Gå til innhold

For "kjappe" med å sende i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt går på småbarnsavdelingen i barnehagen. Vi holder barnet hjemme ved feber og/eller dårlig allmenntilstand og lignende, samt holder 48-timers regelen ved feber.

Barnet er tidvis forkjølet, som er vanskelig å unngå. Blir snufsete, men tåler det veldig fint - det vil si at allmenntilstanden er fin og barnet virker helt upåvirket av det.

Utfordringen vår er de gangene barnet også hoster. Det hoster til det høres ut som det skal kaste opp, som kan vare i opptil et par uker når det først står på.

Så lenge barnet ikke har hatt feber og virker blid og fornøyd når det står opp til tross for hostingen, har vi sendt det i barnehagen. Som regel går det fint - barnet sover dupp som normalt, barnehagen gir tilbakemelding om at det spiser, drikker og leker som normalt, og alt virker fint.

Men noen ganger hender det da at barnehagen ringer fordi barnet hoster så kraftig at det ikke får sove ordentlig, og blir derfor veldig sutrete og gråter ustoppelig. De ber oss hente, som vi selvsagt gjør fordi barnet helt tydelig ikke har det godt.

Men ettersom hosting er ganske vanlig ved forkjølelse, er det vanskelig for oss å vurdere om vi burde holde barnet hjemme - gitt at det virker blid og fornøyd når vi står opp på morgenen, som nevnt ovenfor.

Det jeg lurer på er om vi har for lav terskel for å sende i barnehagen?

Dersom barnet hoster, men alt annet er greit, sender dere i barnehagen?

Anonymkode: b8a0e...56a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved nyoppstått hoste holder jeg barnet hjemme 1 dag i tilfelle det baller på seg utover dagen. Usikker på hosting som er så kraftig som du beskriver. 

Jeg synes sånne ting er vanskelig. Jeg er helt ærlig med de ansatte dersom jeg er det minste usikker på formen hennes og er tydelig på at de må ha lav terskel for å ringe, også dersom hun "bare" er sutrete eller generelt utilpass. 

Anonymkode: 23832...694

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis barnet hoster til det nesten kaster opp ville jeg holdt det hjemme. Å gå med slik hoste er veldig slitsomt. 

Anonymkode: 0389f...358

• Liker 6
Skrevet

Sjekket om han har astma?

• Liker 1
Skrevet

Når det er luftveissymptomer så vurderer vi ut fra allmenntilstanden. Har barnet feber, eller er i generelt dårlig form holder vi ungen hjemme. Ved feber holder vi 24 timer anbefalingen og ved omgangssyke holder vi barnet hjemme 48 timer etter sist oppkast/diaré.

Skulle vi holdt hjemme vær gang det er hoste og snørr, så måtte en av oss sluttet i jobben og vært hjemme på fulltid. Ved eksterm hoste hadde jeg gått til legen.

Anonymkode: 2d8bb...a5f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ved nyoppstått hoste holder jeg barnet hjemme 1 dag i tilfelle det baller på seg utover dagen. Usikker på hosting som er så kraftig som du beskriver. 

Jeg synes sånne ting er vanskelig. Jeg er helt ærlig med de ansatte dersom jeg er det minste usikker på formen hennes og er tydelig på at de må ha lav terskel for å ringe, også dersom hun "bare" er sutrete eller generelt utilpass. 

Anonymkode: 23832...694

Samme her - når vi leverer barnet og det hoster, sier jeg alltid at det virker i fin form ellers, men at de skal ha lav terskel for å ringe dersom barnet er utilpass. Noe jeg opplever at de har fordi de ringer dersom det er ustoppelig med gråt, uavhengig av om det er en klar årsak eller ikke. Har ikke skjedd veldig ofte, men ofte nok til at jeg blir usikker på egen dømmekraft.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis barnet hoster til det nesten kaster opp ville jeg holdt det hjemme. Å gå med slik hoste er veldig slitsomt. 

Anonymkode: 0389f...358

Helt enig, samtidig så hadde vi ikke gjort annet enn å gå hjemme dersom vi skulle ha holdt det hjemme hver gang det hoster. Barnet har hatt kanskje 3 perioder med hosting siden det begynte i høst, og i løpet av de til sammen kanskje 5-6 ukene har barnehagen ringt kanskje 3-4 ganger. Så ikke veldig mange ganger totalt, men som nevnt ovenfor, blir jeg usikker på egen dømmekraft.

Snuppiluppi84 skrev (8 minutter siden):

Sjekket om han har astma?

Nei, fordi absolutt alle rundt oss sier "Ikke overreager, helt normalt med hoste..." osv. Det er heller ingen andre symptom på astma (har astmatiker i familien så er litt kjent med det). Og det kommer alltid i forbindelse med en tydelig forkjølelse.

Men denne gangen vurderer jeg å bestille legetime - men du kan banne på at barnet er ferdig med hosten innen vi får time...

TS

Skrevet

Vår drar i barnehagen med hoste, hvis det ikke er andre symptomer på noe. Kan ha noen perioder med kjip hoste, men allmenntilstand er tipp topp. Har et par morgener med usikkerhet ringt barnehagen og spurt om deres synspunkt, men de sier også at kun hoste ikke er noe problem å dra i barnehagen med.

Anonymkode: 56dd6...839

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Samme her - når vi leverer barnet og det hoster, sier jeg alltid at det virker i fin form ellers, men at de skal ha lav terskel for å ringe dersom barnet er utilpass. Noe jeg opplever at de har fordi de ringer dersom det er ustoppelig med gråt, uavhengig av om det er en klar årsak eller ikke. Har ikke skjedd veldig ofte, men ofte nok til 

Nei, fordi absolutt alle rundt oss sier "Ikke overreager, helt normalt med hoste..." osv. Det er heller ingen andre symptom på astma (har astmatiker i familien så er litt kjent med det). Og det kommer alltid i forbindelse med en tydelig forkjølelse.

Men denne gangen vurderer jeg å bestille legetime - men du kan banne på at barnet er ferdig med hosten innen vi får time...

TS

Det er jo gjerne i forbindelse med forkjølelse en får problemer med astma. Jeg selv tar astmamedisin på vinteren og i forbindelse med forkjølelse. Ellers hoster jeg i flere måneder. Unødvendig at han skal plages fordi dere ikke skal "overreagere".

• Liker 3
Skrevet
Snuppiluppi84 skrev (3 minutter siden):

Det er jo gjerne i forbindelse med forkjølelse en får problemer med astma. Jeg selv tar astmamedisin på vinteren og i forbindelse med forkjølelse. Ellers hoster jeg i flere måneder. Unødvendig at han skal plages fordi dere ikke skal "overreagere".

Helt enig. Jeg ringer i morgen tidlig og bestiller time.

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Barnet vårt går på småbarnsavdelingen i barnehagen. Vi holder barnet hjemme ved feber og/eller dårlig allmenntilstand og lignende, samt holder 48-timers regelen ved feber.

Barnet er tidvis forkjølet, som er vanskelig å unngå. Blir snufsete, men tåler det veldig fint - det vil si at allmenntilstanden er fin og barnet virker helt upåvirket av det.

Utfordringen vår er de gangene barnet også hoster. Det hoster til det høres ut som det skal kaste opp, som kan vare i opptil et par uker når det først står på.

Så lenge barnet ikke har hatt feber og virker blid og fornøyd når det står opp til tross for hostingen, har vi sendt det i barnehagen. Som regel går det fint - barnet sover dupp som normalt, barnehagen gir tilbakemelding om at det spiser, drikker og leker som normalt, og alt virker fint.

Men noen ganger hender det da at barnehagen ringer fordi barnet hoster så kraftig at det ikke får sove ordentlig, og blir derfor veldig sutrete og gråter ustoppelig. De ber oss hente, som vi selvsagt gjør fordi barnet helt tydelig ikke har det godt.

Men ettersom hosting er ganske vanlig ved forkjølelse, er det vanskelig for oss å vurdere om vi burde holde barnet hjemme - gitt at det virker blid og fornøyd når vi står opp på morgenen, som nevnt ovenfor.

Når barnet vårt hostet så mye holdt vi hjemme, spesielt når det var lange netter med hosting. Veldig sliten de små da. Ikke noe særlig å være i bhg da! 

Anonymkode: 0f94e...1e6

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde vurdert det på samme måte som du/dere har gjort.

Vi var til legen med vår ettåring pga hoste, fordi det holdt oss alle våken på natta. Da hadde det pågått i over 6 uker, men det var bare overreaksjon på forkjølelse, ikke astma eller annet. Her ble vi bedt om å hente tidlig et par ganger fordi han hadde hosta og vekket seg selv etter for kort dupp i barnehagen, men det var bare en føre var-greie i tilfelle han skulle bli sutrete, han var i ok form fram til vi henta. Ble sutrete før leggetid, naturlig nok. 

Vi holdt han aldri hjemme kun pga hoste og vanlig forkjølelse, men de dagene han hadde føltes ekstra slapp så var han hjemme. Og så har han korte dager i bhg på rundt 6 timer, så han har stort sett klart seg greit, selv med konstant forkjølelse. 

Anonymkode: c559d...8ac

Skrevet

Hoster barnet så det nesten kaster opp, blir barnet hjemme.  Jobber i bhg selv og ser hvor slitne og utilpass barn blir 

Anonymkode: 94f3b...360

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hoster barnet så det nesten kaster opp, blir barnet hjemme.  Jobber i bhg selv og ser hvor slitne og utilpass barn blir 

Var det aldri unntak? Barnehagen vår oppfordrer oss til å prøve igjen dagen etter, selv de dagene hvor de har måttet ringe i løpet av dagen. Jeg kan ikke tolke det på annen måte enn at de ser at barnet vårt stort sett er fornøyd selv om det hoster (utenom de gangene de ser behov for å ringe oss selvsagt). Jeg spør aktivt, er åpen for alle tilbakemeldinger og prøver å ha en god dialog med de, så jeg håper jo at de hadde vært ærlige dersom de mente at vi burde holde henne hjemme.

TS

Skrevet

Her har vi alltid en dag hjemme med fin form før jeg sender i barnehagen. Er stor forskjell på å være i barnehagen og å være hjemme…

Dessuten er det veldig vanskelig å vurdere formen på morningen før dagen faktisk har startet. Hvis barnet har vært i dårlig form dagen før, urolig på natten eller temp på 37.5 eller mer på morgenen så holder vi oss hjemme. 

Anonymkode: 5c454...bd1

Skrevet

Ja sender i barnehagen. Men hosten har jo vært etter forkjølelse. Men skulle jeg holdt hjemme bare pga hoste så hadde hun knapt vært i barnehagen siden september og vi måtte tatt ut ulønnet fri.. Har vært veldig lite ordentlig syk (altså feber og dårlig allmenntilstand) men mye snørr og hoste. Vi voksne har og hostet. Går på jobb likevel.

Har vært bekymret for astma for synes hosten sitter så i etter forkjølelse og alltid blir verre ved aktivitet men fastlegen mente nei ingen tegn på det...

Barnehagen har ikke sagt noe her. Jeg har sagt ifra at barnet hoster når hun gjør det og bedt dem ringe om hun virker dårlig. Men hun er alltid i full fart. Plages lite av hoste unntatt når hun skal sove virker det som, men dupp har som regel gått greit likevel.

Anonymkode: cf339...9f8

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja sender i barnehagen. Men hosten har jo vært etter forkjølelse. Men skulle jeg holdt hjemme bare pga hoste så hadde hun knapt vært i barnehagen siden september og vi måtte tatt ut ulønnet fri.. Har vært veldig lite ordentlig syk (altså feber og dårlig allmenntilstand) men mye snørr og hoste. Vi voksne har og hostet. Går på jobb likevel.

Har vært bekymret for astma for synes hosten sitter så i etter forkjølelse og alltid blir verre ved aktivitet men fastlegen mente nei ingen tegn på det...

Barnehagen har ikke sagt noe her. Jeg har sagt ifra at barnet hoster når hun gjør det og bedt dem ringe om hun virker dårlig. Men hun er alltid i full fart. Plages lite av hoste unntatt når hun skal sove virker det som, men dupp har som regel gått greit likevel.

Kan legge til at hun nærmer seg veldig 2 år så er ikke en liten ettåring som det er helt krise om får for kort dupp feks :) Det har sikkert litt å si.

Skrevet

I høst og i vinter hører jeg forresten alltid minst ett barn som hoster i bhg når jeg leverer eller henter..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som dere er veldig samvittighetsfulle, følger barnehagens anbefalinger og ser an barnets tilstand. Så lenge barnets allmenntilstand er ok og du følger retningslinjene for feber (24t karantene ikke 48t som du skrev), oppkast/diaré (48t), smittsomme utslett, lus, skabb osv er det helt ok å sende barnet i bhg selv om det hoster. Likevel kan en aldri være 100% sikker på at barnet ikke vil bli dårligere igjen i løpet av dagen.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Var det aldri unntak? Barnehagen vår oppfordrer oss til å prøve igjen dagen etter, selv de dagene hvor de har måttet ringe i løpet av dagen. Jeg kan ikke tolke det på annen måte enn at de ser at barnet vårt stort sett er fornøyd selv om det hoster (utenom de gangene de ser behov for å ringe oss selvsagt). Jeg spør aktivt, er åpen for alle tilbakemeldinger og prøver å ha en god dialog med de, så jeg håper jo at de hadde vært ærlige dersom de mente at vi burde holde henne hjemme.

TS

Nei 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Utredning for astma

Anonymkode: 1ed30...9ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...