Gå til innhold

Mamma sårer meg litt med mas om slanking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 38 år, jeg veier 74 kg og er lang. Men hver gang hun møter meg så maser hun om at jeg må slanke meg. Kan hende jeg går ned litt etterhvert, men hun mener det skal skje nå. Legen har uansett sagt jeg har normal vekt, men da jeg sa det til mamma så sa hun at han kunne ikke vite hva han snakket om. Det sårer meg at hun ikke bare kan godta meg som jeg er. Men hun og pappa er fæle til å baksnakke om de har møtt noen som de syns er tjukke. Jeg syns ikke noe om at de holder på sånn.  Er så lei, for hun vil kontrollere alt med meg, og nå også vekten min. Hvordan sette henne på plass?

Anonymkode: 90762...e56

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har foreldrene dine utsatt deg for omsorgssvikt som gjør at du er sårbar i voksen alder og lar deg kontrollere? Jeg tenker at du isåfall burde snakke med profesjonelle om hva du opplever i relasjon med foreldrene dine og få veiledning. Jeg tenker at den relasjonen du har til foreldrene dine er skadelig for deg når du blir utsatt for slikt. Har du andre som f.eks en mann å diskutere dette med? Det er jo litt enklere å få råd og støtte fra folk som kjenner deg og din situasjon bedre enn her inne. Kan også på det varmeste anbefale Kirkens SOS som du kan ringe eller chatte med hvis du ønsker det.

Anonymkode: 51fda...f4d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har foreldrene dine utsatt deg for omsorgssvikt som gjør at du er sårbar i voksen alder og lar deg kontrollere? Jeg tenker at du isåfall burde snakke med profesjonelle om hva du opplever i relasjon med foreldrene dine og få veiledning. Jeg tenker at den relasjonen du har til foreldrene dine er skadelig for deg når du blir utsatt for slikt. Har du andre som f.eks en mann å diskutere dette med? Det er jo litt enklere å få råd og støtte fra folk som kjenner deg og din situasjon bedre enn her inne. Kan også på det varmeste anbefale Kirkens SOS som du kan ringe eller chatte med hvis du ønsker det.

Anonymkode: 51fda...f4d

Nei, men hun er veldig opptatt nå av at jeg skal slanke meg. Syns det er litt vanskelig når hun holder på sånn. Kan nesten ikke spise noe i nærheten av henne.

• Liker 1
Skrevet

Den eneste vekten du skal gå ned, er de tyngende tankene dine som moren din gir deg. 

Send driten tilbake dit det kommer fra - til henne. Og be henne passe sine egne saker, og si at nå gidder du faen meg ikke høre på drittsnakkingen til foreldrene dine mer. 

Stå opp for deg selv, dessverre må du lære hvordan på egenhånd da foreldrene dine er ukompetente på å være rause medmennesker, du har jo ikke lært hjemmefra hvordan man står opp for seg selv. 

Dump både mor og far hvis de ikke endrer oppførsel mot deg. Dette er IKKE mennesker du trenger i livet ditt!

Anonymkode: 9a2f4...ac9

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Be henne holde tåta. Si at du er et voksent menneske som ivaretar helsen selv, og nå vil du ha deg frabedt flere frekke kommentarer om vekt. Det temaet skal ikke tas opp igjen. (Hvis hun gjør det, så reiser du deg og går. På samme måte som når en mor jobber med å avlære et småbarn å slå)

Du kan også be henne passe sine egne saker, og heller se på seg selv etter forbedringsprosjekter. Du er nemlig akkurat slik du skal være!

Anonymkode: 04688...013

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Skikkelig fittemor! Borderline kjærring??

Er da INGEN normale personer som sier noe slikt.  Sykt!! 

Er da vitterlig ingen som må slanke seg ved 78 Kg.enten man er 130 eller 190 Cm.  

Anonymkode: 2944e...231

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skikkelig fittemor! Borderline kjærring??

Er da INGEN normale personer som sier noe slikt.  Sykt!! 

Er da vitterlig ingen som må slanke seg ved 78 Kg.enten man er 130 eller 190 Cm.  

Anonymkode: 2944e...231

Hvis du er 130 cm høy så er jo 78 kg i godt hold...

Men ellers enig. Voksne skal ikke gnåle om slanking til andre voksne, uansett relasjon.

• Liker 2
Skrevet

Det gjør min mor også. Jeg veier riktignok en god del mer enn deg og burde gå ned, men jeg trenger ikke at hun skal si det til meg hver gang vi møtes. Jeg ser det nemlig selv også.

Anonymkode: fe2d1...d4d

Skrevet

Samme gjør min mor. Hun kan finne på å servere dessert og godteri i besøk, men passe aktivt på at jeg ikke forsyner meg. Er 170 og 80kg, så jeg har litt ekstra. Jeg mener likevel ikke at det er kritisk at jeg slanker meg, livet er hektisk med små barn, det kommer etterhvert. 

Hun maser også om at jeg må servere sunn mat, fisk og grønnsaker hjemme, sånn at barna får sunne vaner. Hun nekter å tro på meg når jeg sier vi spiser fisk to ganger i uken. Ungene mine elsker grønnsaker og spiser ikke snop. Det er sjeldent vi lager vafler eller andre ting for kos. Jeg kan jo nok om kosthold til å ta gode valg for familien liksom. Problemet mitt er at jeg velger raske løsninger på jobb og koser meg når barna har lagt seg😅

Anonymkode: 39638...4d3

Skrevet

Jeg har vært tydelig overfor min mor om at jeg ikke godtar å bli snakket som om og til. Min vekt, er min og privat. Jeg reiste meg opp og gikk når hun begynte med det. Orker ikke å ha mennesker i livet mitt som sprer negativ energi. Hun ga seg etter hvert, når jeg hadde gått fra henne noen ganger. 

Anonymkode: d64e0...eec

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det må være slitsomt med det maset. Selv har jeg en mor og far med mer fett enn nødvendig og mor maser motsatt vei når det kommer til meg. Jeg forstår at moren min maser siden jeg gikk ned 11 kg på et par uker med sykdom for ett år siden og enda ikke har klart å gå opp igjen, men så tenker jeg samtidig at jeg har sunn bmi. Da er det ikke så farlig, og jeg tenker maset kommer av at man har vært annerledes. Hadde du alltid hatt litt ekstra fett så hadde nok ikke moren din mast nå 

• Nyttig 1
Skrevet

Spør om din mors BMI.

Anonymkode: 2379f...174

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som min bestemor. Hun kunne holde et timelangt foredrag om hvor farlig overvekt var, og at hun aldri spiste seg mett av frykt for å legge på seg. Og så ble hun ble dødelig fornærmet hvis jeg ikke forsynte meg med et stort stykke av kaken hun hadde bakt bare fordi jeg skulle komme på besøk…

Min mor gjør det på en litt annen måte: hun spiser en halv brødskive til frokost og passer på å fortelle hvor mett hun er. Hun sier aldri noe direkte om vekt, men jeg skjønner hintet.

Anonymkode: 00ed2...2e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du er 130 cm høy så er jo 78 kg i godt hold...

Men ellers enig. Voksne skal ikke gnåle om slanking til andre voksne, uansett relasjon.

Jeg er ca 170 cm.

Skrevet

Jeg hadde gitt klar beskjed om at hun fikk klappe igjen hvis hun ikke har noe annet å snakke om, og hvis hun kommenterer en gang til så kommer ikke jeg til å bruke tid med henne. Hun er moren din, men du er ikke forpliktet til å tilbringe tid med henne når hun oppfører segsådårlig.

Anonymkode: bd07f...d5c

Skrevet

En del litt eldre kvinner får et oppheng på det der. Jeg hadde en svigermor som var sånn, som bestandig skulle kommentere andres vekt, om de hadde gått opp eller ned, og som ikke kunne se en sjokoladekake i et familieselskap uten å si "Å sjokoladekake. Det blir ALTFOR søtt for meg." Jeg tok det hardt opp med henne til slutt. Dråpen var at jeg fikk barn som var store nok til å få med seg det hun sa. Jeg sa: "Det er utrolig frekt å kommentere andres vekt. Og du spiser hva du vil, men her prøver vi å lære barna våre at man ikke kommenterer mat man ikke liker eller ikke vil ha, og da synes jeg ikke du skal være noe dårligere." Hun ble enormt fornærma, selvfølgelig, men det levde jeg greit med.

Anonymkode: f5cc0...054

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har samme type mor, dessverre. Heldigvis bor hun i et annet land, og jeg har ikke sett henne på en stund. Men jeg må lyve vekta mi ganske mye ned. Hun mener at min vekt med BMI på 24 er "smellfeit", og at jeg må i hvert fall 10-15 kilo ned. Slitsomt. 

Anonymkode: 3920f...ed0

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hun har sagt rett ut at hun ikke er fornøyd med hvordan jeg ser ut, at hun ikke vil ha en overvektig datter. Jeg er ikke overvektig en gang og hører på det legen har sagt om vekten min, at jeg er normalvektig. Mamma sier han tar feil 🙄

Er så lei at jeg orker ikke å møte henne så mye mer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2024 den 20.56):

Hvordan sette henne på plass?

Be henne om å holde kjeft eller gå. Da får pipa en annen lyd.

Anonymkode: c0a08...239

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun har sagt rett ut at hun ikke er fornøyd med hvordan jeg ser ut, at hun ikke vil ha en overvektig datter. Jeg er ikke overvektig en gang og hører på det legen har sagt om vekten min, at jeg er normalvektig. Mamma sier han tar feil 🙄

Er så lei at jeg orker ikke å møte henne så mye mer. 

Da sier du: Ok. Da har du ingen datter, også går du fra henne.

Anonymkode: c0a08...239

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...