AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #1 Skrevet 27. februar 2024 Har du vært misfornøyd da du gikk på folkehøyskole? Hvorfor det, i så fall? Linja du valgte, selve skolen og hvordan den var drevet, eller mer personlige faktorer? Råd til andre som vurderer å gå folkehøyskole? Anonymkode: f4863...0ec
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #2 Skrevet 27. februar 2024 Jeg valgte en kristen folkehøyskole sør i landet, og det ble et ganske miserabelt år. Det var mange unge kristne der som kanskje hadde hatt det kjipt på vgs, ungdomsskole, og som nå hadde behov for å hevde seg og regelrett mobbet flere, blant annet meg, med lærernes velsignelse. For jeg var ikke særlig kristen eller passet helt inn. Det var tragisk. Linjen likte jeg heller ikke spes godt, men det var miljøet som var problemet. Hadde mye hjemlengsel og følte det var klaustrofobisk å alltid måtte spise i matsalen, ikke lov å gå ut i helgen osv. stå opp tidlig for møter hver morgen, ikke noe for meg. Har også noen gode minner og traff noen fine folk, men de drukner litt i alt det negative. Anonymkode: 2e809...66a 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #3 Skrevet 28. februar 2024 En folkehøgskole utenfor Bergen. Det var så mye narko der at hjelpes. Ja, det er ikke mange år siden. Anonymkode: a1ec9...a2c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #4 Skrevet 28. februar 2024 Jeg mislikte meg der. Jeg hadde allerede bodd ett år hjemmefra og klarte meg fint selv. Følte jeg bodde med en gjeng med drittunger som klagde på alt. Var veldig glad da jeg var ferdig. Anonymkode: e2e92...e0d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #5 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mislikte meg der. Jeg hadde allerede bodd ett år hjemmefra og klarte meg fint selv. Følte jeg bodde med en gjeng med drittunger som klagde på alt. Var veldig glad da jeg var ferdig. Anonymkode: e2e92...e0d Kjenner meg igjen. Følte folk var utrolig umodne og barnslige. Anonymkode: 2e809...66a 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #6 Skrevet 28. februar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: En folkehøgskole utenfor Bergen. Det var så mye narko der at hjelpes. Ja, det er ikke mange år siden. Anonymkode: a1ec9...a2c Nord eller Sør for Bergen? Anonymkode: e2e92...e0d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #7 Skrevet 28. februar 2024 Jeg begynte faktisk å røyke på folkehøyskolen siden så og si alle, inkludert lærerne røykte. Det var ikke lov å drikke alkohol, så da ble vel røyken en slags «kul» erstatning. Folk satt i store gjenger og røykte utenfor, og lærerne hang med de. Kjenner jeg blir sint av å tenke tilbake på denne tiden og all dritten som hendte. Ja jeg var 19, så burde visst bedre sikkert. Men hvis jeg valgte å slutte på skolen midt i løpet, så ville jeg ikke få godkjent året som studiepoeng, og lånet jeg hadde tatt ville ikke bli omgjort til stipend. Så det ville blitt et stort tapsprosjekt økonomisk hvis jeg valgte å slutte. Så var stuck på den plassen i et helt år og måtte bare finne en måte å holde ut på. Søsteren min gikk forøvrig på en vanlig fhs på østlandet, og hun stortrivdes. Jeg vil virkelig ikke anbefale en kristen fhs på Sørlandet/østlandet til noen. Anonymkode: 2e809...66a 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #8 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nord eller Sør for Bergen? Anonymkode: e2e92...e0d Skolen begynner på F. Anonymkode: a1ec9...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #9 Skrevet 28. februar 2024 Mye intriger og drama. Noen stjal utstyr fra sin egen klasse for å finansiere narkotika. De andre elevene ble kjempesinte. Trengte ikke dramalinje der. Folkehøyskole 80 tallet. Anonymkode: 5cc64...0af
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #10 Skrevet 28. februar 2024 Jeg gikk på Jeløy fhs, en skole som ble drevet av Frelsesarmeen. Miljøet var ikke spesielt bra, enkelte lærere var tydelig lei av jobben og det ble tigget om pengedonasjoner i tide og utide. Anonymkode: 3161f...87c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #11 Skrevet 28. februar 2024 Jeg trivdes ikke på folkehøgskole. Litt fordi de andre elevene var så ulik meg selv. Var mange av dem som kanskje ikke hadde hatt det så greit på skolen tidligere, og som nå endelig fikk hevde seg litt og møte likesinnede. Jeg likte å sminke meg litt hver dag, men dette ble sett ned på. Fikk noen kommentarer på dette, og for første gang i livet følte jeg meg litt mobbet av og til. Det var litt om å gjøre og være mest "sjuskete", folk drev med dumpsterdiving og gikk utelukkende i brukte klær. Jeg gikk på en folkehøgskole med stort fokus på miljø og bærekraftighet, noe som i seg selv er bra, men ble til tider litt for ekstremt. Fant meg heldigvis et par likesinnede venner, men vi ble nok litt utfryst av resten. Føltes også klaustrofobisk å være på skolen midt ute i gokk hele tiden. Aldri egentid, noe jeg er avhengig av. Man bodde oppå hverandre. Nå som jeg er voksen og har lært meg bedre å kjenne hadde jeg nok aldri funnet på å begynne på folkehøgskole, så litt min egen feil. Ante ikke hva jeg gikk til. Anonymkode: d7400...c04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå