AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #1 Del Skrevet 27. februar 2024 Jeg fikk nettopp melding fra legen om at trombocytter var forhøyet, verdien er 431, og referanseområdet er 165- 387. Legen skrev at vi ikke skulle gjøre noe med dette nå. Jeg googler, og ser at forhøyet verdier av trombocytter øker risikoen for blodpropp. Jeg har allerede en del risikofaktorer som øker risiko for blodpropp, så jeg ble bekymret. Noen her som kan noe om dette? Anonymkode: edfbc...f82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #2 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg fikk nettopp melding fra legen om at trombocytter var forhøyet, verdien er 431, og referanseområdet er 165- 387. Legen skrev at vi ikke skulle gjøre noe med dette nå. Jeg googler, og ser at forhøyet verdier av trombocytter øker risikoen for blodpropp. Jeg har allerede en del risikofaktorer som øker risiko for blodpropp, så jeg ble bekymret. Noen her som kan noe om dette? Anonymkode: edfbc...f82 Har du også helseangst? Du har så vidt forhøyet og hadde det vært noe fare rundt det så hadde selvsagt legen tatt fatt i det. Anonymkode: 6c8f5...d66 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #3 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du også helseangst? Du har så vidt forhøyet og hadde det vært noe fare rundt det så hadde selvsagt legen tatt fatt i det. Anonymkode: 6c8f5...d66 Slutt å mobbe! Det må være lov å spørre på KG om info. Anonymkode: edfbc...f82 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #4 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slutt å mobbe! Det må være lov å spørre på KG om info. Anonymkode: edfbc...f82 Nå må du roe ned noen hakk. Det er ikke å mobbe og spørre om noen har helseangst. Om man om man vet man er så nærtagen det kanskje ikke lurt å poste et innlegg på et offentlig forum. Anonymkode: 6c8f5...d66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #5 Del Skrevet 27. februar 2024 Jeg har og forhøyet verdi på trombocytter, legen min nevnte det ikke en gang når jeg fikk melding om diverse vitaminmangler så det virker som om det er bagatellmessig selv om det er litt over normalen. Er først når det går over 450 de bryr seg men vi får se... Nevnte det for legen når jeg var innom men hun meinte det var ingenting ennå... Har og mye rart fra før men jeg tenker at er det noe så vil verdiene fortsette å stige og så får vi ta det da. Lite man kan gjøre nå uansett. AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du også helseangst? Du har så vidt forhøyet og hadde det vært noe fare rundt det så hadde selvsagt legen tatt fatt i det. Anonymkode: 6c8f5...d66 Man har ikke helseangst fordi man sjekker blodprøvene sine og blir bekymret når man har utslag på noe man ikke pleier å ha utslag på. Og nei, er ikke alltid at legen tar fatt på ting, noen leger gjør ganske lite faktisk. Viktig at man selv følger med uansett, er tross alt ens egen helse. Anonymkode: 9bf9a...c7b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #6 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har og forhøyet verdi på trombocytter, legen min nevnte det ikke en gang når jeg fikk melding om diverse vitaminmangler så det virker som om det er bagatellmessig selv om det er litt over normalen. Er først når det går over 450 de bryr seg men vi får se... Nevnte det for legen når jeg var innom men hun meinte det var ingenting ennå... Har og mye rart fra før men jeg tenker at er det noe så vil verdiene fortsette å stige og så får vi ta det da. Lite man kan gjøre nå uansett. Man har ikke helseangst fordi man sjekker blodprøvene sine og blir bekymret når man har utslag på noe man ikke pleier å ha utslag på. Og nei, er ikke alltid at legen tar fatt på ting, noen leger gjør ganske lite faktisk. Viktig at man selv følger med uansett, er tross alt ens egen helse. Anonymkode: 9bf9a...c7b Jo det finnes mange med helseangst får panikk for eksempel blodprøve verdiene er bittelittegranne utenfor. Og det å spørre om det er et helt fair spørsmål. Og selvsagt kan leger ta feil og hadde vært langt utenfor referanseområdet så vil jeg selvsagt ikke sagt at legen vet best. Men om man går rundt og tviler på hver eneste ting legen sier så vil jeg stille spørsmålstegn ved hvorfor man oppsøker legen når man heller kan bruke Google.? Anonymkode: 6c8f5...d66 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #7 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo det finnes mange med helseangst får panikk for eksempel blodprøve verdiene er bittelittegranne utenfor. Og det å spørre om det er et helt fair spørsmål. Og selvsagt kan leger ta feil og hadde vært langt utenfor referanseområdet så vil jeg selvsagt ikke sagt at legen vet best. Men om man går rundt og tviler på hver eneste ting legen sier så vil jeg stille spørsmålstegn ved hvorfor man oppsøker legen når man heller kan bruke Google.? Anonymkode: 6c8f5...d66 Man må jo gå til legen for behandlingen, det er vel eneste grunnen for at legen er bedre enn google i mange tilfeller. Har du vært innenfor helsevesenet og truffet mye rart og fått feil diagnoser og behandling som gjør helsa verre så har man lov å tvile litt. Uansett så er ts er bekymret for hun har en del andre tilstander som gjør at hun har en forhøyet risiko for blodpropp når hun da sjekker opp disse prøvene og blir stressa så betyr ikke det at hun har helseangst når hun ser at forhøyede verdier kan øke sjansen for blodpropp. Skjønner ikke hvorfor folk skal inn i slike tråder og skrike helseangst, det er det nye det. Asperger, ADHD og helseangst, velkommen til KG. Anonymkode: 9bf9a...c7b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #8 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har og forhøyet verdi på trombocytter, legen min nevnte det ikke en gang når jeg fikk melding om diverse vitaminmangler så det virker som om det er bagatellmessig selv om det er litt over normalen. Er først når det går over 450 de bryr seg men vi får se... Nevnte det for legen når jeg var innom men hun meinte det var ingenting ennå... Har og mye rart fra før men jeg tenker at er det noe så vil verdiene fortsette å stige og så får vi ta det da. Lite man kan gjøre nå uansett. Man har ikke helseangst fordi man sjekker blodprøvene sine og blir bekymret når man har utslag på noe man ikke pleier å ha utslag på. Og nei, er ikke alltid at legen tar fatt på ting, noen leger gjør ganske lite faktisk. Viktig at man selv følger med uansett, er tross alt ens egen helse. Anonymkode: 9bf9a...c7b Takk for svar, det var beroligende❤️ Anonymkode: edfbc...f82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #9 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man må jo gå til legen for behandlingen, det er vel eneste grunnen for at legen er bedre enn google i mange tilfeller. Har du vært innenfor helsevesenet og truffet mye rart og fått feil diagnoser og behandling som gjør helsa verre så har man lov å tvile litt. Uansett så er ts er bekymret for hun har en del andre tilstander som gjør at hun har en forhøyet risiko for blodpropp når hun da sjekker opp disse prøvene og blir stressa så betyr ikke det at hun har helseangst når hun ser at forhøyede verdier kan øke sjansen for blodpropp. Skjønner ikke hvorfor folk skal inn i slike tråder og skrike helseangst, det er det nye det. Asperger, ADHD og helseangst, velkommen til KG. Anonymkode: 9bf9a...c7b Nettopp! Det må da gå an å stille et spørsmål uten å få slengt «helseangst» etter seg. Anonymkode: edfbc...f82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #10 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man må jo gå til legen for behandlingen, det er vel eneste grunnen for at legen er bedre enn google i mange tilfeller. Har du vært innenfor helsevesenet og truffet mye rart og fått feil diagnoser og behandling som gjør helsa verre så har man lov å tvile litt. Uansett så er ts er bekymret for hun har en del andre tilstander som gjør at hun har en forhøyet risiko for blodpropp når hun da sjekker opp disse prøvene og blir stressa så betyr ikke det at hun har helseangst når hun ser at forhøyede verdier kan øke sjansen for blodpropp. Skjønner ikke hvorfor folk skal inn i slike tråder og skrike helseangst, det er det nye det. Asperger, ADHD og helseangst, velkommen til KG. Anonymkode: 9bf9a...c7b Så det å stille et spørsmål er å skrike helseangst? Hjelpes. Og bare så det er sagt så er hypokonderi en sykdom og det er jo ikke sånn at noen kan noe for at man har den sykdommen så jeg skjønner ikke hvorfor folk skal bli så for det rasende bare fordi man stiller et spørsmål .Og bare så det er sagt er jeg 40 og har vært i jevnlig kontakt med helsevesenet siden jeg var fem år gammel og ja jeg har møtt på mye rart, men å tvile på legen på så små ting som at blodprøve er bittelittegrann utafor referanseområdet det har aldri falt meg inn. Anonymkode: 6c8f5...d66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #11 Del Skrevet 27. februar 2024 Alle ligger ikke innenfor referanseområdet. Så at du har forhøyet, behøver ikke å bety noe. Om du er bekymret, ber du om kontrollprøve om 6 mnd. Anonymkode: a4b8a...50d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #12 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så det å stille et spørsmål er å skrike helseangst? Hjelpes. Og bare så det er sagt så er hypokonderi en sykdom og det er jo ikke sånn at noen kan noe for at man har den sykdommen så jeg skjønner ikke hvorfor folk skal bli så for det rasende bare fordi man stiller et spørsmål .Og bare så det er sagt er jeg 40 og har vært i jevnlig kontakt med helsevesenet siden jeg var fem år gammel og ja jeg har møtt på mye rart, men å tvile på legen på så små ting som at blodprøve er bittelittegrann utafor referanseområdet det har aldri falt meg inn. Anonymkode: 6c8f5...d66 Jeg spurte et kort og konkret spørsmål ang blodprøvesvar, og det første du tenkte på var å spørre om jeg har helseangst? Jeg har ikke helseangst. Og ja, jeg vet at hypokondri er et reelt problem for mange. Men hvordan så du for deg denne tråden skulle gå da? Jeg spør et konkret spørsmål (som jeg selvsagt ønsker svar på), og du spør om helseangst i første omgang. Om jeg mot formodning skulle ha helseangst da, og kanskje skrev ja på det spørsmålet, skulle denne tråden handle om det da? Dine formaninger rundt dette temaet? Så skyver vi hovedspørsmålet helt til siden? Det er ikke galt å spørre om noen har helseangst, hvis en samtale dreier seg i den retning. Men da må man evt spørre med genuin omtanke, ikke være nedlatende sånn som du er. Sitat: .. «men å tvile på legen på så små ting…». Vel nok til deg i denne tråden.. Anonymkode: edfbc...f82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #13 Del Skrevet 27. februar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fikk nettopp melding fra legen om at trombocytter var forhøyet, verdien er 431, og referanseområdet er 165- 387. Legen skrev at vi ikke skulle gjøre noe med dette nå. Jeg googler, og ser at forhøyet verdier av trombocytter øker risikoen for blodpropp. Jeg har allerede en del risikofaktorer som øker risiko for blodpropp, så jeg ble bekymret. Noen her som kan noe om dette? Anonymkode: edfbc...f82 Jeg ville ansett det sim en svært mild økning. Kan være en normalvariasjon uten at jeg aner noe om hvordan resten av blodprøven din ser ut eller hvorfor du tok prøven i utgangspunktet. Anonymkode: 33c35...837 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #14 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk nettopp melding fra legen om at trombocytter var forhøyet, verdien er 431, og referanseområdet er 165- 387. Legen skrev at vi ikke skulle gjøre noe med dette nå. Jeg googler, og ser at forhøyet verdier av trombocytter øker risikoen for blodpropp. Jeg har allerede en del risikofaktorer som øker risiko for blodpropp, så jeg ble bekymret. Noen her som kan noe om dette? Anonymkode: edfbc...f82 Mente og man kan ha forhøyet dersom man f.eks har psoriasis. Jeg har også forhøyet slik som du men det var visst pga jeg har konstant betennelse i kroppen og sånt fra autoimmun sykdom. Info på helsenorge "Sekundær trombocytose oppdages som regel tilfeldig ved at en blodprøve viser for høyt antall blodplater i blodet. Tilstanden medfører nesten aldri følgetilstander. Essensiell trombocytemi kan gi følgetilstander i form av blødning eller blodpropp - særlig hos eldre med andre risikofaktorer for blodpropp. Selv om det virker ulogisk, er blødningsrisikoen økt ved ekstremt høye blodplateverdier. Nedsatt blodomløp i fingre og tær er også typisk. Ved kroppsundersøkelse kan legen finne helt normale funn. Hos noen kan milten være forstørret, og av og til finnes lokal varmeøkning, blåfarging av huden (cyanose) og et spraglet, rødt utslett på angrepne steder." Primær og sekundær trombocytose Primær (essensiell) = blodpropp fare Sekundær (reaktiv) = pga annen sykdom (inflammasjon, vevskade, vaskulitt eller annet) Anonymkode: 9df5d...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #15 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mente og man kan ha forhøyet dersom man f.eks har psoriasis. Jeg har også forhøyet slik som du men det var visst pga jeg har konstant betennelse i kroppen og sånt fra autoimmun sykdom. Info på helsenorge "Sekundær trombocytose oppdages som regel tilfeldig ved at en blodprøve viser for høyt antall blodplater i blodet. Tilstanden medfører nesten aldri følgetilstander. Essensiell trombocytemi kan gi følgetilstander i form av blødning eller blodpropp - særlig hos eldre med andre risikofaktorer for blodpropp. Selv om det virker ulogisk, er blødningsrisikoen økt ved ekstremt høye blodplateverdier. Nedsatt blodomløp i fingre og tær er også typisk. Ved kroppsundersøkelse kan legen finne helt normale funn. Hos noen kan milten være forstørret, og av og til finnes lokal varmeøkning, blåfarging av huden (cyanose) og et spraglet, rødt utslett på angrepne steder." Primær og sekundær trombocytose Primær (essensiell) = blodpropp fare Sekundær (reaktiv) = pga annen sykdom (inflammasjon, vevskade, vaskulitt eller annet) Anonymkode: 9df5d...b0d Tusen takk, dette var til god hjelp. Jeg har autoimmun sykdom og tar biologiske medisiner, kanskje det er det som er årsaken da, selv om jeg aldri har opplevd det tidligere. Jeg trodde disse verdiene kunne bli for lave i den forbindelse, men kanskje det kan svinge begge veier da😊 Anonymkode: edfbc...f82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #16 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk, dette var til god hjelp. Jeg har autoimmun sykdom og tar biologiske medisiner, kanskje det er det som er årsaken da, selv om jeg aldri har opplevd det tidligere. Jeg trodde disse verdiene kunne bli for lave i den forbindelse, men kanskje det kan svinge begge veier da😊 Anonymkode: edfbc...f82 Ja her har det vært over grensen helt siden jeg fikk autoimmun sykdom har flere men det er psoriasisen min som er mest påtrengende og alltid tilstedeværende. Likevel synes jeg jo godt leger kunne ha nevnt dette at "hei du det er normalt at det kan være forhøyet når du har den sykdommen du har" Anonymkode: 9df5d...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #17 Del Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tusen takk, dette var til god hjelp. Jeg har autoimmun sykdom og tar biologiske medisiner, kanskje det er det som er årsaken da, selv om jeg aldri har opplevd det tidligere. Jeg trodde disse verdiene kunne bli for lave i den forbindelse, men kanskje det kan svinge begge veier da😊 Anonymkode: edfbc...f82 informasjon "Årsaker Reaktiv/sekundær trombocytose Dette er den klart vanligste årsaken til trombocytose og utgjør åtte til ni av ti tilfeller. De vanligste underliggende årsakene er vevsskade som følge av større kirurgiske inngrep, infeksjon, kreft, kronisk betennelse og i noen tilfeller reaksjon på et medikament." Anonymkode: 9df5d...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #18 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): informasjon "Årsaker Reaktiv/sekundær trombocytose Dette er den klart vanligste årsaken til trombocytose og utgjør åtte til ni av ti tilfeller. De vanligste underliggende årsakene er vevsskade som følge av større kirurgiske inngrep, infeksjon, kreft, kronisk betennelse og i noen tilfeller reaksjon på et medikament." Anonymkode: 9df5d...b0d Tusen takk😊 Når jeg tenker meg om, så begynte jeg på en ny biologisk medisin samme dagen som jeg tok blodprøvene, og den fikk jeg skikkelig stort utslett av rundt stikkstedet. Godt mulig det en den som har gitt utslag på blodprøven. Anonymkode: edfbc...f82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #19 Del Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Likevel synes jeg jo godt leger kunne ha nevnt dette at "hei du det er normalt at det kan være forhøyet når du har den sykdommen du har" Helt enig. Jeg hadde nok spurt om jeg var på legetime, men denne gangen fikk jeg bare en skriftlig melding. Anonymkode: edfbc...f82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå