Gå til innhold

Katt: nyresvikt, hårball eller annet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en kastrert hann katt på 6 år som har nyresvikt og får medisinsk mat hver dag, gått veldig fint i rundt 3-4 år nå. I går merket jeg at han var litt slapp og litt redusert matlyst, noe som ikke pleier å være unormalt for han når han har en hårball som venter på å komme ut. 

I kveld derimot har jeg merket ganske stor nedgang i formen hans - alt han vil er å sove. Normalt er han matglad, kosete, veldig verbal og gal etter Kattegodt- men i kveld har han kun drukket vann og sovet. Han sliter i tillegg med å gå opp og ned trappene plutselig? Virker litt stiv i bakparten nesten.

Kan dette være tegn på at nyresvikten utvikler seg, eller at det er en hårball som sitter fast? Eller noe annet? Skal selvfølgelig til veterinær i morgen, men vil gjerne få høre litt erfaringer om noen kan kjenne seg igjen.. Er forferdelig å ikke kunne hjelpe pus med en eneste gang og blir så stresset for at han er i dårlig form.

Anonymkode: 32689...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår katt har hatt hårball i magesekk to ganger. Måtte opereres begge gangene. Hun kastet opp både vann og mat da hun hadde hårball, ingenting gikk ned. 

Håper det er forbigående og pus blir frisk! ❤️

Anonymkode: 23916...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har en kastrert hann katt på 6 år som har nyresvikt og får medisinsk mat hver dag, gått veldig fint i rundt 3-4 år nå. I går merket jeg at han var litt slapp og litt redusert matlyst, noe som ikke pleier å være unormalt for han når han har en hårball som venter på å komme ut. 

I kveld derimot har jeg merket ganske stor nedgang i formen hans - alt han vil er å sove. Normalt er han matglad, kosete, veldig verbal og gal etter Kattegodt- men i kveld har han kun drukket vann og sovet. Han sliter i tillegg med å gå opp og ned trappene plutselig? Virker litt stiv i bakparten nesten.

Kan dette være tegn på at nyresvikten utvikler seg, eller at det er en hårball som sitter fast? Eller noe annet? Skal selvfølgelig til veterinær i morgen, men vil gjerne få høre litt erfaringer om noen kan kjenne seg igjen.. Er forferdelig å ikke kunne hjelpe pus med en eneste gang og blir så stresset for at han er i dårlig form.

Dette tar du da selvsagt opp med en dyrlege pronto og ikke på et nettforum.

Anonymkode: 5c911...87b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette tar du da selvsagt opp med en dyrlege pronto og ikke på et nettforum.

No shit Sherlock???? For ordens skyld: ringte dyrlegevakt i går kveld, men siden symptomene ikke var helt like som sist han fikk nyresvikt og han fortsatt drakk vann måtte jeg vente på time til i morges fordi de mente det ikke var akutt enda og kunne vente med å ta blodprøver i morges. Derfor spurte jeg i går kveld om noen kanskje kjente igjen symptomene. Det ble forøvrig avlivning. 

Føler du deg bra av å skrive på en nedlatende måte? Du kan kanskje lære deg å stille spørsmål i stedet for å komme med en nedlatende kommentar i en allerede vond situasjon, så takk for det og rett og slett fuck off.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine har aldri hatt problemer med hårballer, så vet ikke hvordan det er. Men om det oppstår så store forandringer, spesielt når katten allerede har en diagnose, ville jeg fått en time snarest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

svartkatt skrev (4 minutter siden):

Kattene mine har aldri hatt problemer med hårballer, så vet ikke hvordan det er. Men om det oppstår så store forandringer, spesielt når katten allerede har en diagnose, ville jeg fått en time snarest. 

Takk for svar, snakket med dyrlege både i går kveld og vært 2 ganger i dag. Dessverre ble det avliving 2 gangen da blodprøver viste at nyrene hadde sviktet fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar, snakket med dyrlege både i går kveld og vært 2 ganger i dag. Dessverre ble det avliving 2 gangen da blodprøver viste at nyrene hadde sviktet fullstendig.

Huff, kondolerer. Jeg ville ikke si det, men forrige katten min oppførte seg likt. Det var som han visste at det var over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Han sliter i tillegg med å gå opp og ned trappene plutselig? Virker litt stiv i bakparten nesten.

Akkurat som vår katt. Var nyresvikt grad4, og hun måtte dessverre avlives 😕

Anonymkode: b0c06...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så ikke dette før jeg svarte over her dessverre.
Så leit å lese, men godt du fikk den til veterinæren så den slapp å lide.

Anonymkode: b0c06...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

No shit Sherlock???? For ordens skyld: ringte dyrlegevakt i går kveld, men siden symptomene ikke var helt like som sist han fikk nyresvikt og han fortsatt drakk vann måtte jeg vente på time til i morges fordi de mente det ikke var akutt enda og kunne vente med å ta blodprøver i morges. Derfor spurte jeg i går kveld om noen kanskje kjente igjen symptomene. Det ble forøvrig avlivning. 

Føler du deg bra av å skrive på en nedlatende måte? Du kan kanskje lære deg å stille spørsmål i stedet for å komme med en nedlatende kommentar i en allerede vond situasjon, så takk for det og rett og slett fuck off.

Nei det er ikke no shit Sherlock. Det har vært X antall innlegg her hvor folk har spurt om ting som er helt åpenbart noe men ta med dyrlege, men dyrlegen har ikke kontaktet fordi de tenkte vi skulle høre på nett først. Og ja jeg mener at det hadde vært helt naturlig å starte innlegget med å si jeg har vært i kontakt med dyrlege ,men er det noen andre som har lignende erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...