AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #1 Skrevet 27. februar 2024 Har noen kjennskap til retroaktiv sjalusi? Jeg har vært gift med en mann i snart to år som er sjalu på fortiden min. Vi hadde et forhold for over 20 år siden og så traff vi hverandre igjen for tre år siden. Jeg var i et forhold som hadde skrantet en stund og falt pladask for min gamle flamme. Etter en stund giftet jeg meg med min nåværende mann. Alt gikk veldig fort og det var veldig romantisk. Så begynte problemene. Da vi var sammen for over 20 år siden var vi begge i andre forhold. Mitt tok slutt, men han ville ikke flytte fra sin samboer pga barna. Jeg respekterte det selv om jeg var ulykkelig forelsket. Forholdet holdt på ganske lenge. Til slutt orket jeg ikke mer, flyttet til en annen by og traff en mann som jeg fikk barn med. Min "elsker" kontaktet meg noen ganger, men jeg ville ikke fortsette forholdet på den måten. På slutten av dette forholdet hadde jeg også et par one night stands. For å prøve å komme meg videre. Jeg var åpen og sa at jeg ville ha et seriøst forhold til ham, men ble alltid avspist med hensynet til barna. Ekteskapet hans tok slutt et år etter at jeg hadde fått barn. Vi har hatt noe kontakt de sist 20 årene uten at det har skjedd noe. Det har kun vært av profesjonell karakter. Det var uaktuelt for meg å gå inn i noe forhold med ham igjen mens jeg var sammen med faren til barnet mitt. Jeg ville ikke ha et slikt forhold igjen. Men da han ville gifte seg med meg nå sa jeg ja. Og trodde alt skulle bli bra. Men nå bruker han fortiden min mot meg. Han trekker fram ting jeg har fortalt både for over 20 år siden og nå og sier jeg har fortalt ting om andre men han ikke vil vite. Det har ikke vært noe spesielt annet jeg har fortalt enn liknende ting han selv har fortalt. Jeg har trodd at vi hadde en fortrolig samtale . Nå kan han trekke fram ting jeg har sagt for lenge siden og beskylde meg for å ha ligget med haugevis med menn. Han mistenker også at jeg har ligget med menn jeg ikke har ligget med. Det er særlig én episode som går igjen. Det var et one night stand jeg hadde men en gutt på slutten av forholdet vårt. Det var noe han fikk vite av noen andre for over 10 år siden. Det kommer han tilbake med gang på gang og mener jeg var billig. Han har null forståelse for min situasjon den gangen og ser ikke problemet med at han selv faktisk bedro sin egen samboer og løy for henne når hun konfronterte ham. Hun har forøvrig tilgitt det hele og er lykkelig gift med en annen. Så hva er det som skje her? Hvorfor er det ett sett regler som gjelder for min fortid og et annet for hans? Jeg opplever dette som trakassering og blir helt ute av meg. Det hører med at dette skjer når han er full og det er litt for ofte. Vi i hver vår by (selv om vi er gift) og når han er i dette humøret skrur han telefonen på stille og sender meldinger til meg på messenger om at jeg er billig, har løyet osv. osv. Og at han ikke tror at forholdet vårt vil kunne vare på grunn av det jeg gjorde mot ham for over 20 år siden. Jeg blir vel rådet til å komme meg vekk. Men jeg er veldig glad i ham og skulle ønske vi kunne få hjelp til dette. Anonymkode: b768f...4bb
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #2 Skrevet 27. februar 2024 Han må i terapi. Anonymkode: c4834...4e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #3 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har noen kjennskap til retroaktiv sjalusi? Jeg har vært gift med en mann i snart to år som er sjalu på fortiden min. Vi hadde et forhold for over 20 år siden og så traff vi hverandre igjen for tre år siden. Jeg var i et forhold som hadde skrantet en stund og falt pladask for min gamle flamme. Etter en stund giftet jeg meg med min nåværende mann. Alt gikk veldig fort og det var veldig romantisk. Så begynte problemene. Da vi var sammen for over 20 år siden var vi begge i andre forhold. Mitt tok slutt, men han ville ikke flytte fra sin samboer pga barna. Jeg respekterte det selv om jeg var ulykkelig forelsket. Forholdet holdt på ganske lenge. Til slutt orket jeg ikke mer, flyttet til en annen by og traff en mann som jeg fikk barn med. Min "elsker" kontaktet meg noen ganger, men jeg ville ikke fortsette forholdet på den måten. På slutten av dette forholdet hadde jeg også et par one night stands. For å prøve å komme meg videre. Jeg var åpen og sa at jeg ville ha et seriøst forhold til ham, men ble alltid avspist med hensynet til barna. Ekteskapet hans tok slutt et år etter at jeg hadde fått barn. Vi har hatt noe kontakt de sist 20 årene uten at det har skjedd noe. Det har kun vært av profesjonell karakter. Det var uaktuelt for meg å gå inn i noe forhold med ham igjen mens jeg var sammen med faren til barnet mitt. Jeg ville ikke ha et slikt forhold igjen. Men da han ville gifte seg med meg nå sa jeg ja. Og trodde alt skulle bli bra. Men nå bruker han fortiden min mot meg. Han trekker fram ting jeg har fortalt både for over 20 år siden og nå og sier jeg har fortalt ting om andre men han ikke vil vite. Det har ikke vært noe spesielt annet jeg har fortalt enn liknende ting han selv har fortalt. Jeg har trodd at vi hadde en fortrolig samtale . Nå kan han trekke fram ting jeg har sagt for lenge siden og beskylde meg for å ha ligget med haugevis med menn. Han mistenker også at jeg har ligget med menn jeg ikke har ligget med. Det er særlig én episode som går igjen. Det var et one night stand jeg hadde men en gutt på slutten av forholdet vårt. Det var noe han fikk vite av noen andre for over 10 år siden. Det kommer han tilbake med gang på gang og mener jeg var billig. Han har null forståelse for min situasjon den gangen og ser ikke problemet med at han selv faktisk bedro sin egen samboer og løy for henne når hun konfronterte ham. Hun har forøvrig tilgitt det hele og er lykkelig gift med en annen. Så hva er det som skje her? Hvorfor er det ett sett regler som gjelder for min fortid og et annet for hans? Jeg opplever dette som trakassering og blir helt ute av meg. Det hører med at dette skjer når han er full og det er litt for ofte. Vi i hver vår by (selv om vi er gift) og når han er i dette humøret skrur han telefonen på stille og sender meldinger til meg på messenger om at jeg er billig, har løyet osv. osv. Og at han ikke tror at forholdet vårt vil kunne vare på grunn av det jeg gjorde mot ham for over 20 år siden. Jeg blir vel rådet til å komme meg vekk. Men jeg er veldig glad i ham og skulle ønske vi kunne få hjelp til dette. Anonymkode: b768f...4bb Opplevd dette selv.. Fryktelig sårt og frustrerende. Jeg taklet det ikke spesielt bra, klarte ikke sette grenser. Det ble bedre med tiden, han satte til slitt en strek for seg selv. Men noe av magien ble ødelagt for min del.. Skulle ønske jeg turte å sette grenser for han, å stå for det. Uansett hvor sur han ble. Anonymkode: 24da3...7de 1
Kunstgress Skrevet 27. februar 2024 #4 Skrevet 27. februar 2024 (endret) Hvor får man hjelp til slikt? synes det er utrolig vanskelig å komme i kontakt med noen som kan hjelpe. Har vært hos to psykologer allerede. Han gikk også til den ene én gang. Men siden vi bor i forskjellige byer er dette veldig vanskelig. Endret 27. februar 2024 av Kunstgress
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #5 Skrevet 27. februar 2024 Kunstgress skrev (7 minutter siden): Hvor får man hjelp til slikt? synes det er utrolig vanskelig å komme i kontakt med noen som kan hjelpe. Har vært hos to psykologer allerede. Han gikk også til den ene én gang. Men siden vi bor i forskjellige byer er dette veldig vanskelig. Parterapi da kan man ha video timer også Anonymkode: 24da3...7de 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #6 Skrevet 4. mars 2024 Dette er utrolig slitsomt. Jeg lever selv med en mann som er sjalu på fortiden min. Vi har vært sammen i 23 år, og det går aldri over. Han lager drama, er sur og gir silent treatment i ukesvis. Det kan komme helt ut av det blå, mens vi har det helt fint, bare ved at han kommer på en person jeg hadde en romantisk eller seksuell relasjon med for flere tiår siden, og lenge før min mann og jeg traff hverandre. Der kan f eks dreie seg om en kjæreste jeg hadde i tenåringstida (vi er nå i femitåra…). Håper mannen din får hjelp i terapi, men for å være helt ærlig, så tror jeg at denne typen usikkerhet ligger så dypt befestet i en person at den er vanskelig å bli helt kvitt. Anonymkode: 7d950...187 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #7 Skrevet 4. mars 2024 Avsnitt, vær så snill! Grunnen til at terapi ikke hjelper han er at han legger skylda på deg. I terapi måtte han sett på sin egen usikkerhet og kontrollerende atferd. Dette vil neppe fungere Anonymkode: 4b3d9...f41 2
Romilo Skrevet 4. mars 2024 #8 Skrevet 4. mars 2024 Terapi fungerer kun hvis han vil det selv og skjønner det er et problem- 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #9 Skrevet 4. mars 2024 Du må slutte med å være ydmyk og å bli opprørt over dette. Min mann hadde plaget livet av meg angående en episode da vi hadde et brudd, til tross for at han gjorde mer enn meg den tiden, om jeg hadde tillatt det. For han gnaget på det. Det jeg gjorde var å sette klar strek. Enten la han det bak seg og så fremover med meg, ellers kunne vi bare gi oss to opp. Hans valg! Jeg aksepterte ikke lenger at han dro det opp. Jeg var ferdig med den saken og den tiden, og det måtte han også være, eller velge å gå fra meg. Punktum. Han måtte da ta et valg, og valgte å legge bak seg og være med meg. Kun en gang har han syndet angående å ta det opp igjen, og da minnet jeg ham på valget han tok, og sa at han fremdeles kunne ta det valget på ny, for å grave mer i dette var ikke akseptabelt. Det er ikke noe oss eller fremtid for oss om han står fast der. Siden har han ikke nevnt det igjen. At han fortsetter med å ta dette opp medfører bare at dere begge vil fortsette å tenke på det som skulle vært fortid for lenge siden. Å sette strek er eneste måten å kunne legge det bort på. Anonymkode: ceba0...719 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå