Gå til innhold

Plutselig svimmel, hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sparkling_Pink skrev (2 minutter siden):

Unnskyld. Akutt svimmelhet skal ikke spekuleres i over nett. Du bør oppsøke helsehjelp for sjekk med en gang. De utelukker da de farlige tingene. Deretter kan du spekulere med hvem du vil.

Vurderer det. Men er alene med en 4åring som ligger å sover, så får ikke dratt noe sted uansett 😖

Skrevet
Anjatapinjata skrev (58 minutter siden):

Jeg er 33år det er ikke overgangsalder.

Du kan få det tidlig..

Anonymkode: d1847...001

Skrevet
Anjatapinjata skrev (1 minutt siden):

Vurderer det. Men er alene med en 4åring som ligger å sover, så får ikke dratt noe sted uansett 😖

Ring legevakt og hør hva dem mener.  Hvis det er akutt kan de sende legen hjem til deg.

Anonymkode: f5030...585

• Liker 2
Skrevet
Anjatapinjata skrev (2 minutter siden):

Altså, ikke for å skremme deg nå, men i verste fall våkner fireåringen opp til en mamma som ikke lever lenger. Svimmelhet skal man ta på alvor, og jeg ble veldig skeptisk til å avvente da du skrev du har hodepine også. Kanskje er det bare en filleting, men det kan være ille også.

Anonymkode: 63885...0eb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan få det tidlig..

Anonymkode: d1847...001

Svart lenger opp at jeg er helt sikker på at jeg ikke er i overgangsalder. 

Skrevet

Støtter de som sier du skal ringe legevakta. 

Anonymkode: 83939...338

• Liker 2
Skrevet

Jeg er alltid svimmel når jeg har mensen. Det kan være så enkelt? Kanskje du bare trenger å drikke litt vann?

Skrevet
Anjatapinjata skrev (25 minutter siden):

Okei. Det var ikke noe anfall her da. Er fortsatt svimmel etter 3timer.. men får bare se Ann å evt kontakte lege. Hodepine i tillegg nå.

Jeg har krystallsyke selv og det er riktig det med at det kan være relativt korte anfall som kommer f.eks når man snur seg i sengen. Men det kan også være svimmelhet som varer i en dag eller en uke.

Anonymkode: 51fc0...ede

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altså, ikke for å skremme deg nå, men i verste fall våkner fireåringen opp til en mamma som ikke lever lenger. Svimmelhet skal man ta på alvor, og jeg ble veldig skeptisk til å avvente da du skrev du har hodepine også. Kanskje er det bare en filleting, men det kan være ille også.

Anonymkode: 63885...0eb

Dette er jo bare tull... Men ja for all del, det koster ingenting å ringe legevakten og stille et spørsmål.

Anonymkode: 51fc0...ede

Skrevet (endret)
Anjatapinjata skrev (1 time siden):

Ble plutselig skikkelig svimmel helt utav det blå mens jeg satt. Det er halvannen time siden nå og det går ikke over. Hjelper ikke å sitte eller ligge, det er likt uansett 😖 merker jeg blir litt stressa. Noen som vet hva det kan komme av? 😓

Som oftest er det ikke noe farlig, og det har sine ufarlige grunner :)

Hva har du spist i dag? Hvor mye væske har du fått i deg?

Har du drevet med aktivitet du ikke er vandt til?

Har du sitter mye på pc-skjerm?

Når kommer svimmelheten? Når du reiser deg, står oppreist, når du sitter, legger deg ned etc. 

Kan du være gravid? Svimmelhet kan oppstå i første trimester (opplevde selv plutselig ekstrem svimmelhet som varte i noen uker, men var frisk som en fisk) :)

Det kan også være bevegelse i krystallene, krystallsyke eller virus på balansenerve :)

Slapp av, det er nok ikke noe farlig ❤️ 

Endret av Marvels
Skrevet
Marvels skrev (5 minutter siden):

Som oftest er det ikke noe farlig, og det har sine ufarlige grunner :)

Hva har du spist i dag? Hvor mye væske har du fått i deg?

Har du drevet med aktivitet du ikke er vandt til?

Har du sitter mye på pc-skjerm?

Når kommer svimmelheten? Når du reiser deg, står oppreist, når du sitter, legger deg ned etc. 

Kan du være gravid? Svimmelhet kan oppstå i første trimester (opplevde selv plutselig ekstrem svimmelhet som varte i noen uker, men var frisk som en fisk) :)

Det kan også være bevegelse i krystallene, krystallsyke eller virus på balansenerve :)

Slapp av, det er nok ikke noe farlig ❤️ 

Har spist 4 ganger idag, drukket bra gjennom dagen. Ikke hatt sex på evigheter så er ikke gravid😊

Svimmelheten oppstod i sittende stilling,  er svimmel uansett om jeg står, går, ligger eller sitter. Minst svimmel når jeg ligger helt stille.

Skrevet (endret)
Anjatapinjata skrev (5 minutter siden):

Har spist 4 ganger idag, drukket bra gjennom dagen. Ikke hatt sex på evigheter så er ikke gravid😊

Svimmelheten oppstod i sittende stilling,  er svimmel uansett om jeg står, går, ligger eller sitter. Minst svimmel når jeg ligger helt stille.

Som oftest er det helt ufarlig ❤️ i tillegg kan det at du blir stresset, øke symptomene betraktelig (snakke av både utdannelse og erfaring 😅). Det går nok over etter hvert. Er du veldig bekymret tar du selvfølgelig en tur til legen. Der kan du testes med noen øvelser for å sjekke om det er krystallene, eller et virus. Begge disse lidelsene er veldig ubehagelige, så det er jo greit å få sjekket. Også kan man ta en blodprøve for å utelukke andre ting. Det går nok helt fint ❤️

Endret av Marvels
Skrevet
Marvels skrev (4 minutter siden):

Som oftest er det helt ufarlig ❤️ i tillegg kan det at du blir stresset, øke symptomene betraktelig (snakke av både utdannelse og erfaring 😅). Det går nok over etter hvert. Er du veldig bekymret tar du selvfølgelig en tur til legen. Der kan du testes med noen øvelser for å sjekke om det er krystallene, eller et virus. Begge disse lidelsene er veldig ubehagelige, så det er jo greit å få sjekket. Også kan man ta en blodprøve for å utelukke andre ting. Det går nok helt fint ❤️

Er ikke en som stresser over ting så veldig. Er under utredning for mulig ms, mister følelsen i halve kroppen for noen år tilbake uten at det stakk seg ut for meg. Gikk hele dagen uten å egentlig tenke over det, ringte legevakt på kvelden å de sendte ambulanse å hele pakka. Ligger rett ut i sofaen å prøver å slappe av😊 

Bare rart at det kom så akutt og at det ikke gir seg tenkte jeg. Men sikkert ikke noe farlig.

Skrevet

Ble plutselig skikkelig svimmel helt utav det blå mens jeg satt. Det er halvannen time siden nå og det går ikke over. Hjelper ikke å sitte eller ligge, det er likt uansett 😖 merker jeg blir litt stressa. Noen som vet hva det kan komme av? 😓

Gravid?
Angst?
Blodsukker?
Blodtrykk?
Væskemangel, drukket lite?

Anonymkode: 32bf2...d6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gravid?
Angst?
Blodsukker?
Blodtrykk?
Væskemangel, drukket lite?

Nei, nei, vet ikke men lite sannsynlig. Ikke drukket lite😊

Skrevet

Kommer det så helt utav det blå?😵‍💫 

Ja, jeg får det plutselig i perioder 😊 Ofte når jeg ligger i senga 😊 

Skrevet
Anjatapinjata skrev (8 minutter siden):

Er ikke en som stresser over ting så veldig. Er under utredning for mulig ms, mister følelsen i halve kroppen for noen år tilbake uten at det stakk seg ut for meg. Gikk hele dagen uten å egentlig tenke over det, ringte legevakt på kvelden å de sendte ambulanse å hele pakka. Ligger rett ut i sofaen å prøver å slappe av😊 

Bare rart at det kom så akutt og at det ikke gir seg tenkte jeg. Men sikkert ikke noe farlig.

Åh, føler den ❤️ jeg ble utredet for samme lidelse for noen år siden (svimmelhet var en av symptomene). Jeg hadde imidlertid en annen autoimmun lidelse, men svimmelheten var en del av "pakka". Ikke noe behagelig. Heldigvis finnes det flere gode medisiner i dag som kan lette symptomene og senke sykdomsforløpet betraktelig om dette er tilfellet for deg ❤️ 

Håper det blir bedre utover kvelden :) 

Skrevet
Anjatapinjata skrev (7 minutter siden):

Nei, nei, vet ikke men lite sannsynlig. Ikke drukket lite😊

Kan det ha med multrippel sklerose mistanken å gjøre da gjerne?? 

Ser helst sånn ut, på linken stod det dette:

"Svimmelhet er et symptom som er vanlig ved MS. Ved svimmelhet kan du oppleve at omgivelsene går rundt og rundt, og du kan føle at omgivelsene beveger seg selv om du er i ro. Svimmelhet fører til ofte til balanseproblemer. Noen ganger kan du oppleve ukontrollert skjelving."

Skrevet
Marvels skrev (4 minutter siden):

Åh, føler den ❤️ jeg ble utredet for samme lidelse for noen år siden (svimmelhet var en av symptomene). Jeg hadde imidlertid en annen autoimmun lidelse, men svimmelheten var en del av "pakka". Ikke noe behagelig. Heldigvis finnes det flere gode medisiner i dag som kan lette symptomene og senke sykdomsforløpet betraktelig om dette er tilfellet for deg ❤️ 

Håper det blir bedre utover kvelden :) 

Satse på det går seg til 😊

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det ha med multrippel sklerose mistanken å gjøre da gjerne?? 

Ser helst sånn ut, på linken stod det dette:

"Svimmelhet er et symptom som er vanlig ved MS. Ved svimmelhet kan du oppleve at omgivelsene går rundt og rundt, og du kan føle at omgivelsene beveger seg selv om du er i ro. Svimmelhet fører til ofte til balanseproblemer. Noen ganger kan du oppleve ukontrollert skjelving."

Jo det kan være, men det er ikke godt å si. Ikke hatt noe særlig fremtredende episoder på 3år nå. Får kontakte lege imorgen om det ikke går over😊

• Hjerte 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...