AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #1 Skrevet 27. februar 2024 Jeg er gravid og dette er vårt første barn. Både jeg og mannen har et godt forhold til familie og svigerfamilie. Alle foreldre/søsken bor 20-30 minutter unna oss, både jeg og samboer har flere søsken (noen med barn). Det nærmer seg fødsel, og jeg kjenner at jeg har litt andre følelser nå enn jeg hadde tidlig i svangerskapet, og lurer litt på hva som blir forventet av meg/oss i barseltiden. Jeg tenkte i utgangspunktet at jeg ville komme til å ha lyst vise fram babyen og så på det som en selvfølge at familien skulle få komme på besøk og hilse på den lille tidlig. Nå føler jeg derimot at jeg vil trenge mye ro etter fødsel, og gruer meg til å måtte ha masse folk innom som skal snakke og holde babyen min. Det er som om instinktene mine sier meg at når ungen er ute så må jeg beskytte den og ha den nært meg hele tiden, at det føles utrygt med masse besøk (i tillegg til at det virker skikkelig slitsomt). Jeg har tenkt at besteforeldrene skal få komme og hilse på på sykehuset. Der er det jo uansett en visitt-tid de må forholde seg til og kan ikke bli i timevis. Det er besøkene etter vi har kommet hjem jeg gruer meg til. Hvor fort er det forventet at vi skal ta i mot besøk av besteforeldrene hjemme, og mine og min manns søsken? Er det innafor å gi de et tidspunkt de kan komme (feks mellom kl 11 og kl 12) for å avgrense? Hvor kort er ok? Er det innafor at bare søsken med partner får komme på besøk, men ikke ta med barna? Er det greit å forskjellsbehandle mellom søsknene, da jeg er mer komfortabel med noen enn andre? Må alle holde babyen min hvis jeg ikke vil? Hva gjør jeg hvis noen i familien forventer noe som jeg ikke er komfortabel med? Anonymkode: 9e684...9d3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #2 Skrevet 27. februar 2024 Hvor fort er det forventet at vi skal ta i mot besøk av besteforeldrene hjemme, og mine og min manns søsken? Dette er 100% opp til deg. Her fikk ingen komme på besøk den første uka hjemme.. Og kun far/barnets søsken på sykehuset. Er det innafor å gi de et tidspunkt de kan komme (feks mellom kl 11 og kl 12) for å avgrense? Hvor kort er ok? Ja 100%. Ingen bør komme uanmeldt på besøk eller bli for lenge. Er det innafor at bare søsken med partner får komme på besøk, men ikke ta med barna? Ja jeg syns det. Er det greit å forskjellsbehandle mellom søsknene, da jeg er mer komfortabel med noen enn andre? Selvsagt. Ditt hus, ditt barn, dine regler. Må alle holde babyen min hvis jeg ikke vil? NEI! Du bestemmer over din baby. Hva gjør jeg hvis noen i familien forventer noe som jeg ikke er komfortabel med? Da gir du beskjed om det. Ikke sikkert de blir særlig happy med det, men du har din fulle rett til å stå opp for deg selv om dine ønsker. Du kan jo gjerne gi retningslinjer til de som skal besøke før de kommer, så de vet hva de kan forvente. Her får ingen kysse baby i ansiktet, griner baby så skal den tilbake til meg/far umiddelbart. Det er ikke en selvfølge at se får holde. Sover baby i seng/vugge etc får de ikke forstyrre søvnen ved å løfte opp. Det er helt opp til deg hvordan du vil gjøre dette. Ang reise i familiebesøk. Du reiser hvis du føler for det, dropper det hvis du føler for det. Man vet aldri før barnet er her hvordan man føler ting. Anonymkode: 75dc6...239 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #3 Skrevet 27. februar 2024 Vent å se hvordan fødselen blir, hva du orker og klarer etterpå. Alle vil forstå at det ikke passer med besøk alltid etter fødsel(oppegående voksne folk)! Ikke sikkert ett gitt tidspukt du tenker no er det du tenker passer da. Du vet ikke kordan døgnet bøir, for det blir garantert snudd på hodet! Og det er helt greit å ikke ha besøk med engang elelr ha besøk. Helt opp til deg det! Alltid noen som prøver seg uansett,men vær klar på at du trenger hvile no og er sliten! Hadde besøk på sykehuset av svigerfamilien, helt greit. Blir litt og går og trenger ikke varte opp. Hadde lange tunge fødsler. Og hadde jeg vært litt tøffere hadde jeg sagt det passet bedre en annen gang. Men det gikk fint. Og kjekt å vise fram den nye lille. Anonymkode: cc67d...781 1
Petra200 Skrevet 28. februar 2024 #4 Skrevet 28. februar 2024 Dere bestemmer, sett tydelige grenser. Hvorfor føler du at noen forventer noe av deg? Besteforeldre ville besøke på sykehuset, vi sa nei til det, ferdig med det.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #5 Skrevet 28. februar 2024 Du blir mor nå. Du må lære deg å sette grenser. Ingen trenger holde babyen. Du kan velge når du vil ha besøk. De fleste blir veldig kort på barselbesøk. Samtidig tenker jeg du må også passe på å ikke skyve andre unna deg. Det er også din partner sitt barn. I tillegg vil jeg anbefale å vente med å se hvordan du ønsker besøk til etter fødsel. Jeg var helt sikker på at jeg ikke ville ha noe besøk, for jeg er ganske sjenert og liker ikke sosialt, hvor jeg tenkte at jeg ville være veldig sårbar etter fødsel - og etter jeg hadde født, var det eneste jeg ville ha besøk. Det gjorde meg så glad å se babyen med andre som jeg var glad i Ofte blir også mange mer innesluttet og mer innovervendt rett før fødsel, for man trenger ro der og da, så jeg ville ikke tatt noen store beslutninger nå. Anonymkode: 8f8b1...018
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #6 Skrevet 28. februar 2024 Er ikke sikkert det renner ned dørene, de fleste voksne har faktisk sunn fornuft. Vi fikk ikke noe besøk hjemme den første tiden, vi dro bort til andre vi ville besøke. Ingen maste om noe annet. Anonymkode: 2ff2b...d99 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #7 Skrevet 28. februar 2024 Jeg hadde besøk på sykehuset. Svigerfamilie, pluss en til. Syns det var godt med besøk. Lange dager 🙃. Var der 4 dager. Tok i mot besøk av svigerfamilie og venner hjemme. Syns det var stas å vise frem baby. Men alle besøk ble avtalt, var korte, og vi serverte bare drikke. Noen hadde med kaker. Mine foreldre kom på besøk i en uke da baby var litt over to uker. Var deilig å ha dem der til litt avlastning 😃. Da lagde de mat, handlet, trillet turer osv. Anonymkode: 226de...f74 2
Visla Skrevet 28. februar 2024 #8 Skrevet 28. februar 2024 Viktig å snakke med samboeren din også så dere kan bli enige sammen om dette. det er begges baby. Når var du å hilste på tantbarna da de ble født? Fikk du holde dem? ville ikke planlagt så mye på forhånd. Ta det som det kommer. Du vet ikke nå hvordan du føler deg etter føderl. Kanskje er du kjempe sliten, kanskje har du mye overskudd og har lyst på besøk. det er iallefall sært å invitere på barselbesøk og ikke la noen holde babyen når det er snakk om nærmeste familie. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #9 Skrevet 28. februar 2024 Når det gjelder besøk rett etter fødsel, spiller det ingen rolle hva far mener om besøk - akkurat dette er mors uforbeholdne "rett" til å bestemme. Grunnen til at mødre vurderer besøk eller ikke, er jo fordi mange er sliten og full av hormoner på et helt annet nivå (!) fordi hun har vært gravid i 9 måneder og nettopp født, om noen lurte! De fleste har også smerter i kroppen, blør endel, har vondt av å både sitte og gå, og noen har fått større skader som mor plutselig skal håndtere og akseptere i tillegg til å få til amming og bli kjent med baby. Det er altså ekstremt store ting som skjer inni mor, utenpå mor, og for mor. Far har jo naturligvis ingen av disse ekstra forholdene å tenke på/kjenne på, annet en følelser knyttet til at han har blitt far. Hva han mener om besøk (når mor har gitt uttrykk for hva hun tenker) burde derfor alltid være det mor mener - de første dagene hjemme. Noe annet er hårreisende. Anonymkode: 83636...8a3 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #10 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når det gjelder besøk rett etter fødsel, spiller det ingen rolle hva far mener om besøk - akkurat dette er mors uforbeholdne "rett" til å bestemme. Grunnen til at mødre vurderer besøk eller ikke, er jo fordi mange er sliten og full av hormoner på et helt annet nivå (!) fordi hun har vært gravid i 9 måneder og nettopp født, om noen lurte! De fleste har også smerter i kroppen, blør endel, har vondt av å både sitte og gå, og noen har fått større skader som mor plutselig skal håndtere og akseptere i tillegg til å få til amming og bli kjent med baby. Det er altså ekstremt store ting som skjer inni mor, utenpå mor, og for mor. Far har jo naturligvis ingen av disse ekstra forholdene å tenke på/kjenne på, annet en følelser knyttet til at han har blitt far. Hva han mener om besøk (når mor har gitt uttrykk for hva hun tenker) burde derfor alltid være det mor mener - de første dagene hjemme. Noe annet er hårreisende. Anonymkode: 83636...8a3 Forsåvidt enig de første dagene hjemme. Men mor kan jo benytte sjansen til å gå og legge seg litt mens det er besøk 🙂. Så ordner pappa med baby. Tror hvertfall ikke nær familie vil reagere negativt på det. Anonymkode: 226de...f74 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #11 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Forsåvidt enig de første dagene hjemme. Men mor kan jo benytte sjansen til å gå og legge seg litt mens det er besøk 🙂. Så ordner pappa med baby. Tror hvertfall ikke nær familie vil reagere negativt på det. Anonymkode: 226de...f74 Det skilles ut et hormon som gjør at mange mødre er "lysvåken" i starten. Det er uansett rimelig spesielt å tro at mor ønsker å være på et rom og sove, mens familie er i naborommet og møter den nyfødte for første gang. Jeg synes også at mor skal få glede av besøket og få være der å vise baby for første gang, det er et stort øyeblikk. Ikke ha "snikvisninger" av barnet mens mor ligger på rommet.. Utrolig hvor lite kvinnen og kvinnekroppen egentlig tas hensyn til i samfunnet. For kvinner er det alltid snakk om at "de kan jo bare [sett inn hva som helst, feks gå på rommet og sove mens far viser fram babyen]......" Anonymkode: 83636...8a3 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #12 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det skilles ut et hormon som gjør at mange mødre er "lysvåken" i starten. Det er uansett rimelig spesielt å tro at mor ønsker å være på et rom og sove, mens familie er i naborommet og møter den nyfødte for første gang. Jeg synes også at mor skal få glede av besøket og få være der å vise baby for første gang, det er et stort øyeblikk. Ikke ha "snikvisninger" av barnet mens mor ligger på rommet.. Utrolig hvor lite kvinnen og kvinnekroppen egentlig tas hensyn til i samfunnet. For kvinner er det alltid snakk om at "de kan jo bare [sett inn hva som helst, feks gå på rommet og sove mens far viser fram babyen]......" Anonymkode: 83636...8a3 Syns du høres litt sær ut 🙂. Føler at det tas veldig hensyn, og det er fint. Da må også mor få liv til å legge seg litt, om far f.eks har besøk av sine foreldre. Det fine er jo at man kan bestemme selv 🙂. Og mange er i helt fin form 4 - 5 dager etter fødsel. Dessuten så er de fleste fedre hjemme de første 14 dagene, så da passer det ofte fint å gjøre unna litt besøk. Anonymkode: 226de...f74 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #13 Skrevet 28. februar 2024 Når jeg får familebesøk i barsel. Rydder de huset,lager middag,vasker klær så jeg får slappet godt av. Håper de gjør det for deg da. Så det blir mere Kos enn slit. Anonymkode: bf0e9...20c 2
MariaIsabel Skrevet 28. februar 2024 #14 Skrevet 28. februar 2024 Det er selvsagt helt opp til dere, selv om jeg personlig vil ha besøk og vise frem med en gang etter fødsel. Det eneste jeg vil kommentere, er at det kan være dumt å invitere deres søsken uten barna deres. Svigerinna mi (min brors kone) føder når som helst nå (er på overtid), og sønnen min gleder seg masse til å få en liten kusine. Tror han hadde blitt helt knust om han ikke fikk hilse på samtidig som oss. Vi ville reagert negativt på en slik invitasjon, og tenkt at da burde de heller ventet med å invitere oss. Vi ville ikke kommet. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #15 Skrevet 28. februar 2024 Jeg følte veldig på det da vi ventet første barnet at jeg ønsket IKKE å ha masse folk springende inn og ut husdøra vår da jeg hadde født. Vi er stor familie på begge sider hvor alle søsknene vøre hadde barn før oss, og dette her var også noe jeg følte litt på. Nå fikk vi babyen midt på sommeren, så det var ikke så mye påkledning og div. Så i første omgang dro vi til tanter/onkler/besteforeldre så de fikk hilse på. Da kunne vi selv bestemme hvor lenge vi skulle være osv, vi slapp å varte opp med kaffe og kaker og alt det der. Barna var til stede, men de fikk ikke holde i. De kunne kose med nyvasket hender og sånn, men det var det. Der var jeg veldig streng og jeg har aldri hatt dårlig samvittighet for det, fordi det her er jo å sette grenser for egne barn! Skjønner dog at ikke dette er for alle! når andre barnet kom sa jeg på forhånd at jeg ikke ønsket besøk på et pr uker, men jeg kjente veldig på etter fødsel at besteforeldre var veldig velkommen etter to dager. Så de fikk komme å hilse på og holde. Tanter og onkler fikk komme litt senere, UTEN barn. Det var aldri noe spørsmål rundt det, og det skjønte de. Det her var jo på vinteren, pg det gikk mye covid og div, så jeg var veldig klar på hvorfor jeg ikke ville ha barn på besøk. nå skal vi ha nr 3, vi har flyttet litt lengre unna og jeg har satt en dag hvor tanter og onkler kan komme på besøk hvis de vil. Besteforeldre kan komme «når de vil»… jeg orker ikke folk inn og ut, og for meg er det absolutt ikke en selvfølge å please andre sitt behov for å kose på baby. Jeg har en egen familie som skal omjustere seg og som det skal tas hensyn til. Og hvis folk vil bli sure for det så er det deres problem:) Anonymkode: 8bbb6...ee7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #16 Skrevet 28. februar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Det skilles ut et hormon som gjør at mange mødre er "lysvåken" i starten. Det er uansett rimelig spesielt å tro at mor ønsker å være på et rom og sove, mens familie er i naborommet og møter den nyfødte for første gang. Jeg synes også at mor skal få glede av besøket og få være der å vise baby for første gang, det er et stort øyeblikk. Ikke ha "snikvisninger" av barnet mens mor ligger på rommet.. Utrolig hvor lite kvinnen og kvinnekroppen egentlig tas hensyn til i samfunnet. For kvinner er det alltid snakk om at "de kan jo bare [sett inn hva som helst, feks gå på rommet og sove mens far viser fram babyen]......" Anonymkode: 83636...8a3 Jeg sov som en stein etter fødsel og hadde ingenting imot å gå og legge meg litt mens vi hadde besøk. Helt nydelig å få litt nedetid! Anonymkode: 8f8b1...018 1
Visla Skrevet 28. februar 2024 #17 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Når det gjelder besøk rett etter fødsel, spiller det ingen rolle hva far mener om besøk - akkurat dette er mors uforbeholdne "rett" til å bestemme. Grunnen til at mødre vurderer besøk eller ikke, er jo fordi mange er sliten og full av hormoner på et helt annet nivå (!) fordi hun har vært gravid i 9 måneder og nettopp født, om noen lurte! De fleste har også smerter i kroppen, blør endel, har vondt av å både sitte og gå, og noen har fått større skader som mor plutselig skal håndtere og akseptere i tillegg til å få til amming og bli kjent med baby. Det er altså ekstremt store ting som skjer inni mor, utenpå mor, og for mor. Far har jo naturligvis ingen av disse ekstra forholdene å tenke på/kjenne på, annet en følelser knyttet til at han har blitt far. Hva han mener om besøk (når mor har gitt uttrykk for hva hun tenker) burde derfor alltid være det mor mener - de første dagene hjemme. Noe annet er hårreisende. Anonymkode: 83636...8a3 Da jeg var gift og i barseltiden med våre 4 barn pratet vi sammen og ble enige. Far tok hensyn til meg, og vi stod sammen om avgjørelsene når det ble videreformidlet til de rundt ang besøk. Hadde far hatt ett sterkt ønske om besøk av sin mor mens jeg ikke orket besøk, hadde vi nok funnet en løsning på det også. jeg var heldigvis i fin form etter fødsel. Så vi hadde mye besøk. Den ene fødselen var veldig traumatisk. Da sa vi ifra at vi ga beskjed når vi var klare for besøk. Men da også ble jeg klar før jeg trodde, men litt kortere besøk enn de andre i starten🥰 det er ikke rett at den ene bare trumfer den andres ønsker bare fordi den har født barnet. Derfor mener jeg det er viktig å prate sammen, og ta hensyn til hverandre. Man er jo et team som har fått barn sammen. 1
SexBOMBo Skrevet 28. februar 2024 #18 Skrevet 28. februar 2024 Du bestemmer absolutt alt. Også er det lov å ombestemme seg. Hvis folk dukker opp uanmeldt trenger man ikke åpne døra. Hvis du blir sliten etter 5 min ta med baby og gå å legg deg. Også blir nok noen i omgangskretsen fornærmet om de ikke får gjøre som de vil med deg/babyen.. svigermødre er en slik rase.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå