Gå til innhold

Plutselig svimmel, hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble plutselig skikkelig svimmel helt utav det blå mens jeg satt. Det er halvannen time siden nå og det går ikke over. Hjelper ikke å sitte eller ligge, det er likt uansett 😖 merker jeg blir litt stressa. Noen som vet hva det kan komme av? 😓

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er puls osv?

Har du problemer mrd ører? Begynnende ørebetennelse, bihulebetennelse? 

Anonymkode: 1e95a...ed2

Skrevet

Det kan være mye forskjellig, alt mulig nesten. 
Kun bekymringsfullt hvis det vedvarer… ikke uvanlig å få episoder med svimmelhet en sjelden gang. Skjer det ofte, bestill legetime! 

Anonymkode: 44d24...d12

• Nyttig 1
Skrevet

Kan være hundre forskjellige ting, fra ørebetennelse til lungesykdom til krystallsyke. Du må nesten gi det litt mer enn halvannen time. Er du fortsatt svimmel i morgen, kontakt lege.

Anonymkode: 3b1cb...49d

• Liker 1
Skrevet

Ikke syk, frisk som en fisk. Aldri slitt med svimmelhet tidligere. Synes det er sykt ubehagelig at det bare dukket opp helt utav det blå. Er som om jeg er ute på båttur😖

Skrevet
2 minutter siden, Anjatapinjata said:

Ikke syk, frisk som en fisk. Aldri slitt med svimmelhet tidligere. Synes det er sykt ubehagelig at det bare dukket opp helt utav det blå. Er som om jeg er ute på båttur😖

Det høres ut som krystallsyke. Det traff meg plutselig, første gang i livet, da jeg var i slutten av 30-årene. Gikk rett i bakken, og var sjøsyk og kvalm i dagevis. Gikk over, men det kommer tilbake med ujevne mellomrom. Det kan vare i et halvt døgn, eller i en uke. Kan være litt svimmel, eller så dårlig at jeg må ligge på rygg og glane i taket. Ufarlig, men slitsomt.

• Liker 2
Skrevet

Overgangsalder. Fall i østrogen. Det går over.

Anonymkode: 6f4f5...22a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Overgangsalder. Fall i østrogen. Det går over.

Anonymkode: 6f4f5...22a

Jeg er 33år det er ikke overgangsalder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det høres ut som krystallsyke. Det traff meg plutselig, første gang i livet, da jeg var i slutten av 30-årene. Gikk rett i bakken, og var sjøsyk og kvalm i dagevis. Gikk over, men det kommer tilbake med ujevne mellomrom. Det kan vare i et halvt døgn, eller i en uke. Kan være litt svimmel, eller så dårlig at jeg må ligge på rygg og glane i taket. Ufarlig, men slitsomt.

Kommer det så helt utav det blå?😵‍💫 

Skrevet

Du kan trøste deg med at svimmelhet er ett av de minst farlige symptomene, så lenge du ikke faller og slår deg.

Anonymkode: 51fc0...ede

• Liker 1
Skrevet
Anjatapinjata skrev (16 minutter siden):

Jeg er 33år det er ikke overgangsalder.

Man kan komme i tidlig overgangsalder bare for å si det før noen andre kverulerer. :D 

Jeg tenker umiddelbart krystallsyken, spesielt om det vedvarer. Uansett hvordan du føler deg så kan det være verdt å ta en legetime og få tatt noe blodprøver om du ikke har gjort det nylig. Kan jo være alt fra ingenting til vitaminmangler eller hjernesvulst. Men mest sannsynlig så er det jo ingenting men det er mye mellom ingenting og hjernesvulst. 

Anonymkode: d28f4...ecf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan komme i tidlig overgangsalder bare for å si det før noen andre kverulerer. :D 

Jeg tenker umiddelbart krystallsyken, spesielt om det vedvarer. Uansett hvordan du føler deg så kan det være verdt å ta en legetime og få tatt noe blodprøver om du ikke har gjort det nylig. Kan jo være alt fra ingenting til vitaminmangler eller hjernesvulst. Men mest sannsynlig så er det jo ingenting men det er mye mellom ingenting og hjernesvulst. 

Jada er klar over det, men jeg vet at jeg ikke er i overgangsalderen altså 😅

Ja sant. Får evt kontakte lege om det vedvarer. Det har ikke endret seg enda hvertfall. 

Skrevet
Anjatapinjata skrev (35 minutter siden):

Kommer det så helt utav det blå?😵‍💫 

Krystallsyke kan komme helt ut av det blå, ja. Det gir som regel karakteristiske anfall (typisk når man legger seg ned/snur seg i senga f. eks.) som varer i 0,5-1 minutt, der hele verden snurrer rundt som en karusell. Det er nok ikke uvanlig å føle seg uggen og svimmel mellom anfallene også. Vet om ei som ble hentet av ambulanse fordi hun var helt ekstremt svimmel og kastet opp uten at det ga seg, diagnosen hun fikk på sykehuset var krystallsyken 😅

Anonymkode: 63885...0eb

• Liker 2
Skrevet

Krystallsyke kan komme helt ut av det blå, ja. Det gir som regel karakteristiske anfall (typisk når man legger seg ned/snur seg i senga f. eks.) som varer i 0,5-1 minutt, der hele verden snurrer rundt som en karusell. Det er nok ikke uvanlig å føle seg uggen og svimmel mellom anfallene også. Vet om ei som ble hentet av ambulanse fordi hun var helt ekstremt svimmel og kastet opp uten at det ga seg, diagnosen hun fikk på sykehuset var krystallsyken 😅

Okei. Det var ikke noe anfall her da. Er fortsatt svimmel etter 3timer.. men får bare se Ann å evt kontakte lege. Hodepine i tillegg nå.

Skrevet
Anjatapinjata skrev (2 minutter siden):

Okei. Det var ikke noe anfall her da. Er fortsatt svimmel etter 3timer.. men får bare se Ann å evt kontakte lege. Hodepine i tillegg nå.

Kraftig hodepine? Lysskyhet? Stiv nakke?

Er du litt bekymret så tar du en telefon til legevakten. 

• Liker 2
Skrevet
Anjatapinjata skrev (7 minutter siden):

Ville absolutt ringt legevakten om jeg var deg, tryggest at de får vurdere det. Man ringer heller en gang for mye enn en gang for lite 😊 Synes ikke det høres ut som krystallsyken.

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld. Akutt svimmelhet skal ikke spekuleres i over nett. Du bør oppsøke helsehjelp for sjekk med en gang. De utelukker da de farlige tingene. Deretter kan du spekulere med hvem du vil.

Skrevet
1 hour ago, Anjatapinjata said:

Ble plutselig skikkelig svimmel helt utav det blå mens jeg satt. Det er halvannen time siden nå og det går ikke over. Hjelper ikke å sitte eller ligge, det er likt uansett 😖 merker jeg blir litt stressa. Noen som vet hva det kan komme av? 😓

Du har ikke falt og slått deg?  Dunket hodet? Idrett? 

Anonymkode: 83939...338

Skrevet

Du har ikke falt og slått deg?  Dunket hodet? Idrett? 

Anonymkode: 83939...338

Nei har ikke det😊

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...