Gå til innhold

Hvorfor plager det deg at jeg/folk tror på tankens kraft og manifestasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du fremstiller det som faktum, men det er ikke det. Den overdrevne troen på positivisme fører til at man begrenser utvalget av behandlingsmetoder og forkaster en hel del selv om de har teoretiske begrunnelser for hvorfor de skulle føre frem. 

Det virker som du har misforstått hva statistikk betyr. Alternativer jo overhodet ikke at ingen får behandling som virker. Alternativet er at man er open for å teste flere ting så flere kan få mulighet til å få noe som virker. I stedet for å med svart-hvitt tenking holde fast i at X og Y er gullstandarden av behandling, enda den ikke fungerer på 50%. Du hopper glatt over det jeg nevner om typiske operasjoner som brukes utstrakt enda det fungerer for det færreste. 

Jeg sier ikke at alternativ behandling ER forsket på, jeg sier at man kan gjøre det, da er det ikke alternativt lenger. Men det gis det ingen støtte til, fordi man har snevret inn tankene sine om hva som kan ha effekt. Akkurat sånn som du gjør her, du påstår at manifestering eller alternativ medisin er "uten noen som helst effekt", det vet du jo ikke, det er det ikke forsket på. Så det er en feilslutning. Til forskjell ER det forsket på at mange behandlinger som fremdeles brukes beviselig ikke har effekt. 

TS

Anonymkode: ce1fd...229

Dette er totalt sprøyt. 
Men om vi skal diskutere dette videre så får du konkret vise til hvilken alternative behandlinger du sikter til, siden det du framlegger til nå er bare svada uten substans.  Du forstår at det forskes på ufattelig mange metoder som ikke resulterer i behandlinger siden det ikke klarer å påvise signifikant effekt?
Og hvilke behandlinger sikter du til som vi fremdeles bruker som beviselig ikke har effekt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi uvitenskapelig tenkning er kjipt for samfunnet, det har konsekvenser for alle. Jo mer vissvass jo flere anti-vaxxere. Og fordi industriene rundt vissvasset utnytter sårbare mennesker, til å betale alt mulig rart fra spåtelefon til tullebehandlinger. Konsekvensen av å jatte med vissvasset er at folk blir syke og dør, fordi de valgte alternativ behandling mot kreft eller ikke fikk meslingvaksine av foreldrene sine.

Anonymkode: 72830...a22

Enig. I tillegg gjør det vondt i hjernen å utsettes for tøv og kunnskapsløs dumhet. Det blir som når noen drar skarpe negler over tavlen i klasseommet: det er ubehagelig å måtte holde det ut. Når det er sagt, plages jeg ikke av at andre mennesker er opptatt av slikt: jeg er sterk tilhenger av at mennesker kan få være opptatt av akkurat det de ønsker, så lenge de ikke skader andre. Det jeg derimot plages av, er andre som vil "invadere" en med sine påfunn og forestillinger, når det tydelig er uvelkomment. Så oppsummert: det plager meg ikke at andre tror på rare fantasier jeg ikke deler, men det plager meg hvis noen tror de har rett til å presse sine forestillinger på meg når jeg gir tydelige signaler på at jeg ønsker å være i fred for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (14 minutter siden):

Dette er totalt sprøyt. 
Men om vi skal diskutere dette videre så får du konkret vise til hvilken alternative behandlinger du sikter til, siden det du framlegger til nå er bare svada uten substans.  Du forstår at det forskes på ufattelig mange metoder som ikke resulterer i behandlinger siden det ikke klarer å påvise signifikant effekt?
Og hvilke behandlinger sikter du til som vi fremdeles bruker som beviselig ikke har effekt?

Takk for diskusjonen! Jeg av-abonnener, vibrasjonene dine stemmer ikke overens med mine lenger. good faith. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (4 minutter siden):

Enig. I tillegg gjør det vondt i hjernen å utsettes for tøv og kunnskapsløs dumhet. Det blir som når noen drar skarpe negler over tavlen i klasseommet: det er ubehagelig å måtte holde det ut. Når det er sagt, plages jeg ikke av at andre mennesker er opptatt av slikt: jeg er sterk tilhenger av at mennesker kan få være opptatt av akkurat det de ønsker, så lenge de ikke skader andre. Det jeg derimot plages av, er andre som vil "invadere" en med sine påfunn og forestillinger, når det tydelig er uvelkomment. Så oppsummert: det plager meg ikke at andre tror på rare fantasier jeg ikke deler, men det plager meg hvis noen tror de har rett til å presse sine forestillinger på meg når jeg gir tydelige signaler på at jeg ønsker å være i fred for dette.

Gjelder dette alt, eller bare religion/manifestering? 

For jeg er enig i at det at folk, uoppfordret skal innprente meg som diettene de tar hver dag i lunsjen er irriterende. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for diskusjonen! Jeg av-abonnener, vibrasjonene dine stemmer ikke overens med mine lenger. good faith. 

don't forget the tinfoil hat

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (3 minutter siden):

don't forget the tinfoil hat

Takk for påminnelsen, skal sove med den på ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rapporterer deg for hatkriminalitet Gregarious

makan til Einstein fra Wish altså..

bruk huet, a!

Ikke kom med dine universitetsgrader i trynet mitt, a!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gjelder dette alt, eller bare religion/manifestering? 

For jeg er enig i at det at folk, uoppfordret skal innprente meg som diettene de tar hver dag i lunsjen er irriterende. 

TS

Jeg skal presisere: Jeg finner det trist og negativt at så mange medlemmer av vår art tror "det er mer mellom himmel og jord" enn hva som er mulig å dokumentere/bekrefte, og i særdeleshet: hva vitenskapelige undersøkelser ikke finner noen holdepunkter for å støtte sannsynligheten av. Fra religion til UFOer, til Flying Spaghetti Monster, til spøkelser, auraer over hodene på folk, medisin som i praksis kun består av vann, krystallkuler i vinduene, uvitenskapelige kostholdsråd - inkludert fra norske matmyndigheter når det gavner norsk landbruk - telepati, ånder, Snåsa-mannen, liv etter døden osv. Når det er sagt, *plager* det meg ikke; jeg finner det bare trist.

Plaging derimot, er - som du nevner - forkynnerne. Det er da hjernepinen kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (Akkurat nå):

Jeg skal presisere: Jeg finner det trist og negativt at så mange medlemmer av vår art tror "det er mer mellom himmel og jord" enn hva som er mulig å dokumentere/bekrefte, og i særdeleshet: hva vitenskapelige undersøkelser ikke finner noen holdepunkter for å støtte sannsynligheten av. Fra religion til UFOer, til Flying Spaghetti Monster, til spøkelser, auraer over hodene på folk, medisin som i praksis kun består av vann, krystallkuler i vinduene, uvitenskapelige kostholdsråd - inkludert fra norske matmyndigheter når det gavner norsk landbruk - telepati, ånder, Snåsa-mannen, liv etter døden osv. Når det er sagt, *plager* det meg ikke; jeg finner det bare trist.

Plaging derimot, er - som du nevner - forkynnerne. Det er da hjernepinen kommer.

Og forkynnere, det gjelder alt, eller bare religion og det alternative? 

Hvordan er det trist? Hvis andre mennesker finner glede, motivasjon, underholdning osv. i det synes jeg det er litt rart at det gjør det trist. F.eks for min del så er min tro en kilde til styrke, motivasjon og retning i livet mitt. Jeg utretter mye med det, jeg bidrar positivt til samfunnet med det (uten at jeg går og snakker om at det er pga manifestasjon, men inni meg), og jeg har leget helsen min med det. Det gir livet mitt rikdom og mening, og selv om det er uforståelig for deg, så ser jeg ikke hvordan det er trist at jeg har noe som gir meg rikdom og mening? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg blir skikkelig provosert av sånt idoti som prøver å individforklare ting som ofte er forårsaket av sosiologiske og/eller politiske sammenhenger. Jeg er såpass gammel at jeg husker når man gladelig gikk i demonstrasjonstog for en bedre VERDEN FOR ALLE. Det er et eller annet usannsynlig naivt og selvsentrert å heller fokusere på "manifestering" kun for en selv. Hvor ble det politiske engasjement, idealismen, drømmer og håp om en bedre verden? Jobbe for bedre lønns-og arbeidsvilkår, ja, kanskje til og med innføre borgerlønn m.m. Men man tror livet blir bedre av å "manifestere " drømmemannen og en formue, altså? Der er jo på linje med Sjaman Durek. Klart man ikke kan ta det på alvor. 

Anonymkode: d5c1b...071

Nå er det nå en gang slik at man kan ikke ta ansvar for andre. Hvis alle var flinkere til å ta ansvar for å ha det bedre med seg selv, tror du ikke at dette i seg selv ville føre til en bedre verden. Vi kan forandre oss selv, men ikke andre.

Anonymkode: 62679...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (3 timer siden):

Vi har en måte å komme fram til den beste måten å løse gitt problem med kunnskapen vi besitter, det er gjennom forskning.
Om en forkaster den grunnpilaren så forkasteren også all fremtidig framgang i det respektive områdene.

Vi ser allerede alternativ behandling inntar offentlig helsevesen slik som kiropraktikk. 
Jeg ønsker at det som har helseutfordringer skal behandles med metoder som har beviselig effekt. 

Enig med deg. Det jeg imidlertid ønsker meg, er at myndighetene - inkl WHO - slutter å kommunisere til befolkningen som om vi var små barn. Eller som om de ikke trenger å stå til rette for noen. Særlig når det gjelder vaksiner, men også andre ting, som vil være off-topic her. Det er helt normalt at vaksiner har bivirkninger - iblant alvorlige bivirkninger, for noen. Slik har det alltid vært. Fordelene ved vaksinering er imidlertid så ufattelig mye større at de risiki som følger med vaksinene - vanligvis - versus å forbli uvaksinert blir et valg mellom pest og kolera, som feilaktig har blitt til et ordtak om et valg mellom to like store problemer, men som faktisk er et enkelt valg: man velger alltid kolera. De fleste overlever kolera. Pest har voldsomt mye høyere dødelighet.

Både når det gjelder de "gamle" vaksinene (pre-Covid), og de vaksinene som kom med Covid, velger helsemyndighetene å formidle usann informasjon. Det hevdes at vaksinene er "trygge". Siden dette ikke medfører riktighet - de er ikke "trygge"; de er bare ufattelig mye tryggere enn å velge ikke-vaksinering - gir de antivaxxerne vann på mølla. Når myndighetene lyver, blir folk mistenksomme og mister tilliten - helt forståelig. Det burde kommuniseres at vaksiner har/kan ha/noen ganger har en del bivirkinger, og så burde man kommunisere hvor ufattelig mye større risiko som hefter ved ikke-vaksinering. Selv før Covid har antivaxxerne klart å skape epidemier av vanlige barnesykdommer, f.eks. både i California og på Nesodden. I California mellom 1988 og 1990 døde 75 personer av meslinger - grunnet utbredt ikke-vaksinering.

Endret av Supermerry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Endret av Supermerry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og forkynnere, det gjelder alt, eller bare religion og det alternative? 

Hvordan er det trist? Hvis andre mennesker finner glede, motivasjon, underholdning osv. i det synes jeg det er litt rart at det gjør det trist. F.eks for min del så er min tro en kilde til styrke, motivasjon og retning i livet mitt. Jeg utretter mye med det, jeg bidrar positivt til samfunnet med det (uten at jeg går og snakker om at det er pga manifestasjon, men inni meg), og jeg har leget helsen min med det. Det gir livet mitt rikdom og mening, og selv om det er uforståelig for deg, så ser jeg ikke hvordan det er trist at jeg har noe som gir meg rikdom og mening? 

TS

Det gjelder all forkynning. Vedrørende det religiøse og det alternative så sorterer de under samme fane: grunnløse forestillinger. Jeg synes det er trist at kunnskapsnivået i mange store "lommer" i samfunnet fremdeles er på før-industrielt nivå i Vesten, etter så lang tid med moderne vitenskap tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjelder all forkynning. Vedrørende det religiøse og det alternative så sorterer de under samme fane: grunnløse forestillinger. Jeg synes det er trist at kunnskapsnivået i mange store "lommer" i samfunnet fremdeles er på før-industrielt nivå i Vesten, etter så lang tid med moderne vitenskap tilgjengelig for alle.

Men hvorfor antar du at åndelighet har sammenheng med kunnskapsnivå? 

Det er jo merkelig å påstå at hvis det å tro på noe for meg gir styrke, motivasjon, fremdrift og retning, rikdom og mening, at det da er "grunnløst", grunnen er jo at det gir livet mitt enormt mye. Innenfor absurdismen ser de for seg at livet er meningsløst, og det postuleres 3 løsninger, den ene er selvmord, den andre er å greie å akseptere meningsløsheten og den tredje er religion. Religion er både noe som gir fellesskap, håp, trøst. Jeg ser absolutt ikke hvordan det er grunnløst. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for dine fine ord. Jeg liker at du har meg kjær. (Selv om det for deg er gjennomsyret av hat, det spiser bare opp deg selv.) 

Du jobber som sosionom eller vernepleier og det hadde vært fint om du visste at det hette "vanskeligstiltes" kår. Det er vel ikke de vanskelig stilte kårene du bedrer? Manifestering og myndiggjøring er overraskende samsvarende. Manifestering handler om å se at man kan skape seg sitt eget liv, myndiggjøring det samme, å se at man har autonomi og kraft til å påvirke eget liv. Bevisstgjøring er også et flott ord på manifestering. Samme med kunnskap er makt, jo mer kunnskap jeg hadde om hvordan jeg kan skape min egen verden jo bedre ble jeg til å manifestere. 

Det er ingen praksiser, verken innen helse, sosialfag eller religion, jeg opplever som så handlekraftig, endringsvillig og resilient som det manifestering gjør en. 

TS

TS. Når du henfaller til å korrigere andres gramatikk og språkbruk, i en tråd som ikke handler om grammatikk og språkbruk, lager du en felle for deg selv (i tillegg til å være uforskammet). Den fellen handler om det velkjente faktum at mennesker som har få argumenter, angriper andres formuleringer i stedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (Akkurat nå):

TS. Når du henfaller til å korrigere andres gramatikk og språkbruk, i en tråd som ikke handler om grammatikk og språkbruk, lager du en felle for deg selv (i tillegg til å være uforskammet). Den fellen handler om det velkjente faktum at mennesker som har få argumenter, angriper andres formuleringer i stedet.

Du har rett. Det var en felle for meg selv. Takk for at du påpeker det. ❤️

Jeg burde ikke latt meg påvirke av de grunnløse og uforskammede antagelsene om at fordi man driver med manifestering så bidrar man ikke til å løse sosiale problemer, fra en ikke-ferdig utdannet sosionom som strever med å forstå de grunnleggende aspektene av sosialt arbeid enda. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
IchLiebeDichOder? skrev (1 time siden):

Rapporterer deg for hatkriminalitet Gregarious

makan til Einstein fra Wish altså..

bruk huet, a!

Ikke kom med dine universitetsgrader i trynet mitt, a!

Wow. Her var terskelen lavere enn jeg noengang har sett tidligere. Jeg har fått med meg at siden en del selvopptatte, bortskjemte ekstremiststudenter i USA begynte med de-platforming for ca. 10 år siden, så har krenkelseshysteriet tatt helt av også her. Man tåler andres meninger så dårlig at man faktisk vil forby dem, og selv med den illiberale "hatparagrafen" som jo måtte komme også hit som et resultat av dette vanviddet, er ikke det engang nok for noen av de aller mest forvirrede: de tror de kan anmelde andre for "hat" bare fordi det føles irriterende akkurat der og da. Lykke til! Både med rapporteringen av Gregarious, og med en lang og vellykket karriere i arbeidslivet, med denne typen innstilling til meningsuenighet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har rett. Det var en felle for meg selv. Takk for at du påpeker det. ❤️

Jeg burde ikke latt meg påvirke av de grunnløse og uforskammede antagelsene om at fordi man driver med manifestering så bidrar man ikke til å løse sosiale problemer, fra en ikke-ferdig utdannet sosionom som strever med å forstå de grunnleggende aspektene av sosialt arbeid enda. 

TS

Til å være så henført inn i harmoniske tilstander som du skriver at du er, bruker du påfallende mange passiv-agressive argumenter, under en tynn overflate av "peace and love". Hvis jeg skulle gitt deg et råd - hvilket du selvfølgelig står fritt til å avvise - ville jeg rådet deg til å enten manifestere mye, mye mer, eller finne en annen innfallsvinkel til dine dialoger med andre mennesker. Og når jeg tenker meg om, kanskje aller helst det siste.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være så henført inn i harmoniske tilstander som du skriver at du er, bruker du påfallende mange passiv-agressive argumenter, under en tynn overflate av "peace and love". Hvis jeg skulle gitt deg et råd - hvilket du selvfølgelig står fritt til å avvise - ville jeg rådet deg til å enten manifestere mye, mye mer, eller finne en annen innfallsvinkel til dine dialoger med andre mennesker. Og når jeg tenker meg om, kanskje aller helst det siste.

Jeg vet ikke om jeg kan si at jeg er henført i harmoniske tilstander, har jeg skrevet det noe sted? Akkurat nå har jeg skrevet en tråd på KG der jeg ettersøker svar fra folk som blir plaget av manifestering, det er ikke mye peace and love i det. Jeg får akkurat  det jeg ønsker meg. :P 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Supermerry, det hadde vært veldig interessant om du ville si hvorfor du antar at åndelighet korrelerer med kunnskapsnivå. Jeg liker moraliseringen din også, hadde ikke skrevet om manifestering på KG hvis jeg ikke ville ha en dose selvforherligende moralsk overlegenhet fra noen som tror de er bedre enn deg mens de skjeller ut noen som åpenbart tuller, posten til Ichliebedsomething var åpenbart et sleivspark til meg. 😅

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...