Gå til innhold

Hjelp oss å velge hunderase

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

"Må tåle lange turer på fjellet, men ikke kreve lange turer hver eneste dag".        Dette rimer ikke helt i mitt hode. Men det spørs hva du mener med lange turer. Men det blir iallfall veldig egoistisk og feil hvis man fx. daglig går 20 min.-turer  med hunden sin og så må den plutselig  tåle lange turer på fjellet fordi dere har ferie.. 

Anonymkode: af1e5...a18

På en gjennomsnittsdag vil det være snakk om at hovedturen en time, pluss minus. På helg/i ferier er vi ofte ute på tur i fjellet/skogen hele dagen. Noen ganger med overnatting i telt. Men siden vi jobber og har barn vil det ikke være aktuelt å skaffe en rase som trenger å løpe i timesvis hver dag for å være fornøyd. 😊 Så jo, hunden vil få mer mosjon enn en liten runde i nabolaget, men de mest aktive rasene vil ikke passe inn hos oss.

Med tanke på mental stimuli (som noen andre spurte om) synes jeg spor/søk er en morsom aktivitet med hund, ellers vil det være snakk om å trene hverdagslydighet og triks. 

Takk for forslag til dere som svarer på det jeg lurer på 😊 Verken raseklubber, oppdrettere eller NKK gir informasjon som er like verdifull som det man lære av de som har egen erfaring med de ulike rasene. Vi har lest masse, så det er ikke det det står på 😊

Anonymkode: c0bb9...f41

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil sterkt fraråde kjøp av alle doodle-rasene. Jeg har til nå dessverre sett flere uheldige blandinger enn vellykkede. Det er da snakk om hunder med dobbel pels som floker og dermed krever veldig mye stell/kortklipping for at hunden ikke skal få vondt. Jeg har også sett puddelsmarte hunder med den hyperaktivie gjetende oppførselen fra den innblandede rasen, og det ble ganske destruktivt. Doodle-oppdrettere har heller ikke kravet på seg til å avle på friske hunder, slik som de som avler renrasede puddler. Der må begge foreldre blant annet øyelyses og HD-røntges.

Hvis noen doodle-elskere kommenterer på dette, så velger jeg å overse det, og håper dere andre eventuelt leser dere opp på doodler selv, og gjør dere opp deres egen mening om det. Det finnes selvfølgelig nydelige doodler, men hvorfor ta risken og betale opptil dobbelt av hva en puddel koster?

Anonymkode: ac048...c72

😂😂😂😂

Anonymkode: a46f6...4b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet.

Elsker å tilbringe hele dager i sofaen, sier bare ifra når de må på do og tusler gjerne rett inn igjen. Men drar du den med ut på lang tur er det det beste i verden å gjøre også. Er du syk eller det regner sidelengst tre dager i strekk vil den aller helst kun være inne.

Den røyter minimalt og er verdens lykkeligste så lenge den får være med deg, da blir den med på alt.

Snill som dagen er lang, en av de friskeste rasene og elsker å kose.

Anonymkode: 58ff7...b4d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over! ☝🏻🏻🏻

Høres ut som om du beskriver en dachs, og alle fortjener en dachs i livet 💙 

Dachse-mamma 🐾

Anonymkode: 5129e...b90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer alle som nevner puddel. De oppfyller alle kriteriene. 

Vår elsker å gå tur, men klarer seg helt fint innendørs mens det regner. Nekter å gå ut i dårlig vær. Og veldig smart, dog litt selektiv når det kommer til lydighet 😄

Anonymkode: 2a788...bb1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Signerer alle som nevner puddel. De oppfyller alle kriteriene. 

Vår elsker å gå tur, men klarer seg helt fint innendørs mens det regner. Nekter å gå ut i dårlig vær. Og veldig smart, dog litt selektiv når det kommer til lydighet 😄

Anonymkode: 2a788...bb1

Jeg signerer også på puddel, men min vil ut i all slags vær og lar seg ikke affisere av sånt.

Så hvis man vil ha en hund som ikke vil gå ut på en regnværsdag, tror jeg man må velge noe annet enn puddel. Men man kan jo selvfølgelig ha flaks :laugh: (Jeg liker at jeg kommer meg ut på dager selv med dårlig vær, altså, men av og til skulle jeg ønske han hadde akseptert å bare være inne :P )

Anonymkode: de4fa...e2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha en hund som kan gå hele dagen i fjellet anbefaler jeg en skikkelig brukshund. Og en time + mentaltrening høres bra ut. Hvis man kun går kortere turer så kan det bli veldig tungt med lange fjellturer. Hunder som mennesker trenger opptrening før de kan gå i timevis på fjellturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

skal du ha en hund som kan gå hele dagen i fjellet anbefaler jeg en skikkelig brukshund. Og en time + mentaltrening høres bra ut. Hvis man kun går kortere turer så kan det bli veldig tungt med lange fjellturer. Hunder som mennesker trenger opptrening før de kan gå i timevis på fjellturer.

Men nå har de jo barn og turene ute vil helt være preget av det, altså trenger de ikke en brukshund, men en allsidig familiehund. Uansett bør man velge hund ut fra sitt laveste aktivitetsnivå, for de aller fleste hunder fikser fint familieturene i skogen og fjellet i helgene, men det er hverdager det er mest av! Og med familieliv og barn, som ofte er hektisk nok, så vil det være nok av dager der selv den 1 timesturen vil være vanskelig nok å få tid til. Jeg vet om nok av folk som sliter med å ha valgt hund ut fra ønsketenking om alle fjellturene de skulle begynne gå med hunden, men oppdaget at man får ikke mer tid bare fordi man fikk en hund..  Resultatet? Ja det finner du på Finn.no... 

Anonymkode: 47d02...aba

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russisk tsvetnaya bolonka. Søk opp rasen på Facebook. Midre kjent enn mange andre raser men herlige hjerteknusere. 

er på min andre bolonka nå. Hun følger mitt aktivitetsnivå, og er sofagris når det regner og fjellgeit når forholdene ligger til rette. 
Får mye skryt av vetrinær for rasen. De er friskere og mindre bjeffing og knurring enn andre hunder på samme størrelse. Også mindre kjente helseproblemer. 

hun elsker også barn. Har møtt rundt 30 stk av rasen, bare en som er skeptisk til barn og der er problemet sannsynligvis eier og ikke hunden ☺️

Anonymkode: 3b7e8...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet er en super fin rase. Den skal helst ha mulighet for å løpe fritt (på sikkert/inngjerdet område) av og til, men ellers krever den ikke lange turer hver dag. Må kle på den hvis det er kaldt ute. Må også være obs på at rasen er kjent for separasjonsangst, så alenetrening er veldig viktig. 

Anonymkode: c43ee...e5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (8 timer siden):

Jeg syns alle bør ha en Dachs i livet. 

Nei fyfaen. Verste bikkja som finnes. 

Anbefaler ts: kooikerhund, welsh springer spaniel, schipperke, retrievere, norsk lundehund, barbet, bedlington terrier, clumber spaniel, etnahund.

Anonymkode: 7b1fe...05b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du bestiller en time hos en erfaren dyrlege og ber vedkommende om råd? Dyrlegene ser så mange hunder at de får oversikt over gemytt og helse hos de ulike. kanskje har de en oppdretter anbefale også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil slå et slag for Barbet jeg 😁 Det er i hvert fall en rase jeg virkelig har fått sansen for i det siste. 

Det er en sjelden rase, men det finnes en oppdretter i Norge; Revulen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men nå har de jo barn og turene ute vil helt være preget av det, altså trenger de ikke en brukshund, men en allsidig familiehund. Uansett bør man velge hund ut fra sitt laveste aktivitetsnivå, for de aller fleste hunder fikser fint familieturene i skogen og fjellet i helgene, men det er hverdager det er mest av! Og med familieliv og barn, som ofte er hektisk nok, så vil det være nok av dager der selv den 1 timesturen vil være vanskelig nok å få tid til. Jeg vet om nok av folk som sliter med å ha valgt hund ut fra ønsketenking om alle fjellturene de skulle begynne gå med hunden, men oppdaget at man får ikke mer tid bare fordi man fikk en hund..  Resultatet? Ja det finner du på Finn.no... 

Anonymkode: 47d02...aba

Veldig enig med deg, og nettopp derfor er de mest aktive rasene uaktuelle for oss. Hunden skal være et familiemedlem i mange år, og det er viktig at man ikke velger rase over evne. Bruk og kast av levende vesen er ikke aktuelt, men det er heller ikke aktuelt å skaffe et dyr man ikke kan tilfredsstille. Nå begynner ungene våre å bli større (over 10) og det er ikke veldig lenge siden den siste hunden vår måtte avlives pga sykdom. Vi er veldig bevisst på hva vi kan tilby en hund i hverdagen. Turer på en time hver dag er ingen problem, men mer enn det er ikke realistisk.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 12.51):

Med mindre hunden skal bære mye i kløv, skjønner jeg ikke helt hvorfor de skulle gå for skikkelig brukshund, hva nå det er? 

Min mellompuddel går glatt veldig mye lengre i fjellet enn det jeg hadde orka, for å si det sånn. 

Anonymkode: de4fa...e2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 2/27/2024 at 5:40 PM, AnonymBruker said:

Vi ønsker oss en hund og ser på ulike raser, men synes det er vanskelig..

Kriterier:

-Mellomstor rase (ikke det viktigste)

-En sunn og frisk rase (veldig viktig)

-Ikke av de verste røyterne

-Snill med barn, familiehund 

-Ikke av de mest krevende rasene. Må tåle lange turer på fjellet, men ikke kreve lange turer hver eneste dag

-Lettlært, men har ingen planer om at hunden skal trenes opp til noe spesifikt

Noen som tenker at en spesiell rase passer til disse kriteriene? Noen raser vi absolutt bør unngå?

Bichon frise

Anonymkode: 8d527...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Cobberdog

Anonymkode: a3367...a8a

Helse var veldig viktig, så den sykeste rasen i Norge er kanskje ikke det de ser etter da 😌

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Nei fyfaen. Verste bikkja som finnes. 

Anbefaler ts: kooikerhund, welsh springer spaniel, schipperke, retrievere, norsk lundehund, barbet, bedlington terrier, clumber spaniel, etnahund.

Anonymkode: 7b1fe...05b

Kan være enig i at schipperke kan være en morsom barnevennlig hund. Det samme endel retrievere ( men også her mye hund for en barnefamilie, og enkelte Gr er nervevrak) emnets er øvrige etter  mitt syn litt for ustabile for familielivet. 

jeg er forøvrig praktiserende dyrlege og møter mange hunder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...