Gå til innhold

Hjelp oss å velge hunderase

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ønsker oss en hund og ser på ulike raser, men synes det er vanskelig..

Kriterier:

-Mellomstor rase (ikke det viktigste)

-En sunn og frisk rase (veldig viktig)

-Ikke av de verste røyterne

-Snill med barn, familiehund 

-Ikke av de mest krevende rasene. Må tåle lange turer på fjellet, men ikke kreve lange turer hver eneste dag

-Lettlært, men har ingen planer om at hunden skal trenes opp til noe spesifikt

Noen som tenker at en spesiell rase passer til disse kriteriene? Noen raser vi absolutt bør unngå?

Anonymkode: c0bb9...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk som trenger hjelp til å finne riktig rase har ikke gjort hjemmeleksen sin rett og slett og bør kanskje ikke ha hund. Spesielt siden "snill med barn" ikke er kriterier som hunder bare har - de læres inn av eieren.. 

Anonymkode: 86508...f92

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk som trenger hjelp til å finne riktig rase har ikke gjort hjemmeleksen sin rett og slett og bør kanskje ikke ha hund. Spesielt siden "snill med barn" ikke er kriterier som hunder bare har - de læres inn av eieren.. 

Vi har hatt fire hunder tidligere, så jeg vil nok påstå at vi kan ha hund. 😊 Og jo, det er hunderaser som er bedre egnet sammen med barn enn andre. Det handler ikke bare om hva man lærer hunden.

Det største «problemet» er egentlig helse. Har inntrykk av at det er mange sykdommer, spesielt HD,  allergi og intoleranse som går igjen hos veldig mange raser. Så jeg burde kanskje spesifikt spurt etter det. Men da vil man nok få mange forslag som ikke er aktuell. Derfor hele lista med kriterier 😊

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.nkk.no/rasevelger/

Begynn her, også les deg opp på de rasene som er aktuelle. 

Anonymkode: 10b7f...c90

Helt enig i dette. Bruk rasevelgeren til å finne aktuelle raser. Så leser du deg opp på de ulike rasene. Husk å sjekke andre nettsider enn kun rasen sin hjemmeside da dem gjerne fokuserer mest på det positive. 

Anonymkode: 6b521...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpuddel/mellompuddel, kleinspitz/mittlespitz og dansk-svensk gårdshund.

Anonymkode: 246be...2ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det største «problemet» er egentlig helse. Har inntrykk av at det er mange sykdommer, spesielt HD,  allergi og intoleranse som går igjen hos veldig mange raser. 

Om du vil unngå allergi og leddprobemer kan du starte med å styre unna staff og bulldog. 

Retrievere pleier å være greie og relativt friske hunder. Mellompuddel og spisshunder er også fine alternativer.

Anonymkode: 61a0b...83d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver lite om hva du kan tilby en hund. Hvor mye turer i hverdagen? Planlegger dere å trene noe mtp mental stimuli? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud, folk må da kunne spørre om tips. Dessuten så er det enkelte raser som er mer disponert for enkelte typer adferd som gjør at de kan egne seg dårligere sammen med barn. 

Ett eksempel er rasen jeg har selv, shiba. Den er lettstelt, har ikke enormt aktivitetsbehov og det er en veldig frisk rase i passelig størrelse. Likevel vil jeg fraråde shiba om man har små barn fordi de har lett for å utvikle ressursforsvar. Dette er informasjon det er vanskelig å finne med å google, man må forhøre seg rundt og snakke med folk. 

Ts spør om råd og har fokus på at rasen skal være frisk. Tror hun er en bra hundeeier jeg.

Anonymkode: f0dcc...090

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Folk som bare må være negative og bedrevitere kan bare slutte å svare, setter oss andre hundeiere i et dårtlig lys. Trenger ikke være en surpeis for å ha hund.

Er det samme som om noen spurte hvilket bilmerke de burde velge i et motorforum, folk som trenger hjelp til å finne riktig type bil har ikke gjort hjemmeleksen sin rett og slett og bør kanskje ikke ha bil.

Det er greit at hunder læres og trenes, men det er uansett enkelte raser som har bedre egenskaper enn andre når det gjelder hvordan de passer sammen med barn.

Anonymkode: 9cc46...25b

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dvergpuddel/mellompuddel, kleinspitz/mittlespitz og dansk-svensk gårdshund.

Anonymkode: 246be...2ee

Ville vært forsiktig med DSG, det er mye dårlig gemytt på de. 

Hva med å sjekke ut norsk buhund? Tror de krysse alle boksene dine. De røyter men bare en eller to runder i året og trenger ellers ikke spesielt stell. Lettlærte og har bra helse. Ulempen kan være at de varsler (det er jo en gårdshund). 

En annen ganske frisk og lettlært hund er lancastershire heeler. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.nkk.no/rasevelger/

Begynn her, også les deg opp på de rasene som er aktuelle. 

Anonymkode: 10b7f...c90

Jeg er helt uenig. Rasevelger er jevnt over alt for generelle og så og så alle hunderaser passer inn i så generelle kriterier som tz har. Rasevelger har heller ikke negative sider ved rasene, så man kan ikke velge bort bjieffehunder f.ekes. 

Mitt beste råd er å lage en liste over egenskaper som er no-go for deg. Da kan du luke vekk alle rasene som har disse egenskapene som typiske trekk. F.eks. om du ikke vil ha en hund som gjeter, så er alle gjeterhunder no-go.  Samme gjelder voktere, alle vakthunder og varslere (som ofte bjeffer mye) er da fjerna fra lista. 

Når du har gjort det kan du se hvilke raser som er igjen. Da finner du helt sikkert mange hunder som oppfyller ønskekriteriene. ;)

Forøvrig er pudler undervurderte hunder, men vær nøye på oppdretter. Mellompuddel og storpuddel er fine familiehunder og har mindre heleplager enn dverg og toy. En annen rase er Lagotto, som også er røytefrie, smarte hunder, men ganske stae... 

Anonymkode: 47d02...aba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet mine objektive kommentarer til hvordan inn Stafforshire Bullterrier passer inn med kriteriene. 

Kriterier:

-Mellomstor rase (ikke det viktigste) 12-18 kg, mye hund i liten innpakning.

-En sunn og frisk rase (veldig viktig) Har hatt 2 stykker uten noen sykdoms problemer.

-Ikke av de verste røyterne Veldig korthåret, men har røyteperioder som de fleste hunder, krever ikke pelsstell.

-Snill med barn, familiehund  Er det rasen er mest kjent for.

-Ikke av de mest krevende rasene. Må tåle lange turer på fjellet, men ikke kreve lange turer hver eneste dag. En rase som tåler lange turer, men tåler også å ligge på sofaen hele dagen om det regner ute. Følger familiens energi.

-Lettlært, men har ingen planer om at hunden skal trenes opp til noe spesifikt. Normalt lettlært og når det først sitter så sitter det. Og det beste av alt, den bjeffer veldig lite.

Kan vise aggresjon ovenfor andre hunder, men selv har jeg hatt to stykker og har ikke opplevd det problemet. Har kontakt med andre Staffeiere som heller ikke har det problemet. Men rasen er kjent for å tiltrekke seg feil hundeiere, på grunn av sitt muskuløse uttrykk, og da vil jeg gjerne tro at slike problem kan oppstå.

https://www.anicura.no/for-dyreeiere/hund/hunderaservelger/staffordshire-bull-terrier/

Staffordshire bull terrier, også kalt staff, er en enormt kjærlig hund. Den er lojal og viet til familien, og er spesielt velfungerende med barn. Den liker familielivet og liker å slappe av i sofaen, i tillegg til å gå lange turer. Den er energisk og alltid entusiastisk, uansett hva den gjør. For en Staffordshire bull terrier er livet et fantastisk eventyr. Den er snill, følsom og intelligent.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Må tåle lange turer på fjellet, men ikke kreve lange turer hver eneste dag".        Dette rimer ikke helt i mitt hode. Men det spørs hva du mener med lange turer. Men det blir iallfall veldig egoistisk og feil hvis man fx. daglig går 20 min.-turer  med hunden sin og så må den plutselig  tåle lange turer på fjellet fordi dere har ferie.. 

Anonymkode: af1e5...a18

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale puddel. ❤️

Lærevillig,  

Røyter ikke.

Glad i tur.

God helse. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt tips når du skal velge rase: 
- vær kritisk til de som er på topplisten til NKK over mest populære hunderaser. De som er mest populære tiltrekker seg gjerne en del useriøs avl fordi valpene blir solgt uansett. De mer skjeldne rasene er det oftere entusiaster som geniunt bryr seg om rasen som avler på. 

- Se på hva hunden opprinnelig er brukt til og tenk på hvordan det vil passe inn hos dere. 

- prøv å finne andre kilder til informasjon enn NKK og sidene til raseklubben, de presenterer et glansbilde og underdriver vanligvis de negative sidene ved en rase. 

Anonymkode: f0dcc...090

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt både mellompuddel og storpuddel, og begge var gode familiehunder.

Fordeler er at de ikke røyter, de er lettlærte, de takler lange turer i fjellet , de er/kan være (våre var det) snille og gode med barn og de er intelligente.

Ulempene er at de er såpass intelligente at de kan finne på tull hvis de kjeder seg, pelsstellet er et ork når en gjør det selv og dyrt hvis en setter det bort til andre, og så er de dessverre ofte avlet mye på utseendet og dermed ikke alltid på gemytt. 

Velg i så fall en god (godkjent) oppdretter og hils på begge foreldrene før dere velger valp. Hva de har fått på utstilling og slik, er vel ikke så viktig for dere. 

Vil sterkt fraråde kjøp av alle doodle-rasene. Jeg har til nå dessverre sett flere uheldige blandinger enn vellykkede. Det er da snakk om hunder med dobbel pels som floker og dermed krever veldig mye stell/kortklipping for at hunden ikke skal få vondt. Jeg har også sett puddelsmarte hunder med den hyperaktivie gjetende oppførselen fra den innblandede rasen, og det ble ganske destruktivt. Doodle-oppdrettere har heller ikke kravet på seg til å avle på friske hunder, slik som de som avler renrasede puddler. Der må begge foreldre blant annet øyelyses og HD-røntges.

Hvis noen doodle-elskere kommenterer på dette, så velger jeg å overse det, og håper dere andre eventuelt leser dere opp på doodler selv, og gjør dere opp deres egen mening om det. Det finnes selvfølgelig nydelige doodler, men hvorfor ta risken og betale opptil dobbelt av hva en puddel koster?

Anonymkode: ac048...c72

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard- eller dvergschnauzer. 

Jeg har dvergshnauzer og den røyter ikke, kan gå lange turer, men også slappe av hjemme. Den er glad i barn, lettlært, om enn noe sta, og en skikkelig kosehund.

Min går godt overens med andre hunder og bjeffer lite, men jeg vet at noen av dem kan ha mye lyd. Uansett så er det en morsom hund. Den krever litt pelsstell, det kan jo være et minus for noen.

Anonymkode: e8c7e...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Må tåle lange turer på fjellet, men ikke kreve lange turer hver eneste dag".        Dette rimer ikke helt i mitt hode. Men det spørs hva du mener med lange turer. Men det blir iallfall veldig egoistisk og feil hvis man fx. daglig går 20 min.-turer  med hunden sin og så må den plutselig  tåle lange turer på fjellet fordi dere har ferie.. 

Anonymkode: af1e5...a18

Tror absolutt at det finnes hunder som setter pris på å gå i fjellet når anledningen byr seg, selv om de bare får normale turer til hverdags.

Så det blir feil å si at hunder som kun får vanlige turer til hverdags, ikke skal kunne få seg en fjelltur når anledningen er der, med mindre man snakker veskehunder.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror absolutt at det finnes hunder som setter pris på å gå i fjellet når anledningen byr seg, selv om de bare får normale turer til hverdags.

Så det blir feil å si at hunder som kun får vanlige turer til hverdags, ikke skal kunne få seg en fjelltur når anledningen er der, med mindre man snakker veskehunder.

Enig med deg.  Faktisk vil jeg påstå at de fleste hunder nok er mer fit enn sine eiere, så om hunden ikke orker den fjellturen så tviler jeg på at eierne er noe mer i stand til å gå lange fjellturer...;)

Anonymkode: 47d02...aba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...