AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #1 Skrevet 27. februar 2024 Hei! Jeg er til vanlig mye plaget av både migrene og spenningshodepine, men holder det i sjakk med triptaner og paracet/ibux når det er på det verste. Nå er jeg gravid i uke 9-10, og jeg er veldig restriktiv til paracet nå. Bruker heller ikke triptaner eller ibux. Men hodepinen er jo like forbanna jævlig, og jeg lurer derfor på hvordan dere andre som plages løser dette? Tips? Har vurdert å ta det opp med lege - men jeg har nylig fått ny fastlegevikar som er både helt nyutdannet, utenlandsk og ikke kjent med norske rutiner og systemer. Anonymkode: f0683...a7c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #2 Skrevet 27. februar 2024 Mye vann og hvile, akupunktur som behandling funker fjell for meg! . Migrenen min er mye bedre under graviditet - etter 1 trimester vel og merke. Anonymkode: 71f21...314
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #3 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mye vann og hvile, akupunktur som behandling funker fjell for meg! . Migrenen min er mye bedre under graviditet - etter 1 trimester vel og merke. Anonymkode: 71f21...314 Akupunktur har jeg aldri prøvd, kanskje verdt å forsøke det? Man blir jo litt desperat. Jeg glemte å skrive det i HI, men jeg går jevnlig til fysioterapi og det holder iallefall smerteintensiteten litt lavere enn hvis jeg ikke går. Jeg har også lest meg frem til at hodepinen er verst i 1. trimester, krysser fingre og tær for at dette stemmer for meg også. 🥲🙏🏼 Anonymkode: f0683...a7c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #4 Skrevet 27. februar 2024 Jeg brukte triptaner noen få ganger etter flere dager med hodepine og hvor jeg ikke orket mer. Jeg gjorde det fordi det står i relis at det går an: https://relis.no/artikler/27916/ Anonymkode: cb4c6...07f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #5 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg brukte triptaner noen få ganger etter flere dager med hodepine og hvor jeg ikke orket mer. Jeg gjorde det fordi det står i relis at det går an: https://relis.no/artikler/27916/ Anonymkode: cb4c6...07f Takk for link! 🙏🏼 fastlegen min (ikke vikaren) sa at jeg kunne ta max tre ganger på én måned, så har jo forsåvidt vært klar over at det har vært en mulighet - men har hatt en del missed abortions tidligere, og blir derfor ekstra "nazi" på å holde alt til et minimum. Men nå begynner jeg å bli smågal, så imigranpakken min skal nok vurderes om det ikke gir seg for kvelden 😅🙏🏼 Anonymkode: f0683...a7c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #6 Skrevet 27. februar 2024 Har tatt både paracet og sumatriptan i svangerskapet, men er ikke like plaget som deg så det var ikke ofte. Tror jeg ville snakket med jordmor om det? Anonymkode: 7ace8...136
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #7 Skrevet 27. februar 2024 Jeg hat slitt mer med hodepine enn ellers i svangerskapet… har forsøkt å hadde Paracet til minimum med hvile, nok mat og drikke. Jeg var en tur på føden i tredje trimester pga langvarig, intens hodepine, og fikk da beskjed om at Paracet 1gx4 var greit på det mest intense. Jeg hadde egentlig dårlig effekt av bare Paracet… fikk beskjed om at om jeg hadde behov for sterkere måtte jeg legges inn sånn at de kunne overvåke baby. Jeg bestemte meg for å holde ut, men jeg kunne ringe tilbake igjen om jeg hadde behov. Det er ikke bare bare med smerter i graviditeten, lurt å ta det opp med lege/jordmor og evt føden for hva som er mulig og om du evt også kan få mulighet for en innleggelse om det skulle bli helt uutholdelig… Anonymkode: c44cc...efe
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #8 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akupunktur har jeg aldri prøvd, kanskje verdt å forsøke det? Man blir jo litt desperat. Jeg glemte å skrive det i HI, men jeg går jevnlig til fysioterapi og det holder iallefall smerteintensiteten litt lavere enn hvis jeg ikke går. Jeg har også lest meg frem til at hodepinen er verst i 1. trimester, krysser fingre og tær for at dette stemmer for meg også. 🥲🙏🏼 Anonymkode: f0683...a7c Akupunktur var en game changer for migrenen min. Reduserte anfall med over 50% Anonymkode: 71f21...314
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #9 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har tatt både paracet og sumatriptan i svangerskapet, men er ikke like plaget som deg så det var ikke ofte. Tror jeg ville snakket med jordmor om det? Anonymkode: 7ace8...136 Ja, mulig jeg må kontakte helsestasjonen asap og håpe de tar inn meg tidlig 🤞🏼 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hat slitt mer med hodepine enn ellers i svangerskapet… har forsøkt å hadde Paracet til minimum med hvile, nok mat og drikke. Jeg var en tur på føden i tredje trimester pga langvarig, intens hodepine, og fikk da beskjed om at Paracet 1gx4 var greit på det mest intense. Jeg hadde egentlig dårlig effekt av bare Paracet… fikk beskjed om at om jeg hadde behov for sterkere måtte jeg legges inn sånn at de kunne overvåke baby. Jeg bestemte meg for å holde ut, men jeg kunne ringe tilbake igjen om jeg hadde behov. Det er ikke bare bare med smerter i graviditeten, lurt å ta det opp med lege/jordmor og evt føden for hva som er mulig og om du evt også kan få mulighet for en innleggelse om det skulle bli helt uutholdelig… Anonymkode: c44cc...efe Oi, det var heftig! Men så fint at de hadde en backup-løsning for deg. Håper ikke det blir så gæli her 🫣 men etter i kveld kan man jo lure. Har grått av fortvilelse, både fordi jeg er så lei men også fordi det går utover både jobb og hjemmet. Off. Skal som nevnt over kontakte jordmor i nær fremtid (og kanskje ringe legekontoret og spørre om jeg kan være så snill og få komme til en annen lege på kontoret for akkurat denne hodepineproblematikken). AnonymBruker skrev (2 timer siden): Akupunktur var en game changer for migrenen min. Reduserte anfall med over 50% Anonymkode: 71f21...314 Wow okei, verdt å prøve med andre ord! Jeg er litt redd nåler, men jeg begynner å bli mer desperat enn redd for nåler😅 Anonymkode: f0683...a7c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #10 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, mulig jeg må kontakte helsestasjonen asap og håpe de tar inn meg tidlig 🤞🏼 Oi, det var heftig! Men så fint at de hadde en backup-løsning for deg. Håper ikke det blir så gæli her 🫣 men etter i kveld kan man jo lure. Har grått av fortvilelse, både fordi jeg er så lei men også fordi det går utover både jobb og hjemmet. Off. Skal som nevnt over kontakte jordmor i nær fremtid (og kanskje ringe legekontoret og spørre om jeg kan være så snill og få komme til en annen lege på kontoret for akkurat denne hodepineproblematikken). Wow okei, verdt å prøve med andre ord! Jeg er litt redd nåler, men jeg begynner å bli mer desperat enn redd for nåler😅 Anonymkode: f0683...a7c Jeg ville også vurdert en sykemelding evt gradert sykemelding, spesielt om det går ut over din fungering i jobbe og hjemme. Ikke push deg selv for langt (som jeg selv gjorde, fordi jeg skulle bare litt til…). Husk på at du skal ha det fint i graviditeten og ikke bare overleve! (Det var flere som sa dette til meg, men jeg syns det var vanskelig å høre på…). Det er greit å sette deg selv, barnet og egen helse først! Masse lykke til, håper det ordner seg og at du finner en god løsning som fungere gjennom graviditeten, sånn at du kan kose deg litt og 😊 Anonymkode: c44cc...efe 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #11 Skrevet 28. februar 2024 Jeg slet i begge svangerskapene mine til samme tid i andre trimester. Fire uker med migrene og en hodepine ut av denne verden, det tok liksom aldri slutt. Jeg bruker til vanlig Maxalt (Rizatriptan) da det er den eneste som har fungert for migrenen min. Jeg spurte legen, og det han kunne finne var at sumaptriptan var førstevalget, så jeg fikk prøve det, men det hjalp ikke nevneverdig. Jeg fikk smertestillende med kodein til å ta spenningshodepinen mellom migreneanfallene, men det bør ikke brukes for lenge av gangen eller tett opp mot fødsel. Jeg støtter ellers det å forsøke akupunktur. Er selv redd for nåler, og har i grunn alltid hatt svært lite tro på at det fungerer. Ble likevel overrasket, og om det var placebo eller effekt spiller ingen rolle, for det hjalp en del. Anonymkode: e8d0e...6c6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #12 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Akupunktur var en game changer for migrenen min. Reduserte anfall med over 50% Anonymkode: 71f21...314 Det er placebo da. Anonymkode: 56f0a...729
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #13 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er placebo da. Anonymkode: 56f0a...729 Nei, På ingen måte. Men helt ok for st du tror det. Hadde lite tro på at 4 nåler i hodet skulle funke jeg og først altså, men der tok jeg feil. Det endret veldig mye for meg som hadde minst 20 migrene anfall i mnd den gang jeg desperat forsøkte nålene. Har benyttet meg av akupunktur for min migrene i mange år. Det hjelper ikke for "vanlig" hodepine, men for migrene funker det, for noen. Anonymkode: 71f21...314
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #14 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, På ingen måte. Men helt ok for st du tror det. Hadde lite tro på at 4 nåler i hodet skulle funke jeg og først altså, men der tok jeg feil. Det endret veldig mye for meg som hadde minst 20 migrene anfall i mnd den gang jeg desperat forsøkte nålene. Har benyttet meg av akupunktur for min migrene i mange år. Det hjelper ikke for "vanlig" hodepine, men for migrene funker det, for noen. Anonymkode: 71f21...314 At det virket for deg betyr ikke at det ikke er placeboeffekt. Placebo er også en effekt, bare at den ikke kommer av selve behandlingen. Det er jo nettopp dette alternativ medisin i stor grad baserer seg på. Anonymkode: 38f50...c15 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #15 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er placebo da. Anonymkode: 56f0a...729 Det er mye mulig, men det er jo en gevinst uansett. Jeg har ikke hatt troa på det, og er ikke helt overbevist selv om det fungerte for meg, men samme det så lenge anfallene ble redusert. Nålene som ble satt på den siden jeg ikke hadde migrene gikk lett inn, men jeg kjente at hun måtte ta i mer med nålene på den siden hvor jeg hadde migrene. Den siden var naturligvis mer anspent, og kanskje det å stikke noe i det området løsnet opp i det, eller så er det bare placebo. Uansett, verdt å prøve når man er desperat. Anonymkode: e8d0e...6c6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #16 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At det virket for deg betyr ikke at det ikke er placeboeffekt. Placebo er også en effekt, bare at den ikke kommer av selve behandlingen. Det er jo nettopp dette alternativ medisin i stor grad baserer seg på. Anonymkode: 38f50...c15 Det fungerer for ganske mange da. Mange nok til at det er forsket på effekten av det og er mer brukt og anbefalt som første type behandling for migrene og andre typer hodepine. Bedre med nåler i hodet enn å alltid fylle kroppen med medikamenter. https://tidsskriftet.no/2020/06/fra-andre-tidsskrifter/akupunktur-virker-mot-migrene https://akupunktur.no/oppslagsverk/faktaark-akupunktur-migrene/ https://tidsskriftet.no/2003/01/medisinsk-nytt/akupunktur-og-effekt-ved-migrene https://dinside.dagbladet.no/okonomi/akupunktur-mot-migrene/62586261 https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/migrene/migrene-behandling https://www.fhi.no/publ/eldre/akupunktur-hjelper-mot-spenningshodepine/ https://nafkam.no/akupunktur https://www.forskning.no/alternativ-behandling/akupunktur-eller-nal-som-hjelper/1037931 Anonymkode: 71f21...314
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #17 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ville også vurdert en sykemelding evt gradert sykemelding, spesielt om det går ut over din fungering i jobbe og hjemme. Ikke push deg selv for langt (som jeg selv gjorde, fordi jeg skulle bare litt til…). Husk på at du skal ha det fint i graviditeten og ikke bare overleve! (Det var flere som sa dette til meg, men jeg syns det var vanskelig å høre på…). Det er greit å sette deg selv, barnet og egen helse først! Masse lykke til, håper det ordner seg og at du finner en god løsning som fungere gjennom graviditeten, sånn at du kan kose deg litt og 😊 Anonymkode: c44cc...efe Du har helt rett i det. 🙏🏼 og hvis dette er den verste perioden for mange, så er det jo håp at det kan komme seg etter man bikker seg inn i 2. trimester ☺️ tusen takk! Angående akupunktur/placebodiskusjonen her: er det virkelig så nøye hva som gir effekt, så lenge det fungerer? OM det "bare" er placebo, hva så? Jeg skal gi det et forsøk uansett, for det er verdt det om det blir mindre hodepine 🙌🏼 (og som brukeren over har linket til, så er det jo ikke akkurat grunnløst å prøve det). Anonymkode: f0683...a7c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #18 Skrevet 28. februar 2024 Jeg ble sykmeldt. Jeg var ikke fremmed for å ta Paracet under graviditet, men jeg var ukomfortabel med å ta opp mot Max dose flere dager i uka. Hodepinen roet seg kraftig da jeg ble delvis sykmeldt, og ble helt borte da jeg ble fullt sykmeldt. Anonymkode: 41d91...f2d 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #19 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 27.2.2024 den 19.56): Har tatt både paracet og sumatriptan i svangerskapet, men er ikke like plaget som deg så det var ikke ofte. Tror jeg ville snakket med jordmor om det? Anonymkode: 7ace8...136 Jeg tror ikke jordmødre har så mye kompetanse på migrene. Fastlegen min sa egentlig at jeg ikke kunne ta medisin, men jeg tok med meg print av linken her fra relis, han leste det og ombestemte seg. Nevrologen min anbefalte å holde seg unna medisinen fordi det er alltid det beste, men når man er desperat… jeg ble 50 % sykmeldt i uke 14, og hadde da bare migrene en gang til før fødsel, og den gangen klarte jeg meg uten medisin. For meg var det sykmelding og å ta ned tempoet som løste problemet. Anonymkode: cb4c6...07f
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #20 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tror ikke jordmødre har så mye kompetanse på migrene. Fastlegen min sa egentlig at jeg ikke kunne ta medisin, men jeg tok med meg print av linken her fra relis, han leste det og ombestemte seg. Nevrologen min anbefalte å holde seg unna medisinen fordi det er alltid det beste, men når man er desperat… jeg ble 50 % sykmeldt i uke 14, og hadde da bare migrene en gang til før fødsel, og den gangen klarte jeg meg uten medisin. For meg var det sykmelding og å ta ned tempoet som løste problemet. Anonymkode: cb4c6...07f Nei, det stemmer, men en erfaren jordmor har ofte vært borti lignende problematikk og vet kanskje hvor man kan finne informasjon. Det hørtes lurt ut med sykemelding 😊 Stress og lite hvile er jo en driver for mange, jeg merker i alle fall det. Anonymkode: 7ace8...136
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå