Gå til innhold

Snoking i pasientjournal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen måneder siden var barnet mitt innlagt på sykehus en stund et annet sted i landet, og jeg var innlagt sammen med barnet. Nå ser jeg tilfeldigvis at en sykepleier der har vært inne i min journal. Er det vanlig at en sykepleier går inn i journalen til en forelder? Det står «Administrasjon» på grunnen til å gå inn i journalen. Jeg ser ikke helt hva som kan være grunnen. Noen som jobber på sykehus her som vet? 

Anonymkode: c33d5...774

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På tilgangsloggen kan du se hvilke dokumenter som evt er åpnet, men det dreier seg nok om rene administrative ting som å hente ut/legge inn kontaktinformasjon, bekrefte adresse, legge inn pårørendestatus e.l. Er jo spørsmål på KG hver uke om hvorfor noen ahr vært inne i journalen deres, det er ikke snoking som folk tror, det er ofte de kjedeligste forklaringer.,

Anonymkode: 44c3d...fbd

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For noen måneder siden var barnet mitt innlagt på sykehus en stund et annet sted i landet, og jeg var innlagt sammen med barnet. Nå ser jeg tilfeldigvis at en sykepleier der har vært inne i min journal. Er det vanlig at en sykepleier går inn i journalen til en forelder? Det står «Administrasjon» på grunnen til å gå inn i journalen. Jeg ser ikke helt hva som kan være grunnen. Noen som jobber på sykehus her som vet? 

På helsenorge kan du sende inn skjema og be om begrunnelse for at de åpnet journalen din. Da får du svar etter noen uker med en utfyllende grunn. 

Anonymkode: aea05...ffa

• Liker 2
Skrevet

Ingenting er p

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På tilgangsloggen kan du se hvilke dokumenter som evt er åpnet, men det dreier seg nok om rene administrative ting som å hente ut/legge inn kontaktinformasjon, bekrefte adresse, legge inn pårørendestatus e.l. Er jo spørsmål på KG hver uke om hvorfor noen ahr vært inne i journalen deres, det er ikke snoking som folk tror, det er ofte de kjedeligste forklaringer.,

Anonymkode: 44c3d...fbd

Ingenting er åpnet, rett og slett fordi det står null og niks i journalen.

Denne sykepleieren var veldig spesiell og vi ble glad hver gang det var en annen sykepleier som kom inn for å si det på en pen måte… 

Takk for svar. Det kan være noe uskyldig da med andre ord. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingenting er p

Ingenting er åpnet, rett og slett fordi det står null og niks i journalen.

Denne sykepleieren var veldig spesiell og vi ble glad hver gang det var en annen sykepleier som kom inn for å si det på en pen måte… 

Takk for svar. Det kan være noe uskyldig da med andre ord. 

Mest sannsynlig bare sjekket at adresse og kontaktinfo samsvarer med ditt barns kontaktinfo, med tanke på registrering av pårørende osv.

Anonymkode: 56dd0...6e4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Snoking er uvanlig. Med elektroniske journaler må en skrive begrunnelse for å åpne noens journal hvis de ikke er dine/avdelingens pasient. Og alt loggføres. 

Anonymkode: 47c2e...842

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Snoking er uvanlig. Med elektroniske journaler må en skrive begrunnelse for å åpne noens journal hvis de ikke er dine/avdelingens pasient. Og alt loggføres. 

Anonymkode: 47c2e...842

det stemmer ikke at en må skrive begrunnelse for å se i en journal. jeg jobber i en avdeling men har tilgang til mange andre som jeg ikke har noe med å se. noen ganger må jeg gå inn pga noe og da kreves det ingen begrunnelse. systemet heter profil. så lenge man har hele smørbrødlista, er snoking mulig, men det blir loggført. det burde være strengere med tilgang til brukere man ikke jobber med. men mye sløvt i helsevesen/boliger for psyk utviklingshemmede. lite kontroll. 

Skrevet

Du skriver at du var innlagt sammen med barnet ditt, og da må du registreres inn selv om du ikke er pasient. Dette har bla med brann å gjøre, man skal ha oversikt over hvem som befinner seg i bygget. Så da må sykepleier åpne journalen din for å kunne registrere dette. Du kan gå inn i journalen din og se hvem som har åpnet ulike dokumenter om du fortsatt er usikker.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Sykepleiere har ikke tid til å snoke i journalen til random folk på den måten..

Anonymkode: 7b8cb...353

Skrevet

Det er som tøydokka skriver, DU har vært innlagt på sykehus, som ledsager. 

Anonymkode: 62eb3...9b4

• Liker 2
Skrevet
tøydokka skrev (9 timer siden):

Du skriver at du var innlagt sammen med barnet ditt, og da må du registreres inn selv om du ikke er pasient. Dette har bla med brann å gjøre, man skal ha oversikt over hvem som befinner seg i bygget. Så da må sykepleier åpne journalen din for å kunne registrere dette. Du kan gå inn i journalen din og se hvem som har åpnet ulike dokumenter om du fortsatt er usikker.

Det var akkurat det jeg lurte på, takk☺️

Som nevnt over så var den sykepleieren veldig spesiell (på en negativ måte). Alle andre vi møtte var helt supre, men akkurat han burde nok funnet seg en annen jobb. Så det forundret meg ikke om han hadde vært frekk nok til å snoke🙈 Men da var det ikke det heldigvis. Jeg har ingenting i journalen, så der var ingenting å åpne. 

Skrevet
10 hours ago, meg anonym said:

det stemmer ikke at en må skrive begrunnelse for å se i en journal. jeg jobber i en avdeling men har tilgang til mange andre som jeg ikke har noe med å se. noen ganger må jeg gå inn pga noe og da kreves det ingen begrunnelse. systemet heter profil. så lenge man har hele smørbrødlista, er snoking mulig, men det blir loggført. det burde være strengere med tilgang til brukere man ikke jobber med. men mye sløvt i helsevesen/boliger for psyk utviklingshemmede. lite kontroll. 

TJa, man skal ha ett forhold til begrunnelsen man har valgt i profil og :)

De fleste har begrunnelsen "helsehjelp", men andre kan ha "arkiv" for eksempel.

Dette SKAL du som ansatt ha ett forhold til, hvis ikke, så har din arbeidsgiver gitt svært dårlig opplæring. 

Anonymkode: 1b1bf...8b7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TJa, man skal ha ett forhold til begrunnelsen man har valgt i profil og :)

De fleste har begrunnelsen "helsehjelp", men andre kan ha "arkiv" for eksempel.

Dette SKAL du som ansatt ha ett forhold til, hvis ikke, så har din arbeidsgiver gitt svært dårlig opplæring. 

Anonymkode: 1b1bf...8b7

Nå var poenget mulighet for snoking... de er der

• Nyttig 1
Skrevet

Blodtype?

Anonymkode: ac59e...e6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...