Gå til innhold

Hjelp oss å velge hunderase

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anbefaler Labradoodle fra en seriøs oppdretter! Passer perfekt til dine krav  ❤️

Anonymkode: e2f3e...e41

Kan du linke til en seriøs oppdretter? 

Anonymkode: de4fa...e2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Seriøse forslag til ts

Bichon frise

schipperke 

whippet

Du kan også se litt på coton de tulear eller Bichon Havanaise.

En Sheltie kan også være en fin hund for litt større barn

Anonymkode: 8d527...667

Ikke for å kuppe tråden, men vet du eller andre om en Sheltie røyter veldig mye? Ønsker en aktiv, livlig og leken hund som datteren min kan trene agility med. Jeg har tidligere bare hatt røytefrie hunder og har litt støv på hjernen så er litt i tvil selv om rasen virker helt super ellers for våre ønsker. 

Anonymkode: 0ca98...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke for å kuppe tråden, men vet du eller andre om en Sheltie røyter veldig mye? Ønsker en aktiv, livlig og leken hund som datteren min kan trene agility med. Jeg har tidligere bare hatt røytefrie hunder og har litt støv på hjernen så er litt i tvil selv om rasen virker helt super ellers for våre ønsker. 

Sheltie røyter helt utrolig mye 😅

Endret av Disney Adult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De røyter noe vanvittig.

Anonymkode: 58ff7...b4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disney Adult skrev (3 minutter siden):

Sheltie røyter helt utrolig mye 😅

Det var synd det da 😅 Spørs om ikke mellompuddel rykker opp på listen 😁

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden. Min søster ønsket seg hund i ung alder. Hun tok for seg en hundebok. Leste om hunderaser. Så på hva hun hadde kapasitet til ang turer og opptrening. Vi her inne kan ha mange meninger. Se hva som passer dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde gått for en bichon frise eller mellompuddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var synd det da 😅 Spørs om ikke mellompuddel rykker opp på listen 😁

Jeg har mellompuddel. Hver gang jeg har vært hos min venninne med sheltier, glemmer jeg at pelsstell av pudler kan være noe herk 🤣

Og min elsker agility 😉

Anonymkode: de4fa...e2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2024 den 18.25):

Jeg har skrevet mine objektive kommentarer til hvordan inn Stafforshire Bullterrier passer inn med kriteriene. 

Kriterier:

-Mellomstor rase (ikke det viktigste) 12-18 kg, mye hund i liten innpakning.

-En sunn og frisk rase (veldig viktig) Har hatt 2 stykker uten noen sykdoms problemer.

-Ikke av de verste røyterne Veldig korthåret, men har røyteperioder som de fleste hunder, krever ikke pelsstell.

-Snill med barn, familiehund  Er det rasen er mest kjent for.

-Ikke av de mest krevende rasene. Må tåle lange turer på fjellet, men ikke kreve lange turer hver eneste dag. En rase som tåler lange turer, men tåler også å ligge på sofaen hele dagen om det regner ute. Følger familiens energi.

-Lettlært, men har ingen planer om at hunden skal trenes opp til noe spesifikt. Normalt lettlært og når det først sitter så sitter det. Og det beste av alt, den bjeffer veldig lite.

Kan vise aggresjon ovenfor andre hunder, men selv har jeg hatt to stykker og har ikke opplevd det problemet. Har kontakt med andre Staffeiere som heller ikke har det problemet. Men rasen er kjent for å tiltrekke seg feil hundeiere, på grunn av sitt muskuløse uttrykk, og da vil jeg gjerne tro at slike problem kan oppstå.

https://www.anicura.no/for-dyreeiere/hund/hunderaservelger/staffordshire-bull-terrier/

Staffordshire bull terrier, også kalt staff, er en enormt kjærlig hund. Den er lojal og viet til familien, og er spesielt velfungerende med barn. Den liker familielivet og liker å slappe av i sofaen, i tillegg til å gå lange turer. Den er energisk og alltid entusiastisk, uansett hva den gjør. For en Staffordshire bull terrier er livet et fantastisk eventyr. Den er snill, følsom og intelligent.

Anonymkode: 9cc46...25b

Kommet veldig mye allergi. Dyrlegen her (vestlandet) sier det er en hel gren/ avlet frem veldig mange nå med det og de har store plager. Sprøyter hver 4 uke tar bare toppene av det for enkelte av dem. 

