller skal bli mødre til gutter. Om dere er så sneversynte som mange av kommentarene tyder på, så bør det stilles spørsmål om dere er skikket til å få/ha egne barn. 

Anonymkode: 378ef...f27

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke så komplisert dette, men problemet er alle de som kun reagerer på resultatet av all ensomhet og bitterhet. Folk må lære seg å forstå at det er det samfunnet vi lever i som skaper all denne bitterheten.

1. Gutter er skoletapere

2. Gutter lykkes dermed/derfor dårligere på utdanningsfeltet

3. For mange gjør det å være skoletaper noe med selvfølelsen

4. Mange gutter/menn føler derfor utenforskap

5. Utenforskap og dårlig selvtillit fører ofte til milde former for depresjon, og deretter tiltaksløshet

6. Punkt 1-5 fører til dårlig råd, lav sosial selvfølelse og sitter på gutterommet, kjellerstua eller en dårlig og leid hybel

7. Punkt 1-6 er åpenbart lite attraktivt for mange/de fleste damene

8. De mennene blir bitre og klager på at de ikke får sex/damer

Dersom man ser litt lengre enn egen nesetipp (kun punkt 8), så er dette et åpenbart samfunnsproblem, hvor du/dere som kun ser punkt 8 må være lettere tilbakestående om dere ikke skjønner helheten i dette.  Det er ellers et paradoks i det hele at mange av de damene som kun er opptatt av punkt 8, enten er, eller skal bli mødre til gutter. Om dere er så sneversynte som mange av kommentarene tyder på, så bør det stilles spørsmål om dere er skikket til å få/ha egne barn. 

Det å ikke mestre skole og jobb er nok en viktig del av bildet rundt ensomhet. Og som vi som samfunn absolutt bør gjøre noe med. Alle fortjener å mestre skole og få seg en jobb de trives med og tjener nok på. 

Men det er langt flere ensomme og evt. bitre menn enn det er folk uten skole og jobb. Dette skyldes blant annet at flere menn har diagnoser der de sliter med det sosiale. For voksne i dag er det lite oppfølging å få med mindre man har problemer med å få eller holde på en jobb. 

Jeg synes også det virker som en god del menn som har draget og kanskje har vært gift før, oppfører seg som incels etter et brudd og blir sinte på kvinner generelt, mens kvinner heller slenger dritt om den spesifikke eksen. Kanskje har det noe generelt å gjøre med depresjon og kjønn; at det er vanligere at menn blir sinte når de er deprimerte mens kvinner oftere blir triste eller apatiske. 

Skrevet

Kvinner kritiserer seg selv når de ikke finner en mann, menn kritiserer kvinner når de ikke får seg dame. Det er ikke mer avansert enn det. 

Anonymkode: 5b5be...4c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Problemet i dag er at altfor mange synes å mene at ting skal falle ned i fanget på dem, uten at de skal gjøre en innsats. 

Jobb med deg selv, men bry deg om andre og ikke bare deg selv. Slutt å heng deg opp i alt du ikke kan få, men fokuser på hvilken innsats du kan gjøre. 

Og slutt for guds skyld og syt! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men det er langt flere ensomme og evt. bitre menn enn det er folk uten skole og jobb. Dette skyldes blant annet at flere menn har diagnoser der de sliter med det sosiale. For voksne i dag er det lite oppfølging å få med mindre man har problemer med å få eller holde på en jobb. 

De diagnosene og at de mestrer dårlig det sosiale spillet er jo NETTOPP fordi de har opplevd utenforskap fra ung alder. Havner du utenfor så blir du bare dårligere og dårligere til å forstå hvordan du skal oppføre deg i sosiale situasjoner. Den påfølgende ensomheten og mange på tiltakslyst forsterker bildet og er en utløsende årsak for psykiske problemstillinger og diagnoser. 

Lar du folk være en del av samfunnet, at de føler de er en del av fellesskapet, så blir det bedre folk av de også. 

Det motsatte, å ha et samfunn der hvor mange menn føler utenforskap, er oppskriften på problemer.

Skrevet

Det er mange ensomme, enslige kvinner også. For det blir fortsatt født ca like mange kvinner og menn i Norge.

Men disse er ikke pene nok, eller tynne nok, for mennene som er alene. 

Selv synes jeg par i omgangskretsen matcher hverandre på alle områder, de er likt utdannet, kan ligne litt utseendemessig, tjener omtrent likt, er like trent, etc. 

Anonymkode: 43761...bb0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hoia skrev (11 timer siden):

Nå er det sikkert mange som tenker dette er litt rart. Men mitt inntrykk er at veldig mange i storbyene graver seg litt ned i egen sfære, og det er fader ikke rart, sånn som mange på for eksempel dette forumet ser på folk som går på ytelser. 

Legene/psykologene, helsepersonell kjenner jo pasientene sine, hvis de gjør en super/skikkelig jobb, så hvis de har mange ensomme sjeler (som i utgangspunktet ikke er så ensomme, men som har blitt det), så kan de koble folk via møteplasser som også øker motivasjonen for helse? Hvis ensomhet og kroppslige greier er blitt et samfunnsproblem, så burde vel det ha noe for seg? Når folk treffer hverandre så blir de ofte bedre. 

Legene burde samarbeidet i for eksempel over to fylker, for å koble folk som ellers sitter på sin egen varde. Eller satt i gang et apparat, med samtykke fra pasientene, slik at de kan kobles med folk med like, likeartede utfordringer i noe de finner like givende. 

Det kan være vanskelig å ta initiativ for folk som har gått lenge alene. For de som virkelig trenger hjelp til å bli koblet med noen. Ikke dating in the first place, men møteplasser. Jeg sier ikke at fastlegene og sykehusene skal gjøre jobben, men de sitter jo med mye info, som kunne vært nyttig for å bedre helsen på lang sikt, kobles med rette menneskene for dem. Hvis noen sosiale og velmenende It-arbeidere hadde brukt tiden på det i helsevesenet, så hadde de kanskje gjort noe velmenende og konstruktivt. Selvfølgelig med samtykke. Aktivitetene skal jo være hovedfokuset. Veldig mange forbinder Nav med krav, men via dette, så blir det kun det å bedre helsen og sosialisere etc. Typisk flere greier av det de holder på med på bibliotekene, lese-sirkler, men med masse forskjellige greier, der de også kan koble personligheter sammen, som de tror passer sammen, ikke som plikt, men bare fordi det er konstruktivt å møte nye mennesker. Gjøre gratis-treningene som Aktiv på dagtid mer avansert og mangfoldig, uten at det skremmer bort noen.

Og plutselig treffer en person fra Kongsvinger en person fra Frogner, som ellers ikke ville ha truffet hverandre etc. Hva det enn måtte være, malekurs, filmkurs, matlagingskurs, fotokurs, tegneseriekurs, gå-klubb, etc. Der prisene på kursene er rimelige enn ellers, koster nesten ikke noe, sponset via staten, fordi det bedrer den psykiske folkehelsen. 

Jeg tenker ikke på meg, det er ikke et personlig ønske, men de som virkelig vil møte nye folk, men som har gått lenge på tverke. Bare at legene noterer interesser, hva vedkommende liker å gjøre, hvilke folk vedkommende liker å være sammen med, inn på regionalt nett.

Tror vi skal la legene være leger, og ikke jobbe med matchmaking. Det er jo ikke akkurat som om de sitter og tvinner tommeltotter i dag. 

• Liker 1
Skrevet

Vil anbefale å se seg om etter damer utenfor den digitale arenaen. 

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinner kritiserer seg selv når de ikke finner en mann, menn kritiserer kvinner når de ikke får seg dame. Det er ikke mer avansert enn det. 

Anonymkode: 5b5be...4c7

Riktig, så kvinner skylder ikke på menn fordi de kun får sex og ikke forhold?

Anonymkode: fb1c7...b57

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

De diagnosene og at de mestrer dårlig det sosiale spillet er jo NETTOPP fordi de har opplevd utenforskap fra ung alder..

Man får ikke diagnosen Asperger fordi man sliter med skolearbeidet. Men fordi man tenker på andre måter enn mange andre. 

Skrevet (endret)

Mann her, selv er jeg i den situasjonen at jeg har opplevd interesse fra en del kvinner gjennom årene, men jeg sliter psykisk og har også følt meg en del sjenert og usikker i intime situasjoner. Så de få "forholdene" har blitt kortvarige, og/eller kvinnen har funnet noen andre i kikkerten etter kort tid i stedet. Jeg har klart å holde meg bevisst på at det er sider ved meg selv som må være hovedårsaken til dette, og at det er feil å skylde på noen. Som andre skriver, er det ofte like vanskelig for kvinner å finne seriøse forhold, som det er for menn. Uansett: det er sårt og vanskelig å være ufrivillig alene år etter år...

Endret av Denstorebjørnen
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri opplevd noe positivt i forhold med menn. Og derfor har jeg det utmerket som singel. 

Jeg er ikke den peneste (heller ikke den styggeste), men har en ca 10 kg for mye, og har blitt eldre (40-årene).

Orker ikke engang tanken på å gå gjennom en dating prosess som av erfaring aldri ender bra. 

Kanskje vi skal snakke opp å være singel istedet for at folk som ikke er i forhold er mislykkede?

Anonymkode: 4ff5f...a54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...