Anonymkode: 7dce2...be9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Helse var veldig viktig, så den sykeste rasen i Norge er kanskje ikke det de ser etter da 😌

Anonymkode: 8d527...667

Det er IKKE en rase. Det er en blandingshund

Anonymkode: 7b1fe...05b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sheltie røyter sinnsykt! Ellers oppfyller den kravene dine og er fine agilityhunder. Ser du sier puddel rykker opp på lista, ser mange rå pudler på agilitystevner! Mange som undervurderer den rasen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 18.42):

Men nå har de jo barn og turene ute vil helt være preget av det, altså trenger de ikke en brukshund, men en allsidig familiehund. Uansett bør man velge hund ut fra sitt laveste aktivitetsnivå, for de aller fleste hunder fikser fint familieturene i skogen og fjellet i helgene, men det er hverdager det er mest av! Og med familieliv og barn, som ofte er hektisk nok, så vil det være nok av dager der selv den 1 timesturen vil være vanskelig nok å få tid til. Jeg vet om nok av folk som sliter med å ha valgt hund ut fra ønsketenking om alle fjellturene de skulle begynne gå med hunden, men oppdaget at man får ikke mer tid bare fordi man fikk en hund..  Resultatet? Ja det finner du på Finn.no... 

Anonymkode: 47d02...aba

Hvis man er to foreldre ser jeg ikke at dette er noe problem. Har man ikke tid så ikke skaff deg hund. Det er ingen menneskerett faktisk.

Anonymkode: af1e5...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (På 29.2.2024 den 18.29):

Joda. Møtt flere dyrleger som advarer mot doodleblandinger grunnet helse. Mye useriøs avl uten noen krav. Særlig mye allergi og hudproblemer. Og Ifølge ene dyrlegen jeg brukte før den "rasen" som har bitt mest hos dem.

Allergi er et økende problem blant alle hunder, jeg leste forresten i en annen tråd at du selv har en hund som har allergi.

https://www.nrk.no/rogaland/stadig-fleire-hundar-vert-allergiske-1.15752681

Anonymkode: a46f6...4b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gliffy skrev (På 27.2.2024 den 18.05):

Ville vært forsiktig med DSG, det er mye dårlig gemytt på de. 

Hva med å sjekke ut norsk buhund? Tror de krysse alle boksene dine. De røyter men bare en eller to runder i året og trenger ellers ikke spesielt stell. Lettlærte og har bra helse. Ulempen kan være at de varsler (det er jo en gårdshund). 

En annen ganske frisk og lettlært hund er lancastershire heeler. 

Da må du ha vært ekstremt uheldig? For DSG er verdens beste!!

Anonymkode: e3aa8...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg følger podcasten til hund helt på grensen, og de har nevnt et par ganger at de ser økende uheldige tendenser hos blant annet DSG nå. 

Anonymkode: 6e04b...a19

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke med uflaks å gjøre. Rasen har blitt veldig populær på kort tid, noe som resulterer i mye ukritisk avl. Når det er kjempestor etterspørsel etter en rase får man solgt valper uansett, og det avles på individer som ikke burde avles på. Dette ser man resultatet av hos DSG. 

Husker ikke tallene nøyaktig,  men populasjonen av dsg gikk fra noe sånt som 80 til 5000 hunder på noen få år. Det går ikke om man bare avler på bra hunder.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren min har en helt herlig spansk vannhund. Sjekk ut den, sammen med lagotto (italiensk vannhund), portugisisk vannhund evt. Irsk vannhund. Alle røytefrie og allergivennlige.

Anonymkode: dd4f8...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Broren min har en helt herlig spansk vannhund. Sjekk ut den, sammen med lagotto (italiensk vannhund), portugisisk vannhund evt. Irsk vannhund. Alle røytefrie og allergivennlige.

Glemte barbet (fransk vannhund) som noen nevnte tidligere i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Allergi er et økende problem blant alle hunder, jeg leste forresten i en annen tråd at du selv har en hund som har allergi.

https://www.nrk.no/rogaland/stadig-fleire-hundar-vert-allergiske-1.15752681

Anonymkode: a46f6...4b0

Hva har min hunds allergi med saken å gjøre?

Allergi øker på alle raser, men ifølge dyrlegene her er det spesielt mye på doodler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (47 minutter siden):

Har ikke med uflaks å gjøre. Rasen har blitt veldig populær på kort tid, noe som resulterer i mye ukritisk avl. Når det er kjempestor etterspørsel etter en rase får man solgt valper uansett, og det avles på individer som ikke burde avles på. Dette ser man resultatet av hos DSG. 

Husker ikke tallene nøyaktig,  men populasjonen av dsg gikk fra noe sånt som 80 til 5000 hunder på noen få år. Det går ikke om man bare avler på bra hunder.

Stemmer desverre godt. Egentlig en super rase, men avlet på mye rart siste tiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